ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 13 Δεκέμβρη 2003
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«1ο ΦΟΡΟΥΜ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ»
Βλέπουν τις ανατιμήσεις να έρχονται, αλλά...

Κυβέρνηση και εκπρόσωποι επιχειρηματιών (ΣΕΒ, ΣΕΣΜΕ κλπ.) και άλλων θιασωτών της «ελεύθερης αγοράς», ενώ θεωρούν ως ένα το κρατούμενο τις νέες ανατιμήσεις από τις αρχές του 2004, δηλώνουν πως το καλύτερο φάρμακο για την προστασία των καταναλωτών από την ακρίβεια είναι ο «μονόδρομος του ανταγωνισμού»...

Το κύμα ανατιμήσεων είναι εδώ. Αυτό διαμηνύουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, σε κάθε περίπτωση, χωρίς να αφήνουν περιθώρια για παρερμηνείες, οι εκπρόσωποι των επιχειρηματιών. Την ίδια στιγμή, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης εμμένει στην τακτική παραπλάνησης και αποπροσανατολισμού των λαϊκών στρωμάτων από την καθημερινή ακρίβεια και τις ανατιμήσεις που ροκανίζουν τα λαϊκά εισοδήματα, με ανέξοδες δηλώσεις ότι δήθεν «αδικαιολόγητες» ανατιμήσεις δε θα γίνουν «δεκτές», ενώ εγκαλεί τον Τύπο για καλλιέργεια κλίματος που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Τα παραπάνω προκύπτουν τόσο από τις ομιλίες όσο και από τις δηλώσεις που έγιναν στο περιθώριο της φιέστας, με τη βαρύγδουπη ονομασία «Φόρουμ καταναλωτών», που διοργάνωσε το υπουργείο Ανάπτυξης με την πρόθυμη συμμετοχή εκπροσώπων φορέων γνωστών θιασωτών της «ελεύθερης αγοράς».

Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, όλοι οι εκπρόσωποι των επιχειρηματιών, που μίλησαν από το βήμα του «1ου Φόρουμ Καταναλωτών», έστειλαν σαφέστατο μήνυμα πως με το ξημέρωμα του καινούριου χρόνου (2004) έρχονται (σ.σ. δηλαδή θα επιβληθούν από τους έχοντες το πάνω χέρι στη διαμόρφωση των τιμών), γενικευμένες ανατιμήσεις. Στα πλαίσια αυτά:

  • Ο πρόεδρος Δρ. Φουντουκάκος χαρακτήρισε - ούτε λίγο ούτε πολύ - τις αναμενόμενες ανατιμήσεις αναγκαίες, στο όνομα της ανταγωνιστικότητας.
  • Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Σούπερ Μάρκετ (ΣΕΣΜΕ) Π. Παντελιάδης έκανε λόγο για ποσοστό ανατιμήσεων μέχρι 5% σε γενικές γραμμές. Επίσης, εμμέσως πλην σαφώς, ότι οι καταναλωτές πρέπει να πληρώνουν τα έξοδα που κάνουν οι επιχειρηματίες μέσα στις επιχειρήσεις τους, στη λογική της μετακύλησης του κόστους.
  • Το ...μπαλάκι στα σούπερ μάρκετ για τη διαμόρφωση των τιμών «πέταξε» από τη μεριά του ο Δ. Δασκαλόπουλος, αντιπρόεδρος του ΣΕΒ, ο οποίος ισχυρίστηκε ότι η εξέλιξη των τιμών στη χονδρική τα τελευταία χρόνια κινείται στα όρια του πληθωρισμού.

Στο γνωστό μήκος κύματος των λεονταρισμών για προεκλογική κατανάλωση κινήθηκε ο υφυπουργός Ανάπτυξης Κ. Κουλούρης, ο οποίος - αποδίδοντας σε δημοσιογραφική παραπλάνηση τα περί ανατιμήσεων - επανέλαβε τις γνωστές κορόνες ότι δε θα γίνουν «αποδεκτές» αδικαιολόγητες ανατιμήσεις. Είπε, επίσης, ότι έχει έτοιμη αγορανομική διάταξη, με την οποία οι επιχειρήσεις θα καλούνται να συνοδεύουν στους τιμοκαταλόγους που γνωστοποιούν στο υπουργείο και με σχετικά κοστολογικά στοιχεία. Είναι, βέβαια, φανερό ότι πρόκειται για μια διάταξη, που, ακόμα κι αν βγει από το συρτάρι του υφυπουργού, καμία σχέση δεν έχει με οποιαδήποτε πολιτική συγκράτησης των ανατιμήσεων, καθώς το καθεστώς «ελεύθερης αγοράς» - που έχει θεσμοθετήσει και εφαρμόζει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ - δίνει το δικαίωμα στους μεγαλοεπιχειρηματίες να αυξάνουν όποτε και όσο θέλουν τις τιμές. Αυτό είναι κάτι που διαμήνυσαν προχτές και οι μεγαλοβιομήχανοι, βιομήχανοι, επισημαίνοντας - διά στόματος της ηγεσίας του ΣΕΒ - πως σε καθεστώς «ελεύθερης αγοράς» δεν είναι υποχρεωμένοι να απολογούνται ή να εξηγούνται για τις ανατιμήσεις που επιβάλλουν κάθε φορά.

Το γεγονός ότι οι τιμές δε συγκρατούνται με τα έπεα πτερόεντα του υφυπουργού επιβεβαιώνεται τόσο από τις καθημερινές εξελίξεις στην αγορά (δηλαδή τις αυξήσεις τιμών, που κάνουν ελαφρύτερο το καλάθι της νοικοκυράς) όσο και τους νέους τιμοκαταλόγους, που καταθέτουν στο υπουργείο Ανάπτυξης ο ένας μετά τον άλλο επιχειρηματικός κλάδος. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αυξήσεις σε κρασιά, οινοπνευματώδη, ούζο και αλεύρια φτάνουν μέχρι 20%, στο ελαιόλαδο αγγίζουν το 12%, ενώ τουλάχιστον της τάξης του 3,5% είναι οι αυξήσεις τιμών σε όσπρια, ζυμαρικά, παιδικές τροφές, είδη καθαρισμού και προσωπικής υγιεινής.

«Χτύπημα» της ακρίβειας με μεγαλύτερη ασυδοσία

Κατά τα άλλα, ανοίγοντας τη χτεσινή φιέστα ο Α. Τσοχατζόπουλος, διαβεβαίωσε για άλλη μια φορά τους επιχειρηματίες ότι η πολιτική της κυβέρνησης τάσσεται στο «μονόδρομο» της «ενθάρρυνσης της ανταγωνιστικότητας και της επιχειρηματικότητας». Η προώθηση των «διαρθρωτικών αλλαγών» και ο «υγιής ανταγωνισμός» είναι κατά την κυβέρνηση αυτές που εξασφαλίζουν την προστασία του καταναλωτή, η οποία, κατά τα λεγόμενά του, δεν είναι εξασφαλισμένη, εξαιτίας του ότι «δεν έχουμε αγορές που να λειτουργούν ελεύθερα και ανταγωνιστικά».

Τα «καρτέλ», που η ίδια η πολιτική της κυβέρνησης δημιουργεί και ενισχύει με όλους τους τρόπους, θυμήθηκε πάλι ο Κ. Κουλούρης, ο οποίος, μιλώντας από το βήμα του φόρουμ, έβγαλε «λάδι» την κυβερνητική πολιτική, ενώ δεν παρέλειψε να αποδώσει μέρος της ευθύνης για τη λειτουργία της αγοράς - εκτός από τους «κακούς» επιχειρηματίες - και στους ίδιους τους καταναλωτές!

Ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού Σπ. Ζησιμόπουλος ανακοίνωσε ότι προωθείται νομοθετική ρύθμιση, με την οποία οι επιχειρήσεις, που «βοηθούν» το «έργο» της επιτροπής, δίνοντας στοιχεία για άλλες επιχειρήσεις που παραβιάζουν τη νομοθεσία περί ανταγωνισμού, θα έχουν ευνοϊκότερη μεταχείριση όταν και οι ίδιοι παρανομούν.

Εντύπωση προκάλεσε η... ανάλυση - που έκανε από το βήμα του ίδιου «Φόρουμ» - ο οργανωτικός γραμματέας της ΓΣΕΕ Γ. Παναγόπουλος. Επιχειρώντας να υπερασπιστεί - υποτίθεται - τα συμφέροντα των εργαζομένων από την ακρίβεια, έκανε λόγο για «ταξικά χαρακτηριστικά» των καταναλωτών. Στη λογική, λοιπόν, του «διαίρει και βασίλευε», ο κύριος Παναγόπουλος διατύπωσε την άποψη πως η ακρίβεια δεν πλήττει το ίδιο έναν υψηλόμισθο καταναλωτή με ένα χαμηλόμισθο (!), υπονοώντας προφανώς πως δεν είναι αναγκαία η συσπείρωση και ο κοινός αγώνας των εργαζομένων για την προστασία της αγοραστικής τους δύναμης από το κεφάλαιο. Με τη θέση του αυτή, ο υποτιθέμενος εκπρόσωπος των εργαζομένων έβαλε πλάτες στην κυβέρνηση, που με την πολιτική της ευνοεί την αισχροκέρδεια και χαϊδεύει τους μεγαλοεπιχειρηματίες, οι οποίοι κερδοσκοπούν ασύστολα σε βάρος των λαϊκών εισοδημάτων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στο περιθώριο της χτεσινής φιέστας συνεχίστηκε η προεκλογολογία που άνοιξε προχτές ο ΣΕΒ. Στα πλαίσια αυτά, ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ Δρ. Φουντουκάκος συντάχθηκε με την άποψη της διοίκησης του ΣΕΒ περί διενέργειας εκλογών σύντομα, υποστηρίζοντας ότι η παρατεταμένη προεκλογική περίοδος κάνει κακό στις επιχειρήσεις. Από την πλευρά του, ο Α. Τσοχατζόπουλος χαρακτήρισε τις σχετικές δηλώσεις «γενικούς αφορισμούς» και κάλεσε τους επιχειρηματίες να συνταχθούν στην πολιτική της κυβέρνησης για την προώθηση των διαρθρωτικών αλλαγών.

Κρύβουν την αλήθεια για την ακρίβεια

Το ΚΚΕ έφερε το θέμα στη Βουλή με Επίκαιρη Ερώτηση

Την ακρίβεια στην αγορά και ειδικά σε είδη πλατιάς κατανάλωσης φέρνει στη Βουλή με Επίκαιρη Ερώτησή του προς τον υπουργό Ανάπτυξης ο βουλευτής του ΚΚΕ Σπ. Στριφτάρης. Ο βουλευτής του Κόμματος ρωτά τον αρμόδιο υπουργό, μεταξύ άλλων, γιατί δε λέει την αλήθεια στον ελληνικό λαό για τις καθημερινές ανατιμήσεις.

Το πλήρες κείμενο της Επίκαιρης Ερώτησης έχει ως εξής:

«Παρά τις τυμπανοκρουσίες της κυβέρνησης για πάταξη της ακρίβειας και ελέγχους στην αγορά, η ακρίβεια και ειδικά στα είδη πρώτης ανάγκης για τη λαϊκή οικογένεια τραβάει την ανηφόρα. Γλακτοκομικά, ζυμαρικά, οπωρολαχανικά και όλα σχεδόν τα τρόφιμα, τα τσιγάρα, αρκετά φάρμακα πλατιάς κατανάλωσης, καθημερινά ανατιμώνται, αποδείχνοντας ότι οι εκκλήσεις της κυβέρνησης για συγκράτηση των τιμών και οι "συμφωνίες κυρίων" είναι όχι μόνο αναποτελεσματικές, αλλά στοχεύουν στον αποπροσανατολισμό και παραπλάνηση του καταναλωτικού κοινού.

ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. υπουργός:

  • Γιατί δε λέει την αλήθεια στον ελληνικό λαό για τις καθημερινές ανατιμήσεις στα είδη που είναι απαραίτητα για τη λαϊκή οικογένεια και ποια μέτρα θα πάρει για να σταματήσει η ακρίβεια και
  • πότε θα ανακοινωθεί ο τιμάριθμος για τους μήνες Σεπτέμβρη και Οκτώβρη;»
«Εορτοδάνεια» ελέω λιτότητας

Με το μανδύα του «εορτοδάνειου» προσπαθούν οι τράπεζες να πουλήσουν τα καταναλωτικά δάνεια, εκμεταλλευόμενες την άσχημη οικονομική κατάσταση των λαϊκών νοικοκυριών της χώρας, την ακρίβεια και τις αυξημένες καταναλωτικές ή άλλες ανάγκες της περιόδου των γιορτών. Στο πλαίσιο αυτό και η Αγροτική Τράπεζα Ελλάδας (ΑΤΕ) ανακοίνωσε ...«ειδική προσφορά» για ποσά από 1.000 μέχρι και 6.000 ευρώ. Το επιτόκιο είναι ενιαίο 9% και μαζί με την εισφορά υπέρ του Δημοσίου φτάνει σε 9,60%, ενώ η περίοδος αποπληρωμής μπορεί να φτάσει μέχρι και 60 μήνες. Οπως και οι άλλες τράπεζες, χρησιμοποιεί για δόλωμα κάποια δωράκια. Το κελεπούρι της ΑΤΕ αφορά πιστωτικές κάρτες με ...«δωρεάν συνδρομή για τον πρώτο χρόνο».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ