ICON |
Ακόμη και τα διάφορα αντιπλημμυρικά έργα που εκτελούνται είναι αποσπασματικά και δεν εντάσσονται σε κανένα συνολικό σχεδιασμό. Για παράδειγμα, τα έργα στην Αττική Οδό, αλλά και του τραμ, που και χτες έγιναν αιτία για πλημμύρες.
Πέρσι τον Οκτώβρη ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς, με αφορμή τις πλημμύρες εκείνης της εποχής, είχε δηλώσει ότι πρέπει να διατεθούν 500 εκατ. ευρώ για την αντιπλημμυρική θωράκιση της Αττικής και ότι θα εξαγγείλει σχετικό πρόγραμμα έργων την άνοιξη του 2005. Παρ' όλα αυτά, ούτε ο κρατικός προϋπολογισμός περιέλαβε για το 2005 κανένα κονδύλι, ούτε ο υπουργός έκανε κάποιες εξαγγελίες...
ICON |
Πλημμυρισμένες βρέθηκαν από τη μία στιγμή στην άλλη, πολλές περιοχές της Αττικής, εξαιτίας μιας συνηθισμένης βροχόπτωσης. Σε ένα 24ωρο, η Πυροσβεστική Υπηρεσία δέχτηκε περισσότερες από 400 κλήσεις που είχαν να κάνουν με αντλήσεις νερών σε υπόγεια και στην πλειοψηφία τους αφορούσαν τις περιοχές: Καλλιθέα, Πατήσια, Π. Φάληρο, Γέρακας, Μεταμόρφωση, Ν. Ιωνία, Κηφισιά, Χαλάνδρι και Βριλήσσια.
ICON |
Τεράστια αποθέματα υπομονής έπρεπε να είχαν όσοι οδηγοί αποφάσισαν ή αναγκάστηκαν να κυκλοφορήσουν χτες στους δρόμους του Λεκανοπεδίου. Οι περισσότεροι δρόμοι ήταν μπλοκαρισμένοι κυρίως από συσσώρευση υδάτων, ενώ δεν έλειψαν και τα τροχαία ατυχήματα.
Συγκεκριμένα, το μεγαλύτερο πρόβλημα σημειώθηκε στην Εθνική Οδό Αθηνών - Λαμίας. Στην αντίστοιχη της Αθηνών - Κορίνθου προβλήματα υπήρξαν στο ύψος της «Χαλυβουργικής», λόγω τροχαίου, και στη Λίμνη Κουμουνδούρου λόγω συσσώρευσης υδάτων και στα δύο ρεύματα. Προβλήματα παρουσιάστηκαν στους κεντρικούς οδικούς άξονες που οδηγούσαν στο κέντρο της Αθήνας. Στη Λ. Συγγρού, από το ύψος του «Λήδρα Μάρριοτ» έως τη Λ. Αμαλίας, στην Πανεπιστημίου, στη Μεσογείων, στην Κηφισίας, στην Κατεχάκη, στη Λ. Αθηνών, στη Θηβών, στη Μιχαλακοπούλου, στην Πειραιώς, στην Καλλιρρόης, ενώ σημαντικές καθυστερήσεις σημειώθηκαν στην κυκλοφορία στην Αττική Οδό όπου η μεγαλύτερη κίνηση παρατηρήθηκε στο τμήμα από Δ. Πλακεντίας μέχρι τη Μεταμόρφωση και νωρίς το πρωί από την Κάντζα μέχρι την Ανθούσα. Επίσης, με μεγάλη δυσκολία κινούνταν οι οδηγοί στην Παραλιακή, κυρίως στο τμήμα από Καλαμάκι μέχρι Φλοίσβο και από το ΣΕΦ μέχρι το Δέλτα Φαλήρου.
Αρκετά αυτοκίνητα ακινητοποιήθηκαν κάτω από τη γέφυρα του ηλεκτρικού σταθμού της Ν. Ιωνίας, καθώς και στη συμβολή της Χαμοστέρνας με την Πειραιώς. Στο Χαλάνδρι και ειδικότερα στην περιοχή Πάτημα, περίπου 40 υπόγεια και χώροι στάθμευσης γέμισαν νερό, με αποτέλεσμα να χρειαστεί η παρέμβαση της Πυροσβεστικής για να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο.
Διακοπές ρεύματος σημειώθηκαν στο κέντρο της Αθήνας, καθώς δύο υποσταθμοί γέμισαν με νερό, ενώ σχεδόν σε όλο το Λεκανοπέδιο υπήρξαν βυθίσεις στην τάση του ρεύματος.
Αλώβητο δεν έμεινε ούτε το τραμ από τη βροχόπτωση, καθώς σημαντικές καθυστερήσεις σημειώθηκαν και στα δρομολόγια λόγω συσσώρευσης υδάτων σε αρκετά σημεία των διαδρομών.
Οι θέσεις του ΚΚΕ για την αντιπλημμυρική προστασία της χώρας
Το Νοέμβρη του 2004, με συνέντευξη της ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκας Παπαρήγα, το Κόμμα είχε δώσει στη δημοσιότητα δέσμη προτάσεων για την αντιπλημμυρική προστασία της χώρας, καταδείχνοντας ταυτόχρονα την πηγή του κακού, που δεν είναι άλλη από την πολιτική που υποτάσσει το συμφέρον των εργαζομένων στους νόμους του κέρδους.
Η πολιτική αυτή εκφράζεται, ανάμεσα σε άλλα, με την αλόγιστη επέκταση των πόλεων σε όφελος των κερδοσκόπων, την καταπάτηση και κτίσιμο των ρεμάτων, τη νομιμοποίηση της αυθαίρετης δόμησης, την άλωση του δασικού πλούτου και των ελεύθερων χώρων. Είναι προφανές ότι η συνέχιση αυτής της πολιτικής από τις κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, τις καθιστά ένοχες, αλλά και υποκριτές όταν επιχειρούν να αποδώσουν τα πολλά κάθε φορά προβλήματα στην ένταση των καιρικών φαινομένων, κοροϊδεύοντας το λαό.
Συγκεκριμένα, λοιπόν. Για την αντιπλημμυρική προστασία, το ΚΚΕ τονίζει ότι είναι επιτακτικά αναγκαίο:
Ενας τέτοιος σχεδιασμός πρέπει να παίρνει υπόψη του τα νέα υδρολογικά δεδομένα σε κάθε περιοχή, όπως:
Ο σχεδιασμός πρέπει να έχει μακρόχρονο χρονικό ορίζοντα προβλέψεων. Θα πρέπει να περιλαμβάνει μια σειρά μέτρων για δασοκαλύψεις, απαγορεύσεις επεκτάσεων, ορθολογικών χρήσεων γης, διάνοιξη ρευμάτων, μικρά φράγματα κατακράτησης φερτών υλών, τοπικά έργα εκτροπής υδάτων, κλπ.
Θα πρέπει να στηρίζεται σε πλήρη γνώση της υφιστάμενης κατάστασης.
Να είναι δυναμικό.
Να επανεξετάζεται σε τακτά χρονικά διαστήματα.
Θα περιέχει χρονικές δεσμεύσεις για υλοποίηση όλων των κατευθύνσεων για την πολεοδομία, τη χρήση των ελεύθερων χώρων, τις χρήσεις γης, τις αναδασώσεις, την προστασία του δασικού πλούτου, κλπ.
Τη λήψη όλων των απαιτούμενων νομοθετικών μέτρων.
Προστασία κάθε ελεύθερου χώρου, μεγάλου ή μικρού. Είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι στην τσιμεντοποίηση των ελεύθερων χώρων στο όνομα των κερδών του κεφαλαίου. Αγωνιζόμαστε για την απόκτηση νέων ελεύθερων χώρων.
Η ευθύνη για τα αντιπλημμυρικά έργα «γλιστράει» και αυτή, όπως το νερό, καθώς στην Αττική μόνο, σχετική αρμοδιότητα φέρουν 5 - 6 υπουργεία, νομαρχίες, δεκάδες δήμοι και κοινότητες και περίπου 3.500 υπηρεσίες. Αυτή η διάχυση των αρμοδιοτήτων αποτελεί επίσης μία από τις αιτίες για τα προβλήματα που δημιουργούνται κάθε φορά από πλημμύρες, ενώ σε πολλές περιπτώσεις λειτουργεί και ως άλλοθι για την ανικανότητα ή απροθυμία πρόληψης.
Μόλις πέρυσι, σε σύσκεψη στο ΥΠΕΧΩΔΕ, επιχειρήθηκε ένα ξεκαθάρισμα αρμοδιοτήτων και αυτό λειψό. Σύμφωνα με τον τότε σχεδιασμό, οι νομαρχίες έχουν την ευθύνη για τον καθαρισμό των ρεμάτων. Το δε ΥΠΕΧΩΔΕ είναι υπεύθυνο για το καθαρισμό των φρεατίων, δηλαδή χρηματοδοτεί την ΕΥΔΑΠ για το σκοπό αυτό, η οποία με τη σειρά της αναθέτει το έργο στους δήμους.
Σύμφωνα μάλιστα με πρόσφατη εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας (ΓΓΠΠ), οι ευθύνες καταμερίζονται ως εξής: Οι νομαρχίες και οι δήμοι είναι υπεύθυνοι για τον έλεγχο και καθαρισμό των ρεμάτων. Οι δήμοι ευθύνονται για την απομάκρυνση όλων των αστικών απορριμμάτων, φερτών υλικών, φυλλώματος δέντρων κλπ. που βρίσκονται σε δρόμους και κοινόχρηστους χώρους και μπορούν να προκαλέσουν εμφράξεις σε φρεάτια. Επίσης, οι δήμοι, σε συνεργασία με τις κατά τόπους αστυνομικές αρχές ευθύνονται για την απομάκρυνση μπαζών και οικοδομικών υλικών από πεζοδρόμια παρακείμενα σε νεοανεγειρόμενες οικοδομές για τον κίνδυνο να καλυφθούν τα φρεάτια. Οι Νομαρχίες έχουν την ευθύνη της εκμίσθωσης των απαραίτητων μηχανημάτων. Για αυτές και μια σειρά άλλων ενεργειών που κρίνονται κάθε φορά απαραίτητες, υποτίθεται πως οι Διευθύνσεις Πολιτικής Προστασίας των Περιφερειών και τα αντίστοιχα γραφεία των Νομαρχιών υπογράφουν σχετικό μνημόνιο συνεργασίας στο οποία θα πρέπει να προσδιορίζεται ποιος κάνει τι. Το κάλεσμα που απηύθυνε η ΓΓΠΠ προς τους αρμόδιους φορείς για τη σύνταξη ή επικαιροποίηση αυτού του μνημονίου φέρει ημερομηνία μόλις 20 Σεπτέμβρη 2005.
Πέρα, όμως, από το οργανωτικό κομμάτι, έχει σημασία και η ομολογία της ΓΓΠΠ πως «η πρόκληση των καταστροφών οφείλεται συνήθως στις παρεμβάσεις που έχουν γίνει στην κοίτη και τα πρανή των φυσικών ρεμάτων και στην πλημμελή συντήρηση των τεχνικών έργων που κατασκευάστηκαν για να διευκολύνουν την απορροή των όμβριων υδάτων ή πολλές φορές και στην ανυπαρξία τέτοιων έργων»! Φαίνεται πως οι κυβερνώντες εκτός από διαπιστώσεις δεν προτίθενται να κάνουν τίποτε άλλο...