ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 6 Ιούλη 2005
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Νέοι φόροι στήριξης των αυτοκινητοβιομηχανιών

Προτείνουν την αντικατάσταση των φόρων ταξινόμησης με άλλους φόρους

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ (της ανταποκρίτριάς μας).-

Δώρο πολλών δισεκατομμυρίων στις αυτοκινητοβιομηχανίες ετοιμάζεται να κάνει - με την «αναδιάρθρωση του φορολογικού συστήματος για τα επιβατηγά αυτοκίνητα» αυτή τη φορά - η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Αποβλέποντας στην ενίσχυση των πωλήσεων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με πρόταση οδηγίας που υπέβαλε, προτείνει την κατάργηση του φόρου ταξινόμησης των αυτοκινήτων, κάτι που θα δημιουργεί την εντύπωση ότι η τιμή του αυτοκινήτου δεν επιβαρύνεται με το συγκεκριμένο φόρο. Πρόκειται για ειδικό φόρο - χαράτσι που πληρώνουμε και που ποτέ δε διανοήθηκαν οι κυβερνώντες να τον μειώσουν ή να τον καταργήσουν, κάτι που, στην ουσία, δεν πρόκειται να συμβεί ούτε και τώρα.

Το επιχείρημα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι «η βελτίωση της λειτουργίας της εσωτερικής αγοράς, καταργώντας τα εμπόδια στη μεταβίβαση επιβατικών αυτοκινήτων από το ένα κράτος - μέλος στο άλλο». Στην πραγματικότητα όμως, μοναδικός στόχος του διευθυντηρίου των Βρυξελλών είναι η ενίσχυση των αυτοκινητοβιομηχανιών της ΕΕ. Η πρόκληση, μάλιστα, είναι τόσο εμφανής, που οι συντάκτες της οδηγίας συνιστούν οι απώλειες των κρατικών εσόδων από την κατάργηση του συγκεκριμένου φόρου να αντισταθμιστούν με ταυτόχρονη αύξηση των τελών κυκλοφορίας, αλλά «και εν ανάγκη άλλων φόρων»! Η διαδικασία, σε περίπτωση που το μέτρο υιοθετηθεί, προβλέπει μεταβατική περίοδο πέντε με 10 χρόνια.

Η πρόταση της οδηγίας προβλέπει επίσης ένα σύστημα, μέσω του οποίου «το κράτος - μέλος οφείλει να επιστρέφει μέρος του φόρου ταξινόμησης, εν αναμονή της κατάργησής του, για κάθε επιβατηγό αυτοκίνητο, το οποίο είναι ταξινομημένο στο εν λόγω κράτος - μέλος και το οποίο, στη συνέχεια, εξάγεται ή μεταβιβάζεται οριστικά σε άλλο κράτος - μέλος».

Τέλος, με πρόσχημα την προστασία του περιβάλλοντος από το διοξείδιο του άνθρακα, η ΕΕ εισάγει την ιδέα σύνδεσης του «CO2 στη φορολογική βάση, τόσο των ετήσιων τελών κυκλοφορίας, όσο και των φόρων ταξινόμησης». Με δυο λόγια, ο φόρος ταξινόμησης και τα τέλη κυκλοφορίας θα διαφοροποιούνται ανάλογα με τις εκπομπές CO2 που εκπέμπει το κάθε αυτοκίνητο. Ο καθένας καταλαβαίνει ότι πρόκειται για ένα μέτρο, που, αν και μπορεί να φαίνεται ότι αποβλέπει στον έλεγχο της μόλυνσης του περιβάλλοντος, επειδή το ζήτημα δεν είναι να πληρώνει κανείς τη μόλυνση που προκαλεί, ευνόητο είναι το συμπέρασμα πως έχουμε να κάνουμε με μιαν ακόμα ρύθμιση ενίσχυσης των μεγαλοβιομηχάνων. Ρύθμιση, που, έστω έμμεσα, υποχρεώνει τους καταναλωτές να προχωρούν σε αγορά νέου αυτοκινήτου.

ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ
Οργανο επιβολής των συμφερόντων του κεφαλαίου

Παρέμβαση του ευρωβουλευτή του ΚΚΕ Γ. Τούσσα στη συζήτηση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σχετικά με την ετήσια έκθεση της Τράπεζας για το 2004

Οργανο της ΕΕ για την επιβολή των συμφερόντων του κεφαλαίου χαρακτήρισε την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ Γιώργος Τούσσας. H παρέμβαση του ευρωβουλευτή του Κόμματος έγινε κατά τη διάρκεια συζήτησης έκθεσης του Γερμανού ευρωβουλευτή Kurt Joachim Lauk (ΕΛΚ-ΕΔ), σχετικά με την ετήσια έκθεση της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) για το 2004, που έγινε τη Δευτέρα, πρώτη μέρα των εργασιών της Ολομέλειας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο Στρασβούργο.

Στόχος της ΕΚΤ είναι η κερδοφορία του κεφαλαίου σε βάρος του βιοτικού επιπέδου και των δικαιωμάτων των εργαζομένων, τόνισε ο ευρωβουλευτής του ΚΚΕ. Αναπτύσσοντας τις θέσεις του Κόμματος για το συζητούμενο θέμα, ο Γ. Τούσσας σημείωσε χαρακτηριστικά:

«Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, σταθερά προσηλωμένη στην αντιλαϊκή πολιτική της ΕΕ, της Συνθήκης του Μάαστριχτ και της στρατηγικής της Λισαβόνας, σε όλα τα χρόνια λειτουργίας της, χαρακτηρίζεται ως στυγνός εκτελεστής των συμφερόντων του κεφαλαίου, σε βάρος των μισθολογικών και κοινωνικών κατακτήσεων και του βιοτικού επιπέδου των εργαζομένων. Κίνητρο αυτής της πολιτικής είναι η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, η διασφάλιση και αύξηση των κερδών του κεφαλαίου, μέσα από τη μείωση της τιμής της εργατικής δύναμης.

Η ΕΚΤ είναι το όργανο της ΕΕ που έχει την πλήρη και αποκλειστική αρμοδιότητα της νομισματικής πολιτικής, υπερασπίζεται με ζήλο την κοινωνική του αναλγησία, υποστηρίζοντας ότι αποκλειστικός του στόχος είναι η σταθερότητα των τιμών. Η σταθερότητα των τιμών και ο χαμηλός πληθωρισμός της ευρωζώνης, που επικαλείται ο εισηγητής, καθόλου δεν προστάτεψαν τους εργαζόμενους, για τους οποίους άλλωστε δεν ισχύουν, από την ακρίβεια, τη φτώχεια, την ανεργία που μεγαλώνουν ακόμη περισσότερο και μετά την αλματώδη αύξηση της τιμής του πετρελαίου και τη μείωση των μισθών.

Ταυτόχρονα, ζητάει την πιστή και σκληρή εφαρμογή του Συμφώνου Σταθερότητας προκειμένου να μειωθούν οι όποιες κοινωνικές δαπάνες απομένουν και κατά συνέπεια την εμπορευματοποίηση της Υγείας, της Παιδείας και της Πρόνοιας καθώς και τη συρρίκνωση των Ταμείων και τη χειροτέρευση των ασφαλιστικών δικαιωμάτων των εργαζομένων, στο όνομα της μείωσης του δημόσιου ελλείμματος και του χρέους. Αποτελεί, ωστόσο, πρόκληση η παράγραφος 11, όπου χαιρετίζεται η δέσμευση της ΕΚΤ για κύρωση του αποκαλούμενου ευρωσυντάγματος, όταν αυτό έχει πρόσφατα καταψηφιστεί από τους λαούς της Γαλλίας και της Ολλανδίας. Αυτό δείχνει περιφρόνηση και προσβολή της λαϊκής βούλησης.

Περιθώρια για άλλη αναμονή για τους εργαζόμενους δεν υπάρχουν. Η ανασύνταξη και ενίσχυση του εργατικού κινήματος, η κλιμάκωση των αγώνων, η σύγκρουση και η ρήξη με την αντιλαϊκή πολιτική της ΕΕ αποτελούν τη μόνη διέξοδο για να ικανοποιηθούν οι σύγχρονες ανάγκες της εργατικής λαϊκής οικογένειας».

Η έκθεση απορρίφθηκε από το Ευρωκοινοβούλιο με ψήφους 296 έναντι 287 και 41 αποχές.

ΕΦΟΡΙΑ
Ηλεκτρονικές διασταυρώσεις

Την υποχρεωτική ηλεκτρονική υποβολή των καταστάσεων «προμηθευτών - πελατών», από τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες, προωθεί το υπουργείο Οικονομικών στο πλαίσιο της ευκολότερης διενέργειας «διασταυρωτικών» φοροελέγχων. Το θέμα αυτό, σύμφωνα με επίσημη ανακοίνωση, ήταν αντικείμενο συζήτησης ανάμεσα στην ηγεσία της Γενικής Γραμματείας Πληροφορικών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) και εκπροσώπων των λογιστών (όπως της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Λογιστών, Ενωσης Φοροτεχνικών κ.ά.).

Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο Οικονομικών θα προχωρήσει σε διασταυρωτικούς ελέγχους που αφορούν στα στοιχεία που υποβάλλονται στην Εφορία και στο ΙΚΑ, προκειμένου να διαπιστωθεί το ύψος της εισφοροκλοπής σε βάρος του ΙΚΑ.

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
Επιβλήθηκαν τα πρόστιμα στα Σούπερ Μάρκετ

Μετά την απόφασή της, τον περασμένο Απρίλη, με την οποία διαπίστωνε παρακώλυση του ανταγωνισμού σε βάρος του Συνδέσμου των Σούπερ Μάρκετ και εναρμονισμένη πρακτική 7 μεγάλων αλυσίδων του χώρου, η Επιτροπή Ανταγωνισμού κατέληξε τελικά και στο ύψος των προστίμων.

Στον ΣΕΣΜΕ επιβλήθηκε, κατά πλειοψηφία, πρόστιμο 15 εκατ. ευρώ, όπως είχε εισηγηθεί και η Γραμματεία της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Στις 7 αλυσίδες επιβλήθηκαν, ομόφωνα, μεγαλύτερα πρόστιμα από την πρόταση της Γραμματείας, εκτός από μία περίπτωση.

Συγκεκριμένα τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν είναι:

  • «ΑΒ Βασιλόπουλος»: 721.240 ευρώ
  • «Σκλαβενίτης»: 611.844 ευρώ
  • «Αφοί Βερόπουλοι»: 500.713 ευρώ
  • «Ατλάντικ»: 430.080 ευρώ
  • «Μασούτης»: 347.784 ευρώ
  • «Μετρό»: 338.201 ευρώ
  • «Τροφίνο»: 6.000 ευρώ

Η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού ορίζει ότι σε περίπτωση υποτροπής θα επιβληθεί πρόστιμο 30 εκατ. ευρώ στον ΣΕΣΜΕ και 3 εκατ. ευρώ για κάθε αλυσίδα Σούπερ Μάρκετ.

ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ
Χωρίς τόκους υπερημερίας

Το αυτονόητο έπραξε και η διοίκηση της Αγροτικής Τράπεζας της Ελλάδας (ΑΤΕ), η οποία αποφάσισε να μη χρεώνει τόκους υπερημερίας για δόσεις δανείων που έληγαν στο διάστημα της απεργίας των τραπεζοϋπαλλήλων (από 7 μέχρι και 30 Ιούνη). Προϋπόθεση είναι η εξόφληση των υποχρεώσεων μέχρι και τις 12 του Ιούλη. Ανάλογη απόφαση πήρε και η Εθνική Τράπεζα της Ελλάδας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ