ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 2 Νοέμβρη 2003
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Ο θείος Γιώργος απαντά...

1. Αγαπητέ, θείε Γιώργο, με λένε Χριστόδουλο και σου γράφω από την Αρχιεπισκοπή Αθηνών. Το πρόβλημά μου είναι πώς θ' αλλάξω ριζικά τη ζωή μου. Θέλω να λάβω το όνομα Μακάριος και η ιδιότητά μου να είναι αυτή του Εθνάρχη. Μπορώ;

Απάντηση: Φίλε Χριστόδουλε, σε χαιρετώ. Στην ηλικία σου, καλέ μου άνθρωπε, είναι πολύ δύσκολο ν' αλλάξεις οτιδήποτε. Μένουν, όμως, κάποιες μικροχαρές που μπορούν να δροσίσουν τον μονήρη βίο σου. Μπορείς ν' αγοράσεις ένα καραόκι και να τραγουδάς τις παγωμένες νύχτες του χειμώνα ελληνικές και ξένες επιτυχίες. Μπορείς να χαρείς τη στιγμιαία απόλαυση ενός ξυρίσματος, όπως όλοι μας. Μπορείς να καλέσεις από την Αφρική μια ομάδα Παπούα και να τους στείλεις ως δώρο στον Πατριάρχη τώρα που οι διαφορές σας δεν έχουν τέλος. (Είδες πόσα ξέρω για σένα;) Μπορείς, τέλος, ν' αρχίζεις να παίζεις γκολφ, για να πετάς το μπαλάκι όπου θέλεις, δίχως να σ' το επιστρέφει κανένα γερόντιο μέσα από την Ιερά Σύνοδο. Καλή επιτυχία. Αμήν.

2. Αγαπητέ, θείε Γιώργο, (είμαστε και συνονόματοι), το επώνυμό μου είναι Καρατζαφέρης και περνάω μια μεγάλη δοκιμασία. Κάθε βράδυ ονειρεύομαι ότι είμαι πιγκουίνος. Είναι σοβαρό αυτό;

Απάντηση: Φίλε Καρατζαφέρη, η μεταμόρφωσή σου σε πιγκουίνο είναι αποτέλεσμα της σεμνότητάς σου. Διάλεξες αυτό το είδος από το ζωικό βασίλειο όχι μόνο γιατί σου μοιάζει - στη χάρη πάντοτε- αλλά γιατί κινείται μαζικά, αντέχει σε κάθε κακουχία, κυρίως στη βαρυχειμωνιά. Οι οπαδοί σου, συνονόματε, θα επιβιώνουν στο διηνεκές μέσα από το σχήμα του πιγκουίνου και κανείς δε θα μπορεί να τους βάλει πάγο και ν' αναχαιτίσει την πορεία τους προς την εξουσία. Χαίρε.

3. Αγαπητέ, θείε Γιώργο, ονομάζομαι Ιωάννης Μεταξάς και αναγκάζομαι να σου γράψω από το λεγόμενο Κάτω Κόσμο, πρώτον, για να διαμαρτυρηθώ για τη σιωπή που μου επέβαλαν τα ΜΜΕ και, δεύτερον, να σου ζητήσω τη γνώμη για ένα πρόβλημα που επείγει. Αφορά τους νέους Χρυσαυγίτες, που δεν έχουν πού να γυμναστούν, σε αντίθεση με τη δική μου εποχή, όπου οι Νεολαίοι μου χάραζαν το μέλλον τους επάνω στα χαμένα κορμιά των Μπολσεβίκων. Σήμερα οι νέοι αυτοί δεν έχουν πού να πάνε. Τι θα πρότεινες;

Απάντηση: Αγαπητέ, Ιωάννη του Κάτω Κόσμου, καταλαβαίνω πόσο δύσκολο είναι για έναν δικτάτορα της παλιάς εποχής να κατανοήσει πως η χρυσή εποχή του πέρασε ανεπιστρεπτί και πως δεν κατάφερε να την αντικαταστήσει η λεγόμενη Χρυσή Αυγή. Αγαπητέ Γιάννη, η 4η Αυγούστου μαζί με το ρετσινόλαδο και τα συναφή όργανα βασανιστηρίων έχουν γίνει σκόνη. Οι νέοι Μπολσεβίκοι δεν καταλαβαίνουν Χριστό. Είναι κάπως δύσκολο όχι να χαράξεις κάτι επάνω τους, αλλά και να τους πλησιάσεις. Τα δισέγγονά σου, οι Χρυσαυγίτες, είναι καλύτερο ν' ακολουθήσουν δύο χώρους κι εκεί να συναντήσουν τη μοίρα τους. Ο πρώτος χώρος είναι αυτός του τσίρκου, είναι ο μόνος στον οποίο θα μπορούσαν να χειροκροτούνται και ταυτόχρονα να κάνουν όσες ταρζανιές θέλουν. Ο δεύτερος χώρος είναι η εκπομπή τύπου Μίσιον, όπου θα συνδυάσουν τη δόξα με το χρήμα.

4. Αγαπητέ, θείε Γιώργο, είμαι ο Ιησούς Χριστός, γνωστός και ως Θεάνθρωπος ή Γιος της Μαρίας. Το πρόβλημα για το οποίο ζητώ τη συμβουλή σου τείνει, τα τελευταία πέντε χρόνια, να γίνει μόνιμο. Συγκεκριμένα, ο Μωάμεθ μ' έχει ξεπεράσει σε δημοσιότητα και επιπλέον είναι πρώτος σε όλα τα «τοπ 10» της δισκογραφίας στον κόσμο. Τι με συμβουλεύεις να κάνω;

Απάντηση: Αγαπητέ μου, έχεις δίκιο. Την πρωτιά ο Μωάμεθ την οφείλει στη νεότητα του Οσάμα Μπιν Λάντεν, που σαρώνει τον μισοπεθαμένο Πάπα. Οι υπόλοιπες Εκκλησίες της Ορθοδοξίας σκοτώνονται μεταξύ τους για την πρωτοκαθεδρία. Φοβάμαι πως πρέπει να μην καθυστερήσεις άλλο την επανεμφάνισή σου, δηλαδή τη Δεύτερή σου Παρουσία, για ν' αναλάβεις και προσωπικά τις δημόσιες σχέσεις σου.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


Σοβιετική Ψυχολογία και παιδί

Πρόσφατα, από τις εκδόσεις «ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ», κυκλοφόρησε μια συλλογή άρθρων Σοβιετικών ψυχολόγων για την ανάπτυξη του παιδιού, όπου παρουσιάζονται δύο άρθρα των Λ. Βιγκότσκι και Α. Λεόντιεφ, καθώς και ένα άρθρο του Ντ. Ελκόνιν. Τίτλος του βιβλίου είναι «Η Σοβιετική Ψυχολογία για την ανάπτυξη του παιδιού».

Οπως σημειώνεται στην εισαγωγή της έκδοσης, από τον υπογράφοντα: «Από την εποχή που γράφτηκαν αυτές οι εργασίες, "πολύ νερό κύλησε στ' αυλάκι". Ομως, πιστεύουμε πως αυτές, όπως και πολλές άλλες, διατηρούν μια διαχρονική αξία, γι' αυτό, άλλωστε, και τις παρουσιάζουμε. Οπωσδήποτε μπορεί κανείς στο μέλλον να ανατρέξει σε μια γνωριμία και με πιο πρόσφατες εργασίες, πιο σύγχρονων για τις μέρες μας επιστημόνων, όμως και πάλι τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη γνωριμία με το έργο των "κλασικών", θα λέγαμε, της Σοβιετικής Ψυχολογίας.

Το γεγονός πως, πλέον, δεν υπάρχει η Σοβιετική Ενωση, δεν ανατρέπει την αναγκαιότητα γνωριμίας με τη δουλιά και τις απόψεις των Σοβιετικών ψυχολόγων. Κι αυτό γιατί η Σοβιετική Ψυχολογία αποτέλεσε μια σημαντική προσπάθεια ανάπτυξης της Ψυχολογίας πάνω στις φιλοσοφικές βάσεις του Διαλεκτικού Υλισμού, προέκυψε, δηλαδή, ως μια μαρξιστική Ψυχολογία».

Συμπερασματικά, λοιπόν, το έργο αφορά άμεσα καθέναν και, βέβαια, πρώτα από όλα παιδαγωγούς και ψυχολόγους, που θέλουν να γνωριστούν με βασικές θέσεις και την προσέγγιση του παιδιού και της ανάπτυξής του από τη μαρξιστική σκοπιά.

Η συγκεκριμένη συλλογή δεν είναι απλώς μια προσπάθεια να αναδείξει κάποιες πλευρές από το πολυσήμαντο έργο που δημιούργησαν μερικές γενιές επιστημόνων, στο πρώτο στον κόσμο σοσιαλιστικό κράτος, στον τομέα της Παιδικής και Εξελικτικής Ψυχολογίας, αλλά και να καλύψει ένα κενό πληροφόρησης γύρω από βασικές πλευρές της πολιτικο-ιστορικής αντίληψης στην Ψυχολογία. Η ανάγκη αυτή προκύπτει από το γεγονός ότι αν και η Σοβιετική Ψυχολογία είχε να παρουσιάσει ένα πολυσήμαντο και αξιόλογο έργο μελέτης του ανθρώπου και ειδικότερα του παιδιού, αυτό - σε αντίθεση με τις εργασίες άλλων, Δυτικών ψυχολογικών κατευθύνσεων - παραμένει άγνωστο στη χώρα μας. Την ίδια ώρα, δεν είναι και λίγες οι προσπάθειες όσων προσπαθούν να παραποιήσουν την πραγματικότητα. Ετσι, λ.χ., σε εγχειρίδιο για αυριανούς παιδαγωγούς - ούτε λίγο, ούτε πολύ - οι θεωρητικές θέσεις του Λ. Βιγκότσκι παρουσιάζονται ως «συμπληρωματικές» και ως «παραλλαγή» των απόψεων του Ζ. Πιαζέ!

Αυτό το κενό και η παραπληροφόρηση είναι ένα σημαντικό ιδεολογικό όπλο στα χέρια όσων κατέχουν την εξουσία, σχεδιάζουν και προωθούν αντιλαϊκές εκπαιδευτικές «μεταρρυθμίσεις», στο όνομα του «εκσυγχρονισμού» και με πρόφαση την «επιστημονικότητα» των απόψεών τους.

Ελπίζουμε πως αυτή η συλλογή θα αποτελέσει μια αρχή, ένα ξεκίνημα, για να τους αφαιρέσουμε αυτό το «όπλο», για να αρχίσουμε να αδειάζουμε το ιδεολογικό «οπλοστάσιό» τους. Αλλωστε, όπως σημείωνε στο θεμελιακό έργο του: «Το ιστορικό νόημα της κρίσης της Ψυχολογίας» ο ίδιος ο Λεφ Βιγκότσκι: «Γιατί η ιδέα σταματά να υπάρχει ως τέτοια; Μα, γιατί στη σφαίρα της κοσμοθεωρίας δρα ο νόμος που αποκάλυψε ο Ενγκελς, ο νόμος της συγκέντρωσης των ιδεών γύρω από δύο πόλους: Του ιδεαλισμού και του υλισμού, που αντιστοιχούν στους δύο πόλους της κοινωνικής ζωής, στις δύο κύριες αντίπαλες τάξεις. Η ιδέα ως δεδομένο φιλοσοφικό πιο εύκολα αποκαλύπτει την κοινωνική της φύση, παρά ως δεδομένο επιστημονικό. Και εδώ σταματά και ο κρυφός, καλυμμένος ρόλος της, ως επιστημονικό δεδομένο ιδεολογικού κατασκόπου. Εδώ ξεσκεπάζεται και αρχίζει να συμμετέχει ως συστατικό στη γενική, ανοιχτή, ταξική πάλη ιδεών. Κι ακριβώς εδώ, ως ένα μικρό συστατικό στο τεράστιο σύνολο, βυθίζεται σαν σταγόνα νερού στον ωκεανό, και έτσι σταματά να υπάρχει από μόνη της».

Μια συλλογή, λοιπόν, άρθρων για να «φουσκώσει» ο δικός μας, ο μαρξιστικός «ωκεανός» της σκέψης.


Ελισσαίος ΒΑΓΕΝΑΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ