ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 19 Φλεβάρη 2004
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Με τραγούδια και με άποψη

Ο Διονύσης Τσακνής, ο καλλιτέχνης που πριν από ένα χρόνο έκανε ποδαρικό στο «Συρμό», θα βρίσκεται από την Παρασκευή στο μουσικό στέκι του Μεταξουργείου, προσφέροντας τη δική του, ευαίσθητη και γεμάτη ανησυχίες μουσική πινελιά. Κάθε Παρασκευή και Σάββατο, ο Δ. Τσακνής συντροφιά με την Ελισάβετ Αφεντάκη θα ξεδιπλώνει στο «Συρμό» (Κολωνού και Οδυσσέως 14, Μεταξουργείο, τηλ. 210.5203.661) ένα τρίωρο πρόγραμμα με αγαπημένα τραγούδια - δικά του και άλλων συνθετών - από την ελληνική και ξένη δισκογραφία, καθώς και κομμάτια του νέου δίσκου του «Μια ζωή αλλού».

Στη νέα του, 20ή, δισκογραφική «απόπειρα», που συνδέεται με την ανεξαρτητοποίησή του από τις εταιρίες παραγωγής, ο καταξιωμένος τραγουδοποιός καταθέτει δώδεκα τραγούδια, τα οποία χαρακτηρίζονται από ένα λόγο βαθιά πολιτικό και αισθαντικό. Ερεθίσματα, προσωπικές και κοινωνικές ανησυχίες, συναισθήματα αναβλύζουν από τα τραγούδια του δίσκου, όπου ο Δ. Τσακνής μελοποιεί στίχους των Μάνου Ελευθερίου, Οδυσσέα Ιωάννου, Λίνας Δημοπούλου, Σωκράτη Μάλαμα.


Πενθούν θέατρο και κινηματογράφος

Πέθανε χτες η σπουδαία ηθοποιός Δέσπω Διαμαντίδου

Η Δέσπω Διαμαντίδου στην τελευταία ταινία της «Skipper Straad»
Η Δέσπω Διαμαντίδου στην τελευταία ταινία της «Skipper Straad»
To θέατρο και ο κινηματογράφος της χώρας μας έχασαν μια σπάνιου είδους «αρχόντισσα», με ξεχωριστή και αξιαγάπητη προσωπικότητα. Τη σπουδαία ηθοποιό, εξαιρετικά καλλιεργημένη, φύσει ευγενική, αξιοσέβαστη, γλυκύτατη Δέσπω Διαμαντίδου, η οποία «έφυγε» από τη ζωή, χτες στις 10.30π.μ., στο «Αττικό Θεραπευτήριο», όπου νοσηλευόταν λόγω χρόνιων αναπνευστικών προβλημάτων, αλλά και της χαμένης όρασής της, παρά τις επεμβάσεις που έκανε για τη διάσωσή της. Το πρόβλημα της όρασής της την πίκραινε, καθώς τα τελευταία δέκα, περίπου, χρόνια της στέρησε τη χαρά του θεάτρου, του διαβάσματος και της μεταφραστικής δουλιάς της. Εδώ να σημειώσουμε ότι η Δέσπω Διαμαντίδου είχε στο ενεργητικό της πολλές μεταφράσεις θεατρικών και άλλων έργων.

Η Δέσπω Διαμαντίδου γεννήθηκε το 1916, στον Πειραιά, από καλλιεργημένους γονείς, ρωσικής καταγωγής. Εβγαλε το Δημοτικό και το Γυμνάσιο της Γερμανικής Σχολής. Σε συνέντευξή της, στην εφημερίδα «Τα Νέα», έλεγε: «Δεν πήγα ποτέ σε σχολείο ελληνικό. Ο,τι έμαθα, το έμαθα με ιδιαίτερα μαθήματα. Αλλά μιλώ και γράφω, πιστεύω, ωραία ελληνικά, έχω κάνει και μεταφράσεις. Οσον αφορά τη στοιχειώδη και μέση εκπαίδευση, πήγα κατευθείαν στο Γερμανικό Σχολείο». Η Δ. Διαμαντίδου θυμόταν ότι έγινε «πρωταθλήτρια Ελλάδος, παιδικής κατηγορίας», με τη βοήθεια του Εβραίου δασκάλου της στη Γυμναστική, τον οποίο έκαψαν οι ναζί στους φούρνους του Νταχάου.

Εγινε ηθοποιός, όχι μόνο γιατί η μητέρα της αγαπούσε το θέατρο και δεν έχανε καμιά παράσταση, αλλά και γιατί υπήρχε ελευθερία στην οικογένειά της. «Πίσω από το σπίτι μας, στον Πειραιά, υπήρχε το θέατρο του Τσόχα. Καθόμουν συχνά απ' έξω και χάζευα ό,τι γινόταν μέσα, άλλοτε παίζανε όπερα, άλλοτε δινόταν μια συναυλία. Δεν αποκλείεται αυτές οι ώρες, έξω από το θέατρο, όσο κι αν μεγαλώνοντας ξεθωριάσανε, να υπήρξαν η αφορμή για να θελήσω να βγω στη σκηνή. Ως παιδί, ωστόσο, μου άρεσε πάρα πολύ η μουσική. Οι γονείς μου δε με εμποδίσανε ούτε σ' αυτό, με στείλανε να κάνω τραγούδι», διηγιόταν η ηθοποιός.

H Δέσπω Διαμαντίδου, μετά τη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου έπαιξε (1942) στο Χορό της ευριπίδειας «Μήδειας». O πρώτος σημαντικός ρόλος της ήταν η «λαίδη Καρολίνα» στο έργο του Τζέιμς Μπάρι «Δε φταίει το αστέρι μας», στο «Θέατρο Τέχνης», σε σκηνοθεσία του Κάρολου Κουν. Στη συνέχεια, συνεργάστηκε με πολλούς θιάσους (Μουσούρη, Κ. Ανδρεάδη, Μανωλίδου - Αρώνη, Δ. Χορν). Από το 1946 έως το 1950 ήταν βασικό στέλεχος του Εθνικού Θεάτρου και το 1949 η κορυφαία του Χορού στην αισχυλική «Ορέστεια», που παρουσιάστηκε στο Ηρώδειο, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ροντήρη.

Με το Εθνικό ξανασυνεργάστηκε από το 1954 -1963, παίζοντας, μεταξύ άλλων, την κορυφαία στην «Εκάβη», στον τσεχοφικό «Γλάρο», στις αριστοφανικές «Εκκλησιάζουσες» (στο ρόλο του Κήρυκα).

Η πρώτη της ταινία ήταν «Τα παιδιά της Αθήνας» (1947). Η μεγάλη της υποκριτική επιτυχία (αρχικά θεατρική, έπειτα κινηματογραφική) ήταν «Τα κόκκινα φανάρια». Η διεθνής κινηματογραφική καριέρα της ξεκίνησε στη δεκαετία του '60. Το 1965 εμφανίζεται στην ταινία «No, my Jonson», σε σκηνοθεσία Γρηγόρη Γρηγορίου και παραγωγή του Ελληνοαμερικάνου Τζέιμς Πάρις.

Λόγω της δικτατορίας το 1967 έφυγε για τις HΠA, όπου ανέπτυξε αντιδικτατορική δράση και όπου παρέμεινε μέχρι τη μεταπολίτευση. H διαμονή της στις ΗΠΑ συνοδεύτηκε με παραπέρα καλλιτεχνική εξέλιξή της, πλάι στους αδελφικούς φίλους της Μελίνα Μερκούρη (από τα νιάτα τους ήταν στενές φίλες) και Ζυλ Ντασσέν. Πλάι στην Μελίνα Μερκούρη πρωταγωνίστησε στο έργο του Ζυλ Ντασσέν «Ιλια Ντάρλινγκ», το οποίο σημείωσε μεγάλη επιτυχία στο θέατρο «Μαρκ Χέλιντζερ» του Μπρόντγουεϊ. Επρόκειτο για θεατρική διασκευή της ταινίας του Ντασσέν «Ποτέ την Κυριακή», ταινία - σταθμό στην καριέρα της Δέσπως Διαμαντίδου.

Μεγάλος σταθμός στη θεατρική της πορεία ήταν ο ρόλος της φράου Φράιντερ στο «Καμπαρέ», όταν αντικατέστησε την κορυφαία μαθήτρια, ηθοποιό - τραγουδίστρια έργων του Μπρεχτ, Λότε Λένια. Την ίδια περίοδο έπαιξε τη μητέρα του Γούντι Αλεν στην ταινία του «Ειρηνοποιός». Στα «Μαύρα τριαντάφυλλα για τη νύφη», σε σκηνοθεσία Χαλ Πρινς, ξεχώρισε ερμηνευτικά, όπως και στην «Υπόσχεση την αυγή με φόντο το Παρίσι» του Ζυλ Ντασσέν. Επίσης, έπαιξε στους «Καβαλάρηδες» του Φρανκεχάιμερ, που γυρίστηκε στην Ισπανία. Το 1991 πήρε το κρατικό βραβείο β΄ γυναικείου ρόλου. Στο ενεργητικό της είχε περισσότερες από 40 ταινίες. Η τελευταία ταινία της, για την οποία απέσπασε τιμητική μνεία, ήταν η μικρού μήκους «Skipper Straad» της Ειρήνης Βαχλιώτη.

H Δέσπω Διαμαντίδου από το γάμο της με τον εκλεκτό, επίσης, ηθοποιό Ανδρέα Φιλιππίδη (το επίθετό του φέρει η εγγραφή της στο ΣΕΗ, στις 2/6/1942), απέκτησε ένα γιο.

Ο υπουργός Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλος, εξέφρασε τη λύπη του για το θάνατο αυτής της μεγάλης κυρίας «η γοητεία, η τρυφερότητα και το ταλέντο της οποίας αναγνωρίστηκαν στην Ελλάδα και το εξωτερικό» και δήλωσε ότι η κηδεία της θα γίνει με δαπάνη του ΥΠΠΟ.

Συλλυπητήριο τηλεγράφημα στην οικογένεια της μεγάλης ηθοποιού απέστειλε η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα. Επίσης, ανακοινώσεις για το θάνατο της Δ. Διαμαντίδου έβγαλαν το ΚΘΒΕ, στο οποίο πρωταγωνίστησε στα έργα «Η τρελή του Σαγιώ», «Χάρολντ και Μωντ», «Ευτυχισμένες μέρες» και άλλοι φορείς.


ΤΟΥ ΜΕΛΛΟΝΤΟΣ ΟΙ ΜΕΡΕΣ

Γιατί θα ψηφίσω ΚΚΕ - Σε απλά ελληνικά

Να, λοιπόν, που φτάσαμε σε πρόωρες εκλογές, μιας και ο Σημίτης έστειλε επιστολή στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, επικαλούμενος το Κυπριακό.

Να, λοιπόν, που φτάσαμε σε διλήμματα πάλι! Να μας απασχολεί αν ο ένας μας θυμίζει τον μπαμπά του στη φωνή ή στους λόγους, ή ο άλλος το θείο του. Πάλι η κληρονομικότητα. Η αρετή της ελληνικής πολιτικής, του να ασκείς εξουσία κληρονομικά, με επαγγελματίες μάνατζερς, με λαϊκιστές, με ψευτοαγωνιστές και όχι μέσω της δουλιάς, του δικαίου και του προσωπικού αγώνα του καθ' ενός για προκοπή και ευημερία. Λέγοντας δίκαιο, εννοώ να υποστηρίζεις τα αυτονόητα. Απλά πράγματα: ισοτιμία, ισότητα, ισηγορία και, το κυριότερο, απλή αναλογική.

- Ισοτιμία σημαίνει για μένα άρση του βουλευτικού ασύλου. «Πόθεν έσχες» σε όλους εδώ και τώρα.

- Ισότητα σημαίνει να κλείσει η ψαλίδα πλουσίων και φτωχών, που ολοένα ανοίγει.

- Ισηγορία σημαίνει να δίνεις τις ίδιες ευκαιρίες λόγου, σ' αυτούς που ασκούν το δικαίωμα του εκλέγεσθαι, σε χρόνο στα μέσα ενημέρωσης. Είναι σα να σηκώνεσαι να μιλήσεις και να σου λένε «Σκάσε εσύ, κάτσε κάτω».

- Απλή αναλογική, ο θεμελιώδης θεσμός για να κάνεις Δημοκρατία. Σήμερα στην Ελλάδα έχουμε σύστημα ενισχυμένης αναλογικής, με αποτέλεσμα τα μικρά κόμματα να μην εκπροσωπούνται επαρκώς, έως καθόλου, στη ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ.

Στο σύστημα της απλής αναλογικής αρκεί το ποσοστό του 0,3% για να βγάλεις βουλευτή. Απλά μαθηματικά. Πόσο πήρες κύριε; 40%; Πολύ ωραία στους τριακόσιους βουλευτές, βγάζεις 120. Τι τους θες τους 180; Θες να αποφασίζεις και να διατάζεις μόνος σου ότι ο γάιδαρος πετάει; Τους θες για τις τροπολογίες;

Δε θα μιλήσω για τη ΝΔ, γιατί τη θεωρώ φυσικό ιδεολογικά αντίπαλο του ΚΚΕ και γενικότερα της Αριστεράς. Αν, όμως, είσαι αριστερός, και είσαι ακόμα μες στο ΠΑΣΟΚ, και θέλεις να λέγεσαι σοσιαλιστής, οι μάσκες έπεσαν κι είσαι σε λάθος χώρο. Γιατί ξεκίνησε σαν κίνημα, αλλά πλέον είναι «σύστημα». Σύστημα για να πάρουμε την εξουσία. Βλέπε: διαδοχή, μεταγραφές.

Ψήφισε ένα κόμμα που να έχει ξεκάθαρα στις θέσεις του και πρόγραμμά του αυτές τις παραπάνω αξίες κι άσ' τους άλλους να φλερτάρουν με τη δεξιά πολιτική. Ετσι κι αλλιώς, το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ πρέπει να ενωθούν και να υπάρχει μόνο ο σταυρός προτίμησης, σε ενιαίο ψηφοδέλτιο.

Θα αναρωτιέστε γιατί είμαι επιθετικός.

Βαρέθηκα πια τα συνθήματα του στιλ «Οχι στο δικομματισμό» και «καμία ψήφος χαμένη». Καιρός να πάρουμε πίσω τις ψήφους μας, που τόσα χρόνια μας κλέβουν, φοβερίζοντας τον κόσμο με τον «μπαμπούλα» της δεξιάς. Βαρέθηκα την αλαζονεία τους. ΑΣ ΠΑΡΟΥΜΕ ΠΙΣΩ ΤΙΣ ΨΗΦΟΥΣ ΜΑΣ.

Αριστεροί του ΠΑΣΟΚ ψηφίστε αριστερά, ΨΗΦΙΣΤΕ το ΚΚΕ.

Μη μείνεις για όλη σου τη ζωή πρόβατο. Γίνε για μία μέρα λύκος.

Είναι το μόνο που μπορώ να φωνάξω σε απλά Ελληνικά.


Του
Παντελή ΘΑΛΑΣΣΙΝΟΥ*
* Ο Παντελής Θαλλασινός είναι τραγουδοποιός



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ