ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 10 Σεπτέμβρη 2003
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
ΠΑΝΕΡΓΑΤΙΚΟ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ
«Απαιτούμε το σχολείο των σύγχρονων αναγκών»

«Η διεκδίκηση Παιδείας που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες, είναι άμεσα συνδεδεμένη με τον αγώνα για ριζικές αλλαγές στο επίπεδο της οικονομίας και της εξουσίας. Σ' αυτά τα πλαίσια το ΠΑΜΕ, η ταξική δυναμική φωνή στο συνδικαλιστικό κίνημα, κατανοεί την ευθύνη που έχει στο να συμβάλει στη συγκρότηση του μετώπου γονιών, μαθητών, σπουδαστών, εκπαιδευτικών, εργαζομένων. Γι' αυτό πρωτοστατεί στην ανάπτυξη ταξικών δυναμικών αγώνων για δημόσια δωρεάν εκπαίδευση στην υπηρεσία των σύγχρονων λαϊκών αναγκών». Αυτά τονίζει, ανάμεσα σε άλλα, σε ανακοίνωσή του ενόψει της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς το Πανεργατικό Αγωνιστικό Μέτωπο. Ανάλογη ανακοίνωση - κάλεσμα εξέδωσε και η Ομοσπονδία Οικοδόμων και Συναφών Επαγγελμάτων Ελλάδας.

Το ΠΑΜΕ απαντά στις «μεγαλοστομίες» της κυβέρνησης με τη λαϊκή θυμοσοφία: «Οταν ακούς πολλά κεράσια βάστα μικρό καλάθι». «Πολύ περισσότερο μάλιστα που γι' αυτά τα πολλά "κεράσια" μιλάει και μάλιστα ενόψει βουλευτικών εκλογών μια κυβέρνηση που για 20 χρόνια όχι μόνο δεν έλυσε βασικά ζητήματα υποδομής και λειτουργίας των σχολείων, ζητήματα των ακατάλληλων σχολικών κτιρίων, της διπλοβάρδιας, των πληθωρικών τμημάτων μαθητών, των παιδικών σταθμών κλπ., αλλά και επέτεινε την εμπορευματοποίηση της εκπαίδευσης (πάνω από 600 ευρώ στοιχίζει η έναρξη της σχολικής χρονιάς για τον κάθε γονιό) και διέστρεψε το περιεχόμενό της, προσανατολίζοντάς το στη μονομερή κατάρτιση σε βάρος της ολόπλευρης μόρφωσης», σημειώνεται στην ανακοίνωση.

«Η κυβέρνηση, τονίζει, καπηλευόμενη τα προβλήματα χρόνου και οικονομικής δυσπραγίας σε βάρος των εργαζομένων που δημιουργεί η πολιτική της, της λιτότητας, της ακρίβειας και των ελαστικών εργασιακών σχέσεων, εμφανίζεται και σαν "καλός Σαμαρείτης" για τον εργαζόμενο, δίνοντάς του με το "ολοήμερο" όπου θα "παρκάρει" το παιδί του, τη "δυνατότητα" να είναι ο ίδιος σε ολοήμερη βάση, στη μέγκενη της εκμετάλλευσης του εργοδότη». Και η ανακοίνωση συνεχίζει: «Προτάσσεται στις εξαγγελίες και το ζήτημα της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού, ισχυριζόμενη πονηρά η κυβέρνηση ότι τάχα με αυτή την αξιολόγηση θα γίνει ο εκπαιδευτικός πιο καλός. Ετσι, την εμπορευματοποίηση και την όλη κακοδαιμονία στην εκπαίδευση που η αιτία της βρίσκεται στη δική της αντιεκπαιδευτική και στη γενικότερη αντιλαϊκή πολιτική της, θέλει σκόπιμα να τη φορτώσει στον εκπαιδευτικό. Ταυτόχρονα, αποσιωπά ότι ακριβώς αυτή την αντιλαϊκή της πολιτική θέλει να τη θωρακίσει με τη δαμόκλειο σπάθη της αξιολόγησης - χειραγώγησης, που θα περικόπτει το μισθό και την εξέλιξη από όποιον εκπαιδευτικό αντιτάσσεται σ' αυτήν την πολιτική».

Το ΠΑΜΕ επισημαίνει ότι «πρόκειται για μια εκπαιδευτική πολιτική, που, με γνώμονα τη διαβόητη ανταγωνιστικότητα του κεφαλαίου, αποβάλλει από το σχολείο την παιδαγωγική λειτουργία στις αξίες της συλλογικότητας, της αγωνιστικότητας, της αλληλεγγύης και στις ανθρωπιστικές αξίες» και συνεχίζει «η ουσιαστική στο περιεχόμενό της και δημόσια δωρεάν στο χαρακτήρα της Παιδεία, είναι δικαίωμα της εργατικής τάξης και του κάθε εργαζόμενου. Ενα δικαίωμα που πηγάζει και από το γεγονός ότι το σχολείο και γενικά η εκπαίδευση λειτουργεί από ένα μέρος της κλεμμένης υπεραξίας της εργατικής τάξης που όλο και το μειώνουν οι κυβερνήσεις του κεφαλαίου».

Το ΠΑΜΕ με προμετωπίδα «Οχι στους ταξικούς φραγμούς και στη μορφωτική υποβάθμιση», «Οχι στο σχολείο της αγοράς» διεκδικεί ανάμεσα σε άλλα κάλυψη του συνόλου των εκπαιδευτικών αναγκών μέσα από το Δημόσιο Δωρεάν Εκπαιδευτικό Σύστημα, κατάργηση κάθε μορφής ιδιωτικής εκπαίδευσης, ενιαίο 12χρονο Υποχρεωτικό σχολείο για όλους, ριζική αλλαγή στο περιεχόμενο (αναλυτικά προγράμματα, βιβλία) και στη λειτουργία του σχολείου, ενιαία πραγματική Ανώτατη Εκπαίδευση, αύξηση των δαπανών για την Παιδεία, άδειες με αποδοχές για τους εργαζόμενους μαθητές - σπουδαστές στις εξετάσεις, δημόσια - Δωρεάν Επαγγελματική Εκπαίδευση μετά το Λύκειο, κατάργηση των διδάκτρων στα ΙΕΚ, όχι στην ιδιωτικοποίηση των Σχολών του ΟΑΕΔ και της Ναυτικής Εκπαίδευσης, δωρεάν στέγαση και σίτιση για τους φοιτητές, σπουδαστές ή ανάλογη οικονομική στήριξη για τα παιδιά των εργατικών - λαϊκών οικογενειών, δημόσιοι δωρεάν και αναβαθμισμένοι παιδικοί σταθμοί για όλα τα παιδιά της εργατικής τάξης και όλων των εργαζομένων, ειδικά μέτρα ενίσχυσης της μαθησιακής λειτουργίας των αλλοδαπών μαθητών, καθώς και μέτρα για τη γνωριμία τους με την ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά τους.

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟΙ
Εν αναμονή για τα... ψίχουλα

Σε πάλη ενάντια στην κυβερνητική εκπαιδευτική πολιτική στο σύνολό της καλεί η ΔΗΠΑΚ

Εν αναμονή των συναντήσεων με το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης βρίσκονται οι πανεπιστημιακοί, που έχουν ήδη εξαγγείλει πενθήμερη προειδοποιητική αποχή από τα καθήκοντά τους από τις 12 έως τις 19 Σεπτέμβρη. Στην απόφαση της ομοσπονδίας τους (ΠΟΣΔΕΠ) αναφέρεται ότι παλεύουν για την κατάργηση του επιδοματικού χαρακτήρα του μισθού τους, ωστόσο εκπρόσωποί της δηλώνουν ότι τους αρκεί μια δέσμευση από την κυβέρνηση πως θα εφαρμόσει το πόρισμα της «επιτροπής διαλόγου», το οποίο προβλέπει διατήρηση του επιδοματικού χαρακτήρα του μισθού, μικρές αυξήσεις στην επόμενη διετία και δεν περιλαμβάνει τίποτα για το οξύτατο συνταξιοδοτικό πρόβλημα.

Σε σχετική ανακοίνωσή της η «Δημοκρατική Πανεπιστημονική Κίνηση» (ΔΗΠΑΚ) τονίζει ότι ένα χρόνο μετά τη λήξη των κινητοποιήσεων των πανεπιστημιακών - με απόφαση της ΠΟΣΔΕΠ - η πλειοψηφία της ομοσπονδίας εξάντλησε τη «δυναμική» της στο πλαίσιο της «επιτροπής διαλόγου», με παράγοντες των αρμόδιων υπουργείων, για να εισπράξει την άρνηση της κυβέρνησης να δεσμευτεί ακόμη και γι' αυτό το πόρισμα της επιτροπής.

Και ενώ το πανεπιστημιακό κίνημα παροπλίστηκε - προσθέτει η ΔΗΠΑΚ - η κυβέρνηση προωθούσε την πολιτική της, η οποία τελικά εκφράστηκε στο γνωστό πολυνομοσχέδιο για την αξιολόγηση, που οδηγεί το πανεπιστήμιο σε κατάρρευση και εξανεμίζει τον κοινωνικό του ρόλο, με την ολοκληρωτική ένταξή του στη λειτουργία της κεφαλαιοκρατικής αγοράς και της επιχειρηματικότητας.

«Δυστυχώς, την ώρα που κατεδαφίζεται το πανεπιστήμιο, η πλειοψηφία της ΠΟΣΔΕΠ, πλήρως εγκλωβισμένη στη μυωπική πολιτική της, διαπραγματεύεται κατ' αποκλειστικότητα το μισθολογικό πρόβλημα. Εχοντας, μάλιστα, κλείσει από καιρό το μάτι στην κυβέρνηση», επισημαίνει η ΔΗΠΑΚ κι εξηγεί ότι η ΠΟΣΔΕΠ δεν ξεκαθαρίζει ποιο είναι το οικονομικό αίτημα και ο στόχος των κινητοποιήσεων που προτείνει, αλλά περιμένει «ως λύτρωση, αποκλειστικά και μόνο την απόφαση της κυβέρνησης, όποια κι αν ήταν αυτή».

Κύρια κατεύθυνση των προτάσεων της ΔΗΠΑΚ, που δικαιώθηκε στην πορεία των πραγμάτων, ήταν και είναι η υπεράσπιση του δημόσιου και κοινωνικού χαρακτήρα του πανεπιστημίου και μέσα σ' αυτό το πλαίσιο καθόρισε θεσμικά και οικονομικά αιτήματα σε μια ενιαία πολιτική πρόταση με αγωνιστική κατεύθυνση. Προτείνει, λοιπόν, στους συλλόγους: «Κήρυξη 48ωρης προειδοποιητικής απεργίας στις 18 και 19/9/03, αγωνιστική συγκέντρωση στις 18/9/03 και πορεία, ολοκλήρωση της εξεταστικής περιόδου και στη συνέχεια άμεση έναρξη αγωνιστικών κινητοποιήσεων με ανοιχτό ορίζοντα».

  • Αναστολή της λειτουργίας των ΤΕΙ έχει κηρύξει για αύριο Πέμπτη η Ομοσπονδία Συλλόγων Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΟΣΕΠ) των ιδρυμάτων, ζητώντας επίσης δέσμευση από την κυβέρνηση ότι θα εφαρμόσει (και γι' αυτούς) το νέο πανεπιστημιακό μισθολόγιο. Παράλληλα, ζητάει αύξηση της χρηματοδότησης των ιδρυμάτων και επίσπευση της λειτουργίας μεταπτυχιακών προγραμμάτων στα ΤΕΙ. Στο ίδιο μήκος κύματος κινούνται και οι πρόεδροι των ΤΕΙ που συνεδρίασαν εκτάκτως χτες.
Μηχανισμοί διά βίου κατάρτισης

Την επέκταση των σχολείων δεύτερης ευκαιρίας και την έναρξη του θεσμού των Κέντρων Εκπαίδευσης Ενηλίκων εξήγγειλε χτες ο υπουργός Παιδείας Π. Ευθυμίου. Πρόκειται για κατ' εξοχήν δομές διά βίου μάθησης, οι οποίες προωθούνται τη στιγμή που η αντιεκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης διώχνει σήμερα τα παιδιά από το λύκειο.

Συγκεκριμένα, ο υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε ότι από φέτος θα λειτουργήσουν 20 σχολεία δεύτερης ευκαιρίας. Τα 15 από αυτά είναι νέα και θα λειτουργήσουν στις περιοχές Κομοτηνής, Μυτιλήνης, Ιωαννίνων, Κορυδαλλού, Αθήνας, Δράμας, Καλλιθέας Αττικής, Θεσσαλονίκης, Λάρισας, Ιεράπετρας, Αγρινίου, Πύργου, Αλεξανδρούπολης, Γιαννιτσών και Καρδίτσας και αναμένεται να φοιτήσουν σε αυτά 1.200 άτομα, που δεν έχουν ολοκληρώσει την εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση και παρέχουν τίτλο σπουδών ισότιμο του Γυμνασίου. Σε ό,τι αφορά τα Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων, είναι θεσμός που εισάγεται από φέτος με την ίδρυση δέκα τέτοιων κέντρων στην Αττική, Θεσσαλονίκη, Μεσσηνία, Σέρρες, Ρόδο, Πέλλα, Αρκαδία, Θεσπρωτία, Ροδόπη και Εβρο. Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν χτες, απευθύνονται σε όλους τους ενήλικες και στόχος τους είναι «η ενίσχυση των δεξιοτήτων των πολιτών, ώστε να συμμετέχουν ενεργά στις εξελίξεις και να έχουν πρόσβαση στον κόσμο της γνώσης, της πληροφορίας και κατ' επέκταση της απασχόλησης». Θα αναπτύσσουν προγράμματα διάρκειας 40 - 120 ωρών και θα οδηγούν σε πιστοποιητικό επαγγελματικής εκπαίδευσης, ενώ θα συνεργάζονται και με τις επιχειρήσεις. Πρόκειται για «πιστοποίηση ασφάλειας» και όχι επαγγελματικών δικαιωμάτων, δήλωσε ο υπουργός Παιδείας για το νέο θεσμό που υπαγορεύεται από τους στόχους για βραχυπρόθεσμες καταρτίσεις και επανακαταρτίσεις, προκειμένου να προσαρμόζονται στις τρέχουσες ανάγκες του κεφαλαίου και συνδέονται με το εργασιακό μοντέλο που καταργεί ακόμα και αυτό το δικαίωμα στη δουλιά.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ