ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 14 Μάρτη 2004
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Η «ώχρα» του Νίκου Σπανού

Με τον Νίκο Σπανό συναντήθηκα στην Αίγινα - όπου ζει μόνιμα με τη γυναίκα του και τα τρία παιδιά τους, αν και έχει γεννηθεί στον Πειραιά (1964) - με αφορμή την προβολή της ταινίας του Λευτέρη Ξανθόπουλου για τον ποιητή Μίλτο Σαχτούρη. Είχα διαβάσει την ποιητική του συλλογή «Ωχρα», που είχε κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις «Το Ροδακιό», και είχα εντυπωσιαστεί. Εντυπωσιάστηκα επίσης από τη σεμνότητά του, ότι δεν έχει καμία σχέση με τα γνωστά κυκλώματα της λογοτεχνίας, ότι κλείνει τα αυτιά του στις Σειρήνες της δημοσιότητας και υπηρετεί από το στασίδι του τα οράματά του με τον τρόπο της ποίησης. Αυτό ήταν και το έναυσμα για να μιλήσουμε για ζητήματα που αφορούν την περιπέτεια της γραφής.

Γ. Κ. Ποια είναι για σένα η περιπέτεια της γραφής;

Ν. Σπ. Η γραφή ως δημιουργία στίχων και νοημάτων που απορρέουν από αυτούς είναι διαδικασία επώδυνη, αλλά και λυτρωτική. Επώδυνη στο βαθμό που προσπαθείς να συνταιριάξεις όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά, που προσδίδουν στο ποίημα την εννοιολογική, αισθητική και ηθική του πληρότητα, και λυτρωτική όταν αυτό, αποκρυσταλλωμένο πλέον στη συνείδηση του γράφοντος, απελευθερώνει με τη σειρά του ένα ένα όλα τα στοιχεία της πυκνότητάς του. Συνεπώς μπορούμε να πούμε ότι η ποίηση, μέσα από την υποκειμενικότητα της υποδοχής και ανάδειξής της σε υψηλή έκφραση, κατακτά ταυτόχρονα την αντικειμενικότητα της σημασίας της, του παιδευτικού της ρόλου, την αναγκαιότητα της ύπαρξής της, γενικότερα, στη συνείδηση του ανθρώπου. Συνοψίζοντας, θα λέγαμε ότι η προσπάθεια του δημιουργού να συμφιλιωθεί με πράγματα ακατανόητα ή έννοιες ανείπωτες, πολλές φορές καθορίζει και το επικοινωνιακό αποτέλεσμα του λόγου του.

Γ.Κ. Πού βρίσκεται η έμπνευση μέσα σε όλα αυτά;

Ν. Σπ. Η έμπνευση είναι μια έννοια που δεν μπορεί εύκολα να οριοθετηθεί. Είναι συνδυασμός πολλών πραγμάτων, που έχουν άμεση σχέση με το χώρο και το χρόνο. Πολλές φορές ένας συγκεκριμένος χώρος μπορεί από μόνος του να ανασύρει μνήμες μακρινές, προκαλώντας έτσι μεγάλη ψυχική και διανοητική δόνηση. Αλλοτε πάλι, ο τρόπος που φωτίζονται τα πράγματα και τα γεγονότα στη διάρκεια μιας μέρας είναι ικανός να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις μιας αναδιάταξης λεκτικού υλικού. Τα βιώματα επίσης, ιδιαίτερα της παιδικής ηλικίας, αποτελούν τον κεντρικό πυρήνα συγκρότησης μιας προσωπικής μυθολογίας και μεταφυσικής, οι οποίες αναδύονται σιωπηρά και απρόσμενα κάθε φορά που αναζητάμε εκφραστικές λύσεις. Ακόμα οι αναγνώσεις διαφόρων κειμένων, πολλές φορές ετερόκλητων, μπορεί να φανούν ευεργετικές πηγές έμπνευσης με ποικίλους τρόπους, περισσότερο σε ζητήματα ύφους και λιγότερο σε θεματολογία. Τέλος, η αναζήτηση σημείων επαφής και σχέσης με άλλες τέχνες, όπως η μουσική, η ζωγραφική, ο κινηματογράφος και το θέατρο, αναπροσαρμόζει τα μεταξύ τους όρια και εμπλουτίζει την ποίηση, διευρύνοντας τα εκφραστικά της μέσα και την αισθητική της.

Γ. Κ. Τι χαρακτηρίζει κυρίως την ποίησή σου;

Ν. Σπ. Θα έλεγα ότι δύο από τα πιο βασικά χαρακτηριστικά, ιδιαίτερα αυτού του βιβλίου, είναι η μουσικότητα και η παραστατικότητα. Πρόκειται δηλαδή για μια εικονοποιία που δομείται και αναπτύσσεται οριζόμενη από τον προσωδιακό χαρακτήρα των λέξεων. Η ένταση της εικόνας που κυριαρχεί στα περισσότερα ποιήματα προσπαθεί να συναιρέσει ρεαλισμό και μεταφυσική ισότιμα, δημιουργώντας έτσι τις προϋποθέσεις για πολυεπίπεδη ανάγνωση. Ταυτόχρονα, υπάρχει και η εξομολογητική διάθεση, όσον αφορά τα ερωτικά ποιήματα ή εκείνα των βαθύτερων απόκρυφων συναισθημάτων και επιθυμιών που έρχονται στο φως σχεδόν λυτρωτικά, απαλλαγμένα από την εσωστρέφεια της ατομικής συνείδησης. Παράλληλα, ένας υφέρπων λυρισμός υποστηρίζει, κατά κάποιον τρόπο, τη γλωσσική και μεταφορική πυκνότητα.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


«Χρώματα» πολιτισμού στη Νίκαια

Ανάσα πολιτισμού και τέχνης για όλες τις ηλικίες, προσφέρει ο Πολυχώρος της Μηχανικής Καλλιέργειας στη Νίκαια. Μια πρώην υποβαθμισμένη περιοχή, σήμερα σφύζει από ζωή, χάρη στις πρωτοβουλίες του δήμου Νίκαιας και του Πνευματικού Κέντρου του. Εικαστικές εκθέσεις, βραδιές ποίησης και μουσικής, ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις τέχνης, φιλοξενήθηκαν στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο της Μηχανικής Καλλιέργειας (Θηβών 245). Το Πνευματικό Κέντρο του δήμου διοργανώνει το μήνα αυτό, σειρά αξιόλογων πολιτιστικών εκδηλώσεων.

Συγκεκριμένα, στις 17 Μάρτη εγκαινιάζεται (8 μ.μ.) η πρώτη έκθεση της ομάδας σύγχρονης τέχνης «See Through». Η έκθεση, η οποία αναμένεται να περιοδεύσει μέσα στο 2004 σε Ολυμπιακές πόλεις ανά την Ελλάδα, ξεκινά την πορεία της από τη Νίκαια, παρουσιάζοντας αντιπροσωπευτικά έργα των δημιουργών που συμμετέχουν. Μέσα από διαφορετικές μορφές τέχνης, επτά νέοι καλλιτέχνες, που χαρακτηρίζονται από πολυμορφία αισθητικών αναζητήσεων, αποφασίζουν να δράσουν ομαδικά και παρουσιάζουν το «Project See Through». Η έκθεση περιλαμβάνει ζωγραφική, μεικτή τεχνική, κατασκευή, γλυπτική, φωτογραφία και ψηφιακή τέχνη. Πρόκειται για δημιουργίες των: Αν. Θωμοπούλου, Α. Κεκεμπάνου, Ευαγ. Κόλλια, Ειρ. Μπαρζούκα, Κλ. Παπαϊωάννου, Α. Στεφανίδου και Χρήστου Λιώ. Η έκθεση οριοθετείται από τους δημιουργούς της σαν μια περιοδική δράση δύο πεδίων: «Πεδίο άλφα», κατά τη διάρκεια του οποίου κάθε χρόνο θα μεταφέρεται το Project σε εκθεσιακούς χώρους διαφορετικών πόλεων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. «Πεδίο Βήτα», όπου κάθε χρόνο οργανώνεται το νέο «Project See Through» με την υπόσχεση των δημιουργών του πάντα να ξαφνιάζει, να προβληματίζει και να ταξιδεύει τον επισκέπτη στο μαγικό κόσμο της τέχνης. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 4 Απρίλη.


Στις 18 του Μάρτη στις 10 το πρωί, ο ουρανός της Νίκαιας θα γεμίσει από χρώματα των παιδιών. Στο στάδιο «Παντελής Νικολαΐδης», οι μαθητές των δημοτικών σχολείων της Νίκαιας, τα μέλη των ΚΑΠΗ και οι κάτοικοι, με την ευθύνη του Πνευματικού Κέντρου του δήμου, θα υποδεχτούν τον ερχομό της φλόγας, «πετώντας ψηλά» τους χαρταετούς τους. Το πρόγραμμα «πάμε χαρταετό - πάμε ψηλά» ξεκίνησε στις αρχές του Φλεβάρη με τη διδασκαλία παραδοσιακού χαρταετού στα παιδιά των δημοτικών σχολείων της Νίκαιας, από λαϊκούς τεχνίτες, μέλη των ΚΑΠΗ της πόλης. Στο χώρο του Πολιτιστικού Πολυχώρου της Μηχανικής Καλλιέργειας, 1.200 παιδιά έζησαν τη μαγεία των παραδοσιακών παιχνιδιών.

Για την Παγκόσμια Ημέρα Ποίησης το Πνευματικό Κέντρο του δήμου Νίκαιας αφιερώνει στο μεγάλο μας ποιητή Νίκο Καββαδία ένα απόγευμα γεμάτο στίχους. Ετσι, στις 22 Μάρτη στις 8 το βράδυ, στη σχολή Βιτρώ του δήμου Νίκαιας (Κωστή Παλαμά 8 και Ματσούκα τηλ. 210.4968.821), θα συναντηθούν η μουσική και η ποίηση.

Τα έργα των μαθητών της Σχολής Αγιογραφίας, παρουσιάζονται στην έκθεση που εγκαινιάζεται στις 31 Μάρτη (7 μ.μ.) στον Πολιτιστικό Πολυχώρο της Μηχανικής Καλλιέργειας. Το Τμήμα Αγιογραφίας, είναι ένα από τα πιο αξιόλογα και δραστήρια τμήματα του Πνευματικού Κέντρου του δήμου Νίκαιας, το οποίο ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1995. Η Σχολή βρίσκεται στην πλατεία Χαλκηδόνας της Νίκαιας, σε ένα χώρο φτιαγμένο με πολύ έμπνευση και κέφι και με το μεράκι των δασκάλων Στέφανου Ψωμαδέλη και Μαρίνας Μπούα και τη συνεργασία των μαθητών της Σχολής. Εφαρμόζει τεχνικές συνεχίζοντας την παράδοση της αυγοτέμπερας και των φυτικών βερνικιών (γομαλάκα - μαστίχα). Τα στάδια κατάρτισης της Βυζαντινής τέχνης που εφαρμόζονται είναι: Σχέδιο χρωματολογία, σεμνοχρωμία εικόνας, προετοιμασία ξύλου με τουλπάνι, χρύσωμα (στιλβωτό). Επίσης, διδάσκεται τοιχογραφία mezzo Fresco. Το πρόγραμμα είναι διετές και η σχολή λειτουργεί κάθε Δευτέρα και Τετάρτη απόγευμα (5 μ.μ. - 9 μ.μ.) και Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη 10 π.μ. - 1 μ.μ.


Η. ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ