ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 21 Απρίλη 2005
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Μεγάλες ανατιμήσεις για χιλιάδες φάρμακα

Πρωτοφανής σύμπλευση της κυβέρνησης με τις πιο προκλητικές αξιώσεις των φαρμακοβιομηχάνων

Αν εφαρμοστεί το νέο σύστημα οι εργαζόμενοι θα πληρώνουν αισθητά ακριβότερα τα φάρμακα
Αν εφαρμοστεί το νέο σύστημα οι εργαζόμενοι θα πληρώνουν αισθητά ακριβότερα τα φάρμακα
Αυξήσεις τιμών σε χιλιάδες φάρμακα ευρείας κυκλοφορίας πρόκειται να επιφέρει ο νέος τρόπος τιμολόγησης που ανακοίνωσε χτες ο υπουργός Ανάπτυξης, Δ. Σιούφας. Στην πραγματικότητα, η κυβέρνηση υλοποιεί τις αξιώσεις που κατά καιρούς προβάλλουν οι φαρμακοβιομήχανοι και παρά το γεγονός ότι πριν από τις εκλογές τα στελέχη της ΝΔ καταδίκαζαν αντίστοιχες μεθοδεύσεις που είχαν δρομολογήσει οι υπουργοί του ΠΑΣΟΚ. Το πρόσχημα, τότε και τώρα, είναι η ενίσχυση της εγχώριας φαρμακοβιομηχανίας και η πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία «έδειξε το δρόμο» για νομοθετικές αλλαγές με στόχο ανατιμήσεις και τη συμμόρφωση με τις κοινοτικές οδηγίες. Οι νέες ρυθμίσεις έρχονται να συμπληρώσουν, από μια άλλη σκοπιά, το παζλ της κυβερνητικής πολιτικής στο χώρο της Υγείας, καθώς έχουν προηγηθεί τα νομοθετήματα του υπουργείου Υγείας για τη δημιουργία Ανωνύμων Εταιριών με σκοπό τη διαχείριση μονάδων Υγείας, που στην ουσία παραδίδουν τις υπηρεσίες Πρόνοιας, μέσω των «συμπράξεων», στην επιχειρηματική δραστηριότητα.

Σύμφωνα με το νέο πλαίσιο που ανακοινώθηκε χτες για την τιμολογιακή πολιτική των φαρμάκων:

Πρώτο: Η τιμή των νέων φαρμάκων θα καθορίζεται με βάση το μέσο όρο των τριών κάθε φορά φθηνότερων χωρών της ΕΕ. Υπόψη θα λαμβάνονται δύο χώρες από τις 15 και μία από τις νεοεισαχθείσες 10 χώρες. Μέχρι τώρα αποτελούσε πλαφόν η φθηνότερη χώρα της ΕΕ. Από μόνη της αυτή η αλλαγή εκτιμάται ότι θα εκτινάξει τις τιμές χιλιάδων φαρμάκων στα ύψη.

Δεύτερο: Καταργείται η διαδικασία κοστολόγησης και τιμολόγησης για τα εγχωρίως παραγόμενα πρωτότυπα φάρμακα, τα οποία στο εξής θα έχουν την ίδια τιμή με τα αντίστοιχα εισαγόμενα πρωτότυπα φάρμακα. Το αποτέλεσμα θα είναι να ακριβύνει το μεγαλύτερο μέρος των εγχωρίως παραγομένων, αφού οι τιμές τους στην πραγματικότητα θα εξισωθούν με εκείνες των εισαγομένων.

Τρίτο: Η προσαρμογή των νέων τιμών για τα φάρμακα που ήδη κυκλοφορούν θα γίνεται είτε μετά από αίτηση των ίδιων των βιομηχάνων, είτε με πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης. Στελέχη του υπουργείου προεξοφλούν ότι στη διαδικασία της έγκρισης των αυξήσεων τιμών που θα ζητούν οι φαρμακοβιομήχανοι θα διεξαχθούν παζάρια στη βάση της αντιστάθμισης μικρότερων ποσοστών ανατιμήσεων με διατήρηση των τιμών σε άλλα φάρμακα για τα οποία ενδεχομένως θα προκύψουν μειώσεις.

Με το ίδιο πρόσχημα, τη δήθεν ενθάρρυνση, δηλαδή, της συνέχισης της παραγωγής φαρμάκων στην Ελλάδα και την αποφυγή της αντικατάστασής τους από εισαγωγές σε υψηλότερες τιμές, θα εξεταστούν με προτεραιότητα - «κατ' εξαίρεση», σύμφωνα με το υπουργείο - φάρμακα που με υπόδειξη και του υπουργείου Υγείας θεωρούνται απαραίτητα για τη δημόσια υγεία και «ευάλωτα σε υποκατάσταση από ακριβότερα παρόμοιας δράσης και αποτελεσματικότητας των οποίων η τιμή είναι καθηλωμένη επί χρόνια με αποτέλεσμα πολλά από αυτά να αποσύρονται». Λόγος γίνεται στην προκειμένη περίπτωση για τα λεγόμενα φθηνά φάρμακα, για τα οποία, όπως διευκρίνισε στη διάρκεια της χτεσινής συνέντευξης η πολιτική ηγεσία του υπουργείου, ούτε λίγο-ούτε πολύ, η κυβέρνηση αντί για οποιοδήποτε άλλο μέτρο κρίνει ότι είναι σκόπιμο να αυξήσει τις τιμές τους ακόμα και περισσότερο απ' όσο δικαιολογούν τα κοστολογικά τους στοιχεία προκειμένου να μην αντικατασταθούν με εισαγόμενα κατά πολύ ακριβότερα. Με δεδομένο ότι τα φάρμακα που πωλούνται μέχρι τρία ευρώ αποτελούν το 48% του όγκου των πωλήσεων φαρμάκων και ότι είναι κυρίως σκευάσματα που λίγο-πολύ χρησιμοποιεί ο καθένας είναι φανερό ότι οι ανατιμήσεις που θα επιβληθούν αφορούν στη συντριπτική πλειοψηφία του λαού.

Παράλληλα, πρόθεση της κυβέρνησης είναι η τιμή των πρωτοτύπων φαρμάκων που λήγει το δικαίωμα προστασίας (πατέντα) να μειώνεται στο εξής κατά 20%, ενώ η τιμή των αντιγράφων παραμένει στο 80% της τιμής του πρωτοτύπου.

Τα φάρμακα μπορεί να ακριβαίνουν, ωστόσο ο υφυπουργός Ανάπτυξης Γ. Παπαθανασίου υποστήριξε χτες ότι, με βάση τις τιμές εκατό σκευασμάτων που αποτελούν περίπου το 55% του συνόλου των πωλήσεων φαρμάκων, με το νέο σύστημα τιμολόγησης προκύπτουν μεσοσταθμικές μειώσεις τιμών 5-7%, κάτι που η κυβέρνηση οφείλει να το εξηγήσει πιο πρακτικά, πιο χειροπιαστά στους εργαζόμενους, οι οποίοι όταν εφαρμοστεί το νέο σύστημα θα πληρώνουν αισθητά ακριβότερα τα φάρμακα.


ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ακριβαίνουν 11% τα εισιτήρια

Κυβερνητικό μποναμά στους ιδιοκτήτες των λεωφορείων ανακοίνωσε ο Μιχ. Λιάπης

Νέα προίκα στον ιδιωτικό Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), και αύξηση της τιμής του εισιτηρίου για τις μετακινήσεις με τα λεωφορεία του, ανακοίνωσε χτες ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών, Μιχάλης Λιάπης, που βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη, προκειμένου να εξαγγείλει το νέο συγκοινωνιακό χάρτη του νομού. Σ' αυτά τα πλαίσια επανέφερε το θέμα του κλιμακωτού ωραρίου λειτουργίας καταστημάτων και δημόσιων υπηρεσιών, με πρόσχημα την εκτόνωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης σε ώρες αιχμής και επανέλαβε τις γνωστές εξαγγελίες για τη δημιουργία της υποθαλάσσιας οδικής αρτηρίας, του μετρό, του προαστιακού σιδηροδρόμου, της ενδοδιαδημοτικής και διαδημοτικής συγκοινωνίας.

Ο Μιχ. Λιάπης εξήγγειλε τη θέσπιση ενιαίου εισιτηρίου για τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ και την αύξηση της τιμής του από 0,45 ευρώ σε 0,50 ευρώ ή σε ποσοστό 11,1%. Επίσης ανακοίνωσε τη χρηματοδότηση του ΟΑΣΘ με 15 εκατ. ευρώ για την προμήθεια 70 νέων λεωφορείων, στο πλαίσιο της σταδιακής αντικατάστασης του στόλου του ΟΑΣΘ, με στόχο μέχρι το τέλος του 2007 το 80% των λεωφορείων να έχει ηλικία κάτω των 5 ετών.

Νέα γενναία χρηματοδότηση λοιπόν για τον ιδιωτικό ΟΑΣΘ, ενώ την ίδια ώρα περικόπτονται οι δαπάνες για τις δημόσιες συγκοινωνίες κατά 50% για το 2005 και κατά 150% για το 2006.

Εξάλλου ο υπουργός ανακοίνωσε ότι ως το τέλος 2005 στοχεύει να θέσει σε εφαρμογή την πρώτη φάση του προαστιακού σιδηροδρόμου στην περιοχή της Θεσσαλονίκης. Μέσα σε τρεις μήνες θα ολοκληρωθεί και η μελέτη για την οριστική δημοπράτηση του έργου της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας. Ενώ εντός του 2005 αναμένεται να αναδειχτεί και ο ανάδοχος του έργου του μετρό Θεσσαλονίκης. Εξήγγειλε, τέλος, επέκταση του δικτύου λεωφορειολωρίδων, στις οδούς Εθνικής Αντίστασης (από την οδό Μεγ. Αλεξάνδρου μέχρι την οδό Αιγαίου - Δ. Καλαμαριάς) και Βασιλίσσης Ολγας (από την οδό Αιγαίου μέχρι την οδό Θεμ. Σοφούλη). Για την αστυνόμευση των λεωφορειολωρίδων θα διατεθεί ειδική δύναμη της Τροχαίας και θα εγκατασταθούν 5 νέες κάμερες παρακολούθησης και φωτογράφισης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ