ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 20 Μάη 2005
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΤΟ 2004
Θέλουν «σωσίβιο» τις ΗΠΑ!

Μείωση της παραγωγής και στην Ελλάδα

«Αλέξανδρος» του Ολιβερ Στόουν: Σχεδόν... «παγκόσμια» η παραγωγή, αλλά με την Warner «αφεντικό»
«Αλέξανδρος» του Ολιβερ Στόουν: Σχεδόν... «παγκόσμια» η παραγωγή, αλλά με την Warner «αφεντικό»
Το αδιέξοδο που προκαλεί στις εθνικές κινηματογραφίες η αντιδραστική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ενωσης για τον κινηματογράφο, πολιτική που εφαρμόζεται φυσικά και στη χώρα μας, προκύπτει και από τα στοιχεία των ίδιων των ευρωπαϊκών οργανισμών, όσο κι αν επιχειρούνται «αθωωτικές» - για την ΕΕ - ερμηνείες.

Αδιέξοδο, όμως, αντιμετωπίζει και το ευρωπαϊκό κεφάλαιο, που αναζητά «διέξοδο» στον ανταγωνισμό του με τις ΗΠΑ ...στις κινηματογραφικές συμπαραγωγές με αυτήν. Η προοπτική αυτή για το κεφάλαιο θα είναι κερδοφόρα, αλλά για τις εθνικές κινηματογραφίες θα είναι «ταφόπλακα». Αυτό ομολογείται ουσιαστικά και από τα στοιχεία που παρουσίασε στις Κάννες το Ευρωπαϊκό Οπτικοακουστικό Παρατηρητήριο (ΕΟΠ) για την κατάσταση του κινηματογράφου της ΕΕ το 2004.

Το ΕΟΠ εκτιμά ότι η αμερικανική κυριαρχία «οδηγεί την κινηματογραφική βιομηχανία της Ευρώπης σε αυξημένες οικονομικές απαιτήσεις, με στόχο την παραγωγή καλύτερων και περισσότερο ορατών ταινιών». «Λύση» θεωρεί τις συμπαραγωγές μεταξύ ευρωπαϊκών κρατών, όσο και με τις ΗΠΑ, συμπαραγωγές «οι οποίες αποτελούν έναν από τους βασικούς μοχλούς ανάπτυξης για την ανεξάρτητη και κατακερματισμένη ευρωπαϊκή κινηματογραφική βιομηχανία». Δηλαδή, οι ΗΠΑ, ο βασικός ανταγωνιστής του ευρωπαϊκού οπτικοακουστικού κεφαλαίου, εμφανίζεται ως «λύση», μέσω των συμπαραγωγών, για την ευρωπαϊκή κινηματογραφική βιομηχανία!

Είναι, όμως, «λύση» και για τις εθνικές κινηματογραφίες; Οι συμπαραγωγές στην Ευρώπη αποτέλεσαν το 23,4% του συνόλου της παραγωγής για το 2004, αλλά «ο καθορισμός της "καταγωγής" μιας ταινίας έχει δίχως άλλο νομικές και στατιστικές διαστάσεις, παράλληλα όμως θίγονται ζητήματα πολιτικής, στρατηγικής της αγοράς, αλλά και πολιτισμού». Παράδειγμα του ΕΟΠ: Η ταινία του Ολιβερ Στόουν «Αλέξανδρος» γυρίστηκε στην Ταϊλάνδη και το Μαρόκο με πρωτοβουλία της Warner, χρηματοδοτήθηκε από κοινού από ευρωπαϊκά, ιαπωνικά και κορεάτικα κεφάλαια με τη μορφή της προ-πώλησης και οργανώθηκε από τη βρετανική θυγατρική ενός γερμανικού ομίλου. Οι ηθοποιοί είναι σε μεγάλο ποσοστό Ευρωπαίοι, ενώ η μετα-παραγωγική φάση (post - production) ολοκληρώθηκε στη Γαλλία!

Κατά τα άλλα, το ΕΟΠ χαρακτηρίζει «θετικά» τα στοιχεία, επειδή το 2004 υπήρξε «μικρή αύξηση» 2% της κινηματογραφικής παραγωγής στην ΕΕ (764 ταινίες μεγάλου μήκους αντί 750 το 2003). Αύξηση κατά 6% υπήρξε στα εισιτήρια, «ξεπερνώντας για δεύτερη φορά, από το 1990, το φράγμα του 1 δισ. εισιτηρίων».

Στο «εσωτερικό» της ΕΕ κυριαρχούν χώρες με ισχυρό κεφάλαιο στο οπτικοακουστικό, με το 2004 να χαρακτηρίζεται από την «κυριαρχία» της Γαλλίας με 167 ταινίες (εθνικές και συμπαραγωγές) και 12,3% αύξηση των εισιτηρίων. «Καλή» χρονιά ήταν η περσινή και για την Ισπανία (109 ταινίες, αντί 85 το 2002) και 4,7% αύξηση εισιτηρίων. Η Ιταλία παρέμεινε στα ίδια στην παραγωγή, με 9,5% αύξηση εισιτηρίων, ενώ Βρετανία και Γερμανία δεν έχουν «αξιοσημείωτες διαφορές» με άλλες χρονιές. «Αντιφατική» χαρακτηρίζεται η κατάσταση στις «μικρές χώρες»: Αυστρία, Φινλανδία, Σουηδία και Τσεχία αύξησαν την παραγωγή, όχι όμως και Βέλγιο, Ιρλανδία, Πορτογαλία, Ουγγαρία και Πολωνία. Η Ελλάδα, η Δανία και η Ολλανδία εμφάνισαν μείωση παραγωγής. Στα εισιτήρια εξακολουθούν φυσικά να κυριαρχούν οι Αμερικανοί με 71,4% σε όλη την ΕΕ!

Παραστάσεις «Αδειου Χώρου»

«The FrontMan» του Γιώργου Σίμωνα
«The FrontMan» του Γιώργου Σίμωνα
Το πρόγραμμα των παραστάσεων στον «Αδειο Χώρο» του Εθνικού Θεάτρου, με φετινό θέμα «Νεοελληνικό έργο σε πρώτη παρουσίαση», είναι το ακόλουθο:

Σκηνή Πειραματικής (8 μ.μ.): Από 26/5-1/6 (εκτός Δευτέρας): «Η Συνέντευξη», του Νίκου Σκουλά, σκηνοθεσία Ρουμπίνης Μοσχοχωρίτη, από τη θεατρική ομάδα «Anima».

Από 4-10/6 (εκτός Δευτέρας): «Human beans - Τα φασόλια της ευφορίας», του Βασίλη Ραΐση, σκηνοθεσία Michael Seibel, από τη θεατρική ομάδα «Human beans».

Από 14-19/6: «Το Πρωτάθλημα» της Πένυς Φυλακτάκη, σκηνοθεσία Αριστοτέλης Σομπότης, Πένυ Φυλακτάκη, από τη θεατρική ομάδα «Playroom».

Από 23-29/6 (εκτός Δευτέρας): «Η φωλιά», της Δήμητρας Κωνσταντινοπούλου, σκηνοθεσία Ιζαμπέλλα Κογεβίνα, από τη θεατρική ομάδα «Αιδώ».

Φουαγιέ Πειραματικής (10 μ.μ.). Από 28/5-5/6 (εκτός Δευτέρας): «The FrontMan», του Γιώργου Σίμωνα, σκηνοθεσία Γιώργος Σίμωνας, από τη θεατρική ομάδα «Νοσταλγία».

Από 9-17/6 (εκτός Δευτέρας): «Πέτρα σε σχήμα καρδιάς», του Νίκου Λαμπρόπουλου, σκηνοθεσία Ελένη Τριανταφυλλοπούλου, από τη Θεατρική ομάδα «Wanderlust».

Η αβάσταχτη ελαφρότητα της εξουσίας

Eurokinissi

Ολα αυτά που παρακολουθούμε τις τελευταίες μέρες, γύρω από τις αλλαγές στην ηγεσία των κινηματογραφικών μας πραγμάτων, προκαλούν θλίψη, μελαγχολία, πίκρα και απελπισία, για όλους, από όλους.

Θεμιτή οποιαδήποτε αλλαγή προεδρικών και διευθυντικών καθισμάτων από οποιαδήποτε κυβέρνηση και σε οποιαδήποτε κατάσταση. Θεμιτή και η αντίδραση των δημιουργών, που απορούν γιατί τους αντικατέστησαν, αφού όλα πήγαιναν καλά.

Θεμιτή και η δική μας απορία, με κάποια συγκεκριμένα ερωτήματα:

1. Τους αντικατέστησαν, επειδή θέλουν να εφαρμόσουν μια νέα πολιτιστική φιλοσοφία, επειδή η προηγούμενη είχε καταντήσει μια «αδηφάγα» παρέα, ή, μήπως, επειδή θέλουν να εγκαταστήσουν τη δική τους, «πεινασμένη», παρέα;

2. Οι παλαιοί γιατί επιμένουν να κρατήσουν τη θέση τους; Επειδή θέλουν να ολοκληρώσουν το έργο τους ή επειδή έχουν ερωτευτεί την καρέκλα τους;

3. Οι «τρίτοι», γιατί, με τόση οργή, στηρίζουν πότε τον ένα και πότε τον άλλο; Από ιερό πάθος ή από ανίερη πίεση των μεγάλων συμφερόντων;

4. Και οι καινούριοι και οι παλιοί, γιατί αλληλοκατηγορούνται και αλληλοευτελίζονται; Ο σκοπός της ζωής τους είναι το μεγάλο δημιουργικό τους έργο ή, μήπως, η ψυχοφθόρα, διευθυντική καρέκλα τους;

Και η πρότασή μας: Αυτό που έκανε η δική μας η γενιά, 40 χρόνια τώρα, όποτε είχαμε δοσοληψίες με την εξουσία. Αυτό που έκαναν και όλοι οι μεγάλοι μας δάσκαλοι, σε όλες τις Τέχνες. `Η παραμένεις πεισματικά στη θέση σου, εφαρμόζοντας το μεγάλο σου όραμα, κόντρα σε μεγάλες φουρτούνες και σε μεγάλα συμφέροντα, ή παραιτείσαι, καταγγέλλοντας τα πάντα με το όνομά τους.

Ολα τα άλλα ευτελίζουν και τις Τέχνες και τους Δημιουργούς.


Του
Στέφανου ΛΗΝΑΙΟΥ

ΕΡΓΑΡοσίνι, Μπετόβεν και Τσαϊκόφσκι θα παρουσιάσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στην αυριανή συναυλία της (8.30μ.μ.), στο Μέγαρο Μουσικής, σε διεύθυνση του αρχιμουσικού - διευθυντή της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης Μύρωνα Μιχαηλίδη. Θα ερμηνεύσει την εισαγωγή από την όπερα «Η κλέφτρα κίσσα» του Ροσίνι, το «Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ. 2 σε σι ύφεση μείζονα» του Μπετόβεν, με σολίστ τον πιανίστα Στέφανο Νάσο και τη «Συμφωνία αρ. 5 σε μι ελάσσονα, έργο 64» του Τσαϊκόφσκι.

Ο Γιάννης Σπανός και η Αναστασία Μουτσάτσου συνεχίζουν τα μελωδικά τους διήμερα στη μουσική σκηνή «Χαμάμ», σήμερα και αύριο και στις 27, 28/5. Παρουσιάζουν τραγούδια, συντροφιά με δύο νέους ερμηνευτές την Καίτη Κουλιά και τον Κωνσταντίνο Θαλασσοχώρη. Ενα μουσικό ταξίδι στη δημιουργία του Γιάννη Σπανού, που στοχεύει στο συναίσθημα, μέσα από ξεχωριστές ερμηνείες. Η Αν. Μουτσάτσου εκτός από τα τραγούδια του Γ. Σπανού θα παρουσιάσει και κομμάτια των δίσκων της, με πιο πρόσφατα εκείνα του cd single «Shopping Therapy».

Ημερίδα στη Μύκονο και τη Δήλο με θέμα τα γλυπτά και τα ψηφιδωτά της Δήλου, διοργανώνουν (25, 26/6) οι Φίλοι του Μουσείου Γλυπτικής «Ν. Περαντινός». Θα ακολουθήσει (27 - 30/6) τετραήμερο σεμινάριο ψηφιδωτού με υπεύθυνη τη Ράνια Καπελιάρη. Δηλώσεις συμμετοχής: 210 4116.269 και 6937.504.433.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ