ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 29 Ιούνη 2005
Σελ. /40
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΤΙΜΕΣ
Ερχεται «καύσωνας» αυξήσεων

Μεθοδεύονται ανατιμήσεις στα κόμιστρα αεροπορικών εταιριών, ταξί, ΚΤΕΛ, φορτηγών κλπ. Αυξήσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ πάνω από τον πληθωρισμό

Αξιοποιώντας το θόρυβο που γίνεται από την άνοδο των διεθνών τιμών πετρελαίου, ο πρόεδρος της ΔΕΗ προανήγγειλε - εμμέσως πλην σαφώς - αυξήσεις στα τιμολόγια της Επιχείρησης μέχρι και 3,5%. Επίσης, η ανοδική πορεία των διεθνών τιμών πετρελαίου αναμένεται να προκαλέσει «φωτιά» στα κόμιστρα όλων των μεταφορικών μέσων καθώς και σε άλλα καταναλωτικά αγαθά.

Η πρώτη αύξηση εκδηλώθηκε ήδη από την ιδιωτική αεροπορική εταιρία «Aegean Airlines», η οποία ανακοίνωσε ότι από τις 18 του Ιούλη 2005 επιβάλλει «επίναυλο καυσίμου» ένα ευρώ στις πτήσεις εσωτερικού και τρία ευρώ στις πτήσεις εξωτερικού. Ανάλογες αυξήσεις στα εισιτήρια προγραμματίζουν και οι άλλες αεροπορικές εταιρίες, ενώ οι «Ολυμπιακές Αερογραμμές» προς το παρόν τηρούν στάση αναμονής.

Οι ιδιοκτήτες των υπεραστικών ΚΤΕΛ και των ταξί έχουν ζητήσει άμεσα συνάντηση με την ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών - Επικοινωνιών προκειμένου να υποβάλουν αίτημα για αύξηση των κομίστρων. Οι πρώτοι ζητούν αύξηση 5% έως 7%, ενώ οι εκπρόσωποι των ιδιοκτητών ταξί προσανατολίζονται ακόμα και σε κινητοποιήσεις, διεκδικώντας αυξήσεις έως και 20%, καθώς, όπως υποστηρίζουν, η άνοδος στην τιμή του πετρελαίου έχει προκαλέσει οικονομικό αδιέξοδο στον κλάδο. Υπενθυμίζεται ότι η τελευταία αύξηση στα εισιτήρια των υπεραστικών ΚΤΕΛ ήταν 8% και επιβλήθηκε την 1η του Γενάρη 2005, ενώ στα κόμιστρα των ταξί η τελευταία αύξηση - επίσης 8% - είχε επιβληθεί τον περασμένο Νοέμβρη.

Αίτημα για αυξήσεις στα κόμιστρα, έως και 30%, προσανατολίζονται να υποβάλουν άμεσα στην κυβέρνηση και οι ιδιοκτήτες των φορτηγών αυτοκινήτων ΔΧ. Για τον συγκεκριμένο κλάδο η κυβέρνηση έχει εγκρίνει ήδη αυξήσεις στα κόμιστρα κατά 8%. Η πρώτη δόση, 4%, ισχύει από τις αρχές του έτους και η δεύτερη θα ισχύσει από την 1η του Σεπτέμβρη 2005.

Ανατιμήσεις στη ΔΕΗ

Ο «σαματάς» για την άνοδο των διεθνών τιμών του πετρελαίου, σε συνδυασμό με την καλλιεργούμενη απειλή του μπλακ άουτ και την εκστρατεία «εξοικονόμησης ενέργειας», οδηγεί και στην αύξηση των τιμολογίων της ...ΔΕΗ. Νέες πιέσεις προς αυτή την κατεύθυνση άσκησε χτες ο πρόεδρος της Επιχείρησης, Γ. Παλαιοκρασσάς, εκτιμώντας μάλιστα ότι η επόμενη αύξηση των τιμολογίων θα αντιστοιχεί στον πληθωρισμό ή και λίγο παραπάνω! Με δεδομένο ότι ο πληθωρισμός κινείται γύρω στο 3,3%, ο πρόεδρος της ΔΕΗ προαναγγέλλει ουσιαστικά αυξήσεις τουλάχιστον 3,3 - 3,5% στα οικιακά τιμολόγια!!! Η προηγούμενη αύξηση έγινε πέρσι το Νοέμβρη και ήταν 2,74%!

Ο Γ. Παλαιοκρασσάς, μιλώντας χτες στο ραδιόφωνο της ΝΕΤ, επανέλαβε ότι τα οικιακά «τιμολόγια στη χώρα μας είναι τα φθηνότερα στην Ευρώπη» (κάτι που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην καύση του εγχώριου λιγνίτη που πάνε να τον αντικαταστήσουν με το ασύμφορο φυσικό αέριο) και πρόσθεσε ότι η επιπλέον επιβάρυνση της ΔΕΗ από την άνοδο των τιμών του πετρελαίου ανέρχεται σε 150 εκατ. ευρώ. Παρόλο που η ηλεκτροπαραγωγή από τη ΔΕΗ με πετρέλαιο αντιπροσωπεύει ένα μικρό μέρος της συνολικής παραγωγής της, η συγκυρία εμφανίζεται ιδανική για νέα χαράτσια με κύριο γνώμονα την αύξηση των κερδών της Επιχείρησης και τη συνακόλουθη αύξηση των μερισμάτων των μετόχων.

ΜΕΓΑΛΟΒΙΟΜΗΧΑΝΟΙ
«Αλλεργικοί» στις αυξήσεις των μισθών

Τα κέρδη τους πάνε καλά, αρνούνται όμως να ωφεληθούν και οι εργαζόμενοι και προειδοποιούν για σκληρή στάση στις συλλογικές διαπραγματεύσεις

Σκληροί και αδιάλλακτοι εμφανίστηκαν και χτες οι βιομήχανοι απέναντι στις εργατικές διεκδικήσεις, προαναγγέλλοντας αυτή τη φορά την απόφασή τους για μια ακόμη απαράδεκτη και εξευτελιστική Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, όπως αυτές που συμφωνούνται τα τελευταία χρόνια με ευθύνη των συμβιβασμένων ηγεσιών στη ΓΣΕΕ. Ο πρόεδρος του ΣΕΒ Ο. Κυριακόπουλος, αναφερόμενος στις διαπραγματεύσεις για την Εθνική Συλλογική, δήλωσε χαρακτηριστικά ότι το 2005 «θα είναι δύσκολο έτος, δε θα είναι εύκολη η διαπραγμάτευση από τον Σεπτέμβριο». Η δήλωση αυτή προκαλεί ακόμη πιο αλγεινή εντύπωση, καθώς την ίδια στιγμή οι βιομήχανοι εξέφραζαν τη «συγκρατημένη αισιοδοξία» τους για την κατάσταση, αλλά και τις προοπτικές της βιομηχανίας το 2005! Μια εικόνα που επιβεβαιώνει περίτρανα πόσο αποτελεσματική μπορεί να είναι η κυβερνητική πολιτική για αυτούς που πραγματικά εξυπηρετεί με προκλητικά ευνοϊκούς νόμους, ελαφρύνσεις, χρηματοδοτήσεις και συνεχή ενίσχυση.

Συγκεκριμένα, με βάση τα στοιχεία έρευνας της ICAP που απευθύνθηκε με ερωτηματολόγιο σε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα ΑΕ και ΕΠΕ, η μεταποίηση το 2004 παρουσίασε θετική εικόνα και από άποψη τζίρου, μεικτών και καθαρών κερδών, επενδύσεων, εξαγωγών. Αντίστοιχα, οι εκτιμήσεις των επιχειρήσεων για το 2005 είναι επίσης θετικές για αύξηση των περισσότερων δεικτών. Οι εκτιμήσεις των επιχειρήσεων για την τρέχουσα χρονιά, που οι οικονομολόγοι θεωρούν ότι είναι δύσκολο να διατηρηθούν υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης, έκαναν τους βιομήχανους να μιλήσουν για «υγιή κατάσταση της ελληνικής βιομηχανίας» και μάλιστα ο Ο. Κυριακόπουλος ανέφερε ότι «είναι καλύτερα τα αποτελέσματα από αυτά που περιμέναμε». Παρ' όλα αυτά επισημάνθηκε ότι η αισιοδοξία της έρευνας οφείλεται κυρίως σε μικρές και μεσαίες βιομηχανίες που δεν εκπληρώνουν πάντα τα σχέδιά τους για επενδύσεις, ούτε κατορθώνουν να πετύχουν τους οικονομικούς στόχους τους.

Σε κάθε περίπτωση οι βιομήχανοι θα επιδιώξουν να καταδικάσουν και πάλι τους εργαζόμενους σε μισθούς πείνας. Είναι ενδεικτική και η αναφορά της έρευνας ότι «όσον αφορά το εργατικό κόστος η εκτίμηση είναι ότι αυτό αυξήθηκε κατά 10%. Το γεγονός αυτό, αν επιβεβαιωθεί ότι οφείλεται κυρίως στην άνοδο των ονομαστικών αποδοχών, θα πρέπει να θεωρηθεί παράγοντας που είναι δυνατόν να δρα διαβρωτικά στην ανταγωνιστικότητα των ελληνικών μεταποιητικών προϊόντων τόσο στην εγχώρια όσο και στις ξένες αγορές»! Ακόμη περισσότερο, το εργατικό κόστος εκτιμάται ως μεγαλύτερο πλήγμα στην «ανταγωνιστικότητα» ακόμη και από την άνοδο των διεθνών τιμών του πετρελαίου! Αυτό προκύπτει τόσο από την έρευνα όσο και από την τοποθέτηση του Ο. Κυριακόπουλου, που επισήμανε ότι η «ανταγωνιστικότητα» επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες και ότι βεβαίως δεν πλήττεται μόνο η Ελλάδα από την εξέλιξη των διεθνών τιμών.

«ΟΛΥΜΠΙΑΚΕΣ ΑΕΡΟΓΡΑΜΜΕΣ»
Συνεχίζεται το «παζάρι» για το ξεπούλημα

Εντολή να συνεχιστεί το «παζάρι» για το ξεπούλημα των «Ολυμπιακών Αερογραμμών» (ΟΑ), με τον όμιλο «Olympic Investors - York Capital», έδωσε η κυβέρνηση στον χρυσοπληρωμένο «σύμβουλο» που έχει προσλάβει γι' αυτήν την υπόθεση.

Την απόφαση αυτή πήρε χτες η Διυπουργική Επιτροπή Αποκρατικοποιήσεων, μετά από εισήγηση του ίδιου του «συμβούλου» («Lazard», Εθνική Τράπεζα, Εμπορική Τράπεζα και «Alpha Finanse»)!

Οπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών, παράλληλα με τις διαπραγματεύσεις με τον αμερικανικών - ισραηλινών συμφερόντων όμιλο, που εκπροσωπείται από τον δικηγόρο Π. Αλεξάκη, δόθηκε εντολή στον «σύμβουλο» να προχωρήσει και τις διαδικασίες για το ξεπούλημα και των άλλων κερδοφόρων δραστηριοτήτων του Ομίλου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ