ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 11 Γενάρη 2004
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
Εν συντομία

Τελικά, τι είναι η πείνα; Τι είναι αυτό το βασανιστικό αίσθημα, που νιώθουμε όταν το στομάχι μας είναι άδειο; Είναι ότι η ποιότητα ορισμένων θρεπτικών ουσιών, όπως η γλυκόζη, φτάνει σε χαμηλά επίπεδα. Ομως, δεν τρώμε μονάχα επειδή πεινάμε, διότι στην ουσία το αίσθημα αυτό ικανοποιείται αμέσως μόλις αρχίζουμε να τρώμε. Τρώμε, γιατί το φαγητό είναι μια μεγάλη απόλαυση. Η τροφή είναι ένα αδιαίρετο τμήμα της ζωής μας. Οι ευχάριστες απόψεις φαγητού ενσωματώνονται στην αίσθηση της όρεξης και της μοιρασιάς γευμάτων με άλλους. Αλλοι παράγοντες που συμβάλλουν στην όρεξη είναι η θέα του φαγητού, η οσμή, η γεύση και η αναμονή... Και είναι γεγονός ότι το στομάχι διαμαρτύρεται τις ώρες, που είναι συνηθισμένο να γεμίζει. Γι' αυτό εάν θέλουμε να περιορίσουμε τις θερμίδες που καθημερινά καταναλώνουμε και να κάνουμε το στομάχι μας λιγότερο απαιτητικό, είναι να πηδήσουμε για λίγες μέρες ένα γεύμα. Τελικά, πρέπει να μάθουμε να υπερασπίζουμε το σώμα μας από τα περιττά κιλά.


Η Μάσκα της Μαίρης

Υπάρχουν βιβλία που τα διαβάζει και τα ξαναδιαβάζει κανείς και ποτέ δεν τα βαριέται. Ανάμεσα στους πιο πολυδιαβασμένους και πιο αγαπητούς συγγραφείς ασφαλώς συγκαταλέγεται και η Μαίρη Ρενό, που γεννήθηκε στο Λονδίνο το 1905 και πέθανε στα 1983. Σπούδασε στην Οξφόρδη, θέλοντας να αφοσιωθεί στη διδασκαλία κάτι όμως που δεν έκανε ποτέ. Διότι κάποια στιγμή αναθεώρησε τις αποφάσεις για το μέλλον της. Εσωτερική επιταγή ήταν η συγγραφή με την οποία ασχολήθηκε και υπηρέτησε μέχρι το τέλος της ζωής της. Να γράφει γνώριζε καλά, όμως το εσωτερικό της ανθρώπινης ψυχής, όχι. Επρεπε να μάθει όσα περισσότερα μπορούσε. Ετσι έκρινε ότι ήταν σκόπιμο να εκπαιδευτεί ως νοσηλεύτρια, πράγμα που έκανε, και έτσι να διευρύνει τις γνώσεις της πάνω στον ανθρώπινο χαρακτήρα. Η Μαίρη Ρενό έγινε σύντομα γνωστή στο λογοτεχνικό χώρο αλλά από τη μέρα που άρχισε να κάνει περιηγήσεις στην Ελλάδα, τότε είναι που «σημαδεύτηκε» για πάντα ως δημιουργός. Η Ελλάδα μπήκε κι εγκαταστάθηκε στο μυαλό της και στην ψυχή της. Κι έτσι ξεκίνησε ν' αναπαριστά με μυθιστορηματικό, έξοχο τρόπο τα γεγονότα και τις καταστάσεις της Αρχαίας Ελλάδας και να «ζωντανεύει» με ακρίβεια τους χαρακτήρες χωρίς να παραποιεί την ιστορική αλήθεια. Ανάμεσα στα βιβλία της Μαίρη Ρενό που ο αναγνώστης οφείλει να διαβάσει, είναι: «Το τελευταίο κρασί», η «Μάσκα του Απόλλωνα», «Φωτιά από τον Ουρανό», ο «Βασιλιάς πρέπει να πεθάνει». Κυκλοφορούν από τις εκδόσεις «Καλέντης».


Το ταξίδι

«Είναι μια βραδιά στο τέλος του καλοκαιριού. Ο άνεμος από τη θάλασσα μυρίζει κιόλας χιόνι. Είναι μια βραδιά αποχαιρετισμού. Οι θύμησες μπλέκονται μεταξύ τους. Το άρωμα της λεβάντας, το γαλάζιο βλέμμα, το άπιαστο μυστήριο του χαμόγελου, στο κατώφλι, δυο βήματα από το κλουβί του Ζοζέφ, του κατοικίδιου σκίουρου, ανταλλάσσουμε υποσχέσεις πως θα ξανανταμώσουμε, στο Παρίσι ή στη Βομβάη»...

«Το τελευταίο ταξίδι της Μαργκερίτ Γιουρσενάρ» κυκλοφορεί σε έναν εξαιρετικά καλαίσθητο μικρό τόμο, εμπλουτισμένο με τις φωτογραφίες του Σαντρί Ντεράτζι, από τις εκδόσεις Χατζηνικολή. Ο συγγραφέας τούτου του βιβλίου, ο Κριστιάν Ντιμέ - Λβόβσκι, είχε την τύχη να συνοδεύει τη μεγάλη Γαλλίδα συγγραφέα σε εκείνο το ταξίδι, που για κείνη ήταν ένα ερωτικό προσκύνημα στους τόπους που είχε επισκεφτεί με τον έρωτα της ζωής της πριν από τρία χρόνια. Η ίδια είχε πει σχετικά με τα ταξίδια: « Η εμμονή του ταξιδιού, για μια νεανική ψυχή, είναι σχεδόν πάντα μια συνέπεια της εμμονής του έρωτα». Ο αναγνώστης, που αγάπησε τα βιβλία της Γιουρσενάρ, που μαγεύτηκε από τα «Απομνημονεύματα του Αδριανού», που ταξίδεψε μαζί της χρόνια και χρόνια, μπορεί τώρα να τη συνοδεύσει στο τελευταίο της ταξίδι, που άρχισε την 27η Δεκέμβρη του 1986 και τέλειωσε στις 17 Δεκέμβρη του 1987, όταν η συγγραφέας έφυγε από τη ζωή, αλλά το έργο της παρέμεινε κοντά μας.


Καθ' οδόν: Στο Λονδίνο

Οι χτύποι της καρδιάς του Λονδίνου εναρμονίζονται με το φημισμένο ρολόι του, το γνωστό, ακόμα και σ' εκείνους που ποτέ δεν πάτησαν το πόδι τους εκεί, με το γηραιό αλλά τόσο ακριβές Μπιγκ Μπεν. Μια καρδιά παράδοξη, εκκεντρική, αντιφατική, τρελή και ταυτόχρονα συντηρητική πάλλεται στο Λονδίνο. Νερά, ψηλά πανέμορφα δέντρα, δίπατα λεωφορεία που έρχονται ανάποδα, με το τιμόνι δεξιά, μουσεία, όπερες, θέατρα, πολυτελείς κινηματογράφοι, πολυάριθμες σημαντικές εκθέσεις ζωγραφικής, πολυσύχναστοι δρόμοι, αλλά και η αίσθηση ότι μπορείς να απλώσεις τη μοναξιά σου διασχίζοντας τα υπέροχα πάρκα που τροφοδοτούν με οξυγόνο στην πόλη.

Το Λονδίνο σου ανοίγει την όρεξη να χαζεύεις με τις ώρες τα εκπληκτικά μαγαζιά, να τα πλησιάσεις απίθανο μοιάζει. Από το κομψό Χάροντς μέχρι το Πόρτο Μπέλο, κάτι σαν το δικό μας Μοναστηράκι, το αδηφάγο μάτι του σύγχρονου καταναλωτή δε χορταίνει κι ας είναι στην προκειμένη περίπτωση μάτι ελληνικό. Μάτι χορτασμένο από βιτρίνες.

Επισκέψεις

Μα δεν ήρθαμε εδώ για να κάνουμε ψώνια, ήρθαμε για να δούμε κάτι το διαφορετικό, όπως τα Μάρμαρα του Παρθενώνα, που εκτίθενται στο απέραντο Βρετανικό Μουσείο. Πλάι στην πολύχρωμη, φανταχτερή αιγυπτιακή αίθουσα που κοιμούνται οι Φαραώ, η απλή, κατάλευκη, λιτή και λαμπερή η ελληνική αίθουσα που «φιλοξενεί» τα υπέροχα γλυπτά, που σου κόβουν την ανάσα. Αν παρατηρήσεις, εκτός από τα εκθέματα, τον κόσμο που μπαίνει και μένει άναυδος, την έκφραση που έχει βγαίνοντας, καταλαβαίνεις ότι κάτι έχει αλλάξει στην όψη του. Μαγεμένος, συνεπαρμένος βυθισμένος σε σκέψεις μοιάζει.

Πάνω από τον Τάμεση, το διάσημο Μπιγκ Μπεν
Πάνω από τον Τάμεση, το διάσημο Μπιγκ Μπεν
Εθνική Πινακοθήκη. Εξήντα και πλέον αίθουσες πρέπει να διασχίσει ο επισκέπτης για να δει, απλώς μια ματιά να ρίξει, στα εκθέματα. Πού να βρεθεί χρόνος και αντοχή; Αναγεννησιακοί πίνακες από τον Τζιότο και τον Ραφαήλ μέχρι τους ντα Βίντσι, Ρούμπενς, Ρέμπραντ, Βελάσκεθ, Ντεγκά, Τέρνερ και Λορέν κοσμούν τους ατελείωτους χώρους.

Τέιτ Γκαλερί, λειτουργεί εδώ και έναν αιώνα - και κάτι - μετά από πρωτοβουλία του μεγιστάνα της ζάχαρης Χένρι Τέιτ. Η συλλογή ξεκίνησε με τους βικτοριανούς πίνακες που δώρισε ο ευεργέτης της και από τότε μέχρι και σήμερα εμπλουτίζεται συνεχώς. Η συλλογή που ξεκίνησε με μερικούς βικτοριανούς πίνακες, σήμερα περιλαμβάνει 3.550 πίνακες, ανάμεσά τους ο υπέροχος Αγγλος τοπιογράφος Τέρνερ, χαρακτικά και αγάλματα.

Πράσινα συμπλέγματα

Εννέα βασιλικά πάρκα, τα οποία κάποτε ανήκαν αποκλειστικά στους μονάρχες, μετά από μεγάλες πιέσεις που ασκήθηκαν άνοιξαν τις πόρτες τους και για τους απλούς «κοινούς» ανθρώπους. Αυτά τα καλαίσθητα, καταπράσινα και άψογα διατηρημένα πάρκα δίνουν την ευκαιρία στον περιπατητή να ανοίξει τους πνεύμονές του, να διατηρήσει την καλή του φόρμα, να σκεφτεί με ηρεμία, αλλά και την ψευδαίσθηση της ελευθερίας. Καλλωπιστικά φυτά, δεκάδες χιλιάδες τουλίπες, τριανταφυλλιές, ορτανσίες και ό,τι βάλει ο ανθρώπινος ο νους είναι φυτεμένα και ποτισμένα σε πολλά σημεία, ενώ οι πεντακάθαρες λίμνες με τα νούφαρα και τις πάπιες τα κάνουν να μοιάζουν ακόμα ωραιότερα.

Νύχτες μαγικές...

...Και ονειρεμένες; Οχι, δε θα το λέγαμε. Οι νύχτες στο Λονδίνο είναι όπως όλες οι νύχτες που ζουν σήμερα οι σύγχρονες πρωτεύουσες του κόσμου. Νύχτες αινιγματικές, μυστηριώδεις και επικίνδυνες, νύχτες αγγλικές θα ζήσει ο αδαής τουρίστας στο Σόχο. Στη συνοικία - γκέτο, που λέγεται, πως τώρα είναι πολύ πιο ασφαλής από παλιά. Αστυνομεύεται... Οι μυρωδιές στο Σόχο σε οδηγούν στο σωστό μέρος καλύτερα από τον τουριστικό οδηγό. Η έντονη μυρωδιά από κάρι, σου δηλώνει ότι βρίσκεσαι κοντά σε ινδικό μαγαζί, ενώ το ρύζι, που δεν είναι άοσμο όπως πολλοί νομίζουν, αναδύει το λεπτό άρωμα της Κίνας. Πιο πέρα το σούσι σού μιλάει. Σου εξηγεί ότι βρίσκεσαι κοντά στη γαστρονομική «πρεσβεία» του Ανατέλλοντος Ηλίου κι ας είναι νύχτα χωρίς αστέρια και φεγγάρι. Κι ο φλεγματικός ποταμός, ο μυστικοπαθής Τάμεσης, κυλάει αθόρυβα και διακριτικά, χωρίς να αποκαλύπτει σε κανένα τα μεγάλα μυστικά του.

Στο πάρκο μακριά από το βουητό της πόλης
Στο πάρκο μακριά από το βουητό της πόλης
Αν με ρωτήσει κανείς αν το Λονδίνο είναι ελκυστικό, δε θα είμαι σε θέση να απαντήσω μονολεκτικά. Μετά από πολλή σκέψη μπορεί να πω: «Δεν είναι τόσο όμορφο όσο η Ρώμη, δεν είναι τόσο γοητευτικό όσο το Παρίσι, δεν είναι τόσο κομψό όσο η Βιέννη, όμως... Ομως να που πιάνω τον εαυτό μου να το επιθυμεί, να θέλει να το βλέπει όλο και πιο συχνά. Γιατί; Ισως, γιατί κοντά στο ποτάμι, μέσα στο σκοτάδι, με τα μάτια της φαντασίας μου, βλέπω τον Σέρλοκ Χολμς να αναζητεί τα ίχνη που θα τον οδηγήσουν στον ένοχο». Αστειεύομαι, φυσικά. Σπάω το κεφάλι μου να βρω το διότι, που δεν υπάρχει πάντα. Ας αρκεστούμε στο γεγονός ότι περάσαμε όμορφα χωρίς να μετακινηθούμε από την πολυθρόνα μας. Ακοπα και ανέξοδα. Κυρίως το τελευταίο...


Τα μοναδικά λονδρέζικα ταξί
Τα μοναδικά λονδρέζικα ταξί

Και ένας από τους πολλούς άστεγους της πόλης
Και ένας από τους πολλούς άστεγους της πόλης

Μικρές σελίδες

Για τους φίλους του λαϊκού τραγουδιού κυκλοφορεί από τις εκδόσεις «Ατραπός» για τρίτη συνεχή χρονιά το «Μουσικό Ημερολόγιο 2004» του Κώστα Μπαλαχούτη. Ετσι όπως το ξεφυλλίσαμε διαπιστώσαμε πως το φετινό ημερολόγιο έχει πολλά περισσότερα σχόλια σε ημερομηνίες, αφού προκύπτουν διαρκώς νέα στοιχεία σχετικά με τους πρωταγωνιστές του είδους. Η καλαίσθητη αυτή έκδοση συνοδεύεται από ένα CD με πλούσια μουσικά δώρα: τις πενιές του Χιώτη, του Σπόρου (Γιάννης Σταματίου), του Μπέμπη (Δημήτρης Στεργίου), του Τατασσόπουλου, του Ανέστου (Αθανασίου), του Τζουανάκου, του Αγγελόπουλου, της Σεβάς Χανούμ, καθώς και άλλες ακριβές εκπλήξεις. Τα στιχάκια που συνοδεύουν τους μήνες είναι μικρές αφιερώσεις για τους μεγάλους που χάθηκαν, αφήνοντάς μας πλούσια παρακαταθήκη το έργο τους και τη χαρισματική προσωπικότητά τους. Ας αρχίσει με ωραία τραγούδια ο νέος χρόνος και ας κυλήσει το ίδιο μέχρι την τελευταία του μέρα. Να ευχηθούμε: Και του Χρόνου με το Μουσικό Ημερολόγιο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ