ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 18 Αυγούστου 2005
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
«Αξία» η χορηγία για το ΥΠΠΟ

Από μακέτες, άλλο τίποτε!
Από μακέτες, άλλο τίποτε!
Η Εθνική Λυρική Σκηνή, ένας θεατρικός οργανισμός με 100 και πλέον χρόνων ιστορία και ανεκτίμητη καλλιτεχνική προσφορά, συνεχίζει να ασφυκτιά μέσα σε ένα πλήθος προβλημάτων, αρχής γενομένης από το κτιριακό, συνακόλουθο το οικονομικό, με αποτέλεσμα εργασιακά προβλήματα και κατ' επέκταση στο παραγόμενο έργο. Η ανάγκη απόκτησης ενός κατάλληλου κτιρίου, που θα της διασφαλίσει τις συνθήκες ν' αναπτύξει το πολύμορφο και σημαντικό πολιτιστικό και διαπαιδαγωγητικό έργο της, δεν ευαισθητοποιεί την πολιτεία. Το αυτονόητο, και λυμένο εδώ και χρόνια για το σύνολο των ευρωπαϊκών πρωτευουσών, θέμα του οπερατικού κτιρίου συνεχίζει να είναι όνειρο για τη Λυρική. Εδώ και πολλά χρόνια οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ έχουν αποδείξει έμπρακτα ότι αντιμετωπίζουν το θέμα με περισσή αδιαφορία, επιμένοντας να μην αναλαμβάνουν το χρέος τους απέναντι στην ίδια τη χώρα μας, το λυρικό θέατρο και τους ανθρώπους που το υπηρετούν. Η ανέγερση ενός σύγχρονου κτιρίου είναι πολιτιστική ανάγκη και όχι πολυτέλεια. Κάτι, που δε συμμερίζονται όλα αυτά τα χρόνια όσοι αποφασίζουν για την τύχη των πολιτιστικών πραγμάτων της χώρας μας.

Για τα προβλήματα στη λειτουργία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής κατέθεσαν Ερώτηση στη Βουλή προς τον υπουργό Πολιτισμού οι βουλευτές του ΚΚΕ Λιάνα Κανέλλη και Αντώνης Σκυλλάκος. Ο υπουργός ερωτάται:

«Η ΕΛΣ στεγάζεται επί πέντε δεκαετίες στο ενοικιαζόμενο κτίριο της οδού Ακαδημίας (Θέατρο "Ολύμπια"), το οποίο ανήκει στο Μετοχικό Ταμείο Υπαλλήλων Τράπεζας Ελλάδας. Το κτίριο, όντας παλιό και ακατάλληλο για μεγάλες παραγωγές, δεν πληροί καμιά από τις προϋποθέσεις θεάτρου όπερας, ενώ η μίσθωσή του γίνεται με όρους παμπάλαιους και ληστρικούς για την ΕΛΣ. Σε νοικιασμένα και ανεπαρκέστατα επίσης κτίρια αναγκάζεται η Λυρική να ξεδιπλώνει και άλλες πτυχές της δραστηριότητάς της: Στο "Ακροπόλ" τις παραστάσεις οπερέτας και της Παιδικής Σκηνής, στα Στούντιο Χορωδίας και Μπαλέτου (στην Πειραιώς) τις πρόβες των δύο σωμάτων, αλλά και τις παραστάσεις της Πειραματικής Σκηνής. Το καθεστώς των πολλαπλών μισθώσεων και η ανυπαρξία ενός δικού της κατάλληλου κτιρίου έχουν σοβαρές συνέπειες για τη σωστή λειτουργία της ΕΛΣ, τόσο για την οικονομική της κατάσταση όσο και την ανάπτυξη του καλλιτεχνικού έργου της και γενικότερα του πολύπλευρου ρόλου της. Και το ΠΑΣΟΚ παλιότερα, αλλά και προεκλογικά ο πρωθυπουργός υποσχέθηκαν ότι θα ανεγερθεί επιτέλους νέο κτίριο για να στεγάσει όλες τις λειτουργίες της Λυρικής. Σε τι συγκεκριμένες ενέργειες θα προχωρήσει το υπουργείο για την υλοποίηση των προεκλογικών δεσμεύσεων και την οριστική λύση του προβλήματος;».

«Με την αλλαγή του νομικού πλαισίου της ΕΛΣ (από ΝΠΔΔ σε ΝΠΙΔ), οι υποχρεώσεις του δυναμικού της έχουν αυξηθεί κατακόρυφα και βρίσκονται σε πλήρη αντιδιαστολή με τις θεσμικές και οικονομικές τους απολαβές. Σήμερα η ΕΛΣ λειτουργεί έχοντας μόνο το 13% του δυναμικού της μόνιμο. Πώς μπορεί να αναπτυχθεί ο πολύπλευρος παιδαγωγικός, καλλιτεχνικός ρόλος της, όταν το δυναμικό της (καλλιτεχνικό, τεχνικό και διοικητικό) βρίσκεται αντιμέτωπο με εργασιακή ανασφάλεια και μισθούς πείνας; Δεν είναι άραγε αυτός βασικός πυλώνας της ΕΛΣ; Τι μέτρα θα παρθούν, ιδιαίτερα, για την κάλυψη των δίκαιων απαιτήσεων των εργαζομένων που έχουν χρόνια τώρα μισθούς καθηλωμένους;».

«Η άστεγη ΕΛΣ με τα πολλά οικονομικά και εργασιακά προβλήματα, βρίσκεται τώρα και χωρίς καλλιτεχνικό διευθυντή. Τι ενέργειες πρόκειται να γίνουν για να πληρωθεί άμεσα η θέση; Ποιες ενέργειες θα ακολουθήσετε προκειμένου να επιλυθούν τα ουσιαστικά κτιριακά, θεσμικά και οικονομικά προβλήματα, για να μπορέσει η ΕΛΣ να ανταποκριθεί στον πολύπλευρο καλλιτεχνικό ρόλο της, να γίνει ένα Λυρικό Καλλιτεχνικό Κέντρο με πανελλαδική εμβέλεια και ουσιαστικά λαϊκό χαρακτήρα;».

Στην απάντησή του ο υφυπουργός Πολιτισμού Πέτρος Τατούλης με την «επιλεκτική» διαδικασία απαντά μόνο στο ερώτημα για το κτιριακό. Παραδέχεται την όξυνση των προβλημάτων της Λυρικής Σκηνής, «με τα ακατάλληλα, νοικιασμένα με δυσμενείς όρους, με αίθουσες παραστάσεων χωρίς τις στοιχειώδεις προδιαγραφές», κλπ. αλλά συνεχίζοντας τη «χορηγική» πολιτική θεωρεί ότι όλα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα «οι παραστάσεις να μην έχουν την απήχηση που τους αξίζει, όσον αφορά στην προσέλκυση χορηγών, με αποτέλεσμα η Λυρική να βρίσκεται σε δυσμενέστερη θέση έναντι άλλων πιο λαμπερών φορέων».

Κατανοούμε όλοι ποιους εννοεί ο υπουργός «λαμπερούς φορείς». Μόνο που γι' αυτούς τους «λαμπερούς φορείς» φρόντισε το ίδιο το κράτος αφού τους εξασφαλίσει λαμπερά κτίρια και υποδομές, να τους επιχορηγεί κάθε χρόνο αδρά και να έχουν βέβαια παράλληλα και τους ιδιώτες χορηγούς.

Θεωρητικά η ηγεσία του ΥΠΠΟ όπως αναφέρεται στην απάντηση «θεωρεί ότι η επίλυση του προβλήματος είναι μείζων προτεραιότητα» και γι' αυτό συγκροτήθηκε «επιτροπή ειδικών προκειμένου να εξεταστεί το θέμα της χωροθέτησης».

Από θεωρίες χορτάσαμε, πράξεις περιμένουμε και δε βλέπουμε. Κάποιος έλεγε όταν δε σκεφτόμαστε... «συσκεφτόμαστε»!

Προς κατάρρευση το Μπολσόι...

Με κατάρρευση εξακολουθεί να κινδυνεύει το κτίριο του φημισμένου θεάτρου Μπολσόι, επειδή η ρωσική κυβέρνηση αρνείται να δώσει όλο το ποσό που απαιτείται για τις απαραίτητες εργασίες ανακαίνισης!

Σύμφωνα με το BBC, «το υπουργείο Οικονομικών της Ρωσίας ανακοίνωσε ότι δε διαθέτει τα κονδύλια που απαιτούνται για την ανακαίνιση του ιστορικού κτιρίου. Η διοίκηση του θεάτρου, το οποίο έχει ήδη κλείσει για την ανακαίνιση που επρόκειτο να διαρκέσει τρία χρόνια, πληροφορήθηκε ότι πρέπει να μειώσει τον προϋπολογισμό που πρότεινε αν θέλει να αρχίσουν οι εργασίες».

Ετσι, ο αρχιτέκτονας Νικίτα Σανγκίν, που έχει αναλάβει το έργο, δήλωσε ότι θα παραιτηθεί αν δεν εξασφαλιστούν τα απαιτούμενα κονδύλια, αλλά η κυβέρνηση επιμένει ότι δεν πρόκειται να καλύψει το ποσό των 880 εκατομμυρίων δολαρίων που ζήτησε η διοίκηση του Μπολσόι, ζητώντας παράλληλα να μειωθεί ο προϋπολογισμός κατά 60%. Κατά τον αρχιτέκτονα η θέση της κυβέρνησης είναι ότι «με τα χρήματα αυτά θα μπορούσαν να κτιστούν 10 θέατρα»! «Ωστόσο», πρόσθεσε ο αρχιτέκτονας, «τα θέατρα αυτά δε θα είναι το Μπολσόι, που είναι μέρος της πολιτιστικής μας κληρονομιάς».

Η διοίκηση του θεάτρου δηλώνει ότι το, 180 ετών, κτίριο χρειάζεται δομικές επισκευές, αφού οι τοίχοι και τα θεμέλιά του χρειάζονται ενίσχυση. Η σκηνή χρειάζεται ανακαίνιση και τα φωτιστικά και άλλα μηχανήματα του θεάτρου ανανέωση. Επιπλέον, το κτίριο δεν πληρεί τα σύγχρονα μέτρα ασφαλείας και όλα αυτά δεν μπορούν να γίνουν με τα χρήματα που αντιπροτείνει η κυβέρνηση.

«Αχαρνής» στο Πυθαγόρειο

Το έργο του Αριστοφάνη «Αχαρνής» θα παρουσιάσει το Εθνικό Θέατρο στο Πυθαγόρειο της Σάμου αύριο και το Σάββατο, στο πλαίσιο του 8ου Φεστιβάλ «Μανώλης Καλομοίρης».

Η σκηνοθεσία είναι του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, η μετάφραση του Παντελή Μπουκάλα, η μουσική του Θάνου Μικρούτσικου, τα σκηνικά του Αντώνη Δαγκλίδη, τα κοστούμια του Αγγελου Μέντη, η χορογραφία της Αγγελικής Στελλάτου, οι φωτισμοί της Ελευθερίας Ντεκώ και η μουσική διδασκαλία της Μελίνας Παιονίδου.

Στο ρόλο του Δικαιόπολη ο Λάκης Λαζόπουλος. Παίζουν επίσης: Δημήτρης Πακσόγλου, Παντελής Δεντάκης, Γιώργος Γιαννακάκος, Γιώργος Σμπυράκης, Θύμιος Κούκιος, Χρήστος Σαπουντζής, Μανώλης Δραγάτσης, Βασίλης Μαυρογεωργίου, Κώστας Γαλανάκης, Λαέρτης Μαλκότσης, Δημήτρης Πιατάς, Παναγιώτης Λάρκου, Γιώργος Μελισσάρης, Σωτήρης Τζεβελέκος, Στράτος Χρήστου, Γιώργος Γάλλος, Κωνσταντίνος Γ. Γιαννακόπουλος.

Στο κέντρο πολιτιστικών εκδηλώσεων «ΚΡΥΠΤΗ» (Μαχαιράδο Ζάκυνθος) παρουσιάζεται μέχρι τις 31 Αυγούστου η ατομική έκθεση ζωγραφικής του Κώστα Ράμμου. Ωρες λειτουργίας της έκθεσης καθημερινά 18.30-21.30.

Με παραδοσιακούς χορούς της Ρωσίας από το συγκρότημα ROUS ξεκινούν στις 24/8 τα φετινά «Μενάνδρεια» του Δήμου Κηφισιάς, που θα ολοκληρωθούν στις 7 του Οκτώβρη με ποικίλες εκδηλώσεις. Στις 29 και 31/8 το Ωδείο Αθηνών θα παρουσιάσει την όπερα του Μότσαρτ «Απαγωγή από το Σεράι».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ