ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 21 Ιούλη 2005
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
Μετά το «βασικό μέτοχο» η «ονομαστικοποίηση των μετοχών»

Στόχος η κατάργηση κάθε εμποδίου στο μεγάλο κεφάλαιο για τη συγκέντρωση των Μέσων Ενημέρωσης στα χέρια του

Δεν κρύβει η ΕΕ την επιδίωξή της για τη συγκέντρωση των ραδιοτηλεοπτικών Μέσων σε όλο και λιγότερα χέρια
Δεν κρύβει η ΕΕ την επιδίωξή της για τη συγκέντρωση των ραδιοτηλεοπτικών Μέσων σε όλο και λιγότερα χέρια
ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ (της ανταποκρίτριάς μας Αλ. ΦΩΤΑΚΗ).--

Προειδοποιητική επιστολή σχετικά με τις μετοχές των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης (ΜΜΕ), θα απευθύνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην Ελλάδα, απαιτώντας πληροφορίες σχετικά με την υποχρέωση των επιχειρήσεων αυτών να έχουν ονομαστικές μετοχές, που ανήκουν σε φυσικά πρόσωπα. Χτες, χωρίς προηγούμενη συζήτηση, το Κολέγιο των Επιτρόπων αποφάσισε την επίδοση της σχετικής επιστολής εναντίον της Ελλάδας. Πρόκειται για την επιστολή που είχε δοθεί στη δημοσιότητα την προηγούμενη Τετάρτη, για να βολιδοσκοπήσει αντιδράσεις και η οποία αρχικά είχε αποσυρθεί αποδίδοντας τη δημοσιοποίησή της, τότε, σε λάθος...

Η νέα επιστολή, ίδια με την προηγούμενη, επιχειρεί να σπάσει τα φράγματα εξαγοράς ελληνικών εταιριών ΜΜΕ, από ξένες ανώνυμες εταιρίες. Η ΕΕ προσπαθεί ξεκάθαρα να καταργήσει κάθε νόμο που δύναται να θέτει συγκεκριμένους περιορισμούς στην εκμετάλλευση των ΜΜΕ και να εμποδίζει, έστω και ελάχιστα, τη συγκέντρωσή τους στο μεγάλο κεφάλαιο. Ενδεικτική είναι άλλωστε η κίνηση της ελληνικής κυβέρνησης στο ζήτημα του «βασικού μετόχου», που ενώ ήξερε την κατάληξη, άφησε το θέμα να εξελιχθεί στο έσχατο σημείο, προκειμένου μετά να παραδώσει κάθε «φρούριο» προστασίας της ενημέρωσης άνευ όρων.

Η επιστολή αναφέρεται και στους τρεις νόμους, που θεσπίστηκαν με την απελευθέρωση των ΜΜΕ και τη δημιουργία της ιδιωτικής ραδιοφωνίας και τηλεόρασης - νόμος Βενιζέλου 1746/1998, νόμος Ρέππα 2328/1995 και νόμος Παυλόπουλου 3310/2005. Η υποχρέωση των επιχειρήσεων για «ονομαστικές μετοχές μέχρι φυσικού προσώπου», προσκρούει σε διατάξεις της Συνθήκης της ΕΚ «σχετικά με την ελεύθερη κυκλοφορία των κεφαλαίων και την ελευθερία εγκατάστασης», αναφέρει συγκεκριμένα.

Σχετικά με τα ραδιοτηλεοπτικά Μέσα, η νομοθεσία της Ελλάδας ορίζει ότι εταιρίες που είναι νόμιμα εγκαταστημένες σε χώρα του εξωτερικού, όπου δεν υφίσταται υποχρέωση ονομαστικοποίησης των μετοχών μέχρι φυσικού προσώπου, δύνανται να κατέχουν ποσοστά έως 15% σε ραδιοτηλεοπτικές επιχειρήσεις. Οι εν λόγω διατάξεις, κατά την Επιτροπή, «περιορίζουν τις δυνατότητες επένδυσης και εγκατάστασης εταιριών που είναι νόμιμα εγκαταστημένες στα άλλα κράτη - μέλη, όταν δεν υπάρχουν παρόμοιες νομοθετικές διατάξεις στις χώρες εγκατάστασής τους και επιπλέον εισάγουν ένα ειδικό καθεστώς γι' αυτές».

Επίσης η Κομισιόν, θεωρεί ότι η ελληνική νομοθεσία προκαλεί περιορισμούς αντίθετους με το κοινοτικό δίκαιο σε ξένες εταιρίες που θέλουν είτε να επενδύσουν σε ελληνική επιχείρηση ΜΜΕ, είτε να εγκατασταθούν στην Ελλάδα. «Η νομοθεσία αυτή δε φαίνεται να δικαιολογείται για λόγους δημοσίας τάξεως, δημοσίας υγείας ή δημοσίας ασφάλειας που θα μπορούσαν να αιτιολογήσουν καθεστώς παρέκκλισης για ξένους υπηκόους όσον αφορά την ελευθερία εγκατάστασης, και, εν πάση περιπτώσει, δε θεωρείται ούτε κατάλληλη ούτε ανάλογη σε σχέση με στόχο που ανταποκρίνεται σε επιτακτικό λόγο γενικού συμφέροντος που αναγνωρίζεται από το Δικαστήριο, όπως η διαφάνεια των εταιριών και η πολυφωνία των Μέσων Ενημέρωσης».

Η ΕΕ με πρόσχημα την «ελευθερία των επενδύσεων», επιχειρεί να ανοίξει το δρόμο της συγκέντρωσης των ΜΜΕ στην ολιγαρχία του κεφαλαίου, προκειμένου να καταστεί η ενημέρωση απόλυτα ελεγχόμενη και φιλτραρισμένη, ενώ σπάει και τα ελάχιστα φράγματα διαφάνειας, στο θέμα της ιδιοκτησίας των ΜΜΕ, που μέχρι σήμερα απαιτούσαν οι ιδιοκτήτες να είναι φυσικά πρόσωπα, τα οποία διαθέτουν τους πόρους για την αγορά Μέσων και δε χρηματοδοτούνται από άγνωστες πηγές.

Η Ελλάδα έχει διορία δύο μηνών να απαντήσει στην Επιτροπή και αν η απάντηση δε θεωρηθεί ικανοποιητική, η Κομισιόν μπορεί να προχωρήσει στην αποστολή αιτιολογημένης γνώμης, απαιτώντας την τροποποίηση της νομοθεσίας και εν συνεχεία να παραπέμψει το θέμα στο Δικαστήριο.


Κόντρα στη νέα (α)ταξία
Για χταπόδια και κρίταμα

Αυτός που υπογράφει τη στήλη θα λείψει λίγες μέρες για το Ανατολικό Πήλιο. Στην ακτογραμμή ανάμεσα στο «Παπά Νερό» και την Νταμούχαρη, στους όρμους και τις θαλασσοσπηλιές. Για να ξετρυπώσει από το «θαλάμι» του κανένα χταπόδι και - αν δε βρει (!) - να μαζέψει κάππαρη και κρίταμα που ζουν με την αλισάχνη της θάλασσας, «στου βράχου τη σχισμάδα».

Σ' έναν απ' αυτούς τους θαλασσόβραχους, ανοίγεται μια θαλασσοσπηλιά που το άνοιγμά της αρχίζει από την επιφάνεια της θάλασσας και μετά από μερικά μέτρα που εισχωρεί η θάλασσα η σπηλιά ανοίγεται σε μια στεγνή «αίθουσα». Εκεί, λοιπόν - και θα συμπληρώσω φέτος τα στοιχεία - κατά τις εκκαθαριστικές επιχειρήσεις των Γερμανών κατά του ΕΛΑΣ στην περιοχή του Πηλίου, κατέφυγε σ' αυτήν τη θαλασσοσπηλιά, μια ομάδα ανταρτών, έχοντας μαζί τους μερικά καρβέλια ψωμί, ελιές και δοχεία με νερό.

Εμειναν κρυμμένοι εκεί, περίπου εφτά μέρες και όταν τελείωσε και το νερό κατέφυγαν στις «ανάβρες» γλυκού νερού - που αναβλύζουν στα ρηχά της θάλασσας και τις γνωρίζουν ψαράδες και τσομπάνηδες.

Να σημειωθεί ότι οι θαλασσοσπηλιές αυτές, όπου καταφεύγουν καμιά φορά και φώκιες, «πνίγονται» κυριολεκτικά, αν χιμήξουν τα κύματα, στην πλευρά αυτή του Αιγαίου, που φτάνει ως τις τουρκικές ακτές. Να θυμίσουμε ακόμη ότι η Νταμούχαρη είναι το μοναδικό αραξοβόλι και κατά την εποχή της Κατοχής φιλοξενούσε μικροκαΐκια, με τα οποία έφευγαν απέναντι διωκόμενοι πατριώτες. Σε μια από τις παλιές αυτές φουρτούνες πήρε και το όνομά της, καθώς ένας καπετάνιος που κινδύνευε έκανε τάμα στη χάρη της: «Ντα-μου-χάρη».

Κατά την επιστροφή, η στήλη αυτή θα δώσει μερικές οδηγίες για την κάππαρη, τα κρίταμα και τα «τσιτσίραβλα τουρσί», όπως και για τα μύδια με σκόρδο, για την «τσικουδιά» του καλοκαιριού...


Του
Γιώργου ΤΣΑΠΟΓΑ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ