ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 5 Μάη 2004
Σελ. /40
ΠΑΙΔΕΙΑ
Εναντιωθείτε στην εμπορευματοποίηση της γνώσης

Σε εκδήλωση της ΠΚΣ στη Σχολή Θετικών Επιστημών του ΑΠΘ μίλησε η Ελένη Μηλιαρονικολάκη, υπεύθυνη του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ

Motion Team

«Σήμερα, δυο δρόμοι ανοίγονται μπροστά σας. Εκείνος του συμβιβασμού με την αθλιότητα και εκείνος του αγώνα για την εξάλειψή της. Δικαιούσθε μια καλύτερη ζωή με αξίες. Και η μόρφωση αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες αξίες, για τις οποίες όμως δεν αρκεί ο ατομικός αγώνας, χρειάζεται συλλογική δράση και καθολική εναντίωση στις πολιτικές που προωθούν την εμπορευματοποίηση της γνώσης. Η ενίσχυση της Πανσπουδαστικής Κίνησης Συνεργασίας στις 12 του Μάη αποτελεί αποφασιστικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση». Αυτό ήταν το μήνυμα που μετέφερε στους φοιτητές του ΑΠΘ η Ελένη Μηλιαρονικολάκη, υπεύθυνη του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ, μιλώντας στη χτεσινή εκδήλωση - συζήτηση που διοργάνωσε η ΠΚΣ στη Σχολή Θετικών Επιστημών, με θέμα την ΕΕ και τις εξελίξεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Η Ελένη Μηλιαρονικολάκη επικέντρωσε την εισήγησή της στο ζήτημα της αξιολόγησης των Πανεπιστημίων, επισημαίνοντας ότι «πρόκειται για ένα από τα μέτρα που προωθούνται προκειμένου να επιταχυνθεί η ολοσχερής ιδιωτικοποίηση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Η ΕΕ προωθεί την "επιχείρηση αξιολόγηση" με τον ίδιο τρόπο που προωθεί και τις πολεμικές επεμβάσεις, με στόχο πάντα τη μεγιστοποίηση των κερδών του μεγάλου κεφαλαίου».

Η ομιλήτρια αναφέρθηκε στα πολλαπλά κέρδη που αποκομίζει το ιδιωτικό κεφάλαιο από την ιδιωτικοποίηση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, τόσο με την άμεση εμπλοκή του στην ίδρυση ή τη συντήρηση μέσω «χορηγιών» των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, όσο και με την αξιοποίηση του ευέλικτου, μισοειδικευμένου και φτηνού εργατικού δυναμικού που θα προκύψει από τα υποβαθμισμένα ιδιωτικά πανεπιστήμια. «Μια από τις πλευρές της ιδιωτικοποίησης», σημείωσε η Ελένη Μηλιαρονικολάκη, «είναι και η νομιμοποίηση της λειτουργίας των Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών (ΚΕΣ), που έχει ήδη αποφασίσει η ΕΕ και τα οποία θα λειτουργούν σαν προμηθευτές γρήγορης γνώσης, παρέχοντας στους αποφοίτους τους επαγγελματικά δικαιώματα ίδια με εκείνα των αποφοίτων των ΑΕΙ».

«Τόσο το ΠΑΣΟΚ όσο και η ΝΔ έχουν βάλει φαρδιά πλατιά την υπογραφή τους κάτω από τα κείμενα που ορίζουν την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση σαν ένα πλέγμα μεταλυκειακών σπουδών» επισήμανε η Ελένη Μηλιαρονικολάκη και τόνισε ότι «με την ιδιωτικοποίηση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης τα Δημόσια Πανεπιστήμια θα πάψουν να χρηματοδοτούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό, στα πλαίσια του υγιούς ανταγωνισμού. Αντίστοιχα, διαμορφώνεται το τοπίο και στο χώρο της έρευνας, την οποία επιχειρούν να υποτάξουν ολοκληρωτικά στα υπερκέρδη του κεφαλαίου».

Αναλύοντας τις θέσεις του ΚΚΕ, η Ελένη Μηλιαρονικολάκη παρουσίασε τις βασικές αρχές που πρέπει να διέπουν την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση προκειμένου να εξυπηρετούνται οι σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες από τη σκοπιά των λαϊκών συμφερόντων. «Στόχος πάλης δεν μπορεί να είναι άλλος από μια Ενιαία, Δημόσια και Δωρεάν Ανώτατη Εκπαίδευση, με επιστημονικό αντικείμενο σπουδών και επιστημονικά διαρθρωμένα προγράμματα», κατέληξε η ομιλήτρια.

Η «ΑΝΑΤΟΜΙΑ» ΤΗΣ ΕΝΙΑΙΑΣ ΑΝΩΤΑΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Συχνά τίθεται το ερώτημα: γιατί να μην παίρνουν τα ιδρύματα και χρηματοδότηση από ιδιώτες και επίσης, γιατί θα πρέπει να είναι δωρεάν οι σπουδές και για τους εύπορους και για τους οικονομικά ασθενέστερους φοιτητές - η δωρεάν παιδεία δεν είναι εις βάρος των τελευταίων;

Η Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση δεν μπορεί να είναι τίποτε άλλο από Δημόσια και Δωρεάν για όλους κι αυτό γιατί ο δημόσιος χαρακτήρας είναι αλληλένδετος με το σκοπό, τη λειτουργία και την αποστολή της Ανώτατης βαθμίδας της εκπαίδευσης που πρέπει να είναι προσανατολισμένη στην υπηρεσία των κοινωνικών αναγκών. Στα προηγούμενα άρθρα της στήλης έχουμε αναλύσει αρκετά από τα βασικά χαρακτηριστικά της Ενιαίας Ανώτατης Εκπαίδευσης, απ' όπου φαίνεται ότι υπηρετεί την κοινωνία, διαμορφώνει επιστήμονες - κοινωνικούς αγωνιστές που θα συμβάλλουν στο μετασχηματισμό και στην ανάπτυξη της κοινωνίας προς όφελος του λαού. Αυτό το σκοπό δε θα μπορέσει να τον υπηρετήσει αν δεν είναι αποκλειστικά και μόνο δημόσια. Γιατί οποιοσδήποτε ιδιώτης κι αν δραστηριοποιηθεί στο χώρο της εκπαίδευσης θα έχει ως στόχο το προσωπικό του κέρδος, είτε άμεσα (μέσα από δίδακτρα κ.τ.λ.) είτε έμμεσα μέσα από τη δημιουργία αποφοίτων που θα μεγιστοποιούν τα κέρδη του.

Δημόσιος χαρακτήρας σημαίνει ότι τα Ανώτατα ιδρύματα χρηματοδοτούνται επαρκώς και πλήρως από τον προϋπoλογισμό του κράτους, ώστε να είναι εξοπλισμένα, να έχει το διδακτικό προσωπικό όλη τη στήριξη που χρειάζεται για να ανταποκριθεί στα καθήκοντά του, να λειτουργεί ολοκληρωμένα τόσο ο τομέας της διδασκαλίας όσο και της έρευνας. Τα όποια ιδιωτικά κονδύλια διοχετεύονται, δεν παίζουν ευεργετικό ρόλο, αφού δίνονται με ανταλλάγματα (έστω και καλυμμένα), παρέχονται για συγκεκριμένους σκοπούς που στις περισσότερες περιπτώσεις συγκρούονται με τον προσανατολισμό στις λαϊκές ανάγκες. Είναι γνωστά τα φαινόμενα στον τομέα της έρευνας όπου π.χ. οι φαρμακοβιομηχανίες μπλοκάρουν ή ενθαρρύνουν συγκεκριμένες ερευνητικές προσπάθειες ανάλογα με τα κέρδη και τις ζημιές που θα έχουν από την έξοδο των φαρμάκων στην αγορά κι όχι ανάλογα με το πόσες ζωές θα σώσουν. Η όποια επένδυση του ιδιώτη σταματάει εκεί που αρχίζει να μειώνεται το προσδοκώμενο ποσοστό κέρδους του. Το ίδιο συμβαίνει και με τα Ευρωπαϊκά κονδύλια (π.χ. ΕΠΕΑΕΚ) με τα οποία ουσιαστικά χρηματοδοτείται η αναμόρφωση των σπουδών προς το επίπεδο της κατάρτισης, των υποβαθμισμένων, χωρίς ειδίκευση σπουδών, ακριβώς επειδή ο κύριος στόχος του ευρωπαϊκού κεφαλαίου είναι η δημιουργία μιας στρατιάς μισοειδικευμένων και εύκολα εκμεταλλεύσιμων εργαζομένων.

Σήμερα οι ταξικές ανισότητες οξύνονται, αλλά δεν μπορεί αυτό να αποτελέσει επιχείρημα για τη διαιώνιση και έντασή τους μέσα από την εκπαίδευση. Αν σήμερα ευνοούνται από κάποιες δωρεάν παροχές οι οικονομικά εύποροι φοιτητές, το κράτος δεν έχει παρά να φορολογήσει ικανοποιητικά τους γονείς τους. Η όποια συρρίκνωση του δωρεάν χαρακτήρα των σπουδών θα «διώξει» ακόμα περισσότερα παιδιά των λαϊκών στρωμάτων από την εκπαίδευση. Κι όταν μιλάμε για δωρεάν σπουδές πρέπει να εννοούμε ότι εξασφαλίζονται δωρεάν όλοι οι όροι κι οι προϋποθέσεις για τις σπουδές (συγγράμματα, σίτιση, στέγαση, υλικά εργαστηρίων, σημειώσεις, βοηθητικά υλικά κ.ο.κ.).

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΠΑΝΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΗΣ
Σήμερα Τετάρτη
  • Στο Πανεπιστήμιο Πειραιά, με θέμα: «ΕΕ: τι κερδίσαμε, τι χάσαμε σε παιδεία, οικονομία, εργασία», στη 1 μ.μ., ομιλητής Σπύρος Χαλβατζής, μέλος του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ.
  • Στο Βιολογικό Αθήνας, στις 12 το μεσημέρι, με θέμα: «Πετρέλαιο και πόλεμος».
  • Στα Παιδαγωγικά Αθήνας (Δασκάλους και Νηπιαγωγούς, κτίριο Χημείου, Σόλωνος), με θέμα: «ΕΕ και τρομοκρατία», στις 12 το μεσημέρι, ομιλητής Δημήτρης Καλτσώνης, εκ μέρους της Δημοκρατικής Συσπείρωσης.
  • Η ΠΚΣ Αθήνας πάει θέατρο, στις 8.45 μ.μ., στο έργο: «Η μικρή μας πόλη», στο θέατρο «Δημήτρης Χορν».
  • Στους Τοπογράφους Θεσσαλονίκης, στη 1 μ.μ., στο αμφιθέατρο του Τμήματος, με θέμα: «Ολυμπιάδα: από ποιον και για ποιον», ομιλητές: Κέλυ Παπαϊωάννου, Μιχάλης Καντιδάκης και Χάρης Κουτσουράς.
  • Στην Ιατρική Θεσσαλονίκης, στη 1 μ.μ., στο αμφιθέατρο Ανατομίας, με θέμα: «ΕΕ και Υγεία», ομιλητές: Ηλίας Κονδύλης και Ισαβέλλα Μαργάρα.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ