Motion Team |
Εκείνο όμως που εξοργίζει και αποκαλύπτει το μέγεθος του σκοταδισμού είναι η απάντηση του αρχιεπισκόπου Χριστόδουλου στην επιστολή - αναφορά του Θ. Ακρίδα, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Πάλκο». Ο αρχιεπίσκοπος ευχαριστώντας τον ψάλτη «για την αποστολή της προς ενημέρωσίν μου διά τα φοβερά και απαράδεκτα που ακούστηκαν στην εκπομπή της κ. Δ. Σαμίου» δηλώνει: «Εχετε απόλυτο δίκαιο. H χυδαιότητα ξεχειλίζει και χωρίς καμία αιδώ παρουσιάζεται στην ελληνική κοινωνία. Ολα αυτά είναι νόσος του πνεύματος, σκότος, μωρία και αφροσύνη, είναι πώρωσις συνειδήσεως. Θα πρέπει να καταλάβουν όσοι θέλουν να μολύνουν την πατρίδα μας με τέτοιου είδους χυδαιότητες, ανηθικότητες, βωμολοχίες και ανομίες ότι θα βρουν μπροστά τους τους υγιώς σκεπτόμενους συνανθρώπους μας» (!!!). Μάλιστα, ο κ. Χριστόδουλος σπεύδει να ορίσει την πορεία και την ηθική του έθνους: «H Ελλάδα», αναφέρει, «πρέπει να ζήσει και πρέπει να προσφέρει στην οικουμένη αληθινό πολιτισμό ήθους, ανθρωπιάς, αξιοπρέπειας, αξιών υψηλών».
Φαίνεται ότι κατά τον αρχιεπίσκοπο ο αληθινός πολιτισμός, δεν έχει σχέση με τη μουσική μας παράδοση, στο σύνολό της. Ομως είτε το θέλει είτε όχι τ' αποκριάτικα τραγούδια, και ιδιαίτερα τα άσεμνα, αντιπροσωπεύουν μια πτυχή του λαϊκού μας πολιτισμού. Μια πτυχή που ελάχιστα έχει ανιχνευτεί και μελετηθεί, μια που «επί δεκαετίες, ίσως και αιώνες - όπως παρατηρούσε ο καθηγητής Μ. Μερακλής - η υποκριτικά επίπεδη αστική ηθική και σεμνοτυφία των διανοούμενων συλλογέων την αποσιώπησε και την αγνόησε, παραποιώντας την αλήθεια κάποιων συγκεκριμένων πολιτισμικών φαινομένων». Σημειώνουμε, ότι ο διπλός δίσκος - έκδοση του Καλλιτεχνικού Συλλόγου Δημοτικής Μουσικής Δόμνας Σαμίου, φιλοδοξούσε να καλύψει αυτό το κενό, με τραγούδια από τη Μ. Ασία και τη Μακεδονία, την Ηπειρο και τη Στερεά Ελλάδα, τη Νάξο, την Κάρπαθο, την Πάτμο κ.ά. Πέρα από την επιχείρηση ποινικοποίησης και φίμωσης, που επιχειρεί η Εκκλησία, εκείνο που φαίνεται ότι τελικά την εξοργίζει είναι ότι η Αποκριά παρέμεινε η μόνη καθαρά εξωεκκλησιαστική λατρευτική ψυχαγωγική γιορτή, που τυπικοί μόνο δεσμοί τη συνδέουν με το χριστιανικό εορτολόγιο. Περιλαμβάνοντας ένα ευρύ φάσμα παμπάλαιων εθίμων, είναι μια γιορτή με ψυχαγωγική, αλλά και κοινωνική διάσταση. Οπως έχει σημειώσει η εθνομουσικολόγος Μιράντα Τερζοπούλου, «με τη συνειδητοποίηση του παράλογου κάθε κοινωνικής διάκρισης και του αυταπόδεικτου της πανανθρώπινης ισότητας, η ανατροπή προκύπτει σαν φυσικό και εύλογο επακόλουθο».
Στο θέμα παρενέβη και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Θ. Ρουσσόπουλος, ο οποίος σημείωσε ανάμεσα σε άλλα: «Η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων θα συνεχίσει να παρακολουθεί και να συμμετέχει, ανά την Ελλάδα, σε τέτοιου είδους έθιμα».
Η ανατρεπτική διάθεση της Αποκριάς είναι και αυτό που την κατέστησε υπό διωγμόν από την Εκκλησία, ενώ παράλληλα της χάρισε αυτήν την αξιοθαύμαστη μακροζωία ανά τους αιώνες. Στην Αποκριά, όπου όλα επιτρέπονται, και στα τραγούδια της περιλαμβάνεται και η διακωμώδηση της εξουσίας. Για ευνόητους λόγους, αυτή την ελευθεριότητα δεν την άντεχαν ούτε οι δικτατορίες που λάβωσαν την Ελλάδα τον περασμένο αιώνα. Και η μεταξική δικτατορία και η χούντα των Απριλιανών απαγόρευσαν τα φαλλικά σύμβολα του Μπουρανιού, τα τραγούδια και όσες εκδηλώσεις του είχαν το «σπέρμα» της «ακολασίας», δηλαδή όλες. Μάλιστα, όπως έχει αναφέρει ο Αλ. Ζούκος, ο αστυνομικός Μπαθρέλος «σακάτεψε αρκετούς Τυρναβίτες στο ξύλο προκειμένου να "επιστρέψουν στα ελληνοχριστιανικά ιδεώδη"»... Τώρα το «ρόπαλο» του σκοταδισμού βρίσκεται στα χέρια της Εκκλησίας.
«Σύγχρονη επαναστατική διανόηση», τιτλοφορεί το νέο, άκρως επίκαιρο βιβλίο του ο καθηγητής του Παντείου Πανεπιστημίου και συγγραφέας Γιώργος Ρούσης. Το βιβλίο θα παρουσιαστεί από τις εκδόσεις Γκοβόστη, σε ειδική εκδήλωση, στις 21 του Γενάρη, στις (7μμ), στη Στοά του Βιβλίου. Στην εκδήλωση - παρουσίαση του βιβλίου θα παραστεί και θα κάνει παρέμβαση η Γενική Γραμματέας της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα. Ομιλητές θα είναι οι: Κώστας Καζάκος, Στάθης Κουβελάκης (καθηγητής του «King's College» του Λονδίνου) και Αλέξανδρος Χρύσης (καθηγητής του Παντείου και συγγραφέας). Την παρουσίαση θα συντονίσει ο δικηγόρος Θεόδωρος Θεοδωρόπουλος.
Σε χτεσινή ανακοίνωσή του το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ τονίζει:
«Η παραπομπή της Δόμνας Σαμίου σε δίκη συνιστά απόπειρα να ποινικοποιηθούν οι πολιτιστικές παραδόσεις του λαού και τα έθιμά του. Στην ουσία αποτελεί σινιάλο κινδύνου, να μπει στο στόχαστρο, σήμερα, κάθε ιδέα μη αρεστή σε αυτά και σε παρόμοια κέντρα. Αλλού να ψάξει για μολύνσεις η ηγεσία της Εκκλησίας και άλλοι, και όχι στην αυθεντική λαϊκή παράδοση και δημιουργία».
Εθνομουσικολόγος, πανεπιστημιακός
Μιλώντας στο «Ρ», ο Λ. Λιάβας μας είπε για το θέμα: «Αν πει κανείς ότι ποινικοποιεί αυτά τα τραγούδια, πράγμα αδιανόητο, θα πρέπει να κυνηγήσει όχι μόνο τη Δόμνα Σαμίου, αλλά κάθε δημόσια εκτέλεσή τους στην πλατεία Κοζάνης, στον Τύρναβο, στην Αγιάσο Λέσβου, στην Ελασσόνα, σ' όλη την Ελλάδα. Παντού, όπου μόνο σ' αυτές τις μέρες ο κόσμος συμμετέχει σ' αυτή την ελληνική ιεροτελεστία της Ανοιξης. Είναι μια γιορτή της γονιμότητας, όπου ο άνθρωπος έχει ανάγκη να επανασυνδέεται με τη φύση του και να επικοινωνεί με το διπλανό του, με διάθεση περιπαιχτική και γιατί όχι και ερωτική».
Συνθέτης, πρόεδρος της Ενωσης Μουσικοσυνθετών - Στιχουργών Ελλάδας
Σε δήλωσή του στην εφημερίδα μας ο Χρ. Λεοντής σημείωσε: «Δεν μπορεί ο οποιοσδήποτε να απαγορεύει στον ελληνικό λαό να εκφράζεται όπως επιθυμεί. Αυτά τα τραγούδια, που η Δόμνα Σαμίου επέλεξε, είναι δημιουργήματα του ελληνικού λαού. Τα ήθη και τα έθιμα είναι πολύ ψηλά στην ψυχή του ανθρώπου. Δεν είναι δυνατόν να απαγορεύονται δημιουργήματα ενός λαού. Και καλό θα είναι η Εκκλησία να βλέπει μπροστά και να βοηθάει το κοινωνικό σύνολο και όχι να αλληθωρίζει προς το Μεσαίωνα».