ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 25 Γενάρη 2004
Σελ. /32
ΑΓΡΟΤΙΚΑ
ΚΟΙΝΗ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Αντιαγροτικό σάρωμα

Χαρακτήρα γενικευμένης επίθεσης κατά των φτωχομεσαίων Ελλήνων αγροτών λαμβάνει πλέον η «Κοινή Αγροτική Πολιτική» της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Αυτό δείχνουν ξεκάθαρα τα όσα αποφασίστηκαν στις 26/6/2003 στο Λουξεμβούργο για την ενδιάμεση αναθεώρηση της ΚΑΠ, καθώς και τα όσα πρότεινε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με βάση τις αποφάσεις του Ιούνη, για βαμβάκι, καπνό και λάδι, στα μέσα του περασμένου Νοέμβρη. Θα ακολουθήσουν κι άλλες ακόμα αντιαγροτικές προτάσεις - αποφάσεις, όπως για παράδειγμα για τους τευτλοπαραγωγούς, όπου μια πρόγευση δόθηκε τον περασμένο Σεπτέμβρη, καθώς και για τους παραγωγούς οπωροκηπευτικών. Πάντως μέχρι τώρα στον αντιαγροτικό ντορβά, με βάση τα όσα ψηφίστηκαν τον προηγούμενο Ιούνη, έχουν μπει ήδη οι σιτοπαραγωγοί, οι καλαμποκοπαραγωγοί, οι ρυζοπαραγωγοί, οι αγελαδοτρόφοι και οι αιγοπροβατοτρόφοι. Μέσα στο 2004 θα μπουν στο κλαμπ των... «προσεχώς ξεκληρισμένοι» εγγυημένα οι καπνοπαραγωγοί και ακολούθως οι βαμβακοπαραγωγοί και οι ελαιοπαραγωγοί. Τα νέα αυτά αντιαγροτικά μέτρα θα αρχίσουν να εφαρμόζονται από το 2005 και θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2007.

Παράλληλα, όλα δείχνουν πως ΕΕ, κυβέρνηση, αλλά και αξιωματική αντιπολίτευση έχουν «συμμαχήσει», προκειμένου να φέρουν τους μικρομεσαίους Ελληνες αγροτοκτηνοτρόφους, προ νέων αντιαγροτικών τετελεσμένων, χωρίς πολλές πολλές αντιδράσεις. Η πρακτική αυτή δεν κρύβεται ούτε από τα όσα πράττει η κυβέρνηση, ούτε η αξιωματική αντιπολίτευση. Κι όσον αφορά τα στελέχη της ΝΔ, είναι εμφανές πως κάνουν ασκήσεις βουβαμάρας και αναλώνουν την κριτική ή αλλιώς την «αντιπολίτευσή» τους για επουσιώδη ζητήματα και κραυγαλέες επικοινωνιακές γκέλες του Γ. Δρυ. Η ουσία όμως είναι ότι και οι δύο μονομάχοι του δικομματισμού και συμφωνούν και επαυξάνουν, με τα όσα αρνητικά θα φέρουν σε βάρος των Ελλήνων αγροτών τα νέα μέτρα της ΚΑΠ. Και ξέρουν επίσης πως όλα αυτά γίνονται και θα γίνουν για να εξυπηρετηθούν τα νέα σχέδια και οι δεσμεύσεις της ΚΑΠ, του ΠΟΕ και της διεύρυνσης της ΕΕ. Δηλαδή, οι εντολές του μεγάλου κεφαλαίου και των πολυεθνικών, τις οποίες άλλωστε πιστά υπηρετούν.

Ο «Ρ» παρουσιάζει σήμερα τα όσα αποφασίστηκαν τον Ιούνη του 2003 και τα όσα προτάθηκαν το Νοέμβρη του 2003!


Οι αποφάσεις του Ιούνη...

Eurokinissi

Ραγδαίες αντιαγροτικές αλλαγές στη γεωργία και την κτηνοτροφία της χώρας πρόκειται να φέρουν οι αποφάσεις που πάρθηκαν για την αναθεώρηση της ΚΑΠ στις 26/6/2003, επί Ελληνικής Προεδρίας. Είναι φανερό πως πρόκειται για νέες αρνητικότερες αποφάσεις, που δεν είναι αποσυνδεδεμένες από την προγενέστερη αντιαγροτική πολιτική της ΕΕ, αφού αποτελούν συνέχεια της αναθεώρησης της ΚΑΠ του 1992 και της «Ατζέντας 2000». Κι αυτές οι νέες αποφάσεις περιλαμβάνονται σε ένα νέο κανονισμό, που φέρει τον αριθμό 1782/2003 και λέγεται κι αλλιώς «οριζόντιος κανονισμός».

Στην πρώτη φουρνιά της αναθεώρησης, μπήκαν τα δημητριακά συν το ρύζι και η κτηνοτροφία (βοοειδή, αιγοπρόβατα και αγελαδινό γάλα), καθώς και οι ελαιούχοι σπόροι, όσπρια, ξηροί καρποί, προϊόντα για κτηνοτροφική χρήση και σπόροι προς σπορά. Η αρχή υλοποίησης θα είναι από το 2005, με προαιρετική μεταβατική διετή περίοδο μέχρι το 2007. Για τη γεωργία και την κτηνοτροφία εισάγονται οι εισοδηματικές ενισχύσεις ανά «γεωργό» (αγροτική εκμετάλλευση), οι οποίες θα αποτελούν στο εξής δικαιώματα, τα οποία θα υπολογίζονται ανά εκτάριο και περιόδους, που ορίστηκαν καταπώς βολεύεται η ΕΕ. Στην περίπτωση της κτηνοτροφίας, θα είναι εκτάρια βοσκοτόπων. Οσο για τις λεγόμενες συνδεδεμένες ενισχύσεις, που κατά βάση θα είναι μικρότερες από τις λεγόμενες αποσυνδεδεμένες ή εισοδηματικές, και αυτές θα είναι ανά στρέμμα και όχι στην παραγωγή. Οι λεγόμενες συνδεδεμένες ενισχύσεις θα δίνονται εφόσον παράγεται το προϊόν που σχετίζονται και εφόσον τηρούνται μια σειρά περιβαλλοντικοί όροι και άλλες προφάσεις, που ως βασικό στόχο έχουν τη συρρίκνωση του αριθμού των αγροτών και της αγροτικής παραγωγής. Αυτό το λένε πολλαπλή συμμόρφωση. Μέσα σε όλα αυτά πρόκειται να εμπλακεί παντού το Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Επιδοτήσεων (ΟΣΔΕ), καθώς και ιδιωτικές εταιρίες, που θα πληρώνονται από τους αγρότες για να δίνουν πασαπόρτια «συμμόρφωσης» με τις εντολές της ΕΕ, για να δίνονται μετά οι όποιες ενισχύσεις...

Αρνητικά μέτρα


Παράλληλα, παραμένουν οι ποσοστώσεις και σε περίπτωση υπέρβασης θα υπάρχουν ξανά και ποινές συνυπευθυνότητας, με πιο τρανταχτό παράδειγμα το αγελαδινό γάλα. Εδώ αξίζει να σημειωθεί πως στο σκληρό στάρι την τελευταία πενταετία, αφότου μειώθηκε κατά 3.000.000 το εθνικό στρεμματικό πλαφόν, δεν έγινε καμία αύξηση και παρέμεινε στο 6.170.000. Για παράδειγμα, το 2003 καλλιεργήθηκαν 7.268.000 στρέμματα. Στο ρύζι, όπου το εθνικό πλαφόν ήταν 249.000 στρέμματα, γίνεται με τα νέα μέτρα 203.000 στρέμματα. Επίσης, στο αγελαδινό γάλα η «πενιχρή» ποσόστωση των 700.000 τόνων θα γίνει 820.000 από φέτος, ενώ οι πραγματικές ανάγκες της χώρας ξεπερνούν το 1.200.000 τόνους. Αφήστε, που θα μειωθεί δραστικά η τιμή παρέμβασης σε γάλα σκόνη και βούτυρο, που, μέχρι το 2007, θα φτάσει το 25% στο βούτυρο και το 15% στο γάλα σκόνη.

Οσον αφορά στα δικαιώματα για να υπολογιστεί η λεγόμενη ενιαία ενίσχυση ανά «γεωργό», ο υπολογισμός θα γίνεται σε διαφορετική βάση, που ακόμα παραμένει θολή και βασικά με περίοδο αναφοράς την τριετία 2000- 2002, με εξαίρεση το αγελαδινό γάλα (περίοδος 1999 -2000). Οι νέες αποσυνδεδεμένες ενισχύσεις από την παραγωγή θα είναι πλέον κατ' αποκοπή και θα δίνονται μια φορά το χρόνο. Η αποσύνδεση δεν έχει να κάνει πλέον με τα επιδοτούμενα κιλά ή στρέμματα και με το είδος της καλλιέργειας. Δηλαδή, ένας σιτοπαραγωγός θα μπορεί να παίρνει την ενιαία ενίσχυση κι ας παράγει πλέον μαρούλια ή καρότα. Δεν επιτρέπονται, όμως, πολυετείς καλλιέργειες (δενδρώδεις βασικά), ενώ εμπόδια υπάρχουν και στα προϊόντα που έχουν ποσοστώσεις. Για παράδειγμα, ο ίδιος σιτοπαραγωγός, αν θελήσει να φυτέψει και καλλιεργήσει ελιές, θα χάσει την ενιαία ενίσχυση. Επίσης, προβλέπονται και κάποιες συνδεδεμένες ενισχύσεις, όπως για το ρύζι, όπου καθιερώθηκε μια ειδική ενίσχυση 75 ευρώ ανά τόνο, και για το σκληρό σιτάρι, που προορίζεται για τις βιομηχανίες σιμιγδαλιού και ζυμαρικών, ένα ποιοτικό πριμ 40 ευρώ ανά εκτάριο ή 4 ευρώ ανά στρέμμα, αρχής γενομένης από τη σπορά του 2004.

Μειώσεις


ICON

Επιπλέον, όλες οι νέου τύπου ενισχύσεις θα έχουν παρακράτηση από το 2006 και μετά ανεξαρτήτως χρηματικού ορίου. Με βάση τα όσα αποφασίστηκαν, θα παρακρατείται ένα ποσοστό των όποιων ενισχύσεων για τους αγροτοκτηνοτρόφους των χωρών της ΕΕ, που θα είναι: 3% το 2005, 4% το 2007 και 5% από το 2007 και μετά. Τούτο είναι η διαφοροποίηση. Ετσι λένε το κόψιμο των επιδοτήσεων, τώρα. Οσοι έχουν να λαμβάνουν και ρέστα από τα κομμένα, αυτό θα λέγεται πρόσθετη ενίσχυση. Ετσι για όσους λαμβάνουν κάτω από 5.000 ευρώ θα επιστρέφεται στη συνέχεια (μάλλον ένα χρόνο μετά την αρχική πληρωμή) ολόκληρη η παρακράτηση, που θα γίνεται ανάλογα με το ύψος της ενίσχυσης, που θα δικαιούνται. Από 5.000 μέχρι 50.000 ευρώ θα επιστρέφεται το μισό της παρακράτησης, ανάλογα με το ύψος της ενίσχυσης που θα δικαιούνται.

Εδώ αξίζει να σημειωθεί πως με βάση τα όσα αποφασίστηκαν στη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ του Οκτώβρη του 2002, το ανώτατο όριο δαπανών του κοινοτικού προϋπολογισμού για την ΚΑΠ των «25» της ΕΕ θα είναι το 2004 42,9 δισ. ευρώ, το 2006 45,3 δισ. ευρώ και το 2013 48,5 δισ. ευρώ. Αλλά και αυτά τα χρήματα δεν είναι εξασφαλισμένα. Ο ίδιος ο οριζόντιος κανονισμός ορίζει πως μπορούν να τροποποιούνται τα ποσά, προς τα κάτω προφανώς, όταν κρίνεται απαραίτητο. Ορίζεται, επίσης, πως όταν κρίνεται απαραίτητο μπορεί να αυξηθεί το ποσοστό της διαφοροποίησης. Δηλαδή, από 5% που ορίστηκε να είναι από το 2008 και μετά θα μπορεί, για παράδειγμα, να γίνει 8%. Ακόμα ορίζεται πως όταν το κρίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα μπορεί να αναθεωρεί ανά πάσα στιγμή τις Κοινές Οργανώσεις Αγοράς των προϊόντων.


... και οι προτάσεις του Νοέμβρη

Στις 18 του Νοέμβρη η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε και στη συνέχεια ανακοίνωσε τις ολέθριες προτάσεις της για την αναθεώρηση των καθεστώτων σε καπνό, βαμβάκι και λάδι και την ένταξή τους στο βασικό κανονισμό της νέας αναθεώρησης της ΚΑΠ 1782/2003 (ο λεγόμενος οριζόντιος κανονισμός). Οι προτάσεις αυτές αν γίνουν πράξη, θα επιφέρουν την εξαφάνιση της καπνοκαλλιέργειας, τη δραστική συρρίκνωση της βαμβακοκαλλιέργειας και την εγκατάλειψη της ελαιοκαλλιέργειας.

Στην πράξη και για τα τρία προϊόντα, τα ποσά ενισχύσεων θα είναι μειωμένα, σε σύγκριση με τα ισχύοντα καθεστώτα. Για παράδειγμα στον καπνό η «εξοικονόμηση» της Κομισιόν σε κοινοτικό επίπεδο είναι 18 εκατ. ευρώ, για το βαμβάκι 51 εκατ. ευρώ και για το λάδι 43 εκατ. ευρώ, από το 2006 και μετά. Δηλαδή, θα κόβονται κάθε χρόνο «από χέρι» 112 εκατ. ευρώ και μέχρι το 2013 τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ!.. Για τους Ελληνες καπνοπαραγωγούς, βαμβακοπαραγωγούς και ελαιοπαραγωγούς αυτό μεταφράζεται με βάση τους πρώτους υπολογισμούς σε μια χασούρα της τάξης των 55 εκατ. ευρώ ετησίως, δηλαδή 450 εκατ. ευρώ μέχρι το 2013 και σε δραχμές περίπου 150 δισ.

Παράλληλα προκύπτει και ζήτημα της περικοπής πόρων από τα κονδύλια που δίνονταν για επιδοτήσεις στην παραγωγή και θα πηγαίνουν στο εξής στο λεγόμενο πυλώνα Β' ή αλλιώς για ανάπτυξη της υπαίθρου... Τα χρήματα αυτά, που θα κοπούν από τις επιδοτήσεις στην περίπτωση του βαμβακιού είναι 102,9 εκατ. ευρώ το χρόνο, ενώ στα καπνά 102,8 εκατ. ευρώ το 2006, που γίνονται 147,2 εκατ. ευρώ το 2007 και 205 εκατ. ευρώ από το 2008 και μετά. Εννοείται πως τα χρήματα αυτά, δε θα πάνε στις τσέπες των καπνοπαραγωγών, των βαμβακοπαραγωγών και βέβαια των ελαιοπαραγωγών.

Καπνός

Στην περίπτωση του καπνού φαίνεται ολοκάθαρα πως η ΕΕ, με πρόφαση την προστασία της υγείας, προαποφάσισε να σβήσει από το χάρτη την καπνοκαλλιέργεια και τους καπνοπαραγωγούς στην Ελλάδα, αρχής γενομένης από το 2005. Το 2007 παύει να υφίσταται η Κοινή Οργάνωση Αγοράς καπνού και την ίδια χρονιά παύει να υφίσταται και το λεγόμενο Ταμείο Καπνού, το οποίο υποτίθεται συστάθηκε για την προστασία της υγείας των καταναλωτών...

Στο εξής, στους καπνοπαραγωγούς θα δίνονται οι νέες αποσυνδεμένες εισοδηματικές ενισχύσεις - επιδόματα ανεργίας - για να κάνουν ό,τι μπορούν και ό,τι καταλαβαίνουν, εκτός από την καλλιέργεια καπνών. Ειδικότερα για τους καπνοπαραγωγούς επιχειρείται να δημιουργηθεί η απατηλή αίσθηση ότι θα πληρώνονται για να κάθονται μέχρι το 2013 και μετά βλέπουμε... Η νέα ενιαία ενίσχυση ανά εκμετάλλευση θα είναι υποτίθεται η ίδια για όσους έχουν ποσόστωση μέχρι 3,5 τόνους, με βάση το μέσο όρο της τριετίας 2000-2002. Για όσους έχουν από 3,5 μέχρι 10 τόνους θα υπάρξει περικοπή της ενίσχυσης κατά 25%, από 20% που προτάθηκε αρχικά και για πάνω από 10 τόνους κατά 55% από 65%, που προτάθηκε αρχικά. Αυτή η αλλαγή έγινε βασικά για να ευνοηθούν κάπως οι Ιταλοί καπνοπαραγωγοί...

Βαμβάκι

Ούτε στη βαμβακοκαλλιέργεια χωράνε αυταπάτες, πως κάτι καλύτερο θα προκύψει από τις προτάσεις της ΕΕ για την αναθεώρηση της Κοινής Οργάνωσης Αγοράς βάμβακος.

Στην προκειμένη περίπτωση κόβονται 51 εκατ. ευρώ το χρόνο, με το καλημέρα... Με βάση την τελική πρόταση της Κομισιόν για την αναθεώρηση της ΚΟΑ βαμβακιού προκύπτει, πως οι βαμβακοπαραγωγοί της ΕΕ θα έχουν να λαμβάνουν στο χέρι, τουλάχιστον 158 εκατ. ευρώ λιγότερα... Εδώ η Κομισιόν προτείνει να γίνει πράξη από τη σοδειά του 2005, η καταβολή μιας αποσυνδεμένης ενίσχυσης σε ποσοστό 60% και μιας συνδεδεμένης με την παραγωγή, στρεμματικής ενίσχυσης, σε ποσοστό 40%. Η αποσυνδεμένη ή εισοδηματική ενίσχυση (60%) θα υπολογίζεται με βάση το μέσο όρο των στρεμμάτων της τριετίας 2000 - 2003, όπου μετά το 2002 «έπεσαν» διοικητικά μέτρα περιορισμού. Το νούμερο αυτό θα είναι 3.804.360 στρέμματα και επί αυτών θα προκύψει η νέα ενιαία - εισοδηματική ενίσχυση, που θα είναι 79,5 ευρώ το στρέμμα (27.089,5 δρχ). Οσο για τη συνδεμένη ενίσχυση (40%) αυτή θα είναι θεωρητικά 59,4 ευρώ ανά στρέμμα (20.240,5 δρχ.) και θα δίνεται για 3.400.000 στρέμματα.

Παράλληλα για να δίνεται το λεγόμενο συνδεδεμένο 40% της ενίσχυσης, τίθενται και μια σειρά περιβαλλοντικοί όροι, που προφανώς αποσκοπούν στο «μάζεμα» της βαμβακοκαλλιέργειας. Επίσης, για να δίνεται αυτό το πριμ θα πρέπει να υπογράφονται συμβόλαια με τους εκκοκκιστές, οι οποίοι σαφώς θα δίνουν πλέον ακόμα χαμηλότερες εμπορικές τιμές. Οσο για τις λεγόμενες διεπαγγελματικές οργανώσεις προτείνεται ότι αυτές θα μπορούν να αποτελούνται τουλάχιστον από έναν εκκοκκιστή και από βαμβακοπαραγωγούς, χωρίς να διευκρινίζεται αριθμός μελών και στρέμματα. Και οι διεπαγγελματικές οργανώσεις, θα μπορούν να κόβουν μέχρι και το 20% της συνδεδεμένης ενίσχυσης, αφού παρέχεται η δυνατότητα το μισό αυτής της ενίσχυσης να λειτουργεί υποτίθεται ως ένα μεταβλητό ποιοτικό πριμ. Τέλος, στην περίπτωση υπέρβασης των 3.400.000 θα μπαίνει και πρόστιμο συνυπευθυνότητας στο συνδεδεμένο πριμ.

Λάδι

Ακόμα κι ένα αποδεδειγμένα υγιεινό προϊόν, που δε βλάπτει το περιβάλλον, όπως το ελαιόλαδο, δε γλιτώνει από την αειφόρο... ανάπτυξη της ΕΕ. Και σ' αυτήν την περίπτωση οι σχετικές προτάσεις της ΕΕ για την αναθεώρηση της ΚΟΑ ελαιολάδου, χαρακτηρίζονται με την πρώτη ματιά, ως αρνητικές.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει ριζική ανατροπή του υφιστάμενου καθεστώτος, με «αποσύνδεση» του 60% της ενίσχυσης από την παραγωγή. Το υπόλοιπο 40% της ενίσχυσης θα περνάει μέσα από εθνικούς φακέλους και θα μπορεί να δίνεται είτε ανά εκτάριο, είτε ανά δέντρο και θα συνδέεται με μια σειρά περιβαλλοντικών όρων - προφάσεων... Επ' αυτού αναφέρεται πως τα κράτη - μέλη θα πρέπει να καθορίσουν μέχρι πέντε κατηγορίες ελαιώνων, οι οποίες θα είναι επιλέξιμες βάσει των νέων περιβαλλοντικών κριτηρίων. Επίσης προτείνεται μέχρι τρία στρέμματα καλλιεργήσιμων ελαιώνων να δίνεται μόνο μια ενιαία εισοδηματική ενίσχυση, ενώ για ποσά κάτω των 50 ευρώ ανά αίτηση επιδότησης δε θα δίνεται τίποτα. Αλλαγές θα υπάρχουν και στην εμπορική περίοδο, που από το 2005 και μετά θα ξεκινά από 1 Ιούλη, ενώ παραμένει το καθεστώς της ιδιωτικής αποθεματοποίησης.

Τα «φράγκα» που εξασφαλίζει εδώ η ΕΕ, είναι 43 εκατ. ευρώ ετησίως σε σύγκριση με το ισχύον καθεστώς. Οπως επίσης προκύπτει, η αποσυνδεμένη ενίσχυση για όλες τις ελαιοπαραγωγικές χώρες της ΕΕ θα είναι 1.429,7 εκατ. ευρώ και η συνδεμένη 901,3 εκατ. ευρώ. Οσο για τα κονδύλια του συνδεδεμένου πριμ προτείνεται να είναι 208,14 εκατ. ευρώ για την Ελλάδα, από τα οποία θα παρακρατείται ένα ποσοστό μέχρι 10% υπέρ των προγραμμάτων εργασίας από εγκεκριμένες οργανώσεις φορέων, δηλαδή λαδοβιομήχανοι, ΠΑΣΕΓΕΣ, «Ελαιουργική» και άλλοι τέτοιοι «φίλοι» των ελαιοπαραγωγών...


Κείμενα:
Κώστας ΔΕΤΣΙΚΑΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ