ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 9 Νοέμβρη 2003
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ο «επιπλοποιός»

Να καθίσουμε, λέει, γύρω από ένα τραπέζι, να συζητήσουμε και να τα «βρούμε», κι αφού τα βρούμε, λέει, θα είμαστε ο τρίτος «πόλος» της Αριστεράς. Ετσι, λέει, θα σταματήσουν τα «καλαμπούρια», θα πέσουν οι «μάσκες» κι όλα θα πάνε καλά. Η Αριστερά θα βγει ενισχυμένη από τις εκλογές, μπορεί και με την εξουσία στα χέρια (αυτό το τελευταίο δεν το «λέει», αλλά ασφαλώς και το υποθέτει). Φυσικά όλα αυτά, έτσι που ακούγονται, δεν είναι καθόλου δυσάρεστα. Αν εξαιρέσει, δηλαδή, κανείς εκείνο το σχετικό με τα «καλαμπούρια» και με τις «μάσκες», όλα τα υπόλοιπα θα μπορούσαν να είναι η περιγραφή ενός ωραίου μύθου, που χαϊδεύει τα αυτιά των ανήξερων και των αφελών. Τα αυτιά όλων όσοι μιλούν για την «Αριστερά» χωρίς να γνωρίζουν δυο πολύ απλά πράγματα. Το ένα είναι πως η «Αριστερά» για την οποία όλοι έχουν να πουν έναν καλό λόγο, έτσι, αόριστα και θεωρητικά, ενώ στην πραγματικότητα την κυνηγούν, όπως ο λύκος του παραμυθιού κυνηγούσε μέσα στο δάσος την Κοκκινοσκουφίτσα, όχι, βέβαια, για να καθίσει μαζί της στο τραπέζι, αλλά απλώς για να τη «φάει»! Δε γνωρίζουν, λοιπόν, πως η «Αριστερά» δεν είναι μια ομάδα καλών ανθρώπων, που δε λένε καλαμπούρια, ούτε φορούν και μάσκες, αλλά κάθονται γύρω από ένα τραπέζι και συζητούν.

Η «Αριστερά» δεν είναι τίποτε άλλο παρά η διατυπωμένη έκφραση με σαφήνεια και ειλικρίνεια, με απλές και σταράτες λέξεις, μιας πολιτικής πρότασης. Μιας πρότασης που θεμελιώνεται πάνω σε ένα και μοναδικό όραμα. Στο όραμα της λαϊκής εξουσίας. Μιας εξουσίας, με άλλα λόγια, που θα αισθάνεται πίσω από το σβέρκο της το ζεστό χνότο του λαού που θα την ελέγχει, θα της υπαγορεύει τη θέλησή του και θα της υπενθυμίζει ποια είναι ακριβώς η πολιτική που προστατεύει τα συμφέροντά του. Κι αυτό σημαίνει πως η «Αριστερά» το μόνο σχήμα που μπορεί να έχει είναι αυτό που διαμορφώνεται με βάση αυτή την πρόταση. Ενα σχήμα που θα το συνθέτουν συγκεκριμένες πολιτικές περιγραφές, για τον ιμπεριαλισμό, τα εφιαλτικά πολυεθνικά μονοπώλια, τη νέα τάξη πραγμάτων, την Ευρώπη του ΝΑΤΟ και των φιλοαμερικανικών συνδρόμων. Ενα σχήμα που θα κλείνει μέσα του την απλή καθημερινότητα των εργαζόμενων και τα μελλοντικά οράματά του. Θα κλείνει ακόμα μέσα του μια ασίγαστη διάθεση για να αγωνιστεί και να διεκδικήσει, να αμφισβητήσει την αλαζονεία της νεοφιλελεύθερης λογικής, όπως αυτή εκφράζεται από την παραχαραγμένη σοσιαλδημοκρατία του ΠΑΣΟΚ και τη ριζοσπαστική φιλελευθεροσύνη της ΝΔ. Ολα τα άλλα, οι απελπισμένες εκκλήσεις και τα κωμικοτραγικά καλέσματα είναι μηνύματα που στέλνονται κλεισμένα μέσα σε μπουκάλια, όπως τα μηνύματα των ναυαγών, για να εκβραστούν ποιος ξέρει σε ποια ερημική ακτή, έτσι, για να γελάει κάτω από τα μουστάκια της η Ιστορία.

Και το δεύτερο που δεν ξέρουν όσοι γράφουν αυτά τα μηνύματα και έχουν αυτήν την ασαφή άποψη για την «Αριστερά», είναι πως για να στηθεί αυτό το περίφημο «τραπέζι», γύρω από το οποίο θα καθίσουν τα λαμπρά παλικάρια αυτής της φαντασιακής και απροσδιόριστης «Αριστεράς», χρειάζεται ένα καλός και έμπειρος «επιπλοποιός». Ενας «επιπλοποιός» που να ξέρει από πολιτική, να ξέρει από καρφιά και ροκάνια, από δρεπάνια και σφυριά. Να ξέρει πως ένα τέτοιο τραπέζι δεν κάθεται πάνω σε πόδια που τρεκλίζουν και πάνε μια προς τα δω και μια προς τα κει. Και το ΚΚΕ έναν τέτοιο «επιπλοποιό» δεν τον αναζητάει στην Ευρώπη, αλλά εδώ μέσα στον ελληνικό εργαζόμενο κόσμο. Γι' αυτό και δεν το αποφασίζει να καθίσει σ' όλα αυτά τα «ετοιματζίδικα» ετοιμόρροπα τραπέζια που το προσκαλούν!


Του
Γ. Χ. ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ


ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΣΤΟΠΡΑΒ
Ο Ελληνας επαναστάτης ποιητής της Αζοφικής

Εκατό χρόνια από τη γέννησή του

Ο Γιώργος Κοστοπράβ
Ο Γιώργος Κοστοπράβ
Σήμερα συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννηση (9//1/1903) του πρωτεργάτη της ελληνόφωνης σοβιετικής λογοτεχνίας, του τραγουδιστή της Αζοφικής, του Γιώργου Κοστοπράβ. Οι συμπατριώτες του ποιητή, οι Ελληνες της Μαριούπολης, όπως και όλοι οι φίλοι της ποίησης του Ντομπάς, φέτος τιμούν τα γενέθλια του προικισμένου Σοβιετικού ποιητή και μεγάλου πατριώτη. Ο «Ριζοσπάστης» παρουσιάζει τον ποιητή και το έργο του.

Οι «Δουμαίοι», όπως αυτοαπακαλούνται οι Ελληνες της Μαριούπολης, είναι απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων, οι οποίοι πέρασαν από την Τουρκία στη Ρωσία και δημιούργησαν πόλεις -κράτη στην Κριμαία και την Ταυρίδα. Οι «Δουμαίοι» μετοίκησαν στα τέλη του 18ου αιώνα στα παράλια της Αζοφικής, στο Ντομπάς, όπου ζούνε πάνω από διακόσια χρόνια. Σήμερα ο πληθυσμός τους ανέρχεται στις 110.000.

Ο Γιώργος Κοστοπράβ, γέννημα - θρέμμα της ψυχής αυτών των Ελλήνων, με τα τραγούδια του ύμνησε την Οχτωβριανή Επανάσταση. Ο ρουμαίος (δηλαδή ρωμιός) ποιητής, πρώτος αφομοίωσε δημιουργικά στο έργο του τη λαϊκή ποίηση και λαογραφία των Ελλήνων της Αζοφικής. Το επαναστατικού πνεύματος έργο του συγκίνησε βαθιά τους συμπατριώτες του και τους αποκάλυψε ότι η περιορισμένη από την καθημερινή χρήση γλώσσα τους διαθέτει ποιητική πλαστικότητα. Η γλώσσα των ρουμαίων σε όλα τα χρόνια της ιστορίας της δοκίμασε όσους κατατρεγμούς, βάσανα και αλλαγές δοκίμασε και ο ίδιος ο Ελληνισμός της Ταυρίδας προεπαναστατικά. Σ' αυτή τη γλώσσα έγραψε ο Γ. Λοστοπράβ τα καλύτερα ποιήματά του, τότε που η επίσημη Ελλάδα πολεμούσε την υπέροχη δημοτική.

Στον κρατικό εκδοτικό της Μαριούπολης «Κολεκτιβιστής» τύπωσε ο Κοστοπράβ μια σειρά έργων του. Μεταξύ άλλων και το επικό ποίημά του «Λάμπος» (1932), με ήρωα τον νεαρό ρουμαίο Λάμπο, που αγωνίζεται για το λαό. Το ποίημα το αφιέρωσε στον ηρωικό αγώνα των κόκκινων παρτιζάνων της Αζοφικής, ενάντια στις συμμορίες των αντεπαναστατών Σκούρο και Μάχνο, στα χρόνια της ξένης επέμβασης ενάντια στη νέα δημοκρατική Ρωσία.

Το σημαντικότερο έργο του Κοστοπράβ είναι το έπος «Λεόντης Χοναγμπέης» (1934). Σ' αυτό, με μεγάλη ποιητική δύναμη και εκφραστικότητα παρουσιάζει τον τύπο του ρουμαίου λαϊκού, φτωχού ποιητή Λεόντη Χοναγμπέη. Ολο το έργο του Κοστοπράβ διαπνέεται από ταξικό μίσος για τους ντόπιους Ελληνες κουλάκους των ρουμαίικων χωριών, οι οποίοι εκμεταλλεύονταν τους φτωχούς αγρότες. Να τονιστεί ότι παράλληλα με το βασικό θέμα, την εκμετάλλευση, ο Κοστοπράβ περιγράφει, επίσης δυναμικά την αγάπη του Λεόντη για την όμορφη Ελληνοπούλα Μαρία Κοσκά.

Τα πρώτα ποιήματα του Κοστοπράβ συγκεντρώθηκαν και εκδόθηκαν στη συλλογή «Τα πρώτα βήματα» (1933). Το τελευταίο έργο του(πρόλαβε να το εκδώσει) είναι το «Καλημέρα, ζωή μου» (1937).

Ο ποιητής των Ελλήνων της Αζοφικής ήταν δραστήριος διαφωτιστής των συμπατριωτών του και κοινωνικός παράγοντας. Συμμετείχε στο πρώτο Συνέδριο Σοβιετικών Συγγραφέων, αντιπροσωπεύοντας την ελληνόφωνη σοβιετική λογοτεχνία. Στο συνέδριο συναντήθηκε με τον μεγάλο προλεταριακό συγγραφέα Μαξίμ Γκόρκι, ο οποίος τον συγχάρηκε για τον «Λάμπο» και του δώρισε, με αφιέρωση, μια συλλογή έργων του. Από αυτό το συνέδριο αρχίζει η πανενωσιακή αναγνώριση του ρουμαίου ποιητή, η δε ταυτότητά του ως μέλους της Ενωσης Σοβιετικών Συγγραφέων φέρει την υπογραφή του Μ. Γκόρκι. Τότε, ο Κοστοπράβ ήταν ο μοναδικός Ελληνας συγγραφέας, μέλος της Ενωσης Σοβιετικών Συγγραφέων. Δεύτερος έγινε ο μαθητής τού Κοστοπράβ, ο πεζογράφος - ποιητής Αντώνης Σαπουρμάς.

Μετά τον τραγικό θάνατο του Κοστοπράβ, ο πρώτος που έθεσε το ζήτημα της αναγνώρισης και πλατιάς διάδοσης των έργων του ρουμαίου ποιητή, γράφοντας γι' αυτό στην εφημερίδα «Λιτερατούρα Ουκράινα» (αριθμός φύλλου 47, 1962), ήταν ο ακαδημαϊκός και διακεκριμένος Ουκρανός ποιητής Μαξίμ Ρίλσκι. Να σημειωθεί ότι και λογοτέχνες του Ντουμπάς, φίλοι και συνεργάτες του Κοστοπράβ, ασχολήθηκαν με τη συγκέντρωση και έκδοση της ποιητικής κληρονομιάς του Γ. Κοστροπάβ. Ανάμεσά τους ήταν οι: Ε. Βολόσκο (κριτικός), Α. Σαπουρμάς (ποιητής), Λ. Κουζμινκόβ (ζωγράφος), Τσαγγλής, Α. Μπελέτσι, Τ. Τσερνισόβα (καθηγήτρια), Ολγα Κοστοπράβ (η χήρα του ποιητή) και άλλοι.

Ποιήματα του Γ. Κοστοπράβ

«Βράδυ»

«Στ' ουρανού το πέλαο σύννεφα αρμενίζουν

τ' ένα πίσω απ' τ' άλλο, καραβιών κοπάδι.

Τα παχιά χωράφια γλυκοκυματίζουν,

κουρνιαχτός κανένας στ' όμορφο το βράδυ.

***

Πλήθος περιστέρια σχίσαν τον αγέρα

κι έφυγαν στη στέπα με γοργά φτερά.

Κι όμως η φωνή τους έρχεται από πέρα

φορτωμένη αγάπη, πίστη και χαρά.

***

Είναι οι διαλεχτοί μου, οι ακριβοί μου φίλοι,

μέσα στη ζωή μου φλόγα είναι και φως.

Κι είν' η γη ομπροστά μου, μες στο ωραίο το δείλι

σα βιβλίο κλεισμένο, θησαυρός κρυφός.

***

Ολο και βαδίζω σ' ένα δρόμο ίσο

στέκομαι, κοιτάζω - μια έγνοια με κρατεί.

Πόσους έχω αφήσει τέτοιους δρόμους πίσω,

πόσοι ομπρός μου δρόμοι μένουν απλωτοί.

***

Μέσα μου φυλάγω ανέγγιχτη ακόμα

την ορμή της νιότης, της ζωής την μπόρα...

Γύρω μου ανασαίνει στις πλαγιές το χώμα

κι ο πυρός αγέρας δροσερεύει τώρα.

***

Σύννεφα αρμενίζουν σαν καράβια ωραία,

στου βουνού την ούγια φάνη η νια σελήνη.

Και χτυπά η καρδιά μου, δυνατή και νέα.

Μια ζεστήν αγάπη στα βαθιά της κλείνει».

(Απόδοση Θεοδόση Πιερίδη)

«Στην Οκτωβριανή Επανάσταση»

(Αφιερωμένο στα 15χρονά της)

«Τόσα χρόνια,

προλεταριάτο

κρατάς τη μοίρα σου μες στο δικό σου χέρι.

Τόσα, από τον καιρό που ένα φθινόπωρο

σ' αυτή τη γη μας εδώ κάτω

μύρισεν ανοιξιάτικον αγέρι.

***

Τόσα χρόνια

που η κόκκινη παντιέρα

στον κόσμο ολοφτέρουγη πετάει.

Και στην τυφλήν

έρημο πέρα

ο οχτρός τις μέρες του μετράει.

***

Τόσα χρόνια

της εργατιάς τα χέρια

σκάβουν άμμους και χώμα.

Φτιάχνουν για μας

θεμέλια στέρια

και μνήμα για του οχτρού το πτώμα».

(Απόδοση Θ. Πιερίδη)

Βιβλιογραφία

Γ. Κοστοπράβ. «Καλημέρα Ζωή μου» (Ντόνετσκ, 1963), Γ. Λαζαρίδης «Γιώργης Κοστοπράβ» («Νέος Δρόμος» 13/11/1973). Γ. Βέλλας «Ο τραγουδιστής της Αζοφικής» («Ομόνοια», Νο 39(189), 1998, στα ρώσικα). «Νέα Εποχή» (τεύχος 58, 1963, Λευκωσία). «Αυγή» (26/5/1963).


Γ. Ι. ΒΕΛΛΑΣ
Δόκτωρ Ιστορικών Επιστημών



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ