ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 19 Δεκέμβρη 1999
Σελ. /56
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ατζέντα Εκδηλώσεων
Επίλεκτα έργα Α.Τάσσου

«Τραπέζι με αντικείμενα»
«Τραπέζι με αντικείμενα»
Μία ξεχωριστή πρόταση για αυτές τις μέρες, μας προσφέρει η Εταιρεία Εικαστικών Τεχνών Α. ΤΑΣΣΟΣ. Στα γραφεία της, στην οδό Λ. Φωτιάδου 2, τηλ. 9243.100, μπορείτε να βρείτε λιθογραφίες και μεταξοτυπίες, επιλεγμένα έργα του μεγάλου μας καλλιτέχνη. Σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων, αριθμημένων και σφραγισμένων, κυκλοφορούν - σε προσιτές τιμές - η έγχρωμη λιθογραφία «Η επιστροφή των βοδιών», από τον κύκλο των αγροτικών θεμάτων της δεκαετία 1950 - '60, οι «Αρχόντισσες» της Κοκκινιάς και της Δραπετσώνας του 1970, η ασπρόμαυρη μεταξοτυπία «Ναύπακτος», που βασίστηκε στην ξυλογραφία του 1951 και απεικονίζει το λιμάνι της πόλης, οι «Αγρότες της Μεσσηνίας», σύνθεση που προβάλλεται πάνω σε ένα αδρό, σκουρόχρωμο φόντο, με ελάχιστα χρώματα και μεγάλες λευκές επιφάνειες, κ.ά.

Μαζί με αυτές τις δημιουργίες, μπορείτε να βρείτε και το έγχρωμο έργο του Α. Τάσσου «Τραπέζι με αντικείμενα» του 1947. Πρόκειται για μία μεταξοτυπία, σε 300 αριθμημένα αντίτυπα, η οποία κυκλοφόρησε πριν λίγες μέρες. Στα γραφεία της Εταιρείας Α. ΤΑΣΣΟΣ μπορεί κανείς επίσης να βρει τα βιβλία του Τάσσου «Ασμα Ασμάτων» και «Λυσιστράτη», καθώς και πρωτότυπα έργα του καλλιτέχνη, τα οποία είναι ένα πολύ ωραίο δώρο για τις γιορτές που έρχονται.

«Ανοδος και πτώση της πόλης Μαχαγκόνι»

Προϊόν κορυφαίας στιγμής συνεργασίας του Μπέρτολτ Μπρεχτ και του Κουρτ Βάιλ είναι η όπερα «Ανοδος και πτώση της πόλης Μαχαγκόνι», η πρεμιέρα της οποίας θα πραγματοποιηθεί σήμερα στην Εθνική Λυρική Σκηνή. Την βδομάδα αυτή, εξάλλου, θα δοθούν πέντε ακόμη παραστάσεις του έργου, στις 21, 22, 23, 25, 26. Η όπερα, που αποτελεί μοναδικό φαινόμενο στη μουσική ιστορία του 20ού αιώνα, ανεβαίνει σε μουσική διεύθυνση Νίκου Τσούχλου, σκηνοθεσία Γιώργου Ρεμούνδου, σκηνικά Νίκου Πετρόπουλου, κοστούμια Δαμιανού Ζαρίφη και χορογραφία Χάρη Μανταφούνη. Το ρόλο της Τζένι Χιλ θα ερμηνεύσουν διαδοχικά η Σόνια Θεοδωρίδου και η Τζένη Δριβάλα. Τραγουδούν επίσης διαδοχικά: Ζάχος Τερζάκης - Κωνσταντίνος Παλιατσάρας, Βαρβάρα Τσαμπαλή - Λυδία Αγγελοπούλου, Θάνος Πετράκης - Δημήτρης Σιγαλός, Διονύσης Τρούσσας- Κύρος Πατσαλίδης, Παναγιώτης Αθανασόπουλος - Μιχάλης Κατσούλης, Δημήτρης Κασιούμης - Παύλος Σαμψάκης κ.ά.

Σαρκαστική αναπαράσταση του καπιταλισμού, η όπερα όπως ο ίδιος ο Μπρεχτ έλεγε «έμεινε ζωντανή, παρά το πέρασμα του χρόνου, σαν ντοκιμαντέρ της εποχής του. Ακόμα και σήμερα, το έργο δημιουργεί την ίδια διαφορετική αίσθηση, που περιέγραφα το 1931, μετά από τη βερολινέζικη πρεμιέρα: Ενα μείγμα τρόμου και θαυμασμού. Η ατμόσφαιρα αγωνίας του Βερολίνου, της δεκαετίας του '20, δεν έχει περιγραφεί ποτέ τόσο πιστά, όπως σε αυτή την όπερα, της οποίας οι μελωδίες και τα χρώματα μένουν αξέχαστα».

Ατζέντα Εκδηλώσεων
«Εξ Επαφής» ανήμερα τα Χριστούγεννα

Το όνομα του μεγάλου, αξέχαστου ηθοποιού Δημήτρη Χορν φέρει πλέον το παλιό θέατρο «Διονύσια» (Αμερικής 10), το οποίο ανακαινίστηκε ριζικά και ετοιμάζεται να φιλοξενήσει τις παραστάσεις του έργου «Εξ Επαφής» του Patrick Marber. Η πρεμιέρα του έργου έχει προγραμματιστεί για τις 25 του Δεκέμβρη, ανήμερα Χριστουγέννων. Τη μετάφραση - σκηνοθεσία υπογράφει ο Σταμάτης Φασουλής, τα σκηνικά - κοστούμια είναι του Γιώργου Ασημακόπουλου, η μουσική επιμέλεια του Ιάκωβου Δρόσου. Πρωταγωνιστούν: Σταμάτης Φασουλής, Πέμη Ζούνη, Σταύρος Ζαλμάς, Μαρία Πρωτόπαππα.

Το κίνημα

Πολλές φορές κάθομαι και σκέφτομαι το Λαϊκό Κίνημα. Και ομολογώ ότι συγκινούμαι. Πότε από μια πηγαία ρομαντική διάθεση που δε μ' άφησε ποτέ στη ζωή μου κι όλο κάτι βρίσκει για να με πάρει από δω κι από τώρα και να με πάει αλλού και σε μια άλλη εποχή. Ετσι έρχονται στο μυαλό μου οι δούλοι της αρχαίας Αθήνας που άφηναν τη ζωή τους στις βαθιές μίνες του Λαυρίου απ' όπου έπαιρναν το μετάλλευμα οι άρχοντες της αθηναϊκής δημοκρατίας, για να γραφεί το όνομά τους στους μελανόμορφους παναθηναϊκούς αμφορείς και στα ψηφίσματα του Δήμου. Ερχονται στο μυαλό μου και οι μονομάχοι που σκοτώνονταν στα ρωμαϊκά στάδια, για να διευκολύνουν την πέψη της ρωμαϊκής αριστοκρατίας. Θυμούμαι αυτά που διάβασα κατά καιρούς για τους Βαυαρούς αγρότες που ξεσηκώθηκαν γιατί τους ακρίβαιναν την μπίρα και έφτιαξαν τα πρώτα «σοβιέτ» της Ιστορίας. Μου έρχονται ακόμα στο μυαλό και οι Γάλλοι επαναστάτες του 1797, που τραγουδώντας τραγούδια των καπηλειών και των μπορδέλων, έστησαν στην πλατεία της Βαστίλλης την γκιλοτίνα για να κόψουν τα κεφάλια των βασιλιάδων τους και οι άλλοι Γάλλοι της παρισινής «κομμούνας» του 1848, που κι αυτή πήρε άλλο δρόμο και δε φτούρησε για το λαό.

Τέλος, μου έρχονται στο μυαλό οι μπολσεβίκοι ν' ακούνε μαγεμένοι τον Λένιν στις πλατείες της Πετρούπολης και στις γεμάτες καπνό αίθουσες του Σόλνι. Να σηκώνουν τις κόκκινες σημαίες μπροστά στα χειμερινά ανάκτορα των Τσάρων. Και να τραγουδάνε την Τρίτη Διεθνή μπροστά στις ορθάνοιχτες πόρτες της Ιστορίας δείχνοντας με τα ροζιασμένα τους δάχτυλα το δρόμο των προλετάριων όλων των χωρών, για να ενωθούν και να νικήσουν. Και πώς να μη μου έρθουν στο μυαλό ο λαός της Αντίστασης, οι ξεσηκωμένοι σκλάβοι της Καισαριανής και της Δραπετσώνας, του Αϊ - Στράτη και της Μακρόνησος. Τους οργισμένους αντάρτες του Δημοκρατικού Στρατού στις πλαγιές του Κλέφτη και του Γράμμου, της Αμμούδας και της Αλεβίτσας πώς να μην τους θυμηθώ!

Κι όλ' αυτά από μια ρομαντική διάθεση, που δε μ' αφήνει από κοντά της σε όλη μου τη ζωή. Δε σταματάω όμως εκεί. Μέσα μου ανεβοκατεβαίνει και δε μ' αφήνει ήσυχο και το πολιτικό σαράκι. Και μου γεμίζει με τρύπες βαθιές τη συνείδηση, το μυαλό και την καρδιά. Γι' αυτό κι όταν κάθομαι και σκέφτομαι το «Λαϊκό Κίνημα», αναρωτιέμαι με ποιους από αυτούς της ζωής τους κολασμένους που μου έρχονται στο νου μοιάζει το δικό μας το Κίνημα. Ποιων την οργή και την τόλμη κληρονόμησε και μπροστά σε ποιων τα χειμερινά ανάκτορα στήνει οδοφράγματα και ανάβει φωτιές. Ναι, το σκέφτομαι βαθιά και πονάω. Πονάω πολύ, γιατί φοβούμαι πως αφού δε μας τρώνε οι βαθιές μίνες του Λαυρίου, κι ούτε μας νοιάζει που ακρίβαινε η μπίρα, αφού δε μας βαραίνουν οι βασιλιάδες του Παρισιού, και οι Τσάροι Πασών των Ρωσιών, αφού δε μας πατάνε οι μπότες των Ναζί και οι όλμοι του Πιουριφόι, ας ξαποστάσουμε μπροστά στα θεάματα μιας ψεύτικης και στρεβλής πραγματικότητας που μας σερβίρει η τηλεόραση. Ας περιμένουμε λίγο και τότε βλέπουμε. Εχουμε καιρό, φοβούμαι πως λένε μέσα τους πολλοί. Και αφήνουν άλλους να κατεβαίνουν στους δρόμους και άλλων τα παιδιά να κλείνουν τις αυλές της εφιαλτικής μεταρρύθμισης και άλλους να χάνουν το μεροκάματο της απεργίας. Κι ακόμα φοβούμαι πως δεν είναι λίγοι που πλένοντας το καινούριο τους αυτοκίνητο φορώντας σαγιονάρες και «ΠΟΥΜΑ» σκέφτονται πως όλα πάνε καλά, και γι' αυτό τι να μας κάνει παραπάνω το «Κίνημα».

Δεν είναι έτσι όμως. Τη ζωή δεν τη θέλουμε για τις καινούριες σαγιονάρες και το χρεωμένο αυτοκίνητο, δεν τη θέλουμε μόνο για τα δυο δράμια ύπνο μπροστά στην τηλεόραση και ένα ψυγείο γεμάτο με μεταλλαγμένες βελγικές σοκολάτες. Δεν τη θέλουμε, μ' ακούς πονεμένε μου σύντροφε, για να είμαστε χορτάτοι εμείς και αλλού στον κόσμο να πεινούν τα παιδιά και να σκοτώνονται. Γιατί στο κάτω κάτω, ζωή δεν είναι μόνο η δική μας χορτάτη αυλή. Ζωή είναι ο κόσμος όλος. Κίνημα αυτό σημαίνει, να πονάω για τον άλλο, έστω κι αν οι δικές μου πληγές έχουν κλείσει.


Του
Γ..Χ.. ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ