ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 9 Ιούνη 2004
Σελ. /48
ΠΑΙΔΕΙΑ
Πρόωρες απολύσεις ωρομισθίων

Πληθαίνουν τον τελευταίο καιρό οι καταγγελίες ωρομίσθιων καθηγητών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση που διδάσκουν μαθήματα συμπεριλαμβανόμενα στις γενικές εξετάσεις, σύμφωνα με τις οποίες σπρώχνονται σε απόλυση πριν από την ολοκλήρωση του διδακτικού έτους, το οποίο ορίζεται από το υπουργείο Παιδείας μέχρι τις 30 Ιούνη. Πρόκειται για εκπαιδευτικούς των οποίων η σύμβαση υπογράφτηκε στην αρχή του σχολικού έτους και - σύμφωνα με τους όρους της - λήγει όταν εκλείψουν οι λόγοι της υπογραφής της.

Με διευκρινιστική εγκύκλιο, το υπουργείο Παιδείας καθόρισε σαν ημερομηνία απόλυσης το τέλος του διδακτικού έτους για όσους εμπλέκονται στη διαδικασία των εξετάσεων. Το γεγονός ωστόσο ότι δεν ορίζεται ξεκάθαρα σαν ημερομηνία απόλυσης η 30 του Ιούνη, επιτρέπει στις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να καθορίζουν αυθαίρετα την απόλυση των ωρομισθίων, συνήθως μια εβδομάδα μετά την ολοκλήρωση των εξετάσεων στο μάθημα το οποίο διδάσκουν και σίγουρα πριν από τις 30 Ιούνη.

Σύμφωνα με συνδικαλιστές ωρομίσθιους, οι πρόωρες απολύσεις αφορούν ποσοστό πάνω από το 80% των ωρομισθίων που σχετίζονται με τη διαδικασία των εξετάσεων και υποκρύπτει σκοπιμότητα από την πλευρά του υπουργείου, αφού αποσκοπεί στο να μη συμπληρώσουν αρκετοί από τους ωρομίσθιους το όριο της 30μηνης πραγματικής προϋπηρεσίας μέχρι τις 30/6/2004, η οποία, σύμφωνα με προωθούμενη ρύθμιση, θεωρείται προϋπόθεση για μονιμοποίηση μέχρι το σχολικό έτος 2007-2008.

ΤΕΕ - ΔΣΑ
Προειδοποιούν με προσφυγές

Την αντίθεσή τους στο σχέδιο οδηγίας της ΕΕ για τα επαγγελματικά δικαιώματα εξέφρασαν οι πρόεδροι του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας και του Δικηγορικού Συλλόγου Αθήνας στο πλαίσιο της χτεσινής τους συνάντησης με την υπουργό Παιδείας Μ. Γιαννάκου. Οι πρόεδροι των δύο Ενώσεων δήλωσαν ότι αν η πρόταση οδηγίας πάρει τη μορφή υποχρεωτικής οδηγίας, θα προσφύγουν στα αρμόδια Δικαστήρια προκειμένου να αποδείξουν ότι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για να υπερισχύσουν του Συντάγματος.

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ Γ. Αλαβάνος και του ΔΣΑ Δ. Παξινός, στην κοινή τους δήλωση σημειώνουν ότι «τα σχέδια οδηγιών και οι αποφάσεις θεσμικών οργάνων της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που επιβάλλουν στα κράτη μέλη αναγνώριση τίτλων που πιστοποιούν τριετή επαγγελματική εκπαίδευση, αναγνώριση των πτυχίων δικαιόχρησης και κατ' επέκταση άκριτη αναγνώριση των πτυχίων Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών, που δεν ανήκουν σε καμία από τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, εποπτεύονται από το υπουργείο Εμπορίου και όχι από το υπουργείο Παιδείας και εν τέλει παρέχουν άτυπη κατάρτιση αμφιβόλου ποιότητας κατά παράβαση θεμελιωδών Συνταγματικών διατάξεων.» Παράλληλα, εκφράζουν τον «προβληματισμό» τους για την εξαγγελία ίδρυσης Ακαδημίας από τη ΓΣΕΕ.

Πάντως, οι πρόεδροι του ΔΣΑ και του ΤΕΕ δηλώνουν πρόθυμοι «να συμβάλουν σε πνεύμα διαλόγου και συνεργασίας στη διαμόρφωση ενιαίας και αποτελεσματικής πολιτικής αντιμετώπισης των νέων δεδομένων που δημιουργούνται από αποφάσεις της ΕΕ στα θέματα ποιότητας και περιεχομένου σπουδών, ισοτιμιών πτυχίων και επαγγελματικών δικαιωμάτων».

Βαθμολογώντας την έκθεση της Γ' Λυκείου

ΘΕΜΑ: «Ως τελειόφοιτος να γράψεις ένα άρθρο 400-500 λέξεων για την τοπική εφημερίδα. Στο άρθρο αυτό, με βάση τη σχολική σου εμπειρία, να αναφέρεις τι προσφέρει το σχολείο για την αντιμετώπιση του καθημερινού καταιγισμού των πληροφοριών και την ένταξη των τελειοφοίτων στην κοινωνία. Ποιες αλλαγές θα πρότεινες για τη βελτίωση αυτών των προσφορών του σχολείου;».

Στον απόηχο πια των Πανελληνίων Εξετάσεων και καθώς ολοκληρώνεται σιγά - σιγά ο κύκλος των βαθμολογήσεων, ακούγονται πολλά για το μάθημα της Εκφρασης - Εκθεσης της τελευταίας τάξης του λυκείου. Από τις πρώτες μέρες άρχισαν και οι στατιστικές. Τόσο τοις εκατό των μαθητών πάνω από τη βάση, τόσο κάτω. Και ταυτόχρονα αρχίζει να λειτουργεί το ανεβοκατέβασμα των βάσεων εισαγωγής στις ανώτατες σχολές.

Μετά από δύο βδομάδες βαθμολόγησης αδυνατώ και αρνιέμαι να μπω στο παιχνίδι των περιβόητων και προφητικών αυτών αριθμών. Το θέμα που δόθηκε στους μαθητές απαιτούσε από τους τελευταίους να γράψουν πώς το σχολείο τους βοηθάει να επεξεργαστούν τις πληροφορίες που από παντού και καταιγιστικά φτάνουν σ' αυτούς και πώς επιμελείται την ένταξή τους στην κοινωνία. Τους ζητάει να σκεφτούν ακόμη πώς αυτό που λέμε δημόσιο ελληνικό σχολείο, θα αναπροσαρμόσει τις μεθόδους του, προκειμένου να προσφέρει στην κοινωνία ανθρώπους, που θα είναι επαρκώς ενημερωμένοι και ενταγμένοι ομαλά στο κοινωνικό γίγνεσθαι.

Μετά από αρκετές εικοσιπεντάδες τετραδίων, καιρός είναι να πούμε δυο λόγια απαλλαγμένα από τα θανατηφόρα νούμερα και τις στατιστικές. Καιρός είναι κάποιος να αφουγκραστεί και σταθεί με προσοχή πάνω απ' αυτά τα τετράδια που καλύπτουν όνομα, φύλο και τόπο προέλευσης, αλλά αποκαλύπτουν συνταρακτικά στοιχεία, όσον αφορά το περιεχόμενο και τη σκέψη των μαθητών μας. Οχι την έκφραση, την ορθογραφία, τη δομή. Το περιεχόμενο. Δηλαδή, αυτό που θέλουν να μας πουν τα παιδιά μας. Αλλοτε, σε λίγες γραμμές, άλλοτε σε περισσότερες, πότε με καθαρά γράμματα και πότε με μπόλικες μουντζούρες και ορνιθοσκαλίσματα, κάποιες φορές με πενιχρή έκφραση και κάποιες με πλούσιο λεξιλόγιο και πηγαίο συναίσθημα. Παντού ανακαλύπτω το ίδιο μήνυμα.

Τώρα που έχω απαλλαγεί από το άγχος του βαθμού, που δεν έχω δίπλα μου το κομπιουτεράκι μου να μετράω μπακαλίστικα τις μοναδίτσες και να τρέμει το χέρι μου πριν την τελική απόφαση, τώρα μπορώ να συμμαζέψω όλα όσα διάβασα αυτές τις μέρες.

Τα παιδιά μας, λοιπόν, αγαπούν το σχολείο. Είναι ο χώρος τους. Είναι η αυλή που φιλοξενεί τους συνομηλίκους τους. Εχουν μια περίεργη σχέση μαζί του. Το αγαπούν και το αρνιούνται μαζί. Και παρ' όλο που είναι σε θέση μειονεκτική απέναντί μας - ημών των βαθμολογητών - δε φοβούνται να μας το πουν ξεκάθαρα: δεν είναι το σχολείο που τους ταιριάζει. Είναι το σχολείο της βαθμοθηρίας, της παπαγαλίας, του απρόσιτου τις περισσότερες φορές εκπαιδευτικού, της παραπαιδείας, των συνεχών εξετάσεων, της φτωχικής υποδομής.

Αναπνέω μέσα από τις σελίδες των γραπτών τους την αγωνία τους και την ειλικρίνειά τους. Προτείνουν και απαιτούν ένα σχολείο που μετατρέπει τις πληροφορίες και γνώσεις σε Γνώση, που θέλει τον καθηγητή δάσκαλο - εμψυχωτή, που θέλει το διδασκαλείο χώρο μάθησης, έκφρασης, χαράς και δημιουργίας.

Γι' αυτές τις σκέψεις των παιδιών θα γίνουν άραγε κάποιες στατιστικές; Θα ακούσει κανείς αυτή τη «νόμιμη» και με τις ευλογίες του υπουργείου Παιδείας διαμαρτυρία;

Οι μαθητές μας γράφουν πολλά και για το πώς το ελληνικό δημόσιο σχολείο πρέπει να βοηθήσει αποτελεσματικά και τους ίδιους και την κοινωνία ολόκληρη. Εχουν προτάσεις τα παιδιά μας, γιατί μπορούν ακόμα να ονειρεύονται.

Ξεκόβω μόνο τον επίλογο από ένα τετράδιο. Τον σημείωσα, όπως κάνω κάθε φορά που κάτι σε γραπτό μαθητή γεμίζει τα πνευμόνια μου με φρέσκο αέρα και την καρδιά μου με ελπίδα, και σας το παραθέτω αυτούσιο: «Θέλουμε ένα σχολείο που να δίνει ανθρωπιστική παιδεία, που να μας μορφώνει με τις αιώνιες αξίες του κόσμου μας. Κι αν δε βοηθήσουμε όλοι, υπουργείο, δάσκαλοι και μαθητές, όλες οι αλλαγές θα πέσουν πάλι στο κενό. Ο αγώνας για την Παιδεία, ας μην είναι για άλλη μια φορά για ένα τίποτα, για ένα αδειανό πουκάμισο, για μιαν Ελένη».


Μαργαρίτα ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ
Φιλόλογος, μέλος της Δημοσιοϋπαλληλικής Ενότητας Εκπαιδευτικών Ν. Μαγνησίας

Αντιδράσεων συνέχεια για το ΔΙΚΑΤΣΑ

Συνεχίζονται τα προβλήματα και οι καταγγελίες σχετικά με τις εξετάσεις στο Διεπιστημονικό Κέντρο Αναγνώρισης Τίτλων Σπουδών Αλλοδαπής (ΔΙΚΑΤΣΑ) για τους απόφοιτους Ιατρικής και Οδοντιατρικής. Ετσι, μετά την αυθαίρετη άνοδο της βάσης στις εξετάσεις του Νοέμβρη του 2003, που είχε ως αποτέλεσμα εκατοντάδες προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας (οι οποίες πρόκειται να εκδικαστούν τον Οκτώβρη και αναμένεται να δικαιωθούν), τώρα οι αντιδράσεις επικεντρώνονται στο σύστημα της αρνητικής βαθμολογίας, με το οποίο διενεργήθηκαν οι τελευταίες εξετάσεις. Σύμφωνα με αυτό οι εξεταζόμενοι συγκεντρώνουν από ένα βαθμό για κάθε σωστή απάντηση που δίνουν, ενώ από το σύνολο της βαθμολογίας που συγκεντρώνουν αφαιρείται 1/4 του βαθμού για κάθε λάθος απάντηση (ένας βαθμός για κάθε τέσσερις απαντήσεις). Η νομιμότητα του συστήματος αρνητικής βαθμολογίας, που έχει εφαρμοστεί παλαιότερα σε διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, αμφισβητείται έντονα και ήδη υπήρξαν προσφυγές στο ΣτΕ και σχετικά με τις τελευταίες εξετάσεις του ΔΙΚΑΤΣΑ.

Παράλληλα, μετά τις τελευταίες εξετάσεις προέκυψαν αντιδράσεις σχετικά με το βαθμό δυσκολίας των θεμάτων Παθολογίας και τη διάρκεια του χρόνου εξέτασης.

Ξεκινούν σήμερα οι ειδικές εξετάσεις για την εισαγωγή των αποφοίτων του Β' κύκλου των ΤΕΕ στα ΤΕΙ. Οι μαθητές των ημερήσιων και εσπερινών ΤΕΕ εξετάζονται στα Μαθηματικά και αύριο Πέμπτη οι εξετάσεις συνεχίζονται με Νέα Ελληνικά. Παράλληλα, συνεχίζονται οι εξετάσεις στα ενδοσχολικώς εξεταζόμενα μαθήματα για τους μαθητές της Β' και Γ' τάξης των ενιαίων λυκείων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ