ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 19 Μάη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΤΗΛΕ ...ΠΑΘΗ

Παπαγεωργίου Βασίλης

Να πώς καταντάνε τις εργάτριες (και τους εργάτες): Να βγαίνουν στις TV και να λένε ότι αυτοεξευτελίζονται, επειδή τους αρέσει και όχι επειδή η εργοδοσία τις (τους) εξαναγκάζει!!!!!

***

Μία, μάλιστα, εμφανίστηκε και ως στιχουργός και μουσικοσυνθέτης του ύμνου!..

**

Τρομάρα σας! Ξυπνήστεεεε!!!

***

Σιούφα: Ολοι μαζί να προχωρήσουμε; Οι τηλέπαθοι εξαιρούνται...

***

Εσείς τη δουλιά σας και οι τηλέπαθοι τη δική τους...

***

Αυτοί οι συντονιστές του ΠΑΣΟΚ, που κάθε μέρα συνεδριάζουν, δε σκέφτονται ότι κοροϊδεύουν και τον εαυτό τους, εκτός από τον κοσμάκη;

***

Το ξέρουν, αλλά τη δουλιά τους κάνουν!.. Κι αυτοί...

***

Στη λέσχη Μπίλντμπεργκ οι Γεωργάκης, Αλογοσκούφης, Διαμαντοπούλου! Εκεί μαθαίνεις να κυβερνάς...

***

Ερώτημα: Γιατί πήγαν στα μουλωχτά; Μηδέν διαφάνεια;

***

Ερώτημα (αφελούς): Αυτή η λέσχη γιατί συνεδριάζει εν κρυπτώ και παραβύστω; Ε...

***

ΣΥΝ: Υπέρ ή κατά του ξαναεμφανιζόμενου «σχεδίου Ανάν»; `Η και υπέρ και κατά; Ισως και κατά - υπέρ...

***

Πανορθόδοξη σύνοδος, λέει, γίνεται για τον Ειρηναίο! Μαζεύονται όλοι οι ...άγιοι, για να εξετάσουν το θέμα!..


Παπαγεωργίου Βασίλης

***

Θα είναι κι εκείνος, που κρατούσε τις σακούλες με το «μάνεϊ», είπαν οι TV... Για να τον προσδιορίσουν...

***

Ακου «το επιχειρείν»!..

***

«Μάνεϊ»...


ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΑ
Η παράσταση

Στο χωριό μας ήρθε ο θίασος. Το Μαύρο θέατρο της Πράγας. Ηθελα πολύ να πάω. Κανόνισα με τους φίλους. Ηθελε να ακολουθήσει και ο σύζυγος, είχε πολλή όρεξη για τέτοιου είδους έξοδο. Αλήθεια είχα πολλή όρεξη, μέχρι τη στιγμή που πήρα τηλέφωνο να κλείσω εισιτήρια. 20 ευρώ! η απάντηση. Ομολογουμένως, η τέχνη αξίζει αλλά το εισόδημα δε φτάνει για την κάλυψη ούτε καν των βασικών αναγκών.

Ετσι, δεν πήγα πουθενά. Το ίδιο συνέβη με μια ξαδέλφη μας, γιατί τα εισιτήρια για τα δύο της παιδιά και τον άνδρα της, με ένα ποτηράκι κρασί και πορτοκαλάδα για τα παιδιά στο διάλειμμα, θα ξεπερνούσαν τα εκατό ευρώ. Ποσό απαγορευτικό για μια λαϊκή οικογένεια.

Από τα «ρούχα μ' έβγαλε» η δήλωση ενός φίλου ότι ως Τσέχα και άνθρωπος που ασχολείται με τον πολιτισμό, γεγονός γνωστό στη μικρή πόλη μας, οφείλω να εμφανιστώ. Δεν το κατάλαβα αυτό! Αλλά το συνδυάζω με άλλου είδους αντιδράσεις για την εθνικότητά μου. Πολύ συχνά, οι καινούριοι μου συμπατριώτες Κρητικοί προσπαθούν να μου αποσπάσουν τη συμφωνία ότι υπέφερα φρικτά στη μαυρίλα της κομμουνιστικής Τσεχοσλοβακίας. Ορισμένοι άνθρωποι, ψάχνοντας την εθνικότητά μου εκδηλώνουν την απογοήτευσή τους σε μεγάλο βαθμό και συχνά λένε: «Νόμιζα ότι είσαι Γερμανίδα».

Εν τω μεταξύ, μπορώ να θυμηθώ ότι τα θεατρικά έργα που έχω δει στην Τσεχοσλοβακία «τα χρόνια κείνα» (για την ακρίβεια γεννήθηκα το 1970), ξεπερνάνε σίγουρα τα εκατό. Από τον παιδικό σταθμό πηγαίναμε τακτικά στα θέατρα, σινεμά και συναυλίες. Μαθαίναμε, μάλιστα, πώς να συμπεριφερόμαστε σωστά σε αυτά, πότε χειροκροτούμε και πότε όχι. Ισως φαίνεται αστείο, αλλά πολλές φορές ήμουν παρούσα σε εκδηλώσεις πολιτιστικές, σε συναυλία συμφωνικής ορχήστρας εδώ στην Ελλάδα, όπου στη διάρκεια της παράστασης χτυπούσαν κινητά! Πιστεύω είναι σημαντικό όχι μόνο να μπορείς να πας σε ένα πολιτιστικό γεγονός, αλλά να έχεις και την απαραίτητη πολιτιστική παιδεία, για να το παρακολουθήσεις.

Το θέατρο (γενικά ο πολιτισμός) στη χώρα που μεγάλωσα ήταν τότε προσιτά για όλους. Υπήρχαν συγκεκριμένες μέρες, που τα κεντρικά θέατρα στις μεγάλες πόλεις παίζανε δωρεάν, για σχολεία ή εργοστάσια. Οι τιμές των εισιτηρίων ήταν έτσι και αλλιώς πολύ χαμηλές.

Ο σύζυγός μου, που σπούδασε στην Πράγα, έμεινε «κάγκελο», όταν έμαθε ότι κάθε Πέμπτη που βγαίνανε καινούριες εκδόσεις, δημιουργούνταν ουρές μπροστά στα βιβλιοπωλεία, να προλάβουν οι άνθρωποι να πάρουν το αγαπημένο τους βιβλίο ή δίσκο.

Εκτός, από την απόλαυση της θέασης, είχαμε άπειρες δυνατότητες για τη δική μας δημιουργία. Πολλά παιδιά, αλλά και ενήλικες συμμετείχαν σε θεατρικές ομάδες, χορωδίες, κάναμε χορό, μπαλέτο. Και αυτά δωρεάν ή με ελάχιστο κόστος.

Πού; Οχι στο όνειρό μας. Στη σοσιαλιστική Τσεχοσλοβακία. Και η καπιταλιστική προπαγάνδα μας παρουσιάζει σαν «αγροίκους». Αλλά, σας διαβεβαιώνω ότι και ο «homo neanderthalenssis» είχε ανάγκη από πολιτισμό. Δημιουργούσε, ζωγράφιζε, έπλαθε, πολύ πιθανώς, να έπαιζε μουσική και να χόρευε. Την ίδια ανάγκη έχει κάθε ανθρώπινο ον. Αλλά το δικαίωμα αυτό δεν έχουν δυστυχώς όλοι σήμερα. Οποιος δεν έχει λεφτά ικανοποιεί μια από τις βασικές του ανάγκες εγκλωβισμένος στην αγκαλιά του χαζοκουτιού με ιμιτασιόν κουλτούρα της ...Κακομοίρας.

Ο πολιτισμός για λίγους με εμπόδισε να πάω στο θέατρο, που τόσο ήθελα.


Βέρα ΚΛΩΝΤΖΑ - ΓΙΑΚΛΟΒΑ
Άγιος Νικόλαος Κρήτης



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ