ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 24 Σεπτέμβρη 2005
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΕΙΚΟΝΕΣ ΔΙΑΛΥΣΗΣ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΒΡΟΧΗ
Αντιπλημμυρική θωράκιση υπό το μηδέν...
  • Μέσα σε λίγα λεπτά πολλές περιοχές της Αττικής μετατράπηκαν και πάλι σε λίμνες. Σπίτια και καταστήματα πλημμύρισαν, κεντρικές λεωφόροι και εθνικές οδοί θύμιζαν ορμητικούς χειμάρρους, οδηγοί εγκλωβίστηκαν στα αυτοκίνητά τους
  • Ολα αυτά επιβεβαιώνουν τον εμπαιγμό των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, που κατά καιρούς έκαναν και κάνουν λόγο για έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης

Με ό,τι μέσο διέθεταν οι κάτοικοι έβγαζαν τα νερά από τα μαγαζιά τους

ICON

Με ό,τι μέσο διέθεταν οι κάτοικοι έβγαζαν τα νερά από τα μαγαζιά τους
Σπίτια πλημμύρισαν, δρόμοι μετατράπηκαν σε λίμνες, προκαλώντας κυκλοφοριακό κομφούζιο, μπλακ άουτ σε αρκετές περιοχές. Απίστευτη ταλαιπωρία «με την πρώτη κιόλας σταγόνα της βροχής» στην Αττική!.. Ολα αυτά δεν επιβεβαιώνουν τίποτε άλλο από το γεγονός ότι τα κατά καιρούς «μεγάλα λόγια» όλων των κυβερνήσεων και της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, περί δράσεων και έργων για την αντιπλημμυρική θωράκιση, δεν αποτελούν παρά «σαπουνόφουσκες». Οι κυβερνήσεις αυτές βρήκαν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ να διαθέσουν για τη «Μεγάλη Ιδέα» των Ολυμπιακών Αγώνων σε όφελος του μεγάλου κεφαλαίου και των χορηγών, αλλά δε βρίσκουν ούτε δεκάρα να δώσουν για τα έργα που προστατεύουν τη ζωή και αφορούν την ποιότητα ζωής των εργαζομένων...

Ακόμη και τα διάφορα αντιπλημμυρικά έργα που εκτελούνται είναι αποσπασματικά και δεν εντάσσονται σε κανένα συνολικό σχεδιασμό. Για παράδειγμα, τα έργα στην Αττική Οδό, αλλά και του τραμ, που και χτες έγιναν αιτία για πλημμύρες.

Πέρσι τον Οκτώβρη ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς, με αφορμή τις πλημμύρες εκείνης της εποχής, είχε δηλώσει ότι πρέπει να διατεθούν 500 εκατ. ευρώ για την αντιπλημμυρική θωράκιση της Αττικής και ότι θα εξαγγείλει σχετικό πρόγραμμα έργων την άνοιξη του 2005. Παρ' όλα αυτά, ούτε ο κρατικός προϋπολογισμός περιέλαβε για το 2005 κανένα κονδύλι, ούτε ο υπουργός έκανε κάποιες εξαγγελίες...

Σημαντικές ζημιές σημειώθηκαν σε σπίτια και καταστήματα στου Ρέντη

ICON

Σημαντικές ζημιές σημειώθηκαν σε σπίτια και καταστήματα στου Ρέντη
Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι ο κατάλογος των σημείων που είχαν καταγραφεί πέρσι ως πιθανά για να σημειωθούν πλημμύρες, παραμένει και φέτος εντελώς επίκαιρος. Συγκεκριμένα, μεταξύ των κρίσιμων σημείων περιλαμβάνονται:

  • Η περιοχή της Γλυφάδας και μάλιστα τις πλημμύρες τις προκαλεί ο τρόπος με τον οποίο κατασκευάστηκε το Τραμ!
  • Η περιοχή του Θριάσιου, καθώς το αναγκαίο αντιπλημμυρικό έργο στο ρέμα του Αγίου Ιωάννη, που πλημμυρίζει την περιοχή της «ΧΑΛΥΒΟΥΡΓΙΚΗΣ», προχωρά με βήματα χελώνας, όπως και τα έργα στα ρέματα Σαρανταπόταμου και Αγίου Γεωργίου.
  • Ολόκληρη η περιοχή της Νοτιοανατολικής Αττικής, καθώς επί χρόνια εκεί δεν έχει γίνει κανένα αντιπλημμυρικό έργο.
  • Η περιοχή του Μοσχάτου, του Ρέντη και του Νέου Φαλήρου, καθώς ναι μεν έγινε η εκβάθυνση του Κηφισού, αλλά από το σημείο της Λαχαναγοράς και πάνω τα αντιπλημμυρικά έργα είναι ανύπαρκτα, όπως επίσης και αυτά για τον Ιλισό.
  • Η ευρύτερη περιοχή των Μεσογείων, καθώς τα όμβρια από τα αντιπλημμυρικά έργα της Αττικής Οδού, που στοίχισαν πάνω από 400 εκατ. ευρώ οδεύουν στο ρέμα της Ραφήνας, το οποίο, όμως, δεν μπορεί να τα αντέξει, αφού δεν έχουν γίνει τα απαραίτητα έργα διευθέτησης. Οι περιοχές που επηρεάζονται από τα ρέματα του Ερασίνου και της Εσχατιάς.
Μέσα σε λίγα λεπτά...

Πλημμυρισμένες βρέθηκαν από τη μία στιγμή στην άλλη, πολλές περιοχές της Αττικής, εξαιτίας μιας συνηθισμένης βροχόπτωσης. Σε ένα 24ωρο, η Πυροσβεστική Υπηρεσία δέχτηκε περισσότερες από 400 κλήσεις που είχαν να κάνουν με αντλήσεις νερών σε υπόγεια και στην πλειοψηφία τους αφορούσαν τις περιοχές: Καλλιθέα, Πατήσια, Π. Φάληρο, Γέρακας, Μεταμόρφωση, Ν. Ιωνία, Κηφισιά, Χαλάνδρι και Βριλήσσια.

ICON

Συγκεκριμένα, χτες, οι 120 πυροσβέστες που βρέθηκαν στο δρόμο συγκροτώντας 40 συνεργεία, προσπαθούσαν να αδειάσουν τα πλημμυρισμένα υπόγεια και να ανταποκριθούν στις 140 κλήσεις που είχε δεχτεί η Υπηρεσία μέχρι αργά χτες το απόγευμα.

Τεράστια αποθέματα υπομονής έπρεπε να είχαν όσοι οδηγοί αποφάσισαν ή αναγκάστηκαν να κυκλοφορήσουν χτες στους δρόμους του Λεκανοπεδίου. Οι περισσότεροι δρόμοι ήταν μπλοκαρισμένοι κυρίως από συσσώρευση υδάτων, ενώ δεν έλειψαν και τα τροχαία ατυχήματα.

Συγκεκριμένα, το μεγαλύτερο πρόβλημα σημειώθηκε στην Εθνική Οδό Αθηνών - Λαμίας. Στην αντίστοιχη της Αθηνών - Κορίνθου προβλήματα υπήρξαν στο ύψος της «Χαλυβουργικής», λόγω τροχαίου, και στη Λίμνη Κουμουνδούρου λόγω συσσώρευσης υδάτων και στα δύο ρεύματα. Προβλήματα παρουσιάστηκαν στους κεντρικούς οδικούς άξονες που οδηγούσαν στο κέντρο της Αθήνας. Στη Λ. Συγγρού, από το ύψος του «Λήδρα Μάρριοτ» έως τη Λ. Αμαλίας, στην Πανεπιστημίου, στη Μεσογείων, στην Κηφισίας, στην Κατεχάκη, στη Λ. Αθηνών, στη Θηβών, στη Μιχαλακοπούλου, στην Πειραιώς, στην Καλλιρρόης, ενώ σημαντικές καθυστερήσεις σημειώθηκαν στην κυκλοφορία στην Αττική Οδό όπου η μεγαλύτερη κίνηση παρατηρήθηκε στο τμήμα από Δ. Πλακεντίας μέχρι τη Μεταμόρφωση και νωρίς το πρωί από την Κάντζα μέχρι την Ανθούσα. Επίσης, με μεγάλη δυσκολία κινούνταν οι οδηγοί στην Παραλιακή, κυρίως στο τμήμα από Καλαμάκι μέχρι Φλοίσβο και από το ΣΕΦ μέχρι το Δέλτα Φαλήρου.

Αρκετά αυτοκίνητα ακινητοποιήθηκαν κάτω από τη γέφυρα του ηλεκτρικού σταθμού της Ν. Ιωνίας, καθώς και στη συμβολή της Χαμοστέρνας με την Πειραιώς. Στο Χαλάνδρι και ειδικότερα στην περιοχή Πάτημα, περίπου 40 υπόγεια και χώροι στάθμευσης γέμισαν νερό, με αποτέλεσμα να χρειαστεί η παρέμβαση της Πυροσβεστικής για να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο.

Διακοπές ρεύματος σημειώθηκαν στο κέντρο της Αθήνας, καθώς δύο υποσταθμοί γέμισαν με νερό, ενώ σχεδόν σε όλο το Λεκανοπέδιο υπήρξαν βυθίσεις στην τάση του ρεύματος.

Αλώβητο δεν έμεινε ούτε το τραμ από τη βροχόπτωση, καθώς σημαντικές καθυστερήσεις σημειώθηκαν και στα δρομολόγια λόγω συσσώρευσης υδάτων σε αρκετά σημεία των διαδρομών.

ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ
«Πνίγηκε» στα λύματα!

Χιλιάδες αυτοκίνητα βρέθηκαν ακινητοποιημένα για ώρες, σχηματίζοντας ουρές χιλιομέτρων χτες το μεσημέρι στην Εθνική Οδό Αθηνών - Λαμίας. Αιτία ήταν ένα φρεάτιο που υπερχείλισε στην Εθνική Οδό Αθηνών - Λαμίας στο ύψος του Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων Μεταμόρφωσης της ΕΥΔΑΠ, μετατρέποντάς τη, στην κυριολεξία, σε λίμνη.

Σύμφωνα με τους εργαζόμενους στο Κέντρο Επεξεργασίας Λυμάτων, αγωγός παρουσίασε βλάβη και σε συνδυασμό με το βουλωμένο από σκουπίδια φρεάτιο, που δεν έχει καθαριστεί, προκάλεσε τα σημαντικά προβλήματα - κυρίως στο ρεύμα της ανόδου. Και μόνο το γεγονός αυτό αποδεικνύει ότι και φέτος το φθινόπωρο βρήκε την κυβέρνηση και όλους τους μηχανισμούς για τον καθαρισμό των φρεατίων τουλάχιστον απροετοίμαστους...

Ενοχη η πολιτική υπέρ των κερδοσκόπων

Οι θέσεις του ΚΚΕ για την αντιπλημμυρική προστασία της χώρας

Το Νοέμβρη του 2004, με συνέντευξη της ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκας Παπαρήγα, το Κόμμα είχε δώσει στη δημοσιότητα δέσμη προτάσεων για την αντιπλημμυρική προστασία της χώρας, καταδείχνοντας ταυτόχρονα την πηγή του κακού, που δεν είναι άλλη από την πολιτική που υποτάσσει το συμφέρον των εργαζομένων στους νόμους του κέρδους.

Η πολιτική αυτή εκφράζεται, ανάμεσα σε άλλα, με την αλόγιστη επέκταση των πόλεων σε όφελος των κερδοσκόπων, την καταπάτηση και κτίσιμο των ρεμάτων, τη νομιμοποίηση της αυθαίρετης δόμησης, την άλωση του δασικού πλούτου και των ελεύθερων χώρων. Είναι προφανές ότι η συνέχιση αυτής της πολιτικής από τις κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, τις καθιστά ένοχες, αλλά και υποκριτές όταν επιχειρούν να αποδώσουν τα πολλά κάθε φορά προβλήματα στην ένταση των καιρικών φαινομένων, κοροϊδεύοντας το λαό.

Συγκεκριμένα, λοιπόν. Για την αντιπλημμυρική προστασία, το ΚΚΕ τονίζει ότι είναι επιτακτικά αναγκαίο:

1. Να ολοκληρωθεί από τα αρμόδια υπουργεία και φορείς (ΥΠΕΧΩΔΕ, Υπ. Γεωργίας, ΕΥΔΑΠ, κλπ.) και να δημοσιοποιηθεί ύστερα και από γνώμη τουλάχιστον, των αρμόδιων Επιμελητηρίων (ΤΕΕ, ΓΕΩΤΕΕ) και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης ένας συνολικός και επικαιροποιημένος σχεδιασμός για τη συνολική και ριζική αντιμετώπιση του προβλήματος.

Ενας τέτοιος σχεδιασμός πρέπει να παίρνει υπόψη του τα νέα υδρολογικά δεδομένα σε κάθε περιοχή, όπως:

  • Την αυξημένη απορροή των όμβριων, λόγω μείωσης της δασοκάλυψης από πυρκαγιές, καταπατήσεις, κλπ.
  • Την αυξημένη, επίσης, παροχή φερτών υλών.
  • Τη συντελεσθείσα περαιτέρω μείωση της διατομής των φυσικών ρεμάτων ή την πλήρη εξαφάνισή τους.
  • Την κάλυψη ελεύθερων επιφανειών με δρόμους, κατοικίες ή άλλες κατασκευές λόγω επεκτάσεων, αυθαίρετης δόμησης, κλπ.
  • Την κατασκευή των διάφορων τεχνικών έργων.

Ο σχεδιασμός πρέπει να έχει μακρόχρονο χρονικό ορίζοντα προβλέψεων. Θα πρέπει να περιλαμβάνει μια σειρά μέτρων για δασοκαλύψεις, απαγορεύσεις επεκτάσεων, ορθολογικών χρήσεων γης, διάνοιξη ρευμάτων, μικρά φράγματα κατακράτησης φερτών υλών, τοπικά έργα εκτροπής υδάτων, κλπ.

Θα πρέπει να στηρίζεται σε πλήρη γνώση της υφιστάμενης κατάστασης.

Να είναι δυναμικό.

Να επανεξετάζεται σε τακτά χρονικά διαστήματα.

2. Να καθοριστεί εύλογο και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα κατασκευής των αντίστοιχων έργων, με ιδιαίτερη έμφαση στην ιεράρχησή τους. Χωρίς αυτό τα όποια έργα χάνουν, σε μεγάλο ποσοστό, την αξία τους και λειτουργούν αποσπασματικά.

Θα περιέχει χρονικές δεσμεύσεις για υλοποίηση όλων των κατευθύνσεων για την πολεοδομία, τη χρήση των ελεύθερων χώρων, τις χρήσεις γης, τις αναδασώσεις, την προστασία του δασικού πλούτου, κλπ.

Τη λήψη όλων των απαιτούμενων νομοθετικών μέτρων.

3. Δέσμευση των απαιτούμενων αντίστοιχων κονδυλίων με αρχή την καταγραφή τους στον προϋπολογισμό του 2005.

4. Είναι φανερό ότι ένας τέτοιος σχεδιασμός απαιτεί την ύπαρξη ενός φορέα που, ανεξάρτητα από τη συμμετοχή των όποιων υπουργείων ή άλλων οργανισμών, θα έχει την ευθύνη και τη λήψη αποφάσεων και μέτρων ώστε:

  • Να τηρηθεί αυστηρά η επιβαλλόμενη χρονική ιεράρχηση των έργων διευθέτησης και αντιπλημμυρικής προστασίας.
  • Να περιφρουρηθούν από την επίσημη και ανεπίσημη αυθαιρεσία τα έργα που εκτελούνται, ώστε να μην επιστρέψουμε στην αρχική κατάσταση.
  • Να εκτελεστεί ενιαία και όχι αποσπασματικά το σύνολο των έργων.
  • Να κατασκευαστούν τα έργα με τις επιβαλλόμενες επιστημονικές μεθόδους όπως επισημαίνεται από τους ειδικούς επιστήμονες, π.χ. η αναγκαιότητα κατασκευής των έργων από τα κατάντη προς τα ανάντη. Τα όποια έργα που κατασκευάζονται να εναρμονίζονται με το περιβάλλον και να βοηθούν στην προστασία από τις πλημμύρες, αλλά και τη σωστή διαχείριση του υδατικού δυναμικού της περιοχής.

5. Πέρα από τα μέτρα αυτά είναι απαραίτητη η ύπαρξη ενός επικαιροποιημένου και αξιόπιστου σχεδίου, που διαμορφώνεται με τη συμμετοχή της ΤΑ, των επιστημονικών, συνδικαλιστικών και παραγωγικών φορέων. Ενα σχέδιο δράσης που μπορεί να εφαρμόζεται κατά διοικητική περιφέρεια, με την εμφάνιση αντίστοιχων φαινόμενων.

6. Η εφαρμογή ενός τέτοιου σχεδίου δράσης βρίσκεται στην ευθύνη των περιφερειακών αρχών σε κάθε διοικητική περιφέρεια της χώρας. Οι αρχές αυτές είναι απαραίτητο: Να έχουν στη διάθεσή τους το σύνολο του σχεδιασμού και τη δυνατότητα λήψης άμεσων μέτρων.

  • Να διατίθενται σ' αυτές όλα τα μέσα της περιοχής, τεχνικό και ανθρώπινο δυναμικό των Δημοσίων Υπηρεσιών της αυτοδιοίκησης και των ιδιωτών.
  • Να αποφασίζει για τις επιμέρους ενέργειες και για συνολικές επεμβάσεις.

7. Είναι απαραίτητο να επισημανθεί ότι πέρα από τα μέτρα αυτά, απαιτούνται εδώ και τώρα βραχυπρόθεσμα μέτρα, έργα, παρεμβάσεις που θα περιορίζουν τουλάχιστον τις επιπτώσεις από αντίστοιχα φαινόμενα.

Προστασία κάθε ελεύθερου χώρου, μεγάλου ή μικρού. Είμαστε κατηγορηματικά αντίθετοι στην τσιμεντοποίηση των ελεύθερων χώρων στο όνομα των κερδών του κεφαλαίου. Αγωνιζόμαστε για την απόκτηση νέων ελεύθερων χώρων.

Σκόπιμη σύγχυση αρμοδιοτήτων

Η ευθύνη για τα αντιπλημμυρικά έργα «γλιστράει» και αυτή, όπως το νερό, καθώς στην Αττική μόνο, σχετική αρμοδιότητα φέρουν 5 - 6 υπουργεία, νομαρχίες, δεκάδες δήμοι και κοινότητες και περίπου 3.500 υπηρεσίες. Αυτή η διάχυση των αρμοδιοτήτων αποτελεί επίσης μία από τις αιτίες για τα προβλήματα που δημιουργούνται κάθε φορά από πλημμύρες, ενώ σε πολλές περιπτώσεις λειτουργεί και ως άλλοθι για την ανικανότητα ή απροθυμία πρόληψης.

Μόλις πέρυσι, σε σύσκεψη στο ΥΠΕΧΩΔΕ, επιχειρήθηκε ένα ξεκαθάρισμα αρμοδιοτήτων και αυτό λειψό. Σύμφωνα με τον τότε σχεδιασμό, οι νομαρχίες έχουν την ευθύνη για τον καθαρισμό των ρεμάτων. Το δε ΥΠΕΧΩΔΕ είναι υπεύθυνο για το καθαρισμό των φρεατίων, δηλαδή χρηματοδοτεί την ΕΥΔΑΠ για το σκοπό αυτό, η οποία με τη σειρά της αναθέτει το έργο στους δήμους.

Σύμφωνα μάλιστα με πρόσφατη εγκύκλιο της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας (ΓΓΠΠ), οι ευθύνες καταμερίζονται ως εξής: Οι νομαρχίες και οι δήμοι είναι υπεύθυνοι για τον έλεγχο και καθαρισμό των ρεμάτων. Οι δήμοι ευθύνονται για την απομάκρυνση όλων των αστικών απορριμμάτων, φερτών υλικών, φυλλώματος δέντρων κλπ. που βρίσκονται σε δρόμους και κοινόχρηστους χώρους και μπορούν να προκαλέσουν εμφράξεις σε φρεάτια. Επίσης, οι δήμοι, σε συνεργασία με τις κατά τόπους αστυνομικές αρχές ευθύνονται για την απομάκρυνση μπαζών και οικοδομικών υλικών από πεζοδρόμια παρακείμενα σε νεοανεγειρόμενες οικοδομές για τον κίνδυνο να καλυφθούν τα φρεάτια. Οι Νομαρχίες έχουν την ευθύνη της εκμίσθωσης των απαραίτητων μηχανημάτων. Για αυτές και μια σειρά άλλων ενεργειών που κρίνονται κάθε φορά απαραίτητες, υποτίθεται πως οι Διευθύνσεις Πολιτικής Προστασίας των Περιφερειών και τα αντίστοιχα γραφεία των Νομαρχιών υπογράφουν σχετικό μνημόνιο συνεργασίας στο οποία θα πρέπει να προσδιορίζεται ποιος κάνει τι. Το κάλεσμα που απηύθυνε η ΓΓΠΠ προς τους αρμόδιους φορείς για τη σύνταξη ή επικαιροποίηση αυτού του μνημονίου φέρει ημερομηνία μόλις 20 Σεπτέμβρη 2005.

Πέρα, όμως, από το οργανωτικό κομμάτι, έχει σημασία και η ομολογία της ΓΓΠΠ πως «η πρόκληση των καταστροφών οφείλεται συνήθως στις παρεμβάσεις που έχουν γίνει στην κοίτη και τα πρανή των φυσικών ρεμάτων και στην πλημμελή συντήρηση των τεχνικών έργων που κατασκευάστηκαν για να διευκολύνουν την απορροή των όμβριων υδάτων ή πολλές φορές και στην ανυπαρξία τέτοιων έργων»! Φαίνεται πως οι κυβερνώντες εκτός από διαπιστώσεις δεν προτίθενται να κάνουν τίποτε άλλο...



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ