ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 18 Μάη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Αντιφάσεις και αδιέξοδα

Από παλιότερη κινητοποίηση των εικαστικών
Από παλιότερη κινητοποίηση των εικαστικών
Στο δρόμο μένουν οι εικαστικοί, αφού το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους τους κόβει, «για τυπικούς λόγους», τη δυνατότητα για σύνταξη. Συγκεκριμένα, με το νόμο που ψηφίστηκε επί ΠΑΣΟΚ (2002), απαιτείται από τους καλλιτέχνες που κρίθηκαν θετικά από αρμόδια επιτροπή του ΥΠΠΟ, να έχουν έως τα 65 τους χρόνια «τουλάχιστον ένα χρόνο εγγραφής σε φορέα κύριας ασφάλισης (ΤΕΒΕ ή ΙΚΑ) με την ιδιότητα που ζητούν τη σύνταξη». Με τη ρύθμιση αυτή, οι καλλιτέχνες παραπέμπονται στο ΤΕΒΕ, παρότι με νόμο εξαιρέθηκαν της υποχρεωτικής ασφάλισης σ' αυτό. Αυτήν την τυπική προϋπόθεση που θέτει ο νόμος για τις τιμητικές συντάξεις δεν πληρούν πολλοί υπερήλικες δημιουργοί, οι οποίοι παραμένουν - όπως όλος ο κλάδος - ανασφάλιστοι.

Την παραπάνω αντίφαση συμπληρώνει η απάντηση του υπουργού Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας, Π. Παναγιωτόπουλου, ότι «οι εικαστικοί, λόγω της ιδιομορφίας του καλλιτεχνικού επαγγέλματος, αφού η καλλιτεχνική δημιουργία δεν είναι επάγγελμα με μόνιμη διάθεση καλλιτεχνικού έργου, έχουν εξαιρεθεί από την υποχρεωτική ασφάλιση στον ΟΛΕΕ - ΤΕΒΕ, και μόνον προαιρετικά μπορούν να υπαχθούν στην ασφάλιση του οργανισμού αυτού».

Οπως σημειώνει σε ανακοίνωση - διαμαρτυρία του το ΔΣ του ΕΕΤΕ, «η κυβέρνηση εξακολουθεί να κωφεύει στο αίτημα του ΕΕΤΕ για τροποποίηση του νόμου για τις τιμητικές συντάξεις στο συγκεκριμένο άρθρο», ενώ το ΥΠΠΟ «εξακολουθεί να κρατάει κλειστά τα χαρτιά του στο αίτημα της καθολικής λύσης του ασφαλιστικού - συνταξιοδοτικού των καλλιτεχνών», θέμα που μένει στα συρτάρια των υπουργείων σχεδόν τριάντα χρόνια...

ΕΡΓΑ ΣΤΗΝ ΑΚΡΟΠΟΛΗ
Ζήτημα πολιτικής βούλησης

Τίποτα, ουσιαστικά, δεν εγγυάται την απρόσκοπτη συνέχιση και ολοκλήρωση των αναστηλωτικών έργων στην Ακρόπολη, όπως προκύπτει από μια πιο προσεκτική ανάγνωση των ομιλιών στην προχτεσινή παρουσίαση του απολογισμού των έργων του 2004, που συνδιοργάνωσαν η Ενωση Φίλων Ακροπόλεως και η Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης (ΥΣΜΑ) στο Κέντρο Μελετών Ακροπόλεως.

Η διευθύντρια της ΥΣΜΑ, Μαρία Ιωαννίδου είπε, μεταξύ άλλων, ότι σύμφωνα με τον προγραμματισμό της υπηρεσίας και της ΕΣΜΑ (Επιτροπή Συντήρησης Μνημείων Ακρόπολης) τα τρέχοντα έργα θα ολοκληρωθούν στο τέλος του 2006, «με την προϋπόθεση ότι θα επιλυθούν άμεσα τα προβλήματα που καθυστερούν ακόμα την επιχορήγηση της Υπηρεσίας με την απαιτούμενη χρηματοδότηση».

Για την αντιμετώπιση των προβλημάτων ευστάθειας των μνημείων της Ακρόπολης απαιτούνται και άλλες επεμβάσεις, γι' αυτό, ΕΣΜΑ και ΥΣΜΑ προτείνουν στο ΥΠΠΟ προγραμματισμό και για μετά το 2006. Οι χρονικές και οικονομικές εκτιμήσεις του προγραμματισμού έγιναν με την προϋπόθεση «να διατηρηθεί το εξειδικευμένο προσωπικό» και την απρόσκοπτη χρηματοδότηση των έργων στην Ακρόπολη. «Απομένει στην πολιτεία, η οποία έχει την τελική ευθύνη, να αποφασίσει και να εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις για την ολοκλήρωση των έργων στα μνημεία της Ακρόπολης», σημείωσε η διευθύντρια.

Αλλά και ο πρόεδρος της ΕΣΜΑ, ομότιμος καθηγητής, Χαράλαμπος Μπούρας, αναφέρθηκε σε «ζητήματα οικονομικά, διοικητικά και σχετικά με το προσωπικό (...) Τα δυσχερέστερα από αυτά ήταν αφ' ενός της ανανεώσεως ή τροποποιήσεως των συμβάσεων των εκτάκτων υπαλλήλων μας, και αφ' ετέρου της αξιολόγησης της απόδοσής τους, απαραίτητης για την παροχή επιμισθίου παραγωγικότητας». Πρόσθεσε ότι το 2004, «η πίεση για την επιτάχυνση του ρυθμού των εργασιών δεν υποβάθμισε ποιοτικώς τα έργα».

Σύμφωνα με την Μ. Ιωαννίδου, από το 2000 εκτελούνται 3 μεγάλες αναστηλώσεις στον Παρθενώνα, 2 στα Προπύλαια και 1 στο Ναό Αθηνάς Νίκης, «εργασίες συντήρησης της επιφάνειας σε όλες τις υπό αναστήλωση περιοχές των μνημείων καθώς και στο Ερέχθειο, εργασίες καταγραφής και ταξινόμησης των διάσπαρτων επί του βράχου μελών, καταγραφής και συστηματικής παρακολούθησης των προβλημάτων των περιμετρικών τειχών».

Από το 2000 έχουν αποσυναρμολογηθεί από τα τρία παραπάνω μνημεία και συντηρούνται 970 αρχιτεκτονικά μέλη, συνολικού βάρους 2.315 τόνων! Τα 480 επανατοποθετήθηκαν. Συγκολλήθηκαν 1.100 μεγάλα αρχαία θραύσματα, κατασκευάστηκαν 690 συμπληρώματα αρχιτεκτονικών μελών από νέο μάρμαρο, που συγκολλήθηκαν με αρχαία θραύσματα, καθώς και 90 μέλη από νέο μάρμαρο. Χρησιμοποιήθηκαν 320 κυβικά μέτρα μαρμάρου από τα λατομεία του Διονύσου. Η απορροφητικότητα της χρηματοδότησης ήταν 100%.

Ο απολογισμός έγινε στο «φόντο» των δημοσιευμάτων της βρετανικής εφημερίδας «Sunday Telegraph», η οποία - στηριζόμενη σε απόρρητα έγγραφα του Βρετανικού Μουσείου - αποκαλύπτει ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα έχουν υποστεί σοβαρές ζημιές τα τελευταία 30 χρόνια. Σε επιστολή του το 2002 στον Τόνι Μπλερ ο πρόεδρος των εφόρων του Μουσείου, σερ Τζον Μπόιντ, ανέφερε ότι «ο Παρθενώνας είναι ένα ερείπιο, που δεν πρόκειται να αποκατασταθεί».

Ο υφυπουργός Πολιτισμού, Π. Τατούλης, δήλωσε, μεταξύ άλλων, ότι «το θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα δεν τίθεται στη βάση του ποιος τα προσέχει περισσότερο» και ότι «τα γλυπτά θα πρέπει να επιστραφούν στην Ελλάδα». Τα δε σχόλια περί «ερειπίου» τα χαρακτήρισε ως «ατυχή».

«Λόγω της ημέρας... »

Να «επιλέξει το δρόμο του θετικού πνεύματος και του διαλόγου και όχι την ευκολία του άγονου αρνητισμού»(!) κάλεσε ο υφυπουργός Πολιτισμού, Π. Τατούλης, το Σύλλογο Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ), με αφορμή την απεργία που ανακοίνωσε για σήμερα, ζητώντας την απόσυρση του σ/ν για το νέο Οργανισμό του ΥΠΠΟ.

Η προσπάθεια του υφυπουργού να «μεταπείσει» τον ΣΕΑ - με τον οποίο συναντήθηκε χτες - σχετίζεται με το ότι η απεργία συμπίπτει με τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων, γι' αυτό και κάλεσε τους αρχαιολόγους να σεβαστούν την ημέρα. Θυμίζουμε ότι οι αρχαιολόγοι υπογράμμιζαν στην ανακοίνωσή τους ότι συνειδητά επέλεξαν τη σημερινή μέρα για την απεργία τους, δεδομένου ότι στο νομοσχέδιο προβλέπεται η μετατροπή των μουσείων σε ΝΠΔΔ αποσπασμένα από την Αρχαιολογική Υπηρεσία, «δρόμος» που οδηγεί στην ιδιωτικοποίησή τους.

Δεν πληρώνει το ΥΠΠΟ

«Απαράδεκτη» χαρακτηρίζει το Πανελλήνιο Σωματείο Εκτάκτου Προσωπικού Υπουργείου Πολιτισμού τη στάση του Ταμείου Διαχείρισης Πιστώσεων και Εκτέλεσης Αρχαιολογικών Εργων (ΤΔΠΕΑΕ), η διοίκηση του οποίου δεν υπογράφει τη συλλογική σύμβαση εργασίας 2003-2004.

Ετσι, όπως σημειώνει το σωματείο, οι εργαζόμενοι στα έργα του ΤΔΠΕΑΕ αμείβονται με τη σύμβαση του 2002, που σημαίνει μισθολογικές απώλειες. Επιπλέον, το σωματείο καταγγέλλει ότι εκκρεμεί η καταβολή της τρίτης δόσης των αναδρομικών από το 2002. Οι φύλακες αρχαιοτήτων δεν πληρώθηκαν τα εξαιρέσιμα - δηλαδή πλην του πενθημέρου - από την αρχή του 2005, ούτε τα αναδρομικά του 2003-2004.

Το σωματείο σημειώνει ότι προσπάθησε πολλές φορές να συναντήσει την ηγεσία του ΥΠΠΟ για να θέσει τα παραπάνω προβλήματα, αλλά «στο υπουργείο του πρωθυπουργού έχουν χρόνο για οτιδήποτε άλλο εκτός από τους εργαζόμενους». Προφανώς θα θεωρούν ότι και οι μισθοί των εργαζομένων εμπίπτουν στην «εκστρατεία» κατά του... «κρατικοδίαιτου πολιτισμού»...

Πολιτική «Πατριδογνωσία»

Αναδρομή στο ζωγραφικό έργο του Γιάννη Ψυχοπαίδη, από τη δεκαετία του '60 μέχρι σήμερα, αποτελεί η έκθεση «Πατριδογνωσία - Τέχνη, κοινωνία, πολιτική», αλλά και το ομότιτλο βιβλίο (εκδόσεις «Μεταίχμιο»). Εως τις 11/6, στο «Σπίτι της Κύπρου» (Ηρακλείτου 10), φιλοξενούνται 54 δημιουργίες, που διατρέχουν 40 χρόνια νεοελληνικής ιστορίας και προσωπικής ιστορίας του καλλιτέχνη. Πρόκειται για «διαδρομή σε έργα που έχουν σαφή πολιτική και κοινωνική αναφορά. Μια νοητή γραμμή με τους προβληματισμούς και τις ιδέες της γενιάς του '60 έως σήμερα, με άξονα την «ανατροπή και την αμφισβήτηση». Χαρακτηριστικές δημιουργίες από τις «Διαδηλώσεις», τις «Παρελάσεις», τις «Σκηνές του δρόμου» και τα πολιτικά πορτρέτα στη δεκαετία του '60, τις «Σημειώσεις στο Ρενουάρ», τη σειρά «Καρτ ποστάλ», «Πατριδογνωσία», «Μάθημα Ιστορίας»... Ανάμεσά τους ένας κύκλος χαρακτικών (χαλκογραφίες, ξυλογραφίες, λιθογραφίες) στη δεκαετία του '60, που εκτίθενται για πρώτη φορά.

Στο καλαίσθητο βιβλίο περιλαμβάνονται 282 συνολικά πίνακες, που εκφράζουν τη στενή σχέση της τέχνης με την κοινωνία, την ιδεολογία, την πολιτική και την ιστορία. Τα κείμενα υπογράφουν οι: Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, Μάρθα - Ελλη Χριστοφόγλου, Γεράσιμος Κουζέλης.

Διήμερο συμπόσιο με θέμα «Ιστορία και πολιτική στο έργο του Παντελή Βούλγαρη» διοργανώνει το Κινηματογραφικό Αρχείο του ΥΠΕΞ, αύριο και την Παρασκευή, στο αμφιθέατρο «Γιάννος Κρανιδιώτης» (Ακαδημίας 1), στο πλαίσιο των ετήσιων επιστημονικών συναντήσεων με τίτλο «Η μαρτυρία της κινηματογραφικής εικόνας». Συμμετέχουν πανεπιστημιακοί, ειδικοί του κινηματογράφου και δημοσιογράφοι που θα αναλύσουν το έργο του σκηνοθέτη, ο οποίος «καταγράφει και σχολιάζει με το φακό σημαντικά γεγονότα του σύγχρονου πολιτικού και κοινωνικού βίου της χώρας».

Το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ιδρυμα συμμετέχει στο σημερινό γιορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων, με ελεύθερη είσοδο και ξενάγηση. Στις 20/5 θα μιλήσει ο Βασίλης Ζηδιανάκης, επιμελητής της έκθεσης «Πτυχώσεις». Εξάλλου σήμερα, το Βυζαντινό Μουσείο, γιορτάζοντας τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων και τα 90χρονά του, διοργανώνει συναυλία της Ρόδης Τομουρτζουκ-γκιουλ με τίτλο «Η άλλη όχθη του Αιγαίου, με τραγούδια της Μικράς Ασίας». Συμμετέχουν οι μουσικοί Περικλής Παπαπετρόπουλος και Hakan Bingollu.

Αύριο Πέμπτη 19 Μάη στις 12.30 το μεσημέρι στη «Στοά του Βιβλίου» παρουσιάζονται δύο νέα βιβλία του καθηγητή Αντρέα Παναγόπουλου Θα μιλήσουν ο καθηγητής Β. Φίλιας, ο ποιητής Θ. Κωσταβάρας και η φιλόλογος - συγγραφέας Β. Κάππα. Αποσπάσματα θα διαβάσει η ηθοποιός Κ. Διδασκάλου. Θα ακολουθήσει δεξίωση. Είσοδος ελεύθερη.

To βιβλίο του Β. Κολοβού «Οι Αγίες των ημερών τους» θα παρουσιαστεί, αύριο, στην Καρδίτσα, σε εκδήλωση που διοργανώνουν η Επιτροπή Ειρήνης, ο Σύλλογος Γυναικών και η τοπική Γραμματεία του ΠΑΜΕ, στις 8.30 μ.μ., στη Λαϊκή Βιβλιοθήκη. Στην εκδήλωση θα παραβρεθεί και θα μιλήσει ο συγγραφέας του βιβλίου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ