ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 26 Αυγούστου 2005
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ
Ο ένας τα ρίχνει στον άλλον...

Εξώφυλλο του φετινού προγράμματος του Ελληνικού Φεστιβάλ
Εξώφυλλο του φετινού προγράμματος του Ελληνικού Φεστιβάλ
Συνεχίζεται η προσπάθεια από τα υπουργεία Πολιτισμού και Τουριστικής Ανάπτυξης να βγάλουν από πάνω τους την ευθύνη για τις αλλαγές στο ΔΣ του Φεστιβάλ Αθηνών, σε μια προσπάθεια, προφανώς να αποφύγουν κάθε πιθανότητα πολιτικού κόστους από τις συγκεκριμένες επιλογές. Το υπουργείο Πολιτισμού «ρίχνει» την ευθύνη στο Τουριστικής Ανάπτυξης και το τελευταίο ...στην κυβέρνηση!

Βγαίνοντας χτες από το Μαξίμου (όπου συναντήθηκε με τον πρωθυπουργό ενόψει ΔΕΘ για να λάβει «οδηγίες» και «κατευθύνσεις») και απαντώντας σε ερώτηση για τις αλλαγές στο ΔΣ του Φεστιβάλ Αθηνών, ο υφυπουργός Πολιτισμού Π. Τατούλης, υπεραμύνθηκε αυτών των αλλαγών, αν και ξεκίνησε λέγοντας πως «δεν είναι δική μου η αρμοδιότητα» ...αλλά του υπουργείου Τουρισμού.

Πάντως άφησε σαφώς να εννοηθεί ότι τα μεγάλα πολιτιστικά γεγονότα της χώρας θα προσδεθούν ακόμη πιο στενά στις κυρίαρχες πολιτιστικές κατευθύνσεις του εξωτερικού - με ό,τι αυτό θα σημάνει για την ανάδειξη της πολιτιστικής πολυμορφίας και, τελικά, του ελληνικού πολιτισμού - προσθέτοντας ότι το νέο ΔΣ «έχει μια εντελώς διαφορετική φιλοσοφία από τη φιλοσοφία που υπήρξε μέχρι τώρα» και κατέληξε: «Είναι πάρα πολύ σημαντικό το γεγονός ότι στο νέο ΔΣ συμμετέχουν μεγάλες προσωπικότητες που εκπροσωπούν τα μεγαλύτερα φεστιβάλ της Ευρώπης και του κόσμου. Αυτό δίνει μεγαλύτερη δυνατότητα, μεγάλες δυνάμεις και μεγάλη ώθηση, ώστε να μπορέσει το Φεστιβάλ Αθηνών να αντιμετωπίσει τη νέα πεντηκονταετία που έρχεται μπροστά του. Ο θεσμός θα πρέπει να είναι ένας θεσμός πολύ σύγχρονος. Θα πρέπει να αντιληφθεί τα καινούρια παγκόσμια πρότυπα και τα καινούρια δεδομένα».

Ακούγοντας τα περί «αρμοδιοτήτων» στο υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης, εξέδωσαν εσπευσμένως την ακόλουθη ανακοίνωση: «Η απόφαση για αλλαγή του Διοικητικού Συμβουλίου του Φεστιβάλ Αθηνών είναι κυβερνητική και ελήφθη με γνώμονα την αναβάθμιση του θεσμού και την ενδυνάμωση του διεθνούς του χαρακτήρα. Για την αλλαγή συνεργάστηκαν τα υπουργεία Πολιτισμού και Τουριστικής Ανάπτυξης».

Μελωδιών «ομοιότητα»

Σ. Γιαννάτου και «Primavera en Saloniko»
Σ. Γιαννάτου και «Primavera en Saloniko»
Στο επιβλητικό περιβάλλον του Ιστορικού Αρχείου - Μουσείου Υδρας, αύριο (27/8, 9μ.μ.), με ελεύθερη είσοδο, θα δοθεί συναυλία της Σαββίνας Γιαννάτου και των «Primavera en Salonico», με τα τραγούδια του νέου τους δίσκου, με τίτλο «Sumiglia» («Ομοιότητα» στην κορσικανική διάλεκτο). Ο δίσκος, που κυκλοφόρησε από τη διεθνούς φήμης εταιρία ECM και τη «Λύρα», και αποτελεί την πρώτη συνεργασία της σπουδαίας ερμηνεύτριας και των «Primavera en Saloniko» με τον βραβευμένο με «Γκράμι» μουσικό παραγωγό Μάνφρεντ Αϊχερ, περιλαμβάνει παραδοσιακά τραγούδια πολλών λαών του κόσμου και αναδεικνύει την ιδιαιτερότητα κάθε μουσικής κουλτούρας αλλά και τα όμοια στοιχεία τους.

Στον πηγεμό για το Σιδηροδρομικό Μουσείο...

Για να πάει κάποιος στο Σιδηροδρομικό Μουσείο Αθηνών δεν είναι και το πιο απλό πράγμα του κόσμου, όσο απίστευτο κι αν ακούγεται αυτό. Στις - πολυδιαφημιζόμενες - «πληροφορίες» του ΟΤΕ φάνηκαν να μην ξέρουν καν την ύπαρξή του και - φυσικά - δεν μπόρεσαν να βοηθήσουν με τηλέφωνο ή διεύθυνση. «Δεν το βρίσκω στα μουσεία της Αττικής», ήταν η απάντηση της τηλεφωνήτριας, η οποία πάντως έδειξε να προσπάθησε.

Τελικά, παρέπεμψε τον υποψήφιο επισκέπτη του μουσείου στον τετραψήφιο τηλεφωνικό αριθμό πληροφοριών του ΟΣΕ. Εκεί - ευτυχώς - ήξεραν το μουσείο (άλλωστε στον ΟΣΕ ανήκει), τη διεύθυνση και το τηλέφωνό του.

Η περιπέτεια όμως δεν τελείωσε εκεί. Το Σιδηροδρομικό Μουσείο βρίσκεται στην οδό Σιώκου 4, στα Σεπόλια. Η Σιώκου είναι κάθετη της Λιοσίων, στο ύψος του αριθμού 301. Σε εκείνο το ύψος όμως δεν υπάρχει ενημερωτική πινακίδα για να κατευθύνει τους ενδιαφερόμενους για το μουσείο. Κι αν υπάρχει, δε φαίνεται. Επιπλέον, η Σιώκου είναι μονόδρομος και απαγορεύεται η στροφή αριστερά - όπου βρίσκεται το μουσείο - για όσους έρχονται από Αθήνα.

Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι κύκλοι με το αυτοκίνητο σε μια καθόλου «φιλική» Λιοσίων και αναγκαστική παραβίαση του μονόδρομου της Σιώκου - για ελάχιστα μέτρα από τη διάβαση της σιδηροδρομικής γραμμής - για να φτάσεις στην είσοδο του μουσείου. Αλλά και εκεί πρέπει να είσαι πολύ προσεκτικός για να «ανακαλύψεις» την ταμπέλα που ενημερώνει πως το σύμπλεγμα των παμπάλαιων - πλην νοσταλγικών - κτιρίων του παλαιού Τμήματος Μεταλλικών Κατασκευών των πρώην Σιδηροδρόμων Πελοποννήσου (όπου στο ισόγειο στεγαζόταν η Σχολή Τηλεγραφητών του ΟΣΕ) είναι το μουσείο.

Αξίζει όλος αυτός ο κόπος μέχρι να φτάσεις στη Σιώκου 4; Αδιαμφισβήτητα ΝΑΙ! Οχι μόνο γιατί το Σιδηροδρομικό Μουσείο είναι το μοναδικό ελληνικό στο είδος του (και με ελεύθερη είσοδο), αλλά και γιατί προσφέρει την ευκαιρία να «αγγίξεις» την ιστορία μέσω αυθεντικών εκθεμάτων που αφηγούνται τη συναρπαστική περιπέτεια του σιδηροδρόμου.

Πρόκειται για θησαυρούς (από παλαιά εισιτήρια τρένου μέχρι παμπάλαιες, άριστα συντηρημένες ατμομηχανές) που σίγουρα αξίζουν προβολής, αλλά και σήμανσης! Οσο για το χώρο, είναι φανερό πως δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες ενός μουσείου και την εφαρμογή μιας σύγχρονης μουσειολογικής αντίληψης. Ισως η μεταφορά του στον πρώην Σταθμό Πελοποννήσου να είναι η καλύτερη λύση και για το μουσείο και για τον Σταθμό. Ο οποίος, ίσως, «φαντάζει» και σαν «φιλέτο» για ορισμένους...


Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ

Νέο δείγμα «αρχοντοχωριατιάς»

Για γέλια και για κλάματα είναι πια το υπουργείο Πολιτισμού και αυτοί που το υπηρετούν. Χτες, ανακοινώθηκε, η ανάληψη των καθηκόντων του Προέδρου του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης από το Γιώργο Χωραφά, «ενός διακεκριμένου Ελληνα, με λαμπρή παρουσία στο παγκόσμιο πολιτιστικό στερέωμα». Μια χαρά άνθρωπος είναι, καλός ηθοποιός, σοβαρός, αλλά αρκούν γι' αυτή τη θέση; Σειρά τώρα έχουν Τσοπέη, Βίκυ Λέαντρος, γιατί όχι και η Ναταλί (από τα «Σύνορα της αγάπης»).

Διαβάστε κι αυτό: «Το υπουργείο Πολιτισμού πιστό στην πολιτική που έχει χαράξει εδώ και ενάμιση χρόνο, ανοίγει τις πόρτες του και αξιοποιεί με τον καλύτερο τρόπο το πολιτιστικό δυναμικό της χώρας(;), πάντα με μοναδικό γνώμονα την περαιτέρω ενδυνάμωση του ελληνικού πολιτισμού (;) τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό. Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία του και διεκδικεί με αξιώσεις το αύριό του στη διεθνή κινηματογραφική κλίμακα»!

Η «αρχοντοχωριατιά» των ιθυνόντων τους επιτρέπει να σκέφτονται μέχρι εκεί, ότι δηλαδή το πολιτιστικό δυναμικό της χώρας αποτελούν μόνο όσοι κάτι... μικρό ή μεγάλο έχουν κάνει στο εξωτερικό, κάτι σαν μεταπτυχιακό στο Κέμπριτζ. Οι Αμερικάνοι να το βλέπουν και να παίρνουν μαθήματα, που αφήνουν ανεκμετάλλευτη την Υβέτ...

Οσο για τον «μοναδικό γνώμονα» που ισχυρίζονται ότι έχουν, δεν είναι άλλος από την «ξιπασιά», που λέει κι ο λαός.

Σύσσωμο μεταβαίνει σήμερα το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) στη Μήλο για αυτοψία σε μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους του νησιού. Ωστόσο, όπως σημειώνει το υπουργείο Πολιτισμού, «κύριο αντικείμενο της αυτοψίας στη Μήλο είναι o καθορισμός ζωνών προστασίας του αρχαιολογικού χώρου της Φυλακωπής», ενώ «θα εξεταστούν αιτήματα ιδιωτών για οικοδόμηση, καθώς και άλλα ζητήματα που εμπίπτουν στον αρχαιολογικό νόμο».

Η Δραματική Σχολή του Κρατικού Θεάτρου Βορίου Ελλάδας ανακοινώνει ότι η Γραμματεία της (Κολοκοτρώνη 25-27 και Θράκης, Σταυρούπολη, 2310.589.104,589.110), θα δέχεται τα δικαιολογητικά των υποψηφίων για τις προκριματικές και εισαγωγικές εξετάσεις της σχολής, από 1-15 Σεπτέμβρη, 9πμ-3μμ, (εκτός Σαββάτου και Κυριακής). Τα δικαιολογητικά που πρέπει να υποβάλλουν οι υποψήφιοι είναι: Απολυτήριο Λυκείου (αποδεικτικό, η επικυρωμένη φωτοτυπία). Πιστοποιητικό γέννησης ή επικυρωμένη φωτοτυπία της αστυνομικής ταυτότητας. Οκτώ έγχρωμες φωτογραφίας.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ