Με μία πράξη που «σφραγίζει» και με αυτόν τον τρόπο την αγάπη του στον άνθρωπο, ο Αντώνης Σαμαράκης, που «έφυγε» την περασμένη Παρασκευή, άφησε τελευταία του επιθυμία, να δωριστεί το σώμα του στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών για έρευνα και μελέτη. Φυσικά δε θα γίνει νεκρώσιμη ακολουθία.
Εξάλλου, συνεχίζονται τα συλλυπητήρια τηλεγραφήματα για το θάνατο του λογοτέχνη. Σε συλλυπητήριο τηλεγράφημά του ο επίτιμος πρόεδρος του ΚΚΕ, Χαρίλαος Φλωράκης, εκφράζει τη βαθιά του θλίψη για το θάνατο του φίλου, αγωνιστή και μεγάλου διανοητή.
Τη «βαθιά θλίψη και τα συλλυπητήριά του στην οικογένεια του συγγραφέα και φίλου» εκφράζουν η δημοτική παράταξη «Θεσσαλονίκη Τώρα» και ο επικεφαλής της Αγάπιος Σαχίνης, ενώ τηλεγράφημα απέστειλε στην οικογένεια του συγγραφέα και ο δήμαρχος Αγίου Παύλου, Μιχαήλ Μοσχονάς.
Ανάλογα είναι και τα αισθήματα στην Κύπρο από την πολιτική ηγεσία και κόμματα. Τη θλίψη του για το χαμό «του αγαπημένου μας φίλου και συναγωνιστή Αντώνη Σαμαράκη» εξέφρασε ο πρόεδρος της Βουλής και ΓΓ του ΑΚΕΛ Δημήτρης Χριστόφιας.
Στην πρόκληση των Βρετανών η κυβέρνηση απαντάει με συμβιβασμό και διαπραγματεύσεις
Εκεί γράφει ότι «το Βρετανικό Μουσείο δεν πραγματοποιεί "μυστικές συνομιλίες" με τις ελληνικές αρχές για δανεισμό των γλυπτών», κλείνοντας έτσι το θόρυβο που είχε δημιουργηθεί πρόσφατα από άρθρο στην ίδια εφημερίδα, η οποία έκανε λόγο για σχετικές «μυστικές συνομιλίες», επικαλούμενη τον ίδιο τον διευθυντή του μουσείου. Τότε είχε ακολουθήσει επίσημη διάψευση του δημοσιεύματος από το Βρετανικό Μουσείο και με την προχτεσινή επιστολή ο ίδιος ο διευθυντής του ξεκαθαρίζει ακόμη περισσότερο τις προθέσεις των Βρετανών.
Ωστόσο, προέκυψε νέο ζήτημα, αφού ο Μακ Γκρέγκορ σημειώνει, ότι «η ελληνική πλευρά έχει αναγνωρίσει ότι το Βρετανικό Μουσείο έχει νόμιμο τίτλο ιδιοκτησίας για τα γλυπτά και πλέον η ελληνική πλευρά δεν αμφισβητεί την ιδιοκτησία»! Αναφερόμενος στις προτάσεις του υπουργού Πολιτισμού Ε. Βενιζέλου και της ΟΥΝΕΣΚΟ «για μετακίνηση όλων των γλυπτών στο νέο μουσείο Ακρόπολης», ο Μακ Γκρέγκορ απαντά ότι «οι έφοροι του μουσείου έχουν καταστήσει σαφές και ξεκάθαρο ότι δεν μπορούν να διαπραγματευτούν με αυτά τα αιτήματα». Και καταλήγει με ένα μάλλον εξωφρενικό διαχωρισμό: «Πιστεύουμε ότι η ανθρωπότητα έχει μεγαλύτερο όφελος από τη δυνατότητα να βλέπει και να γνωρίσει τα γλυπτά που έχουν επιβιώσει (περίπου τα μισά στην Αθήνα και τα υπόλοιπα μισά στο Λονδίνο) σε δύο διαφορετικά περιβάλλοντα - ως ένα μεγαλούργημα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού στην Αθήνα και ως παγκόσμια κληρονομιά στο Λονδίνο»!
Η αντίδραση του Ελληνα υπουργού Πολιτισμού σε αυτή την προκλητική δήλωση, δείχνει ότι η κυβέρνηση εξακολουθεί, ουσιαστικά, να θεωρεί τα γλυπτά αντικείμενο διαπραγμάτευσης, παρά τους λεονταρισμούς του Ε. Βενιζέλου ότι «η ελληνική κυβέρνηση ουδέποτε δήλωσε ότι αναγνωρίζει τους νόμιμους τίτλους του Βρετανικού Μουσείου επί των Μαρμάρων του Παρθενώνα». Παρακάτω όμως επιστρέφει στη λογική της διαπραγμάτευσης και των ανταλλαγμάτων, λέγοντας ότι «η ελληνική κυβέρνηση δε θέτει το νομικό ζήτημα της ιδιοκτησίας των Μαρμάρων επειδή θέλει να βρεθεί μια φιλική και συναινετική λύση που θα επιτρέψει την ενιαία έκθεση των Μαρμάρων στο κτίριο του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης και σε άμεση οπτική επαφή με το ίδιο το μνημείο. Αυτό σύμφωνα με την πρόταση μας μπορεί να γίνει είτε με τη μορφή ενός μακροχρόνιου δανεισμού, είτε με τη μορφή ενός παραρτήματος του Βρετανικού Μουσείου μέσα στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. Επιπλέον, η πρόταση προβλέπει ως αντιστάθμισμα τη διοργάνωση πολύ σημαντικών περιοδικών εκθέσεων με ελληνικές αρχαιότητες τόσο στο Βρετανικό Μουσείο όσο και σε άλλα περιφερειακά Μουσεία του Ηνωμένου Βασιλείου. Πιστεύουμε ότι η πρόταση μας αυτή είναι ρεαλιστική, έχει οικουμενικό πολιτιστικό χαρακτήρα, και σέβεται τις ευαισθησίες της βρετανικής πλευράς αλλά πρωτίστως σέβεται το ίδιο το μνημείο του Παρθενώνα».
Το Ελληνικό Φεστιβάλ, εξάλλου, διοργανώνει απόψε για τη βραδιά της Πανσελήνου, μια ξεχωριστή βραδιά στο Λυκαβηττό (9μ.μ.). Ο λόγος για το πιανιστικό πανόραμα με τίτλο «Χοροί στο φως του φεγγαριού», στο οποίο θα πάρουν μέρος οκτώ πιανίστες. Οι Ελισάβετ Κουναλάκη, Νίκος Λάαρης, Αγγελική και Μαρία Μπόλλα, Χρίστος Παπαγεωργίου, Γιώργος Πέτρου, Βίκυ Στυλιανού και Παναγιώτης Τροχόπουλος θα παρουσιάσουν ένα πλούσιο ρεπερτόριο με αναγεννησιακές, κλασικές και σύγχρονες συνθέσεις. Θα ακουστούν έργα Σοπέν, Σοστακόβιτς, Ντεμπισί, Προκόφιεφ, Μπαχ, Σούμαν, Τσαϊκόφσκι, Γκριγκ, Μότσαρτ, Μπραμς, Ραβέλ, Πιατσόλα, Σκοτ Τζόπλιν, Χατζιδάκι κ.ά.
Με ένα πρόγραμμα εφ' όλης της ύλης θα προσπαθήσει να χωρέσει όλα αυτά τα τραγούδια που αγάπησε, που αγαπήσαμε και που τον καθιέρωσαν ως μια ιδιαίτερη μορφή της σύγχρονης ελληνικής σκηνής. Στη σκηνή τον συντροφεύουν η Χρυσούλα Κεχαγιόγλου και το συγκρότημα «SoNaMa», που απαρτίζεται από τρεις νέες εξαίρετες τραγουδίστριες. Μια περιπλάνηση σε μουσικά σοκάκια που οδηγούν στα βάθη της ψυχής και πυρπολούν συνειδήσεις.
Τη μετάφραση και σκηνοθεσία του έργου υπογράφει ο Γιάννης Ιορδανίδης, τα σκηνικά ο Γιώργος Γαβαλάς, τα κοστούμια ο Σάββας Πασχαλίδης, τη μουσική επιμέλεια η Ελευθερία Εμμανουήλ, τους φωτισμούς η Κατερίνα Μαραγκουδάκη και την κίνηση η Κατερίνα Βελέβα. Παίζουν: Τάσος Χαλκιάς (Ταρτούφος), ο Νίκος Δαδινόπουλος (Οργκόν), η Σμαράγδα Σμυρναίου (Ελμίρα), Δημήτρης Καραμπέτσης, Ελισάβετ Ναζλίδου, Ελπίδα Μπραουδάκη, κ.ά.
ΣΥΝΑΥΛΙΑ κάτω από το φως της πανσελήνου δίνουν σήμερα ο Βασίλης Λέκκας και ο Γιάννης Σπάθας στις 12/8, στο προαύλιο του Αρχαιολογικού Μουσείου Θεσπιών.