ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 24 Απρίλη 2003
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΚΚΕ
Τροπολογία για τη ρύθμιση των χρεών των αγροτών

Κατατέθηκε στη Βουλή από εφτά βουλευτές του Κόμματος

Την αντιμετώπιση του οξυμένου προβλήματος των χρεών, που έχουν φορτωθεί στην καμπούρα των μικρομεσαίων αγροτών, εξαιτίας της αντιαγροτικής πολιτικής της ΕΕ και των εκάστοτε κυβερνήσεων, καθώς και της ακολουθούμενης πρακτικής της Αγροτικής Τράπεζας Ελλάδας, ζήτησε το ΚΚΕ, με τροπολογία που κατέθεσαν στη Βουλή εφτά βουλευτές του Κόμματος. Στην τροπολογία, αφού περιγράφονται οι όροι και οι συνθήκες που οδήγησαν την πλειοψηφία των μικρομεσαίων αγροτών στην υπερχρέωση, τίθενται συγκεκριμένες και ρεαλιστικές προτάσεις για ρύθμιση των χρεών, προκειμένου να ξεπεραστεί το μείζον αυτό κοινωνικό πρόβλημα. Την τροπολογία που κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου «Ρύθμιση θεμάτων αγροτικής γης, επίλυση ζητημάτων αποκατασταθέντων και αποκαθιστάμενων κτηνοτρόφων και άλλες διατάξεις», υπογράφουν οι βουλευτές: Στριφτάρης Σπύρος, Τσιόγκας Δημήτρης, Σκοπελίτης Σταύρος, Τζέκης Αγγελος, Σκυλλάκος Αντώνης, Κοσιώνης Παναγιώτης, Γκατζής Νικόλαος.

Στο κείμενο της εισηγητικής έκθεσης που προηγείται της τροπολογίας επισημαίνονται τα ακόλουθα: «Η χρεοκοπία των μικρομεσαίων αγροτών και κτηνοτρόφων έχει πάρει μαζικές διαστάσεις και αν δεν αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά έστω και τώρα καθυστερημένα θα οδηγήσει στο ξεκλήρισμά τους προς σημαντική βλάβη της οικονομίας της χώρας. Σύμφωνα με έγκυρα στοιχεία περισσότεροι από 250.000 μικρομεσαίοι αγρότες καθυστερούν πάνω από εξάμηνο να πληρώσουν τα δάνειά τους, με αποτέλεσμα οι διαδικασίες πλειστηριασμού να μπορούν να ξεκινήσουν ανά πάσα στιγμή, ενώ σε 8.500 μικρομεσαίους αγρότες έχουν ξεκινήσει ή ολοκληρωθεί οι διαδικασίες πλειστηριασμού.

Βασικοί λόγοι που οδήγησαν τους μικρομεσαίους αγροτοκτηνοτρόφους στη χρεοκοπία είναι η γενικότερη αντιαγροτική πολιτική των ελληνικών κυβερνήσεων, που εφαρμόζεται στα πλαίσια της ΚΑΠ και του ΠΟΕ και πιο συγκεκριμένα:

α) Η τοκογλυφική πολιτική της Αγροτικής Τράπεζας της Ελλάδας, η οποία επιβάλλει υψηλά επιτόκια δανεισμού, επιβαρύνει τα χρέη των οφειλετών της με υπέρογκους τόκους υπερημερίας και εκμεταλλευόμενη την αντισυνταγματική και σκανδαλώδη ρύθμιση του ν. 1083/1980 κεφαλαιοποιεί και ανατοκίζει κατά το δοκούν τους τόκους των απαιτήσεών της από δάνεια που έλαβαν οι αγρότες και κτηνοτρόφοι, πολλαπλασιάζοντας με γεωμετρική πρόοδο τα χρέη τους (πρόκειται για τα γνωστά πανωτόκια).

β) Η αλλαγή του τρόπου πληρωμής που επέβαλε η νέα ΚΑΠ σε όλα σχεδόν τα νέα αγροτικά προϊόντα, σύμφωνα με την οποία η εξόφληση των προϊόντων γίνεται ένα σχεδόν χρόνο μετά τη συγκομιδή και πώληση των προϊόντων και δύο σχεδόν χρόνια μετά την έναρξη της παραγωγικής διαδικασίας.

γ) Η μεγάλη χρονική διαρκεί ανακύκλωσης των κεφαλαίων στην αγροτική παραγωγική διαδικασία, η οποία, με την προαναφερθείσα αλλαγή του τρόπου πληρωμής, ξεπερνάει τον ενάμιση χρόνο και είναι πολλαπλάσια μεγαλύτερη από οποιαδήποτε άλλη παραγωγική, μεταποιητική ή εμπορική δραστηριότητα με αποτέλεσμα το κόστος του χρήματος να είναι δυσανάλογα μεγάλο στην αγροτική παραγωγική δραστηριότητα, σε σχέση με όλες τις άλλες δραστηριότητες.

δ) Οι πολλοί και μεγάλοι «επιχειρηματικοί» κίνδυνοι στην αγροτική παραγωγική διαδικασία σε σχέση με όλες τις άλλες οικονομικές δραστηριότητες. Ολες οι προηγούμενες ρυθμίσεις των αγροτικών χρεών, που έγιναν κάτω από την πίεση και των αργείτικων κινητοποιήσεων ήταν αναποτελεσματικές για τους μικρομεσαίους αγροτοκτηνοτρόφους, επειδή στόχο τους είχαν την εξυγίανση του χαρτοφυλακίου της ΑΤΕ, για να ιδιωτικοποιηθεί μέσα από το Χρηματιστήριο.

Οι λόγοι αυτοί, αλλά και η ανάγκη να σταματήσουν οι κατασχέσεις και να επιβιώσουν τα μικρομεσαία αγροτικά νοικοκυριά για να παραμείνουν οι αγρότες στην ύπαιθρο σε μία περίοδο που η ανεργία έχει προσλάβει εκρηκτικές διαστάσεις επιβάλλουν στην κυβέρνηση, με κονδύλια του κρατικού μηχανισμού, να προχωρήσει άμεσα σε αποτελεσματική ρύθμιση των αγροτικών χρεών, με στόχο να συνεχιστεί απρόσκοπτα η παραγωγική διαδικασία».

Η τροπολογία

«1. Οι αγροτοκτηνοτρόφοι αναλαμβάνουν να καταβάλλουν το τριπλάσιο ποσό των αρχικών τους δανείων για ληξιπρόθεσμες οφειλές προς την ΑΤΕ μέχρι την 31.12.1990 και διπλάσιο ποσό των αρχικών τους δανείων για ληξιπρόθεσμες οφειλές από 1.1.1991 έως 31.12.2002.

2. Εάν οι αγροτοκτηνοτρόφοι - δανειολήπτες έχουν καταβάλει στην ΑΤΕ ΑΕ μέχρι τη δημοσίευση της παρούσας ρύθμισης ποσό ίσο τουλάχιστον με το τριπλάσιο και διπλάσιο, αντίστοιχα, των αρχικών ληξιπρόθεσμων δανείων θεωρούνται εξοφλημένα τα δάνειά τους και ουδεμία οικονομική υποχρέωση έχουν προς την ΑΤΕ ΑΕ για τα δάνεια αυτά.

3. Εάν, όμως, έχουν καταβάλει μέρος του τριπλάσιου και διπλάσιου ποσού των αρχικών δανείων, το υπόλοιπο ποσό μετατρέπεται σε μεσομακροπρόθεσμο δάνειο και εξοφλείται με τους αντίστοιχους όρους της ΑΤΕ ΑΕ.

4. Τα ποσά των οφειλών προς την ΑΤΕ ΑΕ, από τα οποία απαλλάσσονται οι αγροτοκτηνοτρόφοι σύμφωνα με τις προηγούμενες παραγράφους, παραγράφονται όσα οφείλονται σε ανατοκισμούς και τόκους υπερημερίας, ενώ τα υπόλοιπα αναλαμβάνει να καλύψει το Ελληνικό Δημόσιο με έκδοση ειδικού ισόποσου ομολογιακού δανείου (άρθρα 31 και 32 του ν. 1914/90) οι ομολογίες του οποίου θα διατεθούν στην ΑΤΕ ΑΕ.

5. Η παρούσα ρύθμιση αφορά αγρότες που έχουν κατά μέσο καθαρό οικογενειακό αγροτικό ετήσιο εισόδημα για την τριετία 2000 - 2002 μέχρι (5.000.000) εκατομμύρια δραχμές, σύμφωνα με τα στοιχεία των επιτροπών καθορισμού του καθαρού αγροτικού εισοδήματος για τη φορολόγηση των αγροτών και για συνολικό ποσό αρχικών δανείων μέχρι (20.000.000) εκατομμύρια δραχμές.

6. Για τους αγρότες που δεν πληρούν τις δύο προϋποθέσεις της προηγούμενης παραγράφου, παραγράφοντα οι οφειλές τους προς την ΑΤΕ ΑΕ, που προέρχονται από ανατοκισμούς και τόκους υπερημερίας και το υπόλοιπο της οφειλής που προκύπτει από το αρχικό κεφάλαιο των δανείων και τους συμβατικούς τόκους, αφαιρουμένων των ποσών που καταβλήθηκαν για εξόφληση θεωρείται μεσομακροπρόθεσμο δάνειο και εξοφλείται με τους αντίστοιχους όρους της ΑΤΕ ΑΕ.

7. Ως αγρότες για την εφαρμογή του παρόντος θεωρούνται αυτοί που ασκούν προσωπικά ή με μέλη της οικογενείας τους ή με μισθωτούς ή εργάτες τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις που προβλέπονται στα εδάφια α, β, και ε της παραγράφου 3 του άρθρου 34 του ν. 1642/1986 και τις υπηρεσίες που προβλέπονται στην παράγραφο 4 πλην του εδαφίου η, του άρθρου 34 του ν.1642/1986».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ