ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 8 Μάη 2005
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ο Ανθρωπος (6)

Οπως θα θυμάστε, το έγραφα στο προηγούμενο σημείωμά μου για τον Ανθρωπο, στα μέσα του 19ου αιώνα είχε διατυπωθεί, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, πως ο Ανθρωπος δεν ήταν «δημιούργημα» του «θεού», αλλά «προϊόν» της Εξέλιξης, με το μηχανισμό της Φυσικής Επιλογής. Μια σημαντική θεωρία στο χώρο της βιολογικής επιστήμης που διατυπώθηκε από τον Κάρολο Δαρβίνο στα βιβλία του «Η προέλευση των ειδών» και «Η καταγωγή του Ανθρώπου». Βέβαια, δε σημαίνει καθόλου πως τα δύο αυτά βιβλία και όσα άλλα σχετικά κείμενα με το θέμα αυτό κυκλοφόρησαν έδωσαν τέλος στη συζήτηση. Η Εκκλησία δε σκόπευε να παραδώσει τα όπλα και οπαδοί εκείνου του γραφικού Ιρλανδού, του επισκόπου Usher, που πίστευε πως ο Ανθρωπος δημιουργήθηκε από το θεό τον Οκτώβρη του 4004 π.Χ., υπήρχανε ακόμα, και μάλιστα περισσότεροι, δεν έλεγαν να οπισθοχωρήσουν. Και γνωστοί με το χαρακτηρισμό «Φουνταμενταλιστές», όρος που κυκλοφόρησε για πρώτη φορά, πού αλλού, στις ΗΠΑ, και που σημαίνει πιστός οπαδός των γραφών της Βίβλου και κατ' επέκτασιν «δογματικός, συντηρητικός» έστησαν ολόκληρη ψευτοεπιστημονική επιχειρηματολογία τον Δημιουργισμό (Greationism). Με βάση αυτήν την επιχειρηματολογία και με τη βοήθεια ρατσιστών, συντηρητικών αρχόντων του Νότου, (αναφέρομαι πάντα στις ΗΠΑ) προχώρησαν ακόμα και σε δίκες αυτών που τολμούσαν να διδάξουν στο σχολείο τη θεωρία της Εξέλιξης. Εγινε παγκόσμια γνωστή, (αποτέλεσε, μάλιστα, το σενάριο κινηματογραφικής ταινίας) η περίφημη «δίκη της μαϊμούς» που στήθηκε στο Ντέιτον του Τενεσί το 1925.

Κατηγορούμενος ήτανε ο δάσκαλος Τζον Σκόουπς, που δίδασκε στους μαθητές του τη θεωρία της Εξέλιξης. Ο Σκόουπς αθωώθηκε, βέβαια, πλήρωσε όμως πρόστιμο 1.000 δολάρια. Τόσο εκτιμήθηκε από τους δικαστές του Τενεσί η σοβαρότητα μιας συζήτησης σχετικά με τη θεωρία που άλλαξε τις απόψεις όλης της Οικουμένης για την ηλικία και την ιστορία του Ανθρώπου. Βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνούμε πως 11 χρόνια πριν από τη «δίκη της μαϊμούς», έγινε και στο Ναύπλιο η δίκη με κατηγορούμενους τον Α. Δελμούζο και τον Κ. Σαράτση για τις προοδευτικές τους ιδέες που ήθελαν να εφαρμόσουν στο Παρθεναγωγείο του Βόλου. Η δίκη αυτή έμεινε στην ιστορία με το χαρακτηρισμό «Τα αθεϊκά», όπου, μάλιστα, ένας από τους βασικούς μάρτυρες κατηγορίας ήτανε ο ιδιοκτήτης κεντρικού γαλακτοπωλείου του Βόλου, ο οποίος κατέθεσε πως οι κατηγορούμενοι αγόραζαν και έπιναν, βέβαια, γάλα και την Τετάρτη και την Παρασκευή, γεγονός που αποδείκνυε την «αθεΐα» τους!

Κι αυτά τα συνοπτικά, όσον αφορά τη συμβολή της θεωρίας της Εξέλιξης, τις αντιστάσεις που συνάντησε από τους φουνταμενταλιστές της Εκκλησίας, τους συντηρητικούς και τους θρησκόληπτους, τους σκοταδιστές και τους Φαρισαίους της κοινωνίας.

Το κακό είναι πως αυτή ιστορία δεν τελειώνει εδώ, ούτε, φυσικά, θα είχα εγώ την αφελή βεβαιότητα πως με τα κυριακάτικά μου σημειώματα θα εξαντλούσα το θέμα. Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνούμε πως η καθημερινή μας ζωή είναι γεμάτη από τέτοιες ιστορίες. Δε θα ήτανε υπερβολή, αν έλεγα πως ακόμα και οι δικοί μας αγώνες για το «δίκιο και τη λευτεριά» που έλεγε και το παλιό τραγούδι, αντιμετωπίζονται, όπως τότε, πριν από 80 χρόνια αντιμετωπίστηκε ο Τζον Σκόουπς στο Ντέιτον του Τενεσί, γιατί οι σκοταδιστές δεν έλειψαν ακόμα από τη ζωή μας. Και νομίζω πως κάποτε πρέπει να τους καθίσουμε εμείς στο «σκαμνί». Οχι, φυσικά, για να πληρώσουν πρόστιμο 1.000 δολάρια, όπως πλήρωσε ο προοδευτικός εκείνος δάσκαλος, μα για να πληρώσουν με την ίδια τους τη ζωή, γιατί δε λένε να παραδεχτούν πως ο Ανθρωπος, ο δημιουργός του Πολιτισμού, ο εργαζόμενος Ανθρωπος δε γεννήθηκε τον Οκτώβρη του 4004 π.Χ. μα πολύ παλιά. Πολύ πιο παλιά. Το πόσο παλιά μάς το λένε τα ευρήματα της Παλαιοανθρωπολογίας, για τα οποία θα γράψω την άλλη Κυριακή!


Του
Γιώργου ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ


Τραγούδια που έκαναν Αντίσταση

Συναυλία για το λαό από μπάντα του ΕΛΑΣ (Φωτογραφία: Σπύρος Μελετζής)
Συναυλία για το λαό από μπάντα του ΕΛΑΣ (Φωτογραφία: Σπύρος Μελετζής)
«Βροντάει ο Ολυμπος, αστράφτ' η Γκιώνα/ μουγκρίζουν τ' Αγραφα σειέτ' η στεριά/ στ' άρματα, στ' άρματα εμπρός στον αγώνα για τη χιλιάκριβη τη λευτεριά...» (Θούριος της Εθνικής Αντίστασης), «Λευτεριά πανώρια κόρη/ κατεβαίνει απ' τα όρη...» (Υμνος του ΕΑΜ), «Με τη χρυσή της νιότης πανοπλία/ το θάρρος, την ορμή, τη λεβεντιά/ πετάμε στον αγώνα, στη θυσία/ για την Ελλάδα, για τη λευτεριά...» (Υμνος της ΕΠΟΝ), «Τι τα θέλουμε τα όπλα,/ τα κανόνια, τα σπαθιά,/ να τα κάνουμε αλέτρια,/ να χορταίνει η αγροτιά»...

Τραγούδια - σαλπιγκτές της ασίγαστης πάλης για ζωή, λευτεριά, λαϊκή δικαιοσύνη. Πλασμένα με τη μυρουδιά της μπαρούτης, τον ελεύθερο αέρα των βουνών, την ανυπότακτη φλόγα που έκαιγε στα σωθικά των δημιουργών τους και όσων τα τραγουδούσαν. Αντάρτικα τραγούδια, που ανάβλυσαν από το πυρακτωμένο καμίνι της Αντίστασης, σκορπίζοντας ολόγυρα τις «σπίθες» της ελπίδας και της θέλησης για μιαν άλλη κοινωνία, δίχως σκοτάδι κι εκμετάλλευση. Τραγούδια, που έγιναν πολεμίστρες στ' άπαρτα κάστρα του αγώνα και τα οποία, μετά την Κατοχή και τον Εμφύλιο, απαγορεύτηκαν, καθώς οι κρατούντες επιδίωκαν να τα ξεριζώσουν από τη μνήμη του ελληνικού λαού - γιατί ακριβώς εξέφραζαν διαχρονικά το αντιστασιακό πνεύμα... Μέσα από αυτά, η γενιά της Εθνικής Αντίστασης, του ΕΑΜ / ΕΛΑΣ, της ΕΠΟΝ, του ΕΛΑΝ, της Εθνικής Αλληλεγγύης όρθωνε το ανάστημά της, ...πολεμούσε και τραγουδούσε. Οπως αναφέρει η Μαρία Δημητριάδου στο βιβλίο της «Πολεμάμε και τραγουδάμε» (έκδοση ΠΕΑΕΑ), «όσο θέριευε ο αντιστασιακός αγώνας και "βρόντησε το αντάρτικο ντουφέκι στα δοξασμένα λημέρια της αθάνατης κλεφτουριάς...", γιγαντώθηκε η ανάγκη του λαού μας να εκφράσει τον πατριωτισμό του με δικούς του στίχους και μελωδίες. Γι' αυτό και πολλών τραγουδιών συνθέτες και στιχουργοί υπήρξαν οι άγνωστοι ηρωικοί αγωνιστές. Ταυτοχρόνως, πολλοί γνωστοί στιχουργοί και συνθέτες ζευγάρωσαν τις τέχνες τους, με αποτέλεσμα να ξεχυθούν σαν χείμαρρος τα αντάρτικα αντιστασιακά τραγούδια, που συντρόφευαν τους χαλκέντερους αγωνιστές στη ζωή, στις μάχες, στις μακρινές και δύσκολες πορείες τους, στο χορό και ...στο θάνατο». Ανάμεσά τους, οι Αττίκ, Κώστας Βάρναλης, Βασίλης Ν. Δόικος, Μίκης Θεοδωράκης, Γιάννος Ιωάννου, Κώστας Γ. Καλαντζής («Θεσσαλός»), Νίκος Καρβούνης, Γιώργος Κοτζιούλας, Αργύρης Κουνάδης, Ανδρόνικος Κουρούκλης, Μενέλαος Λουντέμης, Σοφία Μαυροειδή - Παπαδάκη, Ευάγγελος Μαχαίρας, Γιάννης Μιχαλόπουλος («Ωρίων»), Ιάνης Ξενάκης, Αλέκος Ξένος, Κωστής Παλαμάς, Λευτέρης - Τριαντάφυλλος Παπάζογλου, Νίκος Παπαπερικλής, Στάθης Πρωταίος, Δημήτρης Ραβάνης - Ρεντής, Βασίλης Ρώτας, Χάρης Σακελλαρίου, Ακης Σμυρναίος («Αστραπόγιαννος»), Απόστολος Σπήλιος, Γεράσιμος Σταυρολέμης («Γρηγόρης»), Νίκος Τσάκωνας, Γιώργος Κ. Τσαπόγας, Δημήτριος Φίτσιος, Ναυσικά Φλέγγα - Παπαδάκη, Λάκης Χατζής (τα ονόματα από το βιβλίο «Πολεμάμε και τραγουδάμε»).

«Τα τραγούδια της Αντίστασης», έλεγε ο συνθέτης και πρωτοπόρος στο μεγάλο αγώνα Αλέκος Ξένος, «είτε όλοι εμείς οι επώνυμοι τα γράψαμε, είτε οι ανώνυμοι δημιουργοί, είχαμε την ίδια δεξαμενή έμπνευσης, γράψαμε για τον ίδιο σκοπό και τα τραγούδια ζωντάνευαν μόνο στο στόμα του αγωνιζόμενου λαού... Επομένως, τα τραγούδια τα έγραψε ο λαός και σ' αυτόν ανήκουν...». Ο Ζακυνθινός μουσικοσυνθέτης, μεταξύ άλλων, συνέθεσε και τον ύμνο της ΠΕΕΑ: «Απ' τη στάχτη βγαίνεις ξανά / ίδια γεννιέται πάντα νέα / με τη σημαία της ΠΕΕΑ / με τα βλαστάρια τα γενναία»... / «Αίμα και δάκρυ πέφτει στη γης / πάντα διψάνε οι τύραννοι / με το σπαθί σου δίκαια οργής / τη λευτεριά μας θα σημάνει...».

«Τα τραγούδια αυτά (...) που φλογίζονταν από την άμεση συγκίνηση, δεν αξιοποιούσαν τότε την Αντίσταση, έκαναν αντίσταση! Δεν ήταν στίχοι και μουσική, ήταν όπλο και αγωνιστική πράξη!», σημείωνε η αξέχαστη ποιήτρια Σοφία Μαυροειδή - Παπαδάκη, η οποία, ύστερα από πρόταση της Ελλης Αλεξίου, έγραψε μέσα σε μια νύχτα τον πολυτραγουδισμένο Υμνο του ΕΛΑΣ, σε μουσική του Νίκου Τσάκωνα. «Με τον ντουφέκι μου στον ώμο/ σε πόλεις, κάμπους και βουνά/, της λευτεριάς ανοίγω δρόμο/ τον στρώνω βάγια και περνά/. Εμπρός ΕΛΑΣ για την Ελλάδα/ το δίκιο και τη λευτεριά/, στ' ακρόβουνο και στην κοιλάδα/ πέτα, πολέμα με καρδιά. Ενα τραγούδι είν' η πνοή σου/ καθώς στη μάχη ροβολάς/, κι αντιλαλούν απ' τη φωνή σου/ πλαγιές και κάμποι: ΕΛΑΣ - ΕΛΑΣ...». Η ίδια έλεγε αργότερα: «...Σ' εκείνη την έξαψη, που μ' έκανε να συνθέσω εκείνο το τραγούδι μέσα σε μια νύχτα, έχω την εντύπωση πως πολύ είχε συντελέσει κι η γύρω πραγματικότητα. Ναι, το θυμούμαι καλά. Το σούρουπο της ίδιας μέρας περπατούσα στο περιβόλι μας, απορροφημένη στις σκέψεις μου για το θέμα του τραγουδιού, ενώ στους δρόμους αντιλαλούσαν οι πυροβολισμοί από τις συχνές συγκρούσεις, που γίνονταν τότε και στην Καλλιθέα. Κείνο τον τελευταίο χρόνο της Κατοχής, οιστρηλατημένη απ' το πλησίασμα της Λευτεριάς, κάθε γειτονιά έδινε τη μάχη της. Κάτω λοιπόν απ' αυτήν την υπόκρουση, σα να 'παιρνα κι εγώ μέρος στο χορό, φώναξα, σαν παρόρμηση, σαν κραυγή, σαν εκείνο τον "αέρα" του '40, το "Εμπρός ΕΛΑΣ για την Ελλάδα". Ετσι περπατώντας, σε μια ξέφρενη ψυχική κατάσταση, έφτιαξα τα δύο τετράστιχα της επωδού. Κι όταν ήρθε η νύχτα κι έφερε κάποια γαλήνη, πήρα χαρτί και μολύβι και γράφοντας και σβήνοντας, τέλειωσα το ποίημα, που το ήξερα πια απέξω και το 'λεγα και το ξανάλεγα σ' ένα κάποιο ρυθμό... Οταν ακούω τους νέους να τραγουδούν τον Υμνο του ΕΛΑΣ, αισθάνομαι ότι δικαιώθηκε η ζωή μου...».


Ρ. Σ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ