Να καλύψουν την αδιαλλαξία τους στις διαπραγματεύσεις για την υπογραφή της Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας και να μετακυλίσουν τις ευθύνες τους για την αναβολή των προγραμματισμένων παραστάσεων στους ηθοποιούς που αγωνίζονται για αξιοπρεπείς μισθούς, επιχείρησαν χτες ο πρόεδρος του ΔΣ και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βόρειας Ελλάδας (ΚΘΒΕ).
Οι ηθοποιοί του ΚΘΒΕ από την περασμένη Τρίτη πραγματοποιούν στάσεις εργασίας σε πρόβες και παραστάσεις, διεκδικώντας την υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας που να ικανοποιεί μεταξύ άλλων και το αίτημά τους να μη συμψηφίζεται στο βασικό μισθό η καταβολή του 75% προσαύξησης για την κυριακάτικη εργασία τους. Ο συμψηφισμός έχει ως αποτέλεσμα η μεγάλη πλειοψηφία των ηθοποιών να παίρνει μέρος μόνο της προσαύξησης ή να μην την εισπράττει καθόλου. Και αυτό συμβαίνει γιατί οι μεικτές αποδοχές τους ξεπερνούν το ποσό του συμψηφισμού (1.120 ευρώ) που προκύπτει από το βασικό μισθό (998 ευρώ) + την προσαύξηση (120 ευρώ).
Παράλληλα διεκδικούν την υπογραφή 12μηνων συμβάσεων εργασίας για όλους τους ηθοποιούς αντί των 8μηνων και 5μηνων που ισχύουν σήμερα και 3% αύξηση στο βασικό μισθό, 7% στο κλιμάκιο 6ετίας (προβλέπεται από την προηγούμενη ΣΣΕ), 4% στο κλιμάκιο 15ετίας και 7% στο κλιμάκιο 20ετίας.
Οι στάσεις εργασίας θα συνεχιστούν μέχρι και αύριο, ενώ σε περίπτωση που η διεύθυνση του Θεάτρου επιμείνει στην αδιάλλακτη στάση της, από Δευτέρα οι ηθοποιοί θα κλιμακώσουν τις κινητοποιήσεις τους. Παραμένουν ανυποχώρητοι στο αίτημα απάλειψης του συμψηφισμού, γιατί αποτελεί κρίσιμο θεσμικό και οικονομικό αίτημα. Οπως αναφέρουν, είναι κεκτημένο δικαίωμά τους να πληρώνονται όλοι με την προβλεπόμενη από το νόμο 75% προσαύξηση για την εργασία τους τις Κυριακές και ήδη υπάρχουν δικαστικές αποφάσεις που βγήκαν μετά από αγωγές συναδέλφων τους και δικαιώνουν το αίτημά τους.
Στη συνέντευξη Τύπου που έδωσαν χτες ο πρόεδρος του ΔΣ κ. Μακραντωνάκης και ο καλλιτεχνικός διευθυντής Ν. Τσακίρογλου, προσπάθησαν να παρουσιάσουν το ΣΕΗ και τους ηθοποιούς του ΚΘΒΕ ως κακομαθημένα παιδιά, που ενώ τους τα δίνουν όλα, αυτοί ζητούν ακόμη περισσότερα. Δήλωσαν πως ικανοποιούν όλα τα οικονομικά αιτήματα, ενώ στην πραγματικότητα οι αυξήσεις που προτίθενται να δώσουν είναι υποπολλαπλάσιες από τις διεκδικούμενες και φυσικά διατηρούν το καθεστώς των 8μηνων και 5μηνων συμβάσεων. Σχετικά με το κρίσιμο αίτημα, επικαλούμενοι την ισχύουσα νομοθεσία που επιτρέπει το συμψηφισμό, δήλωσαν ότι το ΚΘΒΕ είναι αναρμόδιο να δώσει λύση στο αίτημα. Και όταν είδαν ότι δεν έπεισαν, αφού, όπως αποκαλύφθηκε, ο συμψηφισμός δεν ισχύει για τους υπόλοιπους εργαζόμενους (ηλεκτρολόγους, κλπ.) του ΚΘΒΕ άρχισαν να αμφισβητούν και το δικαίωμα της Συλλογικής Διαπραγμάτευσης για τους ηθοποιούς του Θεάτρου, εγκαλώντας το ΣΕΗ που παλεύει για την ικανοποίηση του αιτήματος μόνο στο ΚΘΒΕ και όχι σε όλο τον κλάδο (Εθνικό, ΔΗΠΕΘΕ, ελεύθερα θέατρα).
Στο ξεπούλημα της παραγωγής αντιγράφων αρχαίων εκθεμάτων στους ιδιώτες προσανατολίζεται και η σημερινή κυβέρνηση, «πιπιλώντας» τη γνωστή «καραμέλα» περί «μείωσης του κόστους»!
Πρόκειται για αντίγραφα που παράγει το Ταμείο Αρχαιολογικών Χώρων και Απαλλοτριώσεων (ΤΑΠΑ) του υπουργείου Πολιτισμού και πουλά από τα πωλητήριά του στα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους της χώρας, αποφέροντας απαραίτητα χρήματα στο δημόσιο. Επιπλέον, το ΤΑΠΑ διατηρεί σε υψηλό επίπεδο την ποιότητα των αντιγράφων που φτιάχνονται από έμπειρους τεχνίτες και συνοδεύονται από την πιστοποίηση της υπηρεσίας.
Στο όνομα της κακής οικονομικής κατάστασης του ΤΑΠΑ, για την οποία ευθύνεται η «πολιτιστική» πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης, που συνεχίζεται «επάξια» από τη σημερινή, η πρόεδρος του ΤΑΠΑ Κ. Ρωμιοπούλου «πρότεινε» στον υφυπουργό Πολιτισμού Π. Τατούλη να περιοριστούν οι μήτρες των εκμαγείων και η παραγωγή τους να δοθεί σε «εξωτερικούς συνεργάτες ώστε να μειωθεί το κόστος».
Αντί η κυβέρνηση να χρηματοδοτήσει γενναία το ΤΑΠΑ και να μην το αναγκάζει στο δανεισμό από τις τράπεζες (τρία δάνεια μέχρι στιγμής) για να προχωρά στις αναγκαίες απαλλοτριώσεις για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, αφαιρεί μια σημαντικότατη αρμοδιότητά του και την ξεπουλά στις ιδιωτικές εργολαβίες.
Ηδη από το 2002 η τότε πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ βρισκόταν στη διαδικασία αναζήτησης επιχειρήσεων που θα είχαν τη δυνατότητα μαζικής παραγωγής αντιγράφων. Μάλιστα, ο τότε υπουργός Πολιτισμού, Ε. Βενιζέλος, είχε πει ότι αυτή η παραγωγή θα γίνεται με την πρακτική του «φασόν». Μάλιστα, ο ίδιος είχε πει πως η παραγωγή δεν αφορά μόνο ελληνικές επιχειρήσεις, ούτε μόνο «μικρομεσαίες».
Το ξεπούλημα της παραγωγής αντιγράφων προετοιμαζόταν τότε με το πρόσχημα της «επάρκειας» σε αντίγραφα ενόψει των Ολυμπιακών του 2004. Η σημερινή κυβέρνηση προτάσσει το πρόσχημα της οικονομικής δυσπραγίας του ΤΑΠΑ. Το οποίο όμως καλούνταν από το 2000 να πληρώνει δαπάνες (όπως οι ανελαστικές) από «ίδιους» πόρους, κάτι που κανονικά θα έπρεπε να γίνεται μέσω του κρατικού προϋπολογισμού. Επιπλέον να θυμίσουμε ότι, ήδη, «κομβικά» πωλητήρια σε επιλεγμένα μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους έχουν περάσει στη διαχείριση του Οργανισμού Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού ΑΕ.
Εγκαινιάζεται στις 9/2 (8μ.μ.) στην «Τιτάνιουμ Yiayiannos gallery» (Βασ. Κωνσταντίνου 44), έκθεση έργων της Αντωνίας Παπατζάκη. Οπως σημειώνεται στον κατάλογο, «τα έργα της είναι απλά, γεωμετρικά και ταυτόχρονα ανέγγιχτα και ζωντανά. Το έργο ενορχηστρώνεται με μεταλλικά τετράγωνα ή παραλληλόγραμμα παραλληλεπίπεδα και διαφανή υλικά που επιτρέπουν στο φως να τα διαπερνά, να "ταξιδεύει" και να αποκτά μορφή». Την ίδια μέρα, στον ίδιο χώρο εγκαινιάζεται έκθεση ζωγραφικής του Χρήστου Βουγιουκλή. Τίτλος της «Οικογενειακά πορτρέτα». Πρόκειται για μία σειρά από λάδια, κάρβουνα και παστέλ, η οποία απασχολεί τον καλλιτέχνη την τελευταία δεκαετία. Και οι δύο εκθέσεις θα διαρκέσουν έως τις 28/2.
Εκθεση έργων ζωγραφικής του Κυριάκου Μορταράκου εγκαινιάζεται στις 8/2 στην γκαλερί «Νέες Μορφές» (Βαλαωρίτου 9). Ο καλλιτέχνης συνεχίζει το αφιέρωμα «Σιωπηλή τριλογία» στους φίλους και συγγενείς που δε ζουν πια, με αναφορά στο μεγάλο ζωγράφο Βαν Γκογκ. Μετά το 1ο και 2ο μέρος της τριλογίας, που εκτέθηκε το 2001 και 2004, παρουσιάζει στις «Νέες Μορφές» το 3ο μέρος της τριλογίας με θέμα «το ανθρακωρυχείο, το ηλιοτρόπιο και εσωτερικά δωματίων». Τριάντα περίπου έργα, με χρώματα φωτεινά και έντονα, που θα εκτεθούν έως τις 5/3.
Εκθεση έργων του Γιάννη Λασηθιωτάκη εγκαινιάζεται στις 10 του Φλεβάρη στην «Αίθουσα Τέχνης Αθηνών» (Γλύκωνος 4). Τίτλος της «You are what you is». Θα διαρκέσει έως τις 5/3.