ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 3 Μάρτη 2004
Σελ. /48
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΔΑΣΟΣ ΑΠΗΓΑΝΙΑ - ΚΟΥΤΣΟΥΡΑ ΛΑΣΗΘΙΟΥ
Κάνει τον ανήξερο η ΕΤΑ

Αφού, πρώτα, της πρόσφεραν το «φιλετάκι» των 700 στρεμμάτων, μέσω Κοινής Υπουργικής Απόφασης, τώρα δηλώνει άγνοια

Εσπευσε η ΕΤΑ ΑΕ να χαρακτηρίσει ως «αναληθές» - μέσω του Αθηναϊκού Πρακτορείου Ειδήσεων - το σαββατιάτικο δημοσίευμα του «Ρ», το οποίο, φέροντας τον τίτλο «ΞεπΕΤΑνε δάσος 769 στρεμμάτων», αποκάλυψε την προσπάθεια ξεπουλήματος από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ δημόσιου δάσους 769 στρεμμάτων στο Λασήθι, με σκοπό τη δημιουργία γηπέδου γκολφ και άλλων εγκαταστάσεων αναψυχής.

Οπως ανέφερε στο σχετικό τηλεγράφημά του το ΑΠΕ - το οποίο έπαιξε ρόλο γραφείου Τύπου της ΕΤΑ ΑΕ, αφού η εταιρία δε θεώρησε σκόπιμο να στείλει στην εφημερίδα μας την ανακοίνωσή της - «τα Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα διαψεύδουν, με ανακοίνωσή τους, δημοσιεύματα που αναφέρονται σε παραχώρηση στην ΕΤΑ εκτάσεως του υπουργείου Γεωργίας στην περιοχή Απηγανιά - Κουτσουρά του Νομού Λασηθίου» και «κατά συνέπεια τα δημοσιεύματα περί ξεπΕΤΑγματος αυτών είναι εντελώς αναληθή».

Μα, είναι δυνατόν η διοίκηση της ΕΤΑ ΑΕ να μη γνωρίζει ότι στις 31/12/2003 - παραμονή της Πρωτοχρονιάς, δηλαδή - οι υφυπουργοί Γεωργίας και Ανάπτυξης, Φ. Χατζημιχάλης και Δ. Γεωργακόπουλος, υπέγραψαν την Κοινή Υπουργική Απόφαση με Αριθ. Πρωτ.: 110956/3239 και με θέμα: «Παραχώρηση δημοσίου δάσους για τη δημιουργία εγκαταστάσεων αθλητικού τουρισμού (κατασκευή γηπέδου κλπ.) στη θέση "Απηγανιά - Κουτσουρά" δήμου Μακρύ Γιαλού Ν. Λασηθίου»; Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ΚΥΑ, οι δύο υφυπουργοί έχοντας υπόψη, μεταξύ άλλων, και την «αριθ. 511790/9-6-1997 αίτηση του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, με την οποία ζητείται έκταση εμβαδού 700.000 τ.μ. στη θέση "Απηγανιά Κουτσουρά" δήμου Μακρύ Γιαλού Ν. Λασηθίου για τη δημιουργία γηπέδου γκολφ», αποφασίζουν την παραχώρηση στον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού της συγκεκριμένης έκτασης.

Επίσης είναι γνωστό ότι σύμφωνα με το άρθρο 13 του νόμου 2837/2000, σκοπός της ΕΤΑ ΑΕ είναι «η διοίκηση, η διαχείριση και η αξιοποίηση της περιουσίας και των επιχειρηματικών μονάδων του ΕΟΤ». Επιπλέον στη δεύτερη παράγραφο του ίδιου άρθρου επισημαίνεται: «Η εταιρία έχει αυτοδικαίως, από την έναρξη ισχύος της παρούσας διάταξης, τη διοίκηση, διαχείριση και εκμετάλλευση της περιουσίας και των επιχειρηματικών μονάδων του ΕΟΤ, δικαιούμενη να ενεργεί κάθε πράξη διαχειρίσεως και διαθέσεως για δικό της λογαριασμό και στο όνομά της». Βεβαίως και όλα τα παραπάνω η διοίκηση της ΕΤΑ ΑΕ τα γνωρίζει πολύ καλά, ωστόσο, όπως μας ενημέρωσε - μέσω του ΑΠΕ πάντα - «δεν έχει στο χαρτοφυλάκιό της καμιά τέτοια έκταση».

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι η διοίκηση της ΕΤΑ ΑΕ κρύβεται πίσω από το δάχτυλό της. Η έκταση που τους παραχωρήθηκε με την Υπουργική Απόφαση που προαναφέραμε, δεν έχει καταχωρηθεί ακόμα στο χαρτοφυλάκιό της, επειδή δεν έχουν ολοκληρωθεί οι τυπικές διαδικασίες παράδοσης - παραλαβής μεταξύ των αρμόδιων κρατικών υπηρεσιών και αυτό επειδή αντιστέκονται μέχρι τώρα συνεπείς κρατικοί λειτουργοί.

Επιβάλλεται η τοπική κοινωνία του Λασηθίου να συσπειρωθεί άμεσα και να αποτρέψει το σχεδιαζόμενο περιβαλλοντικό έγκλημα, όπως είχε κάνει και προ 10 ετών, που αναδάσωσε με δική της προσπάθεια και εθελοντικά την περιοχή, που μόλις πρόσφατα είχε καεί, σώζοντάς την έτσι από τους επίδοξους επενδυτές.

«Χιονοστιβάδα» επιχειρηματικών κερδών

Νέες σημαντικές κερδοφορίες καταγράφονται καθημερινά από μεγάλες επιχειρήσεις, που είναι και οι μόνες ωφελημένες της οικονομικής πολιτικής της κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ.

Αύξηση κερδών κατά 38% παρουσίασε το 2003 η «ΑΛΦΑ ΑΣΤΙΚΑ ΑΚΙΝΗΤΑ», η οποία αποκόμισε καθαρά κέρδη προ φόρων ύψους 7,6 εκατ. ευρώ έναντι 5,5 εκατ. ευρώ το 2002. Η σημαντική κερδοφορία της επιχείρησης έγινε δυνατή παρά την αύξηση του κύκλου εργασιών κατά πολύ μικρότερο ποσοστό. Συγκεκριμένα ο κύκλος εργασιών το 2003 έκλεισε στα 15,9 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά 1,5% σε σχέση με το 2002.

Αύξηση κερδών προ φόρων και αποσβέσεων κατά 24,54% σημείωσε η ναυτιλιακή ΑΝΕΚ, στην ίδια «ρότα» με άλλες επιχειρήσεις του χώρου που έχουν ανακοινώσει ήδη τα αποτελέσματά τους. Τα κέρδη της το 2003 διαμορφώθηκαν στα 18,13 εκατ. ευρώ έναντι 14,56 εκατ. ευρώ το 2002.

Σημαντική κερδοφορία και για τον όμιλο ΜΠΕΝΡΟΥΜΠΗ, ο οποίος κατέγραψε καθαρά κέρδη προ φόρων και δικαιωμάτων 6,23 εκατ. ευρώ το 2003, με ποσοστό αύξησης 7,51%. Ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 12,41% και έκλεισε στα 82,03 εκατ. ευρώ, από 72,97 εκατ. ευρώ το 2002. Το μεικτό περιθώριο κέρδους διαμορφώθηκε στο 21,16%.

Στο επίπεδο της μητρικής εταιρίας τα καθαρά κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 4,15 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 15,08% από το 2002. Ο κύκλος εργασιών της ανήλθε στα 26,64 εκατ. ευρώ και παρουσίασε αύξηση 15,37%. Η λειτουργική κερδοφορία (EBITDA) για τη μητρική εταιρία, παρουσίασε αύξηση της τάξης του 50,56%.

ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΗΣ ΕΕ
Προσαρμόζεται στις ανάγκες των επιχειρήσεων

Το θέμα της εθνικοποίησης της περιφερειακής πολιτικής, αλλά και η σύνδεσή της με τα κριτήρια της ανταγωνιστικότητας και της προώθησης της επιχειρηματικότητας, είναι τα δύο θέματα που συζητούνται αυτή την περίοδο στην Ευρωπαϊκή Ενωση, με αφορμή το τέταρτο χρηματοδοτικό πρωτόκολλο (Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης) που θα καλύπτει την περίοδο 2007 - 2013.

Και για το μεν θέμα της σύνδεσης της περιφερειακής πολιτικής με τα κριτήρια της ανταγωνιστικότητας και της επιχειρηματικότητας, τα οποία θα τη μετασχηματίσουν σε μηχανισμό άμεσης στήριξης των επιχειρήσεων, αφαιρώντας τα όποια κοινωνικά της χαρακτηριστικά, δεν υπάρχουν ουσιαστικές αντιρρήσεις από τις χώρες - μέλη. Μια τέτοια εξέλιξη, βέβαια, θα ακυρώσει το μέχρι τώρα χαρακτήρα της περιφερειακής πολιτικής, η οποία, στα πλαίσια της ανισόμετρης ανάπτυξης που εκδηλώνεται μεταξύ των κοινοτικών περιφερειών, αλλά και λόγω της προώθησης των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων, στόχο είχε να λειτουργεί ως μηχανισμός απορρόφησης των κοινωνικών κραδασμών. Σήμερα και ο αμυντικός αυτός ρόλος εμφανίζεται ξεπερασμένος... Οι μειονεκτικές - καθυστερημένες περιφέρειες θα λαμβάνουν οικονομικές ενισχύσεις, μόνο στο βαθμό που προωθούν αντιδραστικά μέτρα όπως τις πολιτικές απασχόλησης της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ελαστικά ωράρια λειτουργίας), συνδέουν τα προγράμματα κατάρτισης των ανέργων με τις άμεσες ανάγκες των επιχειρήσεων, επιμηκύνουν τα όρια συνταξιοδότησης κλπ.

Αντιδράσεις, όμως, έχουν σημειωθεί μεταξύ των χωρών, στις προτάσεις των κυβερνήσεων του βορρά, για εθνικοποίηση της χρηματοδότησης της περιφερειακής πολιτικής. Συγκεκριμένα, οι εκπρόσωποι των Γερμανίας, Γαλλίας, Αγγλίας, Ολλανδίας, Αυστρίας και Σουηδίας, σε διερευνητική συνάντηση που έγινε την προηγούμενη Παρασκευή στην Ιρλανδία (προεδρεύουσα χώρα), έθεσαν θέμα οι χρηματοδοτήσεις του τέταρτου χρηματοδοτικού πρωτοκόλλου, που θα καλύπτει πλέον 25 χώρες, να μην ξεπερνούν το 1% του κοινοτικού ΑΕΠ, αίτημα το οποίο είναι μακράν των προτάσεων της ΕΕ, η οποία έχει εισηγηθεί ο προϋπολογισμός του Δ΄ ΚΠΣ να φτάσει 336 δισ. ευρώ. Μάλιστα, Γερμανία και Αγγλία το τράβηξαν μακρύτερα, καθώς εισηγήθηκαν να αποκλειστούν οι χώρες του νότου (Ελλάδα, Ισπανία και Πορτογαλία) από νέες χρηματοδοτήσεις και να περιοριστούν δραστικά οι ενισχύσεις προς τις νέες 10 χώρες της διεύρυνσης. Συνολικά, οι χώρες του «βορρά» προτείνουν τα διαρθρωτικά ευρωπαϊκά ταμεία να παίζουν πλέον επικουρικό ρόλο στη χρηματοδότηση της περιφερειακής πολιτικής, ενώ το βάρος θα πρέπει να πέσει στους εθνικούς προϋπολογισμούς. Εν ολίγοις, το χρηματοδοτικό πρόβλημα αποτελεί και πάλι την αφετηρία εκδήλωσης των ενδοϊμπεριαλιστικών αντιθέσεων μεταξύ των χωρών - μελών της ΕΕ, όπου εκτός από τις «αντιθέσεις» βορίων και νοτίων χωρών, εκδηλώνονται και επιμέρους αντιθέσεις και συγκρούσεις. Ετσι, σε θέματα χρηματοδοτήσεων της γεωργίας, η Γαλλία, η οποία λαμβάνει σημαντικές ενισχύσεις για τον αγροτικό της τομέα, εμφανίζεται να διασπά το μέτωπο του βορρά...

Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, φαίνεται ότι παίζουν μαζί της το παιγνίδι της γάτας με το ποντίκι. Σίγουρα, εκτός των ευνοϊκών χρηματοδοτήσεων στο Δ΄ ΚΠΣ (στόχος 1) τίθενται Νότιο Αιγαίο και Στερεά Ελλάδα, όπως και η Αττική, αλλά κίνδυνος υπάρχει και για την Κεντρική και Δ.Μακεδονία. Με λίγα λόγια, η πλειοψηφία των ελληνικών περιφερειών τίθενται εκτός κοινοτικών χρηματοδοτήσεων...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ