ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 10 Απρίλη 2005
Σελ. /32
ΔΙΕΘΝΗ
Στα 105 δολάρια η τιμή του πετρελαίου!

Παπαγεωργίου Βασίλης

Την περασμένη Τρίτη η τιμή του αργού πετρελαίου στην αγορά της Νέας Υόρκης σημείωσε νέα άνοδο, φθάνοντας τα 58,28 δολάρια το βαρέλι. Την ίδια ώρα στην αγορά του Λονδίνου η τιμή του Μπρεντ έφθανε τα 57,65 δολάρια το βαρέλι. Η εξέλιξη πυροδότησε νέες συζητήσεις σχετικά με το πού μπορούν να φθάσουν οι τιμές του «μαύρου χρυσού».

Στο πλαίσιο αυτών των συζητήσεων η μεγαλύτερη αμερικανική επενδυτική τράπεζα «GoldmanSachs», που είναι ο μεγαλύτερος παίκτης στα ενεργειακά παράγωγα, ειδοποίησε ότι η τιμή του αργού θα εκτιναχτεί ενδεχομένως στα 105 δολάρια!!!

Η προειδοποίηση της «GoldmanSachs», όπως ήταν φυσικό, προκάλεσε σοκ στις διεθνείς αγορές. Ομως, πού οφείλεται αυτό το νέο ράλι των τιμών;

Ο πρώτος παράγοντας που ενοχοποιείται για τις νέες αυξήσεις είναι οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρίες, των οποίων τα κέρδη εκτινάχτηκαν το 2004 στα ύψη. Οι πωλήσεις των πέντε μεγαλύτερων απ' αυτές υπολογίστηκαν στα 83,3 δισ. δολάρια και τα κέρδη τους σε 5,6 δισ. δολάρια!

Για τις αυξήσεις των τιμών ευθύνεται βεβαίως και η διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση και ειδικά από ταχύτατα αναπτυσσόμενες οικονομίες, όπως της Κίνας και της Ινδίας.

Τα τελευταία χρόνια στο ράλι των τιμών πολύ σημαντικό ρόλο παίζουν τα κερδοσκοπικά παιχνίδια στο χρηματιστήριο του πετρελαίου, όπου επενδύονται μεγάλα κεφάλαια.

Φυσικά, το σταυρόλεξο της πετρελαϊκής αγοράς περιλαμβάνει και άλλους παράγοντες, όπως οι γεωπολιτικές εξελίξεις (εισβολή στο Ιράκ και το Αφγανιστάν), τα «βελούδινα πραξικοπήματα» που οργανώνουν οι ΗΠΑ στις χώρες της Κασπίας και του Καυκάσου, τα συμφέροντα των πετρελαιοπαραγωγών κρατών κ.ά.

Αξιοπρόσεκτες, όμως, είναι οι κινήσεις των μεγάλων πετρελαϊκών εταιριών, οι οποίες αξιοποιούν τις περιστάσεις και τις συνθήκες για να θέσουν υπό τον έλεγχό τους συνεχώς μεγαλύτερα πετρελαϊκά αποθέματα σε διάφορα σημεία του πλανήτη.

Ετσι, όπως έγινε γνωστό, ο πετρελαϊκός κολοσσός «ChevronTexaco» εξαγόρασε την 8η μεγαλύτερη πετρελαϊκή εταιρία των ΗΠΑ «Unocal» έναντι 16,4 δισ. δολαρίων. Η εξαγορά της καλιφορνέζικης εταιρίας είναι η μεγαλύτερη στον κλάδο μετά το κύμα των μεγασυγχωνεύσεων στα τέλη της δεκαετίας του '90, που δημιούργησε κολοσσούς.

Με την απόκτηση της «Unocal», η «ChevronTexaco» - 2η μεγαλύτερη πετρελαϊκή εταιρία των ΗΠΑ - ενισχύει την παρουσία της στις δραστηριότητες εξόρυξης και παραγωγής, ειδικά στην Απω Ανατολή. Η «Unocal» λειτουργεί ή συμμετέχει σήμερα σε δραστηριότητες παραγωγής και εξόρυξης πετρελαίου και φυσικού αερίου σε Ταϊλάνδη, Ινδονησία, Βιρμανία, Μπανγκλαντές, Ολλανδία, Αζερμπαϊτζάν, Κονγκό, Βραζιλία και στον Κόλπο του Μεξικού.

Η «ChevronTexaco» μαζί με τις «ExxonMobil», «ConocoPhillips», ΒΡ και «Royal Dutch/Shell» ελέγχουν συνολικά το 14,2% της παγκόσμιας παραγωγής αργού πετρελαίου, ποσοστό που ισοδυναμεί με το αντίστοιχο μερίδιο των πετρελαιοπαραγωγών χωρών της Μέσης Ανατολής που είναι μέλη του ΟΠΕΚ.

Ο μύθος της «παραγωγικότητας»

Το τελευταίο διάστημα, στις Ηνωμένες Πολιτείες και στην Ευρωπαϊκή Ενωση, ορισμένοι εργοδότες εμφανίζονται διατεθειμένοι να προχωρήσουν σε προσλήψεις εργαζομένων, απαιτώντας όμως, ως αντιστάθμισμα, το «πάγωμα», ή τη μείωση, των αποδοχών των εργαζομένων στις επιχειρήσεις τους.

Σε ορισμένες περιπτώσεις και υπό την ανοχή των κυβερνήσεων, οι επιχειρηματίες καταφέρνουν να επιβάλλουν τέτοιες ρυθμίσεις. «Αξιοποιώντας» το υψηλό ποσοστό της ανεργίας και εκβιάζοντας ανοιχτά τους εργαζόμενους, πετυχαίνουν έτσι, τόσο τη μείωση του «κόστους εργασίας», όσο και την αύξηση της «παραγωγικότητας».

Τα στοιχεία, πάντως, αποδεικνύουν ότι οι ιθύνοντες στις ΗΠΑ και την Ευρωπαϊκή Ενωση, όταν μιλούν για «παραγωγικότητα», εννοούν το πραγματικό ξεζούμισμα των εργαζόμενων, από τους οποίους ζητούν όχι μόνο να εργάζονται με τον ίδιο, ή χαμηλότερο μισθό, αλλά και για πολύ περισσότερες ώρες.

Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, το ότι σε όλες τις χώρες της ΕΕ (οι Ηνωμένες Πολιτείες είχαν προηγηθεί) βρίσκονται αυτήν την περίοδο σχέδια ανατροπής των εργασιακών σχέσεων, με βασικό στόχο το ωράριο εργασίας. Είτε με συνεχείς διευρύνσεις, είτε και με πλήρη απελευθέρωση του ωραρίου εργασίας, ο στόχος είναι πάντα ο ίδιος.

Σε τέτοιες ρυθμίσεις στηρίζεται και το «θαύμα της παραγωγικότητας» στις ΗΠΑ, όπως το εξυμνούν οι αστοί οικονομολόγοι και το εκθειάζουν οι ηγέτες των κρατών - μελών της ΕΕ.

Τα στοιχεία του Οργανισμού για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη (ΟΟΣΑ) δείχνουν ότι, μετά το 1995, η εντυπωσιακή αύξηση της παραγωγικότητας στις ΗΠΑ (3,5%) βασίστηκε στη χωρίς τέλος επιμήκυνση του πραγματικού χρόνου εργασίας και στο ταυτόχρονο «πάγωμα» των αμοιβών των εργαζομένων. Μελέτες έχουν δείξει ότι την περίοδο του «θαύματος» - στα τέλη του '90 - οι εργαζόμενοι στην Αμερική δούλευαν ετησίως 164 ώρες περισσότερο απ' όσο στα τέλη του 1970.

ΓΕΡΜΑΝΙΑ: Κατά 2,2% μειώθηκε σε μηνιαία βάση το Φλεβάρη η βιομηχανική παραγωγή στη Γερμανία, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία, που έδωσε την Πέμπτη στη δημοσιότητα η κυβέρνηση της χώρας. Οι αναλυτές ανέμεναν πτώση κατά 1,2%. Το Γενάρη, η εν λόγω παραγωγή είχε σημειώσει αύξηση της τάξης του 2,8%.

ΒΡΕΤΑΝΙΑ: Πτώση για πρώτη φορά από τον Αύγουστο του 2004 σημείωσε το Φλεβάρη η βιομηχανική παραγωγή στη Βρετανία, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που ανακοίνωσε η κρατική στατιστική υπηρεσία. Συγκεκριμένα, η εν λόγω παραγωγή υποχώρησε κατά 0,5% έναντι του Γενάρη, ενώ οι αναλυτές δεν ανέμεναν μεταβολή. Σε ετήσια βάση ενισχύθηκε κατά 0,9%, ενώ οι προβλέψεις των αναλυτών έκαναν λόγο για αύξηση 1,6%.

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ: Τη λήψη παρεμβατικών μέτρων αποφάσισε η Ευρωπαϊκή Ενωση, αν η αύξηση των εισαγωγών κλωστοϋφαντουργικών από Κίνα υπερβεί το 10%, το 2005, κάτι που θεωρείται, όμως, βέβαιο. Ο Ευρωπαίος επίτροπος Εμπορίου, Πίτερ Μάντελσον, παραδέχτηκε ότι δέχεται ολοένα και περισσότερες πιέσεις από Ευρωπαίους κατασκευαστές ενδυμάτων, οι οποίοι παραπονούνται για τις εισαγωγές φθηνών κινεζικών προϊόντων. Ετσι, η Ενωση παρουσίασε, χθες, ένα «σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης», το οποίο θα παρακολουθεί τις εισαγωγές και αποτελεί «προάγγελο» επιβολής επίσημων περιορισμών.

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ: Αύξηση, της τάξης του 1,8%, παρουσίασαν το πρώτο τρίμηνο οι πωλήσεις της «Audi», θυγατρικής της «Volkswagen», και η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία επανέλαβε χθες τις εκτιμήσεις της ότι το 2005 θα αποτελέσει ακόμη μια χρονιά ρεκόρ πωλήσεων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ