ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 4 Μάη 2003
Σελ. /28
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ
Στόχος η μαζική παραγωγή φθηνού εργατικού δυναμικού

Η γνώση γίνεται εμπόρευμα, υποβαθμίζεται και αντικαθίσταται με την κατάρτιση. Με το πρόσχημα των νέων τεχνολογιών, ίσων ευκαιριών και την επαγγελματική κατάρτιση, η ελληνική κυβέρνηση προωθεί τη διαμόρφωση εργατικού δυναμικού, πιο ευέλικτα προσαρμοσμένου στις σύγχρονες ανάγκες της καπιταλιστικής αγοράς, διαμορφώνοντας και τις ανάλογες δομές στο εκπαιδευτικό σύστημα.

Ενα από τα μέσα για την υλοποίηση αυτής της πολιτικής είναι ο εξοστρακισμός χιλιάδων μαθητών από το Λύκειο, από την εκπαίδευση και γενικότερα από την ουσιαστική μόρφωση. Οι μαθητές που ολοκληρώνουν το Λύκειο είναι όλο και λιγότεροι. Αλλοι μένουν μετέωροι, άλλοι ψάχνουν σανίδα στον ωκεανό - ή αλλιώς κολέγια, σχολές - για να κρατηθούν.

Αυτό το σκοπό έρχονται να εξυπηρετήσουν τα Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια, αλλά και οι ιδιωτικές σχολές που το μόνο που προσφέρουν είναι μισοειδίκευση, μισοκατάρτιση, περιορίζοντας τη μόρφωση, προωθώντας τη στενή επαγγελματική κατάρτιση στη θέση της εκπαίδευσης.

Με ιλουστρασιόν φυλλάδια των ιδιωτικών σχολών για μια λαμπρή καριέρα, αλλά και με διακηρύξεις περί αναβάθμισης της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, η κυβέρνηση προωθεί τα σχέδιά της. Ομως η πραγματικότητα έρχεται να διαψεύσει τα βαρύγδουπα λόγια και τις διαφημίσεις. Το μορφωτικό επίπεδο μειώνεται, αφού μεγάλο κομμάτι των μαθητών και σπουδαστών δεν παίρνει τις στοιχειώδεις γενικές γνώσεις.

Οσο για την επαγγελματική αποκατάσταση, μετά το τέλος της φοίτησης στο ΤΕΕ και ιδιωτικές σχολές, το μεγαλύτερο ποσοστό των αποφοίτων παραμένει άνεργο ή δουλεύει κάτω από άθλιες συνθήκες, χωρίς ασφάλιση, ωράριο, σταθερό μισθό και χωρίς δικαιώματα.

Τη σκληρή πραγματικότητα, όπως τη βιώνουν, μεταφέρουν στο «Ρ» ένας απόφοιτος ΤΕΕ και ένας ιδιωτικής σχολής. Κάνοντας σαφές ότι η εκπαίδευση είναι ανάγκη να μπει σε άλλη βάση από τη σημερινή. Κόντρα σε διαχωρισμούς μαθητών σε ικανούς και ανίκανους, καταργώντας αποκλεισμούς και ανισότητες στην εκπαίδευση. Κάνουν, ακόμη, σαφές την ανάγκη για δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση και την καθιέρωση ενιαίου δωδεκάχρονου βασικού υποχρεωτικού σχολείου, κοινού για όλους.

TEE
Αποφοιτούμε ανειδίκευτοι

Οι σπουδαστές των ΤΕΕ δίνουν το δικό τους αγωνιστικό «παρών» στη διεκδίκηση ουσιαστικής εκπαίδευσης
Οι σπουδαστές των ΤΕΕ δίνουν το δικό τους αγωνιστικό «παρών» στη διεκδίκηση ουσιαστικής εκπαίδευσης
Την προσωπική του εμπειρία από τη «θητεία» του στα ΤΕΕ, με ειδικότητα ηλεκτρολογία, καταθέτει στο «Ρ» ο Νίκος Λέος. «Οι συμμαθητές μου στα ΤΕΕ ήταν στο σύνολό τους παιδιά από φτωχές, λαϊκές οικογένειες, που κατέφυγαν εκεί αφού δεν μπορούσαν να αντέξουν τον εξεταστικό μαραθώνιο των Ενιαίων Λυκείων και το οικονομικό κόστος των φροντιστηρίων», λέει ο Ν. Λέος, και συνεχίζει: «Χαρακτηριστικό του επιπέδου της μάθησης που παρέχουν τα ΤΕΕ είναι οι ελάχιστες γνώσεις γενικής παιδείας που προβλέπονται από το πρόγραμμα σπουδών. Στο μάθημα της Ιστορίας, για παράδειγμα, η αναφορά στην Ελληνική Επανάσταση του '21 είναι μόλις μια παράγραφος. Ακόμη και στα μαθήματα ειδικότητας όμως μας διδάσκουν ένα μίνιμουμ βασικών γνώσεων, που σε καμία περίπτωση δεν είναι αρκετές για να μας εξοπλίσουν στην αγορά εργασίας».

Σχετικά με το «δέλεαρ» της εισαγωγής στα ΤΕΙ, το οποίο προβάλλεται σε όλους τους τόνους από το υπουργείο Παιδείας, ο Ν. Λέος αναφέρει: «Αν κρίνω από τη δική μου τάξη, από τους 120 μαθητές που έδωσαν εξετάσεις, πέρασαν μόνον οι 5. Δεν είναι καθόλου εύκολο να εισαχθείς στα ΤΕΙ, όμως ακόμη κι αν το καταφέρεις, εκεί θα συναντήσεις τεράστιες δυσκολίες στην παρακολούθηση των μαθημάτων. Οι ελλείψεις που έχουμε σε σχέση με τους απόφοιτους των Ενιαίων Λυκείων φαίνονται από την πρώτη στιγμή. Και εκεί βέβαια πλέον είσαι αναγκασμένος να πληρώσεις κάποιο φροντιστήριο αν θέλεις να πάρεις πτυχίο».

Αλλο ένα πρόβλημα που έρχεται να προστεθεί στη λειτουργία των ΤΕΕ είναι η κατάργηση πολλών ειδικοτήτων, όπως αυτή του ξυλουργού, που έχει αρχίσει να αφανίζεται. Υπάρχουν, όμως, και ειδικότητες, όπως αυτή των ηλεκτρικών μηχανών, για την οποία η «Σιβιτανίδειος» έχει τα καλύτερα εργαστήρια σε όλη την Ελλάδα, και την έκλεισαν επειδή δεν επιχορηγείται από το υπουργείο Παιδείας. «Στην ουσία υπάρχουν μόνον 5-6 ειδικότητες: Ηλεκτρολόγος, μηχανικός, λογιστικά, πληροφορική και παραϊατρικά επαγγέλματα, για τις οποίες δεν υπάρχει η κατάλληλη υλικοτεχνική υποδομή. Αναγκαστικά από τη στιγμή που δεν υπάρχουν πολλαπλές ειδικότητες, όλοι συσσωρεύονται σε κάποια από αυτές, αλλά όταν ένα παιδί 15 χρόνων κάνει επιλογή ζωής, δεν αποκλείεται να διαπιστώσει ότι δεν του ταιριάζει αυτό που διάλεξε». Και έπειτα από όλα αυτά έρχεται η σκληρή πραγματικότητα της αναζήτησης εργασίας. «Μετά το ΤΕΕ, βγαίνεις στην αγορά, δε βρίσκεις δουλιά κι αν βρεις υπάρχει φοβερή εκμετάλλευση, αφού εργάζεσαι ως ανειδίκευτος βοηθός».

«Η μόνη διέξοδος των μαθητών για να ξεφύγουν από αυτό το επίπεδο γνώσης είναι να διεκδικήσουν κάτι καλύτερο. Οι μαθητές δείχνουν την οργή τους. Είναι αγανακτισμένοι με την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που τους έχει καθηλώσει σε ένα θρανίο μέσα σε αδιάκοπες εξετάσεις ή τους έχει καταδικάσει να γίνουν φθηνό εργατικό δυναμικό. Πρέπει να αγωνιστούν και να παλέψουν για ενιαίο 12χρονο δημόσιο και δωρεάν σχολείο, το οποίο ουσιαστικά δεν υπάρχει. Οι μαθητές δε γίνεται να υπομένουν άλλο, πρέπει να συντονίσουν τον αγώνα μεταξύ τους μέσα από τα Συντονιστικά Αγώνα Σχολείων Αθήνας και άλλων δήμων και να διεκδικήσουν στο δρόμο τα δικαιώματά τους».

ΙΔΙΩΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ
Κοροϊδεύουν τον πόθο μας για γνώση

Για την ελλειπή γνώση που προσφέρουν οι ιδιωτικές σχολές, αλλά και τις μεγάλες υποσχέσεις που δίνουν, μίλησε ο Γιώργος Μητρόπουλος, απόφοιτος ιδιωτικού κολεγίου στον τομέα των Οικονομικών.

«Αυτές οι σχολές εξυπηρετούν το ρόλο για τον οποίο φτιάχτηκαν, να βγάζουν ευέλικτο και φθηνό εργατικό δυναμικό, να γεμίζουν τις τρύπες του συστήματος σ' ότι αφορά τη μερική απασχόληση. Ομως ακόμα κι αυτές οι τρύπες είναι πολύ λίγες. Οι υποσχέσεις μένουν υποσχέσεις, τα λόγια παραμένουν λόγια. Εχεις ξοδέψει μεγάλα ποσά για να αποκτήσεις αυτή τη γνώση (εγώ προσωπικά γύρω στα 7,5 εκατομμύρια για 4 χρόνια) ψάχνεις για δουλιά, προσπαθείς να ανασάνεις και δέχεσαι πιέσεις από παντού. Από σένα τον ίδιο, από την οικογένεια που αγωνιά μαζί σου».

Σήμερα ο Γ. Μητρόπουλος ψάχνει για δουλιά. «Οταν ήμασταν στη σχολή, μας έλεγαν ότι θα βγούμε στην αγορά και θα "χτυπάμε" μισθούς άνω των 300.000 δραχμών σε μεγάλες επιχειρήσεις που θα τρέχουν σαν τρελές να μας βρουν. Η πραγματικότητα όμως, είναι τελείως διαφορετική. Εχεις τις μικρές αγγελίες στη μασχάλη και όλη μέρα χτυπάς πόρτες που δεν ανοίγουν. Αλλοι ζητούν μια επιπλέον γλώσσα, άλλοι εξεζητημένες γνώσεις για Η/Υ και πάει λέγοντας», λέει και συνεχίζει: «Είναι φανερό ότι η κατάρτιση έχει σκοπό να κοροϊδέψει τους πόθους σου για γνώση, για μια καλή μόρφωση, χαμογελάει στον επιχειρηματία κι εσύ δουλεύεις σχεδόν τσάμπα σε ανεξέλεγκτες ώρες και σου παρέχει ένα χαρτί αμφισβητούμενης αξίας. Ολα αυτά όμως, είναι πράγματα που δικαιούσαι, ήδη τα πληρώνεις, έχουν κερδηθεί με αγώνες και οφείλουν να στα δώσουν. Ο αγώνας είναι η μόνη διέξοδος. Αυτό μας έχει διδάξει η ιστορία».


ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Ελένη ΤΖΙΒΡΑ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ