ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 19 Σεπτέμβρη 2004
Σελ. /32
Πατριδογνωμόνιο
Μουσείο κέρινων ομοιωμάτων κράτους

Μέρες τώρα τριβελίζει το μυαλό μου εκείνο το παιδικό (;) τραγουδάκι, που ακουγόταν πριν από 40 χρόνια στα σχολεία κι ύστερα ήρθε η εμπειρία μου στη δημοσιογραφία και το μετέτρεψε σε σαρκασμό, τίτλο ειρωνικό, λογοπαίγνιο της συμφοράς. «Τι είν' η πατρίδα μας; Μην είναι τα ψηλά βουνά, μην είν' οι κάμποι...».

Παράξενο πράγμα ο νους. Περνάνε τα χρόνια κι αυτό το «εμψυχωτικό» του «εθνικού φρονήματος» ασματίδιον, τ' ακούω ολοένα και συχνότερα από νεκρούς κι από θύματα εντός συστήματος, αλλά κι από εκείνες τις ψιθυριστές φωνές του σημερινού κοινωνικού περιθωρίου, που γίνονται κραυγές όταν παλεύουν για τη ζωή τους.

Με τον ίδιο σαρκαστικό τρόπο που αλλοτριώθηκε η ...γενιά του Πολυτεχνείου, απαντιέται και το ποιηματάκι από τους επιβήτορες της εξουσίας την επομένη κάθε τραγωδίας. «Είναι μεγάλη και σπουδαία η πατρίδα μας», όταν χτίζει φέρετρα σαν τη «Ρικομέξ». «Αυτή είναι η Ελλάδα», όταν σκάβει στα ερείπια για νεκρούς εργάτες κι ανασύρει πτώματα από τις Πόρτες της Πάρου ή το Πόρτο Κουφό.

Στη μετα-Ολυμπιακή ευφορία έρχεται η πραγματικότητα της αστικής δημοκρατίας, με τα πόδια ανοιχτά να πατάνε γερά το ένα στο ΝΑΤΟ και το άλλο στην ΕΕ κι εκπορνεύει κι εκπορνεύεται με πλαστά τιμολόγια, όχι μόνο τα ξεπερασμένα ψευτοπατριωτικά τραγουδάκια, αλλά το σύνολο της κουλτούρας μας.

Ετσι, η πληροφορία για την απεργία πείνας των 17νοεμβριτών στον Κορυδαλλό διογκώνεται και πνίγει την ποιητική καταδίκη σε 2,5 χρόνια φυλάκισης του στρατιώτη που αρνήθηκε να πάει στο Ιράκ! Ετσι, η πατρίδα, από τα σπλάχνα, ή, μάλλον, το βόθρο κοιλίας της, διδάσκει την ιεράρχηση των αξιών της. Φτάσαμε στο άκρατο, ιδιωτικοποιημένο και ιδιοποιημένο κράτος! Οπου φαίνεται λογικά «προοδευτικό» να προτείνει ο Κωνσταντόπουλος «αριστερό» πρόεδρο σε δεξιό πολιτικό σύστημα, αυτοπροτεινόμενος στην ουσία και συνεπής με την πολιτική της αποτελεσματικής ενσωμάτωσης στη διαχειριστική εξουσία.

Η πατρίδα κόβει τιμολόγια και πετάει μπινελίκια. Είναι τιμολόγιο αυτή καθαυτή με ίχνη αίματος στα χαρτιά της, όταν αλλάζουν αφεντικά που μένουν πάντα ίδια. Ετσι, απλά, η πατρίδα αποφασίζει, με υπογραφές Πολύδωρα και Καστανίδη, πως η Βουλή δεν έχει ανάγκη από Εξεταστική Επιτροπή για το ιπτάμενο φέρετρο «Σινούκ» πριν ολοκληρωθεί η ...έρευνα. Δικαστική, αλλά κυρίως τηλεοπτική. Η εκφοβιστική ευκαιρία δεν πρέπει να πάει χαμένη. Εδώ δεν άνοιξε ο φάκελος της Κύπρου, το «Σινούκ» θ' ανοίξει; Ειδικά όταν το ζητάει το ΚΚΕ.

Προτείνω, σύντροφοι, να εκμεταλλευτούμε ...την περίσταση. Να ...καταλάβουμε, τρόπον τινά να προτείνουμε, το αρχηγείο των χερσαίων δυνάμεων του ΝΑΤΟ στον Τύρναβο που εγκαταλείπεται (;) διωγμένο στην ουσία από τους αγώνες των κομμουνιστών και των ριζοσπαστικών δημοκρατικών δυνάμεων και να το μετατρέψουμε σ' ένα κενοτάφιο του κράτους - Ελλάς. Να έχουμε μνημεία τις δικαστικές αποφάσεις, τα πορίσματα, τις ΕΔΕ για όλες τις τραγωδίες με θύματα πολίτες και στρατιώτες, που τουλάχιστον από τη χούντα και μετά έμειναν να δολοφονούν τους επιζήσαντες, αργά, βασανιστικά, «εθνικά». Και να στήσουμε κι ένα μουσείο κέρινων ομοιωμάτων. Να αναπαραστήσουμε όλους τους πολιτικούς και διοικητικούς «υπεύθυνους». Υπουργούς, πρωθυπουργούς, αξιωματικούς, διευθυντές κλπ.

Να πηγαίνουν τα παιδιά ξενάγηση στο μουσείο κέρινων ομοιωμάτων κρατικών λειτουργών και πολιτικών. Κι απ' έξω χώροι αναψυχής. Γήπεδα, λιμνούλες, δρομάκια περιπάτου και στα μεγάφωνα ν' ακούγεται εκείνο το «τι είν' η πατρίδα μας...». Μοντέρνα, δυτική τέχνη. Σαν την έκθεση που διαφημίστηκε πέρυσι κι έκανε το γύρο των μεγάλων μουσείων της Γης και φιλοξενούσε πίνακες και γλυπτά φτιαγμένα από σκατά, ζώων κι ανθρώπων. Με συγχωρείτε. Περιττώματα ήθελα να πω.


Της
Λιάνας ΚΑΝΕΛΛΗ


Ζούμε ίσα - ίσα...

για να μας εκμεταλλεύονται...

Ο Βασίλης Ζαρκαδούλας με τα δύο από τα τρία παιδιά του, μιλά με το συντάκτη του «Ρ»... «Μετά από 21 χρόνια δουλιάς, χρήματα στην άκρη δεν υπάρχουν. Το σκέφτεσαι ακόμη και για να πας σε μια ταβέρνα με τα παιδιά σου, να τους αγοράσεις ένα καινούριο ρούχο...». Μήπως ζητάει πολλά;
Ο Βασίλης Ζαρκαδούλας με τα δύο από τα τρία παιδιά του, μιλά με το συντάκτη του «Ρ»... «Μετά από 21 χρόνια δουλιάς, χρήματα στην άκρη δεν υπάρχουν. Το σκέφτεσαι ακόμη και για να πας σε μια ταβέρνα με τα παιδιά σου, να τους αγοράσεις ένα καινούριο ρούχο...». Μήπως ζητάει πολλά;
Η πλειοψηφία των εργαζομένων έχει οικονομικές δυνατότητες «ίσα - ίσα για να ζει» και μέρα με τη μέρα τα πράγματα γίνονται δυσκολότερα για τη λαϊκή οικογένεια. Το παραμύθι πως η οικονομία δεν έχει τη δυνατότητα παροχών ακούστηκε και φέτος στη ΔΕΘ, αυτή τη φορά όχι από το ΠΑΣΟΚ, αλλά από την κυβέρνηση της ΝΔ, κάτι το οποίο στην ουσία αλλάζει μόνο τα πρόσωπα που ανακοινώνουν το... συμπέρασμα. Και μεις απαντάμε ξεκάθαρα: Χρήματα υπάρχουν, το θέμα είναι για ποιον υπάρχουν. Στα πλαίσια της εξόρμησης του Κόμματος μπροστά στο συλλαλητήριο της 9ης Οκτώβρη στην Αθήνα, ο «Ρ» μίλησε με μια από τις «προνομιούχες» λαϊκές οικογένειες, από αυτές που δε βρίσκονται σε κατάσταση εξαθλίωσης, όπως πολλές άλλες, αλλά παλεύει καθημερινά «για να τα βγάλει πέρα».

Ο Βασίλης Ζαρκαδούλας είναι 43 χρόνων και πατέρας τριών παιδιών και μετά από 21 χρόνια δουλιάς ως ηλεκτροτεχνίτης ανελκυστήρων έχει μισθό 1.260 ευρώ, ενώ η σύζυγος του, Γεωργία - η οποία δούλευε περιοδικά ως γαζώτρια, με δυσκολία να βρει εργασία - έχει μισθό σήμερα 600 ευρώ ως υπάλληλος βιβλιοπωλείου. Σύνολο 1.860 ευρώ από τα οποία πρέπει να ζήσει το ζευγάρι και τα τρία παιδιά τους, ενώ οι τιμές στα προϊόντα συνεχώς «ανεβαίνουν και ανεβαίνουν»...

Ας ξεκινήσουμε από τα «προνόμια» του Β. Ζαρκαδούλα και της οικογένειάς του: Με δάνειο από την Εργατική Κατοικία, το οποίο θα πληρώνει για τα επόμενα 20 χρόνια, αγόρασε ένα σπίτι. Για το δάνειο πληρώνει 150 ευρώ στην τράπεζα. Αλλά του «έτυχε» το πατρικό σπίτι κληρονομιά. Αποφάσισε να μείνει στο πατρικό του σπίτι και νοίκιασε το καινούριο για 300 ευρώ. «Αν δεν υπήρχε το πατρικό δεν ξέρω πώς θα βγαίναμε», μας είπε. «Τα 150 ευρώ από τη διαφορά ενοικίου - δανείου δεν πάνε στην άκρη φυσικά, καλύπτουν οικονομικές "τρύπες". Μάλιστα εάν για δυο τρεις -μήνες μένει ξενοίκιαστο, τότε η δόση του δανείου, πληρώνεται από τους μισθούς μας», περιγράφει.

Ας αφήσουμε τώρα τα «προνόμια», για να δούμε πώς τα βγάζει πέρα η οικογένεια. Η μεγαλύτερη κόρη, Αθανασία, είναι 20 χρόνων και σπουδάζει στο Πολυτεχνείο στην Πάτρα. Τα στοιχειώδη έξοδά της - νοίκι 220 ευρώ για μια γκαρσονιέρα, λογαριασμοί και διατροφή - φτάνουν τα 600 ευρώ, τα οποία είναι ο μισθός της μητέρας της. Μένουν 1.260 ευρώ για να ζήσουν τέσσερις άνθρωποι, οι δύο εργαζόμενοι και τα άλλα δυο δεκάχρονα παιδιά τους, ο Γιάννης και η Δήμητρα. Φτάνουν τα παραπάνω χρήματα; «Η ζωή του εργαζόμενου είναι να πληρώνει τα έξοδα του σπιτιού, τους λογαριασμούς και να πηγαίνει σούπερ μάρκετ, για τα είδη διατροφής, φυσικά με πρόγραμμα για το τι συγκεκριμένα θα αγοράσει», μας απάντησε ο 43χρονος. «Μέσα σε αυτό το ποσό υπάρχουν τα απαραίτητα έξοδα για τα παιδιά, 35 ευρώ ο καθένας για το φροντιστήριο Αγγλικών. Το σχολείο δεν παρέχει δραστηριότητες, είναι δυνατόν να μην προσφέρεις στα παιδιά σου τη δυνατότητα πχ να αθληθούν; Ο Δημήτρης γράφτηκε σε ομάδα ποδοσφαίρου και η εγγραφή με τη δόση για τον πρώτο μήνα έφτασαν τα 50 ευρώ, η Δήμητρα έκανε κολυμβητήριο και τώρα θέλει να ξεκινήσει ταε-κβο-ντο. Είναι πολυτέλειες αυτά»; Μέσα στα έξοδα για τα παιδιά είναι βέβαια και η μόρφωσή τους. Λίγα χρόνια πριν η οικογένεια βίωσε το... δημόσιο σύστημα Παιδείας της χώρας. Η Αθανασία, όπως όλα τα παιδιά της ηλικίας της, έπρεπε να πάει φροντιστήριο. Σε λίγα χρόνια και τα δυο άλλα παιδιά θα χρειαστούν το ίδιο. Και αυτά τα χρήματα θα βγουν από τους δύο μισθούς.

Κομπόδεμα, χρήματα στην άκρη δεν υπάρχουν και μετά από τόσα χρόνια δουλιάς «το σκέφτεσαι για να πας σε μια ταβέρνα με τα παιδιά σου, να τους αγοράσεις ένα καινούριο ρούχο. Για θέατρο ή σινεμά φυσικά δεν το συζητάμε. Και όλα αυτά συμβαίνουν στην πλειοψηφία του λαού ξοδεύοντας μόνο και μόνο για να μπορεί να ζήσει»...

Το συμπέρασμα μας το έδωσε ο ίδιος, ο Β. Ζαρκαδούλας, χωρίς «πολλά - πολλά» και είναι χαρακτηριστικό πως συμπυκνώνεται στο σύνθημα του ΚΚΕ για το πανελλαδικό συλλαλητήριο στις 9 Οκτώβρη: «Η κοινωνία μας είναι ταξική, το μεγάλο κεφάλαιο θέλει τους εργαζόμενους ίσα - ίσα για να ζουν, ώστε να τους εκμεταλλεύεται. Το θέμα είναι να συνειδητοποιήσουμε πως δεν πρέπει να δεχόμαστε με σταυρωμένα τα χέρια τα αρνητικά της κοινωνίας, να ξέρουμε σε ποια κοινωνία ζούμε και να γνωρίζουμε πως η κοινωνία μπορεί να αλλάξει». Δηλαδή «καμία ανοχή στην ανέχεια της λαϊκής οικογένειας»...


Γεράσιμος ΧΟΛΕΒΑΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ