ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 27 Ιούνη 2004
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
«ΕΥΡΩΤΡΟΜΟΝΟΜΟΣ»
Αγώνας να καταργηθεί στην πράξη

Με την εσπευσμένη ψήφιση χωρίς καμιά τροποποίηση του νέου (ευρω)τρομονόμου και του ευρωπαϊκού εντάλματος σύλληψης και παράδοσης, εκπληρώνονται δεσμεύσεις της κυβέρνησης της ΝΔ, συνέχεια εκείνων του ΠΑΣΟΚ, να συμμορφωθεί η χώρα μας με τις αντίστοιχες αποφάσεις - πλαίσιο του Συμβουλίου της ΕΕ, σχετικά με το νέο «ευρωπαϊκό σχέδιο δράσης για την τρομοκρατία» και το ευρωπαϊκό ένταλμα σύλληψης και παράδοσης και καθίστανται έτσι οι αποφάσεις αυτές εσωτερικό μας δίκαιο.

Ο νέος (ευρω)τρομονόμος που προετοιμάστηκε από τη Σύνοδο Κορυφής του Δεκεμβρίου 2001 της ΕΕ, αποτελεί ένα ποιοτικά προωθημένο βήμα στην αλυσίδα των αντιδημοκρατικών νομοθετημάτων και των κατασταλτικών μέτρων που με συστηματικό τρόπο λαμβάνονται τα τελευταία χρόνια, συνήθως (όχι αποκλειστικά) με το πρόσχημα της αντιμετώπισης της τρομοκρατίας και τα οποία ουσιαστικά δρομολογούν την περιστολή των λαϊκών δικαιωμάτων και ατομικών ελευθεριών και βάλλουν ευθέως κατά των λαϊκών αγώνων, των διεκδικήσεων και των κοινωνικών διαμαρτυριών.

Στο στόχαστρο η πολιτική και συνδικαλιστική δράση

Κινούμενος στην κατεύθυνση αυτή και ο νέος «τρομονόμος» και προκειμένου να κάνει πιο σκληρό και πιο αυστηρό τον προηγούμενο ισχύοντα ν. 2928/01 (γνωστό ως τρομονόμο) και κατ' εφαρμογή και συμμόρφωση στις σχετικές αποφάσεις - πλαίσιο του Συμβουλίου της ΕΕ, περιέχει διατάξεις που αντιτίθενται ευθέως στα άρθρα του Συντάγματoς μας και που αποτελούν ρωγμή σε καθιερωμένες δικαιικές αρχές της νομοθεσίας μας.

Ο καθιερούμενος με το άρθρο 40 του νέου «τρομονόμου» ορισμός του τρομοκρατικού αδικήματος και ότι βάσει αυτού, τρομοκρατικό είναι ένα αδίκημα όταν τελείται έτσι ώστε να βλάψει σοβαρά ή να καταστρέψει τις θεμελιώδεις συνταγματικές, πολιτικές, οικονομικές δομές μιας χώρας ή ενός διεθνούς οργανισμού, είναι προφανές και βέβαιο νομικά, ότι κατά το στάδιο της εφαρμογής του δημιουργεί κινδύνους και ότι ο νόμος αυτός αποτελεί όπλο των κατασταλτικών μηχανισμών και των δικαστηρίων, καθ' όσον τους παρέχει το δικαίωμα να προσδώσουν άλλο χαρακτηρισμό και να πλήξουν μια σειρά από δραστηριότητες συνταγματικά κατοχυρωμένες που σχετίζονται με τους λαϊκούς αγώνες και τις ελευθερίες του λαού που αγωνίζεται για τη βελτίωση των συνθηκών της ζωής του και την αντιμετώπιση της ολοένα διευρυνόμενης κοινωνικής αδικίας.

Ενδεικτικά σημειώνεται ότι η αλλαγή της σήμανσης των οδών από τους αντιΝΑΤΟικούς διαδηλωτές στη Θεσσαλονίκη το 1999, τα μπλόκα των αγροτών, μια απεργία στη ΔΕΗ, η πρόκληση τυχόν φθορών από λάθος ή προβοκάτσια κλπ. κατά τη διάρκεια μιας διαδήλωσης - ενέργειες που σε κάθε περίπτωση προβλέπονται από τον Π.Κ. (άρθρα 290, 273 κλπ.) - σύμφωνα με τον παρόντα «τρομονόμο» θα μπορούν να χαρακτηριστούν και να τιμωρηθούν ως τρομοκρατικές πράξεις, με συνέπεια την τιμωρία τους με εξοντωτικές ποινές και οι κατηγορούμενοι να δικάζονται με σοβαρά μειωμένες εγγυήσεις και δικαιώματα.

Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι με το νέο «τρομονόμο» τιμωρείται με φυλάκιση 2 ετών, ακόμη και η απειλή άσκησης κάποιας από τις προαναφερθείσες πράξεις.

Τιμωρείται επίσης η οικονομική, υλική ενίσχυση, σε οργανώσεις ή κινήματα που έχουν χαρακτηριστεί από τις ΗΠΑ και την ΕΕ ως «τρομοκρατικές» οργανώσεις. Η ενίσχυση έτσι προς τους Παλαιστίνιους ή το ΡΚΚ με κουβέρτες, φάρμακα, μπορεί να αξιολογηθεί ως τρομοκρατική πράξη.

Καθιερώνεται στο άρθρο 41 του νέου «τρομονόμου» η έννοια της συλλογικής ευθύνης, ενώ τα νομικά πρόσωπα (συνδικάτα, κόμματα, άλλοι φορείς) μπορούν να υποστούν κυρώσεις αν κάποιο μέλος τους διαπράξει ένα από τα αδικήματα αυτά. Παράλληλα, επεκτείνονται οι μηχανισμοί παρακολούθησης, καταγραφής συνδιαλέξεων, στοιχείων DNA. Νομιμοποιούνται και επεκτείνονται οι κάθε λογής, ύποπτοι, σκοτεινοί μηχανισμοί συναλλαγής μέσω του θεσμού των μετανοησάντων.

Με το νέο «τρομονόμο», τρία χρόνια μετά τον ν. 2928/01 και προκειμένου να καταστεί αυτός πιο σκληρός και αυστηρός, εισάγεται η έννοια της ατομικής τρομοκρατίας και του ατομικού τρομοκράτη, με βάση τις συνθήκες τέλεσης μιας πράξης και του σκοπού του δράστη. Και ο μεν σκοπός ως υποκειμενικό μέγεθος, εύκολα διαστρέφεται ή εικάζεται, οι δε συνθήκες τέλεσης (π.χ. χρόνος διεξαγωγής Ολυμπιακών Αγώνων) μπορεί να οδηγήσουν σε μετατροπή ενός κοινού εγκλήματος σε τρομοκρατικό αδίκημα.

Οι νομικοί και ουσιαστικοί κίνδυνοι που το νέο τρομονομοθέτημα εμπεριέχει κατά το στάδιο της εφαρμογής του, δεν αίρονται από τις διαβεβαιώσεις του υπουργού Δικαιοσύνης, ούτε διασφαλίζονται από τις περίφημες ρήτρες που επικαλείται το υπουργείο Δικαιοσύνης. Τους κινδύνους αυτούς επισημαίνει στην έκθεσή της και η Επιστημονική Επιτροπή της Βουλής. Η εμπειρία επίσης που όλοι έχουμε τα τελευταία χρόνια και που μας έχει διδάξει ότι η «Δικαιοσύνη βρίσκεται αλληλέγγυος» στην πολιτική εξουσία αναφορικά με την εφαρμογή των νόμων σε περιπτώσεις που αφορούν συνδικαλιστική δράση, κινητοποιήσεις κλπ., ενισχύουν το φόβο ότι και ο νέος «τρομονόμος» είναι ένα όπλο της άρχουσας τάξης πραγμάτων που στρέφεται κατά των λαϊκών δικαιωμάτων και ελευθεριών, που ο λαός κατέκτησε με αγώνες και θυσίες και ο οποίος θα χρησιμοποιηθεί όταν και όπως χρειαστεί.

Εφιαλτικό το «ευρωένταλμα»

Με τις ρυθμίσεις του νόμου για το ευρωπαϊκό ένταλμα σύλληψης, προσβάλλεται ευθέως το Σύνταγμα, η εθνική κυριαρχία και τα δημοκρατικά δικαιώματα.

  • Με την ψήφισή του επιτρέπεται - παρά τις επίσημες αντίθετες διαβεβαιώσεις - να παραδοθεί Ελληνας πολίτης σε ευρωπαϊκή χώρα για πράξη που τέλεσε εκτός Ελλάδος (άρθρο 11) και αυτή η χώρα να τον εκδώσει στη συνέχεια για άλλη πράξη στις ΗΠΑ με βάση τη σχετική συμφωνία έκδοσης μ' αυτές.
  • Καταργείται η υπουργική απόφαση που απαιτούνταν μέχρι σήμερα ως τελική πολιτική απόφαση για την έκδοση προσώπου.
  • Επιτρέπει σε πολλές περιπτώσεις έκδοση Ελλήνων πολιτών κατά παράβαση του άρθρου 5 του Συντάγματος.
  • Κάμπτεται το διττό αξιόποινο, δηλαδή εκδίδεται κάποιος ακόμη και αν η πράξη του στη χώρα μας δεν τιμωρείται ποινικά.
  • Κάμπτεται ο κανόνας της ειδικότητας, δηλαδή κάποιος εκδίδεται για ένα αδίκημα και θα είναι δυνατό στη συνέχεια να του αποδίδονται και άλλα.
  • Μπορεί να γίνεται παράδοση προσώπου που είναι απλός ύποπτος (άρθ. 13 παρ. 3 και 15 παρ. 3).

Το νέο αντιδημοκρατικό νομοθέτημα που ψήφισε η Βουλή (το ΚΚΕ αποχώρησε από τη συζήτηση καταγγέλλοντας και την κυβέρνηση και το ΠΑΣΟΚ που συμβάλλουν σε μια τέτοια αντιδημοκρατική νομοθεσία) δείχνει καθαρά για το πού τραβάει η κυβέρνηση της ΝΔ, χωρίς να αίρεται επί τούτου η κοινή ευθύνη του ΠΑΣΟΚ για την ψήφιση αυτού.

Είναι ευθύνη όλων μας, κάθε δημοκρατικού ευαισθητοποιημένου ανθρώπου, των μαζικών φορέων, των κινήσεων, των εργατικών σωματείων, επιστημονικών συλλόγων και ενώσεων, των ανθρώπων του Πνεύματος και του Πολιτισμού να εντείνουμε και να συνεχίσουμε τον αγώνα μας έτσι ώστε να καταργηθεί στην πράξη ο «ερωτρομονόμος» και το ευρωπαϊκό ένταλμα σύλληψης, καθώς και κάθε αντιδημοκρατικό νομοθέτημα που στο μέλλον θα επιδιωχθεί από τις ΗΠΑ και την ΕΕ να ληφθεί σε βάρος των λαϊκών δικαιωμάτων και ελευθεριών. Πρέπει να αγωνιστούμε ενάντια σε όλα τα προηγούμενα γιατί η εφαρμογή τους από τις ΗΠΑ με βάση τον αμερικάνικο «πατριωτικό νόμο» και τα όσα συμβαίνουν στη βάση του Γκουαντάναμο, ως αποτέλεσμα ανάλογων μέτρων, αποτελούν εφιαλτικά παραδείγματα. Διαφορετικά η εισαγωγή τους εδώ στην ΕΕ αποτελεί ζήτημα χρόνου και τότε θα γίνει αντιληπτό - πολύ αργά βέβαια - το νόημα του όρου «νομικός πολιτισμός» που σήμερα δυσκολεύονται ορισμένοι να κατανοήσουν.


Αγγελος ΒΡΕΤΤΟΣ
Δικηγόρος,μέλος της Δημοκρατικής Συσπείρωσης



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ