ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 16 Ιούνη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΘΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Επανέκθεση - στολίδια... και «θα»

Τμήμα προθήκης με κεραμικά αγγεία

Eurokinissi

Τμήμα προθήκης με κεραμικά αγγεία
Επιστημονικό επίτευγμα υψηλών προδιαγραφών αποτελεί η επανέκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου (ΕΑΜ), ενός από τα σπουδαιότερα μουσεία διεθνώς, με την οποία ξανανοίγει στο κοινό και το ίδιο το Μουσείο, αφού μεγάλο μέρος του έκλεισε τον Οκτώβρη του 2002 για να επισκευαστούν οι ζημιές από το σεισμό του 1999.

Αυτό το επίτευγμα δίνει την καλύτερη απάντηση στην κυβέρνηση, η οποία συνεχώς απαξιώνει το ανθρώπινο δυναμικό της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας, ανοίγοντας το δρόμο, μέσω του νέου Οργανισμού του ΥΠΠΟ και την απόσπαση των μεγαλύτερων μουσείων της χώρας - και του Εθνικού Αρχαιολογικού - από την Αρχαιολογική Υπηρεσία, στην ιδιωτικοοικονομική διαχείριση αυτού του πλούτου.

Η επανέκθεση του ΕΑΜ περιλαμβάνει τις επανεκθέσεις της Συλλογής Χαλκών, Αγγείων και Μικροτεχνίας και της Αίθουσας της Θήρας. Νέες υπερσύγχρονες προθήκες, με ειδικό φωτισμό, αντισεισμική προστασία και μια μουσειολογική φιλοσοφία που παραθέτει παιδευτικά τα αντικείμενα, είναι, πολύ συνοπτικά, τα νέα στοιχεία. Ολα αυτά έγιναν με 5 εκατ. ευρώ (από το Γ' ΚΠΣ), σε 2,5 χρόνια, και ενώ πραγματοποιούνταν οι εργασίες αποκατάστασης του κηρυγμένου μνημειακού κτιρίου, γεγονός που ο διευθυντής του Μουσείου, Ν. Καλτσάς, χαρακτήρισε «μοναδικό φαινόμενο στα παγκόσμια χρονικά». Το κόστος της αποκατάστασης δεν ξεπέρασε τα προϋπολογισθέντα από το ΠΕΠ Αττικής 10 εκατ. ευρώ (9.950 εκατ.).

Με τις επανεκθέσεις, το Μουσείο προσφέρει στο κοινό τη δυνατότητα να απολαύσει συνολικά 11.690 αντικείμενα (προϊστορικά 6.619, γλυπτά 1.000, χάλκινα 1.670, αγγεία 2.400). Υπάρχουν όμως και άλλες συλλογές (τα Αιγυπτιακά, η συλλογή Σταθάτου, κ.ά.) που είτε περιμένουν την έκθεσή τους στο χώρο που στεγαζόταν το παλιό Νομισματικό Μουσείο (στο κτίριο του ΕΑΜ) είτε την περιοδική έκθεσή τους.

Ακριβώς για τα ζητήματα του χώρου του παλιού Νομισματικού Μουσείο και της διαμόρφωσής του για να δεχτεί εκθέματα, των αποθηκών και την αναμόρφωση του αμφιθεάτρου του μουσείου, ζήτησε λύσεις ο Ν. Καλτσάς και ο υφυπουργός Πολιτισμού υποσχέθηκε κατά τη χτεσινή παρουσίαση της επανέκθεσης, ότι θα τα χρηματοδοτήσει με 3 εκατ. ευρώ. Οταν ρωτήθηκε αν αυτά τα χρήματα θα έχουν την ίδια «τύχη» με τα 4,5 εκατ. που υποσχέθηκε στο Κέντρο Κινηματογράφου και ακόμη αναμένονται, ενοχλημένος απάντησε ότι και τα δύο ποσά «είναι εξασφαλισμένα», υποσχόμενος ότι το Μουσείο θα έχει ολοκληρωθεί πλήρως μέχρι το τέλος του 2006.

Αντιθέτως απέφυγε να δεσμευτεί για το μείζον ζήτημα της επέκτασης του μουσείου.

Απαράδεκτοι υπουργικοί «ελιγμοί»

Σε μικρο-πολιτικό ελιγμό εις βάρος σημαντικού μνημείου της ρωμαϊκής οδού, στην οδό Μητροπόλεως της Βέροιας, προχώρησε η ηγεσία του ΥΠΠΟ, αποδεικνύοντας πώς αντιμετωπίζει την πολιτιστική μας κληρονομιά.

Τον περασμένο Δεκέμβρη, η δημοτική αρχή αιτήθηκε στο ΚΑΣ την αμφιδρόμηση του σύγχρονου δρόμου, επικαλούμενη κυκλοφοριακά προβλήματα. Αυτό σημαίνει κατάχωση του αρχαίου. Το ΚΑΣ ενέκρινε το αίτημα, ξεσηκώνοντας διαμαρτυρίες, ενώ το θέμα έθεσε και το ΚΚΕ στη Βουλή, με Ερώτηση του βουλευτή Γ. Χουρμουζιάδη. Οι εργασίες διάλυσης ξεκίνησαν και δημότες της Βέροιας προσέφυγαν στο ΣτΕ για ακύρωση της υπουργικής απόφασης. Η αίτηση θα εκδικαζόταν την 1η Ιουνίου, αλλά, στις 27/5, ο Π. Τατούλης ανακάλεσε την απόφαση για να αποφύγει πιθανή αρνητική στάση του ΣτΕ, το οποίο, μην έχοντας πια θέμα να συζητήσει, δεν προχώρησε στην εκδίκαση!

Ετσι, το θέμα επανήλθε προχθές στο ΚΑΣ για να ληφθεί η ίδια απόφαση και να χαρίσει το ΥΠΠΟ στο δήμο χρόνο ολοκλήρωσης της διάλυσης μέχρι να ξαναπροσφύγουν οι δημότες στο ΣτΕ! Ηδη, σύμφωνα με τον δήμαρχο, Χρ. Κουμπόπουλο, ολοκληρώθηκε το 90% των εργασιών. Πρόσθεσε, μάλιστα, ότι πρέπει «να ελευθερωθεί ο δήμος από τα δεσμά του δρόμου» και ότι «οι συμπολίτες είναι αγανακτισμένοι και χαρακτηρίζουν τα αρχαία παλιόπετρες»!

Ο ρωμαϊκός δρόμος στο κέντρο της Βέροιας θεωρήθηκε εξαρχής σημαντικό εύρημα, διότι αποτελεί σημαντικό στοιχείο της ιστορίας της πόλης, βρίσκεται στο κέντρο του σύγχρονου πολεοδομικού ιστού και, επιπλέον, πιθανόν να ταυτίζεται με τη ρωμαϊκή Εγνατία Οδό. Γι' αυτό, το 1997 το ΚΑΣ εισηγήθηκε (και το ΥΠΠΟ αποφάσισε) την ανάδειξη του αρχαίου δρόμου, όπως και έγινε, με κόστος 150 εκατ. δραχμές, ενώ η διάλυσή του θα στοιχίσει 100.000 ευρώ...

Οικολογία και κινηματογράφος

Ενα διεθνές κινηματογραφικό φεστιβάλ, που φιλοδοξεί να συμβάλλει στη δημιουργία σκεπτόμενων θεατών, άρα ενεργών ανθρώπων, είναι το «ecofilms», που θα διεξαχθεί (21-26/6) στη Ρόδο, αναδεικνύοντας την οικολογία μέσα από τον κινηματογράφο και το αντίστροφο.

Πάνω από 100 ταινίες, από όλο τον κόσμο, συναντιούνται στη Ρόδο, με ειδικά αφιερώματα για την εργασία και τον πόλεμο, προβολή σπάνιου και ανέκδοτου οπτικοακουστικού υλικού από τα μεταπολεμικά Δωδεκάνησα (από τα αρχεία του ιταλικού Istituto Luce), με ευρωπαϊκές και ελληνικές πρεμιέρες κ.ά.

Οι κεντρικές εκδηλώσεις του φεστιβάλ είναι μόνο ένας «σταθμός» στη δραστηριότητά του, αφού, στις προφεστιβαλικές εκδηλώσεις συμμετείχαν δημιουργικά πάνω από 4.500 παιδιά δημοτικών και γυμνασίων από τα Δωδεκάνησα.

Οι ελληνικές συμμετοχές: Διαγωνιστικό ταινιών μεγάλου μήκους: «Ηλίας Πετρόπουλος: Ενας υπόγειος κόσμος» Καλλιόπης Λεγάκη, «Νοσταλγός» Ελένης Αλεξανδράκη, «Φωνή Αιγαίου» Λυδίας Καρρά. Διαγωνιστικό μικρού μήκους: «Φωνές» Περσεφόνης Μήλιου, «Ανεμώνες» Μαγδαληνής Κούρτη, «Αντιλαλούνε τα βουνά» Νίκου Αλευρά, «Η Ολυμπος - Το χωριό των θεών» Γιάννη Λάμπρου, «Ξυπόλητο Σαββατοκύριακο» Γεράσιμου Βάκρου, «Ο γύρος του θανάτου» Θεόδωρου Καλέση, «Οι διπλανοί μας άνθρωποι» Νίκου Ζωιόπουλου, «Ορος Πεντέλη, υπό σταυρών και κεραιών» Γιάννη Καμαρινού, «Πιλάλα» Τεό Παπαδουλάκη, «Το δίχτυ» Αγγελου Σπαρτάλη. Διαγωνιστικό «Βραβείο ramsar - medwet»: «Χαμένα όνειρα» Τηλέμαχου Κοεμτζόπουλου. «Πανόραμα»: «Αν ήταν μουσικός» Γιώργου Κουρμούζα, «Για πέντε διαμερίσματα και ένα μαγαζί» Γιάννη Σκοπετέα, «Δίπλα σε δύο καμινάδες» Αννας Δουλγκέρη, «Η Παναγιά στην Τήνο» Δημήτρη Γκουζιώτη, «Καβοντορίτης» Γιάννη Φραγκουλάκη, «Μάνα Ολυμπος» Γιάννη Χατζηβασίλη, «Μνήμες που δε θα φύγουν ποτέ» Ηλία Γεωργακόπουλου, «Τρέξε Νατάσα, τρέξε» Αγγελικής Κόντη, «Χαλλούμι - Χελλίμ: Το αυθεντικό τυρί της Κύπρου» Γιώργου Συκαλλίδη.

Περί προτεραιοτήτων...

Σε επίσχεση εργασίας βρίσκονται οι συμβασιούχοι του ΥΠΠΟ σε Επίδαυρο, Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου, Νικόπολη και Ηλίου Μέλαθρον (Νομισματικό Μουσείο, Αθήνα), λόγω της μη καταβολής μισθών, αναδρομικών και (σε ορισμένες περιπτώσεις) δώρων.

Προχτές το απόγευμα, όμως, η ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού δε συνάντησε αυτούς, για να δεσμευτεί στη λύση των προβλημάτων τους (τα οποία άπτονται και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς), αλλά την... Ελενα Παπαρίζου (θυμάστε την... «εθνική» νίκη στη «Γιουροβίζιον»;). Φυσικά, το σχόλιο δεν αφορά στην τραγουδίστρια, αλλά στις... πολιτιστικές προτεραιότητες της κυβέρνησης, η οποία θαρρεί ότι θα καταφέρει να αποκρύψει την επίθεση στην πολιτιστική κληρονομιά, «σφυρίζοντας» το... «My number one»...

... Αμοιρες οι ενάλιες αρχαιότητες

Το μείζον ζήτημα της προστασίας του ενάλιου αρχαιολογικού πλούτου μας αναδείχτηκε και πάλι, με αφορμή τη συζήτηση στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο για τη διενέργεια υποβρύχιας έρευνας στο νησάκι Ψείρα στην Κρήτη.

Η θάλασσα του νησιού βρίθει ευρημάτων, αφού από τις επιφανειακές έρευνες που διενεργούνται από την αρχαιολόγο της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων, Ελπίδα Χατζιδάκη, προκύπτουν πλήθος αγγείων. Η αρχαιολόγος υποστηρίζει ότι πρόκειται για ναυάγιο της μεσομινωικής περιόδου. Αν αυτό ισχύει, θα είναι τα μοναδικά μέχρι σήμερα μεσομινωικά ενάλια ευρήματα. Αλλη άποψη υποστηρίζει πως τα αγγεία βρέθηκαν εκεί λόγω κατολίσθησης που παρέσυρε αρχαία εργαστήρια.

Ολοι όμως παραδέχονται πως η περιοχή χρήζει κατ' αρχήν προστασίας και φυσικά έρευνας. Η μέχρι τώρα έρευνα χρηματοδοτείται με 45.000 ευρώ από ιδιωτικό Ινστιτούτο Αιγαιακής Προϊστορίας. Η Εφορεία Εναλίων υποστηρίζει ότι το πρόγραμμα δράσης της δεν περιλαμβάνει τη σχετική ανασκαφή. Το θέμα είναι ότι η σημαντική αυτή Εφορεία, με ευθύνη των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της σημερινής, βρίσκεται σε «μαύρο χάλι» και αναγκάζεται να προστρέχει σε άλλους φορείς για τις δραστηριότητές της.

Τελικά, το ΚΑΣ έδωσε άδεια για την έρευνα, με την προϋπόθεση αυτή να ενταχθεί στο έργο της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων και να υπάρξει φύλαξη των ευρημάτων.

Χορογραφίες των Δημήτρη Παπαϊωάννου, Κωνσταντίνου Ρήγου, Χάρη Μανταφούνη, Β. Αλεξανδράτου, Μάρθα Γκράχαμ και Μ. Λάουρανς, θα ερμηνεύσει στις 24, 25, 26, 27, 28/6 (9 μ.μ.) στο Μέγαρο Μουσικής, η «Hellenic Dance Company» της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης. Τίτλος των παραστάσεων: «Ποιητικές ερμηνείες ΙΙ». Σημειώνουμε ότι στη «Δεύτερη γαλλική σουίτα» του Μπαχ, σολίστ είναι η γνωστή πιανίστρια Τατιάνα Παπαγεωργίου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ