ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 18 Μάρτη 2004
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
12ο ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΕΩΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΤΩΝ
Ο Μακαβέγιεφ στη Λάρισα

Η αφίσα του Φεστιβάλ
Η αφίσα του Φεστιβάλ
Με τον «Χρυσό Ιππο», για τη συνολική προσφορά του στον κινηματογράφο, θα τιμηθεί ο Γιουγκοσλάβος σκηνοθέτης Ντούσαν Μακαβέγιεφ από το 12ο Μεσογειακό Φεστιβάλ Νέων Κινηματογραφιστών στη Λάρισα, το οποίο θα πραγματοποιηθεί από 29/3 - 1/4 (προφεστιβαλικές εκδηλώσεις) και από 2 - 4/4 (κυρίως φεστιβαλικές εκδηλώσεις).

Ο δημιουργός ταινιών όπως τα «Σουίτ μούβι» (σε μουσική Μάνου Χατζηδάκη), «Κόκα- Κόλα κιντ» και πολλών άλλων διεθνών επιτυχιών, θα παραβρεθεί στο φεστιβάλ, όπου θα προβληθούν οι ταινίες του «Ο γορίλας κάνει μπάνιο το μεσημέρι» και «Ο άνθρωπος δεν είναι πουλί». Με το «Χρυσό Ιππο» για το σύνολο της προσφοράς του θα τιμηθεί, επίσης, ο διευθυντής Φωτογραφίας Νίκος Γαρδέλης («Κόκκινα φανάρια», «Προδοσία» κ.ά.).

Στο πλαίσιο των προφεστιβαλικών εκδηλώσεων θα προβληθεί το πολύκροτο ντοκιμαντέρ του Ολιβερ Στόουν «Κομαντάντε Φιντέλ Κάστρο» (29 και 30/3), η ταινία «Μακριά» του Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν (31/3, Μεγάλο βραβείο και Βραβείο ανδρικής ερμηνείας στο περσινό Φεστιβάλ Καννών), καθώς και η ταινία του Ανδρέα Θωμόπουλου «Να μ' αγαπάς» (1/4), αφιερωμένη στη μνήμη του Παύλου Σιδηρόπουλου, παρουσία του σκηνοθέτη και του πρωταγωνιστή Αντονι Μπερκ.

Στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα συμμετέχουν 17 ταινίες μικρού μήκους και 27 ταινίες στο Μεσογειακό Διαγωνιστικό Τμήμα. Δύο «Χρυσοί Ιπποι, συνοδευόμενοι από το ποσόν των 1.500 ευρώ έκαστος, απονέμονται σε κάθε ένα από τα δύο επίσημα τμήματα του Φεστιβάλ. Τα δύο ειδικά βραβεία της επιτροπής συνοδεύονται από «Αργυρό Ιππο», ενώ η επιτροπή, κατά την κρίση της, απονέμει μέχρι τρεις τιμητικές διακρίσεις σε κάθε τμήμα. Επίσης απονέμονται τα τεχνικά βραβεία της ΕΤΕΚΤ, τα βραβεία ανδρικής και γυναικείας ερμηνείας του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών και το βραβείο της ΚΟΝΤΑΚ, για την καλύτερη ελληνική ταινία των δύο διαγωνιστικών προγραμμάτων. Τα έπαθλα του Φεστιβάλ φιλοτέχνησε ο γλύπτης Δημήτρης Ψωμοδότης.

Το πρόγραμμα θα παρουσιάσει η ηθοποιός Δώρα Χρυσικού, ενώ η φωτογραφία της αφίσας είναι της Μαρίας Παυλάκη.

Αθέατες πλευρές της Ιταλικής Αναγέννησης

Μετά το υπέροχο, βραβευμένο βιβλίο της «Ο γελωτοποιός και η αλήθεια του», η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης και καθηγήτρια της Ιστορίας της Τέχνης στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, καταθέτει ένα ακόμα σημαντικό, χαρακτηριστικά εικονογραφημένο, βιβλίο της για την Τέχνη της Ιταλικής Αναγέννησης, με τίτλο «Η Ιταλική Αναγέννηση (Τέχνη και κοινωνία-Τέχνη και αρχαιότητα)», το οποίο παρουσίασαν χτες οι εκδόσεις Καστανιώτη. Η Μ. Λαμπράκη-Πλάκα, υπερηφανευόμενη ότι είναι παιδί φτωχής λαϊκής οικογένειας (ο πατέρας της σιδεράς, η μητέρα της αγρότισσα), και σκεφτόμενη, όπως όταν ήταν παιδί που διάβαζε Ομηρο και αναλογιζόταν πώς θα μπορούσε να καταλαβαίνει τον Ομηρο και η μάνα της, έγραψε και πάλι ένα βιβλίο εκλαϊκευτικό, με όμορφη, πλούσια αλλά και εύληπτη από τον καθένα γλώσσα.

Υπάρχουν πολλά βιβλία που ιστορούν συνολικά το καλλιτεχνικό «θαύμα» της Ιταλικής Αναγέννησης, ή για κορυφαίους δημιουργούς της. Το βιβλίο της Μ. Λαμπράκη-Πλάκα δεν είναι ένα ακόμα τέτοιο βιβλίο. Οπως «Ο γελωτοποιός και η αλήθεια του», έτσι και αυτό το βιβλίο της προσφέρει μια προπαιδεία και μακροπαιδεία για τη σφαιρικότερη κατανόηση του πνεύματος, των δημιουργημάτων και δημιουργών της Ιταλικής Αναγέννησης. Φωτίζει πολλές από τις αθέατες πλευρές της Ιταλικής Αναγέννησης. Η Μ. Λαμπράκη-Πλάκα, με πολυδιαβασμένη γνώση, διαλεκτική πεποίθηση και πλήθος τεκμηριωμένα παραδείγματα, αποδεικνύει ότι ο πολιτισμός και η τέχνη δε συντίθενται σε συνθήκες «θερμοκοιτίδας». Οτι «δεν είναι φαινόμενα αποκομμένα από την κοινωνία και την οικονομία». Οτι είναι αποτέλεσμα συγκρούσεων και ζυμώσεων των ιδεών και των οικονομικο-πολιτικών συνθηκών κάθε εποχής. Αποψη, την οποία αναπτύσσει με τα δύο εισαγωγικά, ιστορικού και οικονομοπολιτικού περιεχομένου, κεφάλαια, ώστε να καταδειχτούν ολόπλευρα τα αίτια και αιτιατά, που διέλυσαν τα «σκοτάδια» και την «κόλαση» του μεσαίωνα και των αλλεπάλληλων πολεμικών συγκρούσεων (12ος και 13ος αιώνας) που περιέγραψε ο Δάντης στη «Θεία Κωμωδία» του και μέσα από ταξικές συγκρούσεις και ανακατατάξεις και ιδεολογικές ζυμώσεις (13ος και αρχές 14ου αιώνα) γέννησαν, στις αρχές του 14ου αιώνα, στην ιταλική χερσόνησο, με επίκεντρο τη Φλωρεντία, την ουμανιστική ιστορική περίοδο, η οποία στον τομέα του πολιτισμού αποκαλείται «Αναγέννηση». Περίοδος, που «ξανάφερε στο φως τις ελεύθερες τέχνες που είχανε σχεδόν εξαφανιστεί, τη γραμματική, την ποίηση, τη ρητορική, τη ζωγραφική, την αρχιτεκτονική, τη μουσική, και το αρχαίο άσμα της λύρας του Ορφέα», όπως έγραφε (1492) ο νεοπλατωνικός Φλωρεντινός φιλόσοφος Μαρσίλιο Φιτσίνο. Περίοδος, που ανύψωσε κοινωνικοταξικά τους δημιουργούς, καθώς αντί για δούλοι-τεχνίτες στα μέγαρα των βασιλέων, παπών και άλλων φεουδαρχών, αναγνωρίστηκαν ως αυτοδιαθέσιμοι καλλιτέχνες. Περίοδος που χωρίζεται στα εξής στάδια: Πρωτοαναγέννηση (1266-1337), πρώιμη Αναγέννηση (15ος αι.), ώριμη ή κλασική Αναγέννηση (1500-1527), όψιμη Αναγέννηση ή Μανιερισμός (1527-1600).

Θεατρικός «Αλκιβιάδης»

Ο θίασος «Ρόδα» ανεβάζει αύριο (9 μ.μ.) στο θέατρο «Πειραιώς 131» τη νέα της παράσταση με τίτλο «Αλκιβιάδης άγιος». Το έργο αναφέρεται στον επεκτατισμό της Αθηναϊκής Δημοκρατίας και στον Αλκιβιάδη, μαθητή του Σωκράτη, με το βίο του οποίου ασχολήθηκε πολύ η ιστορία, και κατά το θίασο «έγινε αντικείμενο μεθοδευμένης παραποίησης και άθλιας κατασυκοφάντησης».

Το κείμενο είναι του Δημήτρη Περετζή, η σκηνοθεσία και τα χορικά είναι της Μαρίας Περετζή, τα σκηνικά του Νίκου Τσιουμπλεκτσή, η μουσική, τα κοστούμια, τα ηχητικά, ο φωτισμός, τα όπλα είναι συλλογική δουλιά των μελών της ομάδας.

Ελληνικό βιβλίο στο Παρίσι

Η Ελλάδα συμμετέχει για δεύτερη φορά στην Εκθεση Βιβλίου του Παρισιού, η οποία πραγματοποιείται από τις 19-24 του Μάρτη, υπό την αιγίδα του Εθνικού Συνδικάτου Εκδοτών Γαλλίας. Την ελληνική εκπροσώπηση οργάνωσαν το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εκδοτών - Βιβλιοχαρτοπωλών, το Ευρωπαϊκό Κέντρο Μετάφρασης Λογοτεχνίας και Επιστημών του Ανθρώπου και η Εταιρεία Συγγραφέων, υπό την αιγίδα του ΥΠΠΟ. Στη φετινή έκθεση, η οποία τιμά την κινέζικη λογοτεχνία, το ελληνικό περίπτερο φιλοξενεί όλους τους φορείς του ελληνικού βιβλίου, καθώς και το ελληνικό βιβλιοπωλείο στο Παρίσι «Δεσμός». Στα 180τμ του περιπτέρου εκτίθενται βιβλία παραγωγής του 2003-2004 και σε ειδικό χώρο εκδόσεις του ΥΠΠΟ.

Στα σημερινά εγκαίνια του περιπτέρου, το ΕΚΕΒΙ και ο «Δεσμός» διοργανώνουν δεξίωση προσκεκλημένων Γάλλων εκδοτών, συγγραφέων και δημοσιογράφων.

Χάθηκε αιφνίδια

Σε ηλικία 52 ετών, «χάθηκε» χτες γύρω στις 12 το μεσημέρι από οξύ έμφραγμα του μυοκαρδίου ο ηθοποιός Στάθης Σύρος. Ο άτυχος ηθοποιός, ο οποίος έπαιζε και στην κεντρική και στην παιδική σκηνή του θεάτρου «Τόπος αλλού» της οδού Κεφαλληνίας, ένιωσε άσχημα αμέσως μετά τη λήξη της παράστασης . Φεύγοντας, μετά την υπόκλιση, από τη σκηνή πήγε στο καμαρίνι του, όπου έπεσε και υπέκυψε. Συνάδελφοί του αμέσως ειδοποίησαν το ΕΚΑΒ, το οποίο πήγε τάχιστα, προκειμένου να τον μεταφέρει στην κλινική «Ελπίς», όπου απλώς διαπιστώθηκε ο θάνατός του. Να σημειωθεί ότι ο ηθοποιός έπαιζε και στο έργο του Νίκου Καμτσή «Χορός αόρατος, βουβός», το οποίο παρουσιάζει η Κεντρική Σκηνή του θεάτρου.

Ο Στάθης Σύρος γεννήθηκε το 1952 στην Αράχοβα. Μετά τη μέση εκπαίδευση σπούδασε στη Δραματική Σχολή, που ίδρυσε μετά τη μεταπολίτευση ο Λεωνίδας Τριβιζάς. Είχε δουλέψει σε διαφόρους θιάσους του ελευθέρου θεάτρου. Ηταν παντρεμένος και πατέρας ενός οκτάχρονου αγοριού.

Στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Ποίησης, είκοσι έξι ποιητές και πεζογράφοι της Θεσσαλονίκης θα συμμετάσχουν στην «ποιητική ολονυχτία» που οργανώνει (αύριο, από τις 23.00) το καλλιτεχνικό περιοδικό της Θεσσαλονίκης «Εντευκτήριο» (Δεσπεραί 9), σε συνεργασία με το ΕΚΕΒΙ, το Ινστιτούτο Βιβλίου, και το Κέντρο Πολιτισμού Θεσσαλονίκης. Οι 26 ποιητές και πεζογράφοι, μεταξύ των οποίων θα συμμετέχει και η Αθηναία ποιήτρια Κική Δημουλά, θα διαβάσουν ποιήματα πολλών Ελλήνων ποιητών, από Ούγκο Φώσκολο, Παλαμά, τους μεταπαλαμιστές και μέχρι τη μεταπολεμική γενιά. Η εκδήλωση θα συνοδευτεί με μουσική και τραγούδι.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ