ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 15 Σεπτέμβρη 2004
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
«ΣΥΓΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΟΥΜΕΝΑ» ΕΡΓΑ
Οι χρήστες θα τα πληρώσουν πανάκριβα...

Το μεγάλο ενδιαφέρον των τραπεζών για τη χρηματοδότησή τους εξηγείται από τις υπεραποδόσεις - πάνω από 10% - που τους εξασφαλίζουν τα συγκεκριμένα έργα

Η Αττική Οδός, η γέφυρα στο Ρίο-Αντίρριο, το μετρό και άλλα έργα που κόστισαν πανάκριβα και επιπλέον έχουν και υψηλό τίμημα χρήσης, θεωρούνται σήμερα ως το πρότυπο της συνεργασίας του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα. Στην πραγματικότητα, λόγος γίνεται για σημαντική αναβάθμιση των διαδικασιών χρηματοδότησης των ιδιωτικών επιχειρήσεων και των πολυεθνικών, με την ταυτόχρονη εξασφάλιση υψηλής κερδοφορίας για πολλές δεκαετίες

Eurokinissi

Η Αττική Οδός, η γέφυρα στο Ρίο-Αντίρριο, το μετρό και άλλα έργα που κόστισαν πανάκριβα και επιπλέον έχουν και υψηλό τίμημα χρήσης, θεωρούνται σήμερα ως το πρότυπο της συνεργασίας του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα. Στην πραγματικότητα, λόγος γίνεται για σημαντική αναβάθμιση των διαδικασιών χρηματοδότησης των ιδιωτικών επιχειρήσεων και των πολυεθνικών, με την ταυτόχρονη εξασφάλιση υψηλής κερδοφορίας για πολλές δεκαετίες
«Ακόμα και μια μάντρα να σηκωθεί, θα γίνει με τη μέθοδο της συγχρηματοδότησης»! Η φράση αυτή, η οποία ανήκει σε παράγοντα του υπουργείου Οικονομίας, απεικονίζει την πολιτική φιλοσοφία της κυβέρνησης της ΝΔ στο θέμα της παραγωγής των δημόσιων έργων υποδομής, μικρών και μεγάλων, τα οποία παραδίδονται προς εκμετάλλευση στο μεγάλο κεφάλαιο. Τα προς παράδοση στους ιδιώτες έργα αφορούν στις ολοκληρώσεις των εθνικών αξόνων της ΠΑΘΕ και της Εγνατίας, σε σχολικά κτίρια που κατασκευάζει σήμερα ο Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων, κτιριακές υποδομές για τις ανάγκες κάλυψης των αναγκών του υπουργείου Δημόσιας Τάξης, νοσοκομεία, κτίρια φυλακών κλπ.

Το αρχικό εγχείρημα είχε ξεκινήσει βέβαια από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, η οποία προχώρησε στην υπογραφή των αποικιοκρατικών συμβάσεων παραχώρησης των μεγάλων έργων, του αεροδρομίου των Σπάτων, της ζεύξης Ρίου-Αντιρρίου και της Αττικής Οδού. Η νέα κυβέρνηση φιλοδοξεί να συνεχίσει το εγχείρημα ακόμα περισσότερο δυναμικά...

Στα πλαίσια αυτά, πρόσφατα ο υφυπουργός Οικονομίας Χρ. Φώλιας ανακοίνωσε την άμεση προώθηση του σχετικού νομοσχεδίου στη Βουλή (το έχει συντάξει γνωστό δικηγορικό γραφείο της Αθήνας), με το οποίο θα διευθετείται συνολικά το θέμα των μελετών-κατασκευής δημόσιων έργων με τη μέθοδο της «συγχρηματοδότησης». Ανάλογη νομοθετική ρύθμιση επιδίωξε να κάνει, δύο μάλιστα φορές, και η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, αλλά το όλο εγχείρημα φαίνεται ότι προσέκρουσε σε ενδοκυβερνητικές συγκρούσεις (υπήρξαν αντιθέσεις μεταξύ του ΥΠΕΧΩΔΕ και του υπουργείου Οικονομίας), οι οποίες μάλλον αντανακλούσαν αντιτιθέμενα συμφέροντα στο χώρο των εργοληπτικών εταιριών.

Η παράδοση των έργων υποδομής στο μεγάλο κεφάλαιο αφορά σε πολιτική επιλογή με πολυσήμαντες επιπτώσεις. Το μεν κράτος - μέσα στα καπιταλιστικά πλαίσια που λειτουργεί - παραδίδει στους ιδιώτες τις δημόσιες υποδομές, περιορίζοντας έτσι τα εργαλεία παρέμβασής του, στη λογική του «λιγότερου κράτους». Από την άλλη οι εργαζόμενοι, ως καταναλωτές, θα πληρώσουν πανάκριβα τη χρήση των ιδιωτικών πλέον υποδομών (όπως με την Αττική Οδό, όπου τα διόδια αυξήθηκαν στα 2,5 ευρώ, με προοπτική να φτάσουν τα 3...).

Για την παραγωγή των δημόσιων υποδομών με τη μέθοδο της «συγχρηματοδότησης» ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει τραπεζικοί όμιλοι από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Από την άποψη αυτή, είναι ενδεικτικό ότι ο πρόεδρος της Eurobank, κ. Νανόπουλος, σε ομιλία του στη ΔΕΘ, εκδήλωσε το ενδιαφέρον της τράπεζάς του για συμμετοχή στη χρηματοδότηση των συγκεκριμένων έργων. Αλλά και διεθνή κατασκευαστικά κονσόρτσιουμ από την Ευρώπη, μέχρι τη Ν. Αφρική και την Κίνα... εκδηλώνουν ενδιαφέρον για τη συμμετοχή στη νέα πίτα των έργων. Σύμφωνα με τον ίδιο παράγοντα, υψηλόβαθμα στελέχη πρεσβειών, σε επισκέψεις τους στο υπουργείο Οικονομίας, έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον εταιριών των χωρών τους, για να συμμετάσχουν σε διαγωνισμούς που θα προκηρύξει το ελληνικό δημόσιο.

Το ενδιαφέρον των τραπεζών για τη χρηματοδότηση των συγκεκριμένων έργων αποδίδεται σε δύο κυρίως λόγους:

Πρώτον, στο κλίμα αβεβαιότητας που υπάρχει στο διεθνές περιβάλλον, το οποίο έχει καταστήσει άλλες επενδυτικές επιλογές επισφαλείς, σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν.

Δεύτερον, στις υψηλές αποδόσεις που προσφέρουν τα συγκεκριμένα έργα. Ετήσιες αποδόσεις κεφαλαίου της τάξης του 8%, 10%, 12% και υψηλότερες (τη στιγμή που τα επιτόκια των κρατικών ομολόγων κυμαίνονται στο 3-3,5%), είναι το βασικό ισχυρό κίνητρο των τραπεζών για να συμμετάσχουν στη χρηματοδότηση επενδύσεων, με υψηλό δείκτη ασφάλειας και υψηλής και μακροχρόνιας κερδοφορίας. Μάλιστα, σε πάρα πολλές περιπτώσεις, οι τράπεζες απαιτούν να υπάρχουν ρήτρες στις συμβάσεις, όπου θα προβλέπεται κατώτατη απόδοση κεφαλαίου - που σημαίνει ότι αν η συγκεκριμένη επένδυση δεν αποδώσει τα αναμενόμενα οι χρηματοδότες θα αποζημιωθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό - αλλά και αύξηση του τιμήματος που θα πληρώσουν οι χρήστες των έργων, σε περίπτωση ανόδου του πληθωρισμού ή εκδήλωσης άλλων κινδύνων...

«ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ»
Ανοίγουν οι κρουνοί για τις εταιρίες

Ανοίγουν οι κρουνοί του χρήματος για τις ιδιωτικές εταιρίες πληροφορικής, που θα κληθούν να αναλάβουν έργα στο πλαίσιο του επιχειρησιακού προγράμματος «Κοινωνία της Πληροφορίας», το οποίο αφορά στη μηχανοργάνωση του κράτους και γενικότερα του ευρύτερου δημόσιου τομέα.

Χτες, η Κυβερνητική Επιτροπή απασχολήθηκε με το συγκεκριμένο θέμα, ύστερα από εισήγηση του αρμοδίου υπουργού Εσωτερικών Προκόπη Παυλόπουλου, ο οποίος έχει την εποπτεία της Ανώνυμης Εταιρίας «Κοινωνία της Πληροφορίας», η οποία και διαχειρίζεται το ομώνυμο επιχειρησιακό πρόγραμμα.

Στην εισήγησή του στην Κυβερνητική Επιτροπή ο υπουργός, μεταξύ άλλων, σημείωσε: «Για τη νέα χρονική περίοδο η εταιρία καλείται να αντιμετωπίσει την πρόκληση της υπογραφής όλων των εκκρεμών συμβάσεων, καθώς επίσης και να αποδείξει την ικανότητά της στην υλοποίηση και λειτουργία έργων Πληροφορικής. Ετσι, έως το τέλος του 2004 προγραμματίζεται η κατακύρωση των αποτελεσμάτων διαγωνισμών ύψους 145,54 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων θα γίνει υπογραφή συμβάσεων για έργα συνολικού προϋπολογισμού 116,2 εκατ. ευρώ, που είναι σημαντικά πολλαπλάσιος των συμβάσεων, οι οποίες είχαν υπογραφεί στο παρελθόν.

Επίσης, προγραμματίζεται και η προκήρυξη 16 έργων, συνολικού προϋπολογισμού 38,5 εκατ. ευρώ. Το έργο που η ΚτΠ ΑΕ έχει αναλάβει έως σήμερα είναι η υλοποίηση 104 ενταγμένων έργων, συνολικού προϋπολογισμού 376,25 εκατ. ευρώ, με συνολικό στόχο τα 946 εκατ. ευρώ, που είναι η συμβολή της στην υλοποίηση του 30% του συνολικού προϋπολογισμού του ΕΠ ΚτΠ, ο οποίος ανέρχεται στο ποσό των 2.839,1 εκατ. ευρώ».

Επιχορηγήσεις έργων υποδομής

Εργα προστασίας του περιβάλλοντος στις Βιομηχανικές Περιοχές (ΒΙΠΕ) Κομοτηνής, Καβάλας και Λαμίας μπορούν να επιχορηγηθούν από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα» και ο υπουργός Ανάπτυξης Δ. Σιούφας κάλεσε την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ ΑΕ να υποβάλλει σχετικές προτάσεις. Ο συνολικός προϋπολογισμός είναι 21,84 εκατ. ευρώ και από αυτά, τα 10,85 εκατ. ευρώ αποτελούν δημόσια δαπάνη (εθνική και κοινοτική).

Ο προϋπολογισμός των έργων δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 5,05 εκατ. ευρώ για τη ΒΙΠΕ Κομοτηνής, τα 16,09 εκατ. ευρώ για τη ΒΙΠΕ Καβάλας και τις 700 χιλ. ευρώ για τη ΒΙΠΕ Λαμίας. Τα έργα θα είναι αντιπλημμυρικά, δίκτυα ύδρευσης - αποχέτευσης, δρόμοι, γεωτρήσεις κ.ά.. Παρά τις όποιες επιχορηγήσεις στις βιομηχανικές περιοχές, το πρόβλημα επαγγελματικής στέγης χιλιάδων βιοτεχνών στην Αττική και σε όλη τη χώρα παραμένει, καθώς όχι μόνο δεν ενισχύεται ουσιαστικά η δημιουργία ζωνών για την εγκατάσταση των βιοτεχνιών τους, αλλά και όπου επιχειρείται κάτι τέτοιο η πλειοψηφία των μικρών ΕΒΕ δεν μπορεί να αντέξει το κόστος συμμετοχής.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ