ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 26 Νοέμβρη 2004
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΔΗΜΩΝ ΚΑΙ ΚΟΙΝΟΤΗΤΩΝ
Συμπαραστάτης της κυβέρνησης στις απολύσεις συμβασιούχων

Το ΔΣ της ΚΕΔΚΕ και με βάση την απόφαση του πρόσφατου συνεδρίου της που διεξήχθη στο Ηράκλειο Κρήτης προχώρησε στις 12/11/04 σε απόφαση - κατεύθυνση προς τα Δημοτικά Συμβούλια, μέσω των ΤΕΔΚ, με εγκύκλιο που έστειλε προς αυτά.

Ούτε λίγο ούτε πολύ και για την ουσία του ζητήματος, που έχει να κάνει με τη «σταθερή μόνιμη δουλιά», προτρέπει τις Δημοτικές Αρχές να απολύσουν προσωπικό, αν δεν εξασφαλιστούν, όπως ισχυρίζεται, μέχρι τις 19/12/04 (καταληκτική ημερομηνία αποφάσεων από Υπηρεσιακά Συμβούλια για τη μονιμοποίηση ή τακτοποίηση των «εκτάκτων», σύμφωνα με το ΠΔ 164/04 που προώθησε η κυβέρνηση της ΝΔ) πόροι από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Στηρίζει αυτή την - επί της ουσίας - πολιτική απόφασή της η ΚΕΔΚΕ, στο άρθρο του Συντάγματος που αναφέρεται σχετικά με την οικονομική ενίσχυση της Αυτοδιοίκησης, όταν το κράτος μεταφέρει αρμοδιότητες προς αυτήν από τον κρατικό προϋπολογισμό. Συσχετίζει στην προκειμένη περίπτωση απόλυτα την προώθηση ή μη των διαδικασιών για τη μετατροπή των ορισμένου χρόνου εργαζομένων στους ΟΤΑ σε αορίστου χρόνου από το οικονομικό σκέλος. Και αν, μάλιστα, όπως ισχυρίζεται, δεν εξασφαλιστούν οι αντίστοιχοι πόροι τότε τα αρμόδια όργανα (Υπηρεσιακά Συμβούλια και ΑΣΕΠ) που τελικά θα αποφασίσουν για τη μετατροπή της σχέσης εργασίας σε αορίστου χρόνου (σύμφωνα πάντα με το ΠΔ 164/04) δε θα πρέπει να θεωρούν τους εργαζόμενους πως καλύπτουν πάγιες ανάγκες, έστω κι αν έχουν τις υπόλοιπες προϋποθέσεις, που θέτει το ΠΔ και κατά συνέπεια θα πρέπει να απορρίπτουν αιτήσεις των εργαζομένων. Αν, μάλιστα, οι συμβάσεις τους λήγουν (και οι περισσότερες λήγουν στις 31/12/04) τότε δε θα πρέπει να ανανεωθούν, άρα θα απολυθούν, αφού οι συγκεκριμένες αρμοδιότητες μαζί και οι δομές δε θα ασκούνται από την Αυτοδιοίκηση λόγω έλλειψης(;) χρημάτων.

Είναι φανερό πως η επίκληση των «πάγιων αναγκών» αποτελεί μια παγίδα για τους εργαζόμενους, τη στιγμή μάλιστα που με έναν αυθαίρετο τρόπο οι ερμηνευτές (στην προκειμένη περίπτωση το ΔΣ της ΚΕΔΚΕ κατά κύριο λόγο αλλά και η κυβέρνηση που θεσμοθέτησε τον όρο αυτό στο ΠΔ) έχουν υιοθετήσει συνολικά την πολιτική κατεύθυνση της ΕΕ μέσω της «οδηγίας» 70/99 (στην οποία στηρίχτηκε το ΠΔ 164/04). Να σημειώσουμε πως αυτή η «οδηγία» κάθε άλλο παρά προωθεί τη σταθερή δουλιά, αντίθετα μάλιστα κατοχυρώνει και επί ποινή μάλιστα των παραβατών, την «απασχολησιμότητα», την έκτακτη - ευέλικτη εργασία.

Το «αυθαίρετο», δηλαδή, και η ερμηνεία από πολιτική σκοπιά έχει να κάνει με το μέρος ποιου τάσσεται κανείς κάθε φορά. Η κυβέρνηση και η ΚΕΔΚΕ τάσσονται κατά των εργαζομένων στην περίπτωση αυτή.

Για τους εργαζόμενους, τόσο ειδικά στην Αυτοδιοίκηση, αλλά όσο και στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα γενικότερα, πάγια και διαρκής ανάγκη είναι το δικαίωμα στη σταθερή δουλιά, η υποχρέωση της πολιτείας να το προσφέρει και οι εργαζόμενοι να έχουν πλήρη δικαιώματα (οικονομικά, ασφαλιστικά, δημοκρατικά και άλλα). Πάγια και διαρκής ανάγκη για την εργατική τάξη της πατρίδας μας είναι η εξυπηρέτηση από το κράτος και την Αυτοδιοίκηση των σύγχρονων λαϊκών αναγκών στις κοινωνικές υπηρεσίες, στην Παιδεία, στην Υγεία, στην Πρόνοια, στην Ασφάλιση που ολοένα είναι και αυξανόμενες και απαιτητές από τους εργαζόμενους. Οταν παράγεται τόσος πλούτος από την πρώτη παραγωγική δύναμη της κοινωνίας δεν μπορεί να τον καρπούνται ολοένα και λιγότεροι, μια χούφτα εκμεταλλευτών. Με βάση τα παραπάνω, αφετηρία σκέψης, για τους εργαζόμενους, πρωτίστως, πρέπει να είναι το αίτημα διεκδίκησης:

  • Μόνιμη σταθερή δουλιά - πλήρη δικαιώματα
  • Εφαρμογή των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας
  • Καμία απόλυση προσωπικού.

Χρήματα ασφαλώς και υπάρχουν, μόνο που για την εξοικονόμηση των πόρων για ενίσχυση της ΤΑ θα πρέπει η ίδια η κυβέρνηση πρωτίστως αλλά και η ΚΕΔΚΕ να «ψάξουν» στις τσέπες αυτών που και με την πολιτική τους ευνοούν και δεν είναι άλλοι από τους βιομηχάνους, εφοπλιστές, τραπεζίτες.

Η ΚΕΔΚΕ, λοιπόν, με τη συγκεκριμένη εγκύκλιο που συμπεριλαμβάνει και σχέδια αποφάσεων προς τα Δημοτικά Συμβούλια αναφέρεται κατά κύριο λόγο για τους εργαζόμενους στις λεγόμενες προνοιακές δομές (Βοήθεια στο Σπίτι, σχολικοί φύλακες και τροχονόμοι, κ.ά.) είτε αυτές υλοποιούνται μέσα από δημοτικές επιχειρήσεις είτε από τους ίδιους τους ΟΤΑ ή τα νομικά τους πρόσωπα δημοσίου δικαίου.

Αναφέρεται, επίσης, και στο «έκτακτο» γενικά προσωπικό που απασχολεί (8μηνα κατά κύριο λόγο) και που εξ αντικειμένου δεν πληρούν σύμφωνα με το ΠΔ 164/04 τις χρονικές προϋποθέσεις για τη μετατροπή των συμβάσεών τους σε αορίστου χρόνου.

Να σημειώσουμε και πάλι εδώ πως στη διόγκωση του αριθμού των εργαζομένων με ευέλικτες μορφές απασχόλησης (σήμερα αποτελεί το 30% περίπου του συνόλου των εργαζομένων στην ΤΑ), όχι απλά συμφώνησε η ΚΕΔΚΕ, αλλά πρωτοστάτησε και πρωτοστατεί για την υλοποίηση των κατευθύνσεων ΕΕ, κυβέρνησης, ΠΑΣΟΚ πριν, ΝΔ σήμερα που ψήφισε νόμο για την επέκταση της «μερικής απασχόλησης» στο Δημόσιο και ΟΤΑ μόλις πρόσφατα χρονικά (λίγο, δηλαδή, μετά την προώθηση του ΠΔ 164/04).

Γίνεται αποδεδειγμένα πλέον σαφές πως υπάρχουν τεράστιες πολιτικές ευθύνες στην ΚΕΔΚΕ, που με βάση τη σύνθεσή της στο ΔΣ με εκπροσώπους της ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΝ (κομμάτων, δηλαδή, του ευρωπροσανατολισμού που τους στήριξαν στις εκλογές της Αυτοδιοίκησης) δε θα περίμενε κανείς κάτι το διαφορετικό. Από κοινού οι δυνάμεις αυτές και μέσα από την ΚΕΔΚΕ, όχι μόνο στο επίπεδο της Βουλής, έχουν υιοθετήσει τις κατευθύνσεις της ΕΕ και από κοινού λένε ναι:

  • Στις ευέλικτες εργασιακές σχέσεις.
  • Στις ιδιωτικοποιήσεις.
  • Στη δυνατότητα επιβολής φόρων και τελών πρόσθετων μέσω της φορολογικής εξουσίας για την ΤΑ.

Είναι τελείως υποκριτική η στάση της ΚΕΔΚΕ στη συγκεκριμένη περίπτωση που συναρτά τη μονιμοποίηση των εργαζομένων με την οικονομική ενίσχυση, αποσπασματικά και μερικώς από τον κρατικό προϋπολογισμό και τούτο γιατί:

  • Η ίδια η ΚΕΔΚΕ δε διεκδικεί αύξηση των πόρων συνολικά της ΤΑ από τον κρατικό προϋπολογισμό.
  • Η ίδια η ΚΕΔΚΕ δε διεκδικεί τα αυθαίρετα παρακρατηθέντα (υπεξαιρεθέντα) της ΤΑ χρήματα από το κράτος. Αντίθετα, μάλιστα, προωθεί νέα πρόσθετη επιβάρυνση των δημοτών στη λογική της ανταποδοτικότητας των υπηρεσιών.

Σκοπός της είναι, και αποδεικνύεται αυτό, να απολύσουν προσωπικό για να προσλάβουν νέο μερικής απασχόλησης (13.000 ήδη έχουν συμφωνήσει με 20ωρη εβδομαδιαία εργασία) και να δημιουργήσουν έτσι ακόμα πιο προνομιακό χώρο επενδύσεων από το ιδιωτικό κεφάλαιο στο χώρο της ΤΑ.

Είναι χαρακτηριστικό πως για το περιβόητο πρόγραμμα «Θησέας» που προωθεί η κυβέρνηση και δίνει τη δυνατότητα συνεργασίας της ΤΑ με τους ιδιώτες (έχει συμφωνήσει απόλυτα η ΚΕΚΔΕ) τα χρήματα για τη χρηματοδότησή του θα προέρχονται από τους ΚΑΠ (Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι), που ήδη, ούτως ή άλλως, τα δικαιούται η ΤΑ και όχι με επιπλέον θεσμοθετημένα μέσα από τον κρατικό προϋπολογισμό. Ιδιαίτερα, μάλιστα, όσοι δήμαρχοι θα συνεργάζονται με την «ιδιωτική πρωτοβουλία» θα έχουν προνομιακή μεταχείριση στον καταμερισμό των χρηματοδοτήσεων.

Τι πρέπει να γίνει, τι πρέπει να κάνουμε:

Με αφορμή και αυτή την εγκύκλιο - κατεύθυνση της ΚΕΔΚΕ οι δυνάμεις μας στο χώρο της ΤΑ (αιρετοί και εργαζόμενοι), που δραστηριοποιούνται είτε στο Δημοτικό Συμβούλιο, είτε στο σωματείο, είτε και στο μαζικό κίνημα μέσα από συλλόγους, επιτροπές και σωματεία να συντονίσουμε τη δράση μας και με ένα ενιαίο μέτωπο διεκδίκησης με βασικά αιτήματα να απαιτήσουμε:

  • Καμία απόλυση προσωπικού από την ΤΑ.
  • Μονιμοποίηση όλων των εργαζομένων στην ΤΑ, χωρίς προϋποθέσεις, κατάργηση του επαίσχυντου θεσμού των «εκτάκτων», μαζικές προσλήψεις μονίμων.
  • Χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό της ΤΑ με ποσοστό τουλάχιστον διπλάσιο του σημερινού, κατάργηση της ανταποδοτικότητας των υπηρεσιών (πρόσθετης, δηλαδή, φορολόγησης για τις κοινωνικές υπηρεσίες της ΤΑ), επιστροφή των παρακρατηθέντων αυθαίρετα από την κυβέρνηση των πόρων που δικαιούται η ΤΑ.
  • Καμία ιδιωτικοποίηση υπηρεσιών των ΟΤΑ, μέρους ή συνόλου των αρμοδιοτήτων της, κλείσιμο των δημοτικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στις υπηρεσίες αρμοδιότητας των ΟΤΑ και μεταφορά σε σταθερές μόνιμες θέσεις εργασίας του ήδη υπάρχοντος προσωπικού τους, στους ΟΤΑ.
  • Μη εφαρμογή των ελαστικών μορφών απασχόλησης της «μερικής απασχόλησης» όπως προσδιορίζεται από τον τελευταίο νόμο επέκτασης στο Δημόσιο και την ΤΑ.

Με αφορμή δε και την κλιμάκωση των κινητοποιήσεων των εργαζομένων στους ΟΤΑ στο πρώτο δεκαήμερο του Δεκέμβρη μπορούν να αναληφθούν κοινές συντονισμένες πρωτοβουλίες αιρετών και εργαζομένων στην ΤΑ. Σωματεία και εργαζόμενοι της Αυτοδιοίκησης θα πρέπει να αναλάβουν πρωτοβουλίες, ώστε να ενημερωθούν καλύτερα οι δημότες για το πού οδηγείται η ΤΑ με ευθύνη κυβέρνησης - ΕΕ - ΚΕΔΚΕ και πώς για την υλοποίηση και διεκδίκηση των αιτημάτων καθώς και για μια άλλη ΤΑ προς όφελος των εργαζομένων και των λαϊκών συμφερόντων απαιτείται κοινό μέτωπο αγώνα των εργαζομένων ενάντιά τους και στην πολιτική τους. Απαιτείται η αλλαγή συσχετισμού δυνάμεων σε πολιτικό επίπεδο.


Γιάννης ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ
Μέλος του τμήματος ΤΑ της ΚΕ του ΚΚΕ και μέλος της ΕΕ της ΠΟΕ ΟΤΑ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ