ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 30 Σεπτέμβρη 2005
Σελ. /40
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΥΠΠΟ ΓΙΑ ΕΝΑΛΙΕΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΕΣ
«Ξαφνικό ενδιαφέρον»(;) για τους δύτες

Στο «φόντο» των αντιδράσεων των αρχαιολόγων για την παράδοση του βυθού στο κεφάλαιο, το ΥΠΠΟ «θυμήθηκε» ότι οι δύτες του δε βουτάνε...

Μόλις χτες, δηλαδή μία μέρα μετά την κατάθεση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής του επικίνδυνου και για τις ενάλιες αρχαιότητες νομοσχεδίου του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας για τις «καταδύσεις αναψυχής»... «θυμήθηκε» ο υφυπουργός Πολιτισμού, Π. Τατούλης, το ότι οι δύτες της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων του ΥΠΠΟ εξακολουθούν επί δεκαετίες να παραμένουν απροστάτευτοι νομικά, δηλαδή χωρίς να υπάρχει θεσμικό πλαίσιο προστασίας τους.

Η σημερινή κυβέρνηση ακολουθεί ακριβώς την ίδια πολιτική και το «ενδιαφέρον» της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΠΟ για τους δύτες του, μόνο στο «φόντο» των αντιδράσεων των αρχαιολόγων για το νομοσχέδιο του ΥΕΝ μπορεί να ιδωθεί. Διότι πρόκειται για ένα ακόμη «πόνημα» που «πατά» σε επίσης αντιδραστικά και επικίνδυνα νομοθετήματα του ΠΑΣΟΚ, «απελευθερώνει» τις καταδύσεις, υπονομεύει τον αρχαιολογικό νόμο σε σχέση με αυτές και - ακόμη πιο επικίνδυνο - προσφέρει τη δυνατότητα στους ιδιώτες να διαχειρίζονται καταδυτικά «πάρκα» ακόμη και σε περιοχές που ελέγχονται αρχαιολογικά.

Στη χτεσινή σύσκεψη, με παρόντες και εκπροσώπους του Συλλόγου Αυτοδυτών του ΥΠΠΟ και σύμφωνα με τη γενικόλογη ανακοίνωση του υπουργείου, «ο υφυπουργός, αφού ενημερώθηκε για τις διαδικασίες ασφάλισης του προσωπικού που απασχολείται σε καταδύσεις, έδωσε οδηγίες για την ενίσχυση των μέτρων ασφαλείας, με κύριο στόχο την καλύτερη διασφάλιση των εργαζομένων, καθώς και την καλύτερη λειτουργία της Υπηρεσίας (...)». Τέλος, «θα εξεταστούν» από τη νομική υπηρεσία του ΥΠΠΟ «επιμέρους ζητήματα που αφορούν στο καταδυόμενο προσωπικό της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων».

Το χάλι της Εφορείας Εναλίων, δηλαδή της κρατικής υπηρεσίας που συστάθηκε στα τέλη της 10ετίας του '70 για την προστασία του πάμπλουτου και αρχαιολογικά ελληνικού βυθού, είναι αποτέλεσμα όλων των μέχρι σήμερα κυβερνήσεων, οι οποίες αδιαφόρησαν προκλητικότατα για την ασφάλεια του καταδυτικού προσωπικού της υπηρεσίας και - προφανέστατα - για την «τύχη» της ενάλιας πολιτιστικής κληρονομιάς.

Μάλιστα, μετά από θανάτους δυτών κατά την τέλεση του καθήκοντός τους, ο Σύλλογος Αυτοδυτών του ΥΠΠΟ κατέφυγε στη Δικαιοσύνη και το 2001, το Διοικητικό Εφετείο απαίτησε από το ΥΠΠΟ το εύλογο: Την έκδοση κανονισμού για τους δύτες, ο οποίος μάλιστα προβλεπόταν σε νόμο του 1997! Αντ' αυτού, όμως, η τότε πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ επέλεξε να αναστείλει τις καταδύσεις της Εφορείας, να διακόψει την πρόσθετη ασφάλιση ζωής των αυτοδυτών και να ξεκινήσει την ανάθεση του έργου της Εφορίας ...σε «τρίτους» και σε ιδιώτες, πληρώνοντας βέβαια με χρήματα του ελληνικού λαού.

Θέατρο και θεατρικές σπουδές...

Με την αναγόρευση ως επίτιμου διδάκτορα του Τμήματος, του καθηγητή της Θεατρολογίας και Συγκριτικής Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης, Μάρβιν Κάρλσον, ξεκίνησε την Τετάρτη το πρώτο διεθνές θεατρολογικό συνέδριο που διοργανώνει το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, οι εργασίες του οποίου θα διαρκέσουν μέχρι αύριο. Στα 15 χρόνια της ύπαρξής του το Τμήμα Θεατρικών Σπουδών βράβευσε με αυτή τη διάκριση τους Ιάκωβο Καμπανέλλη, Ζιλ Ντασσέν, Αλέξη Σολομό, Μάριο Πλωρίτη, Κώστα Πασχάλη και Ελένη Χατζηαργύρη.

Ο αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών Δημοσθένης Ασημακόπουλος κήρυξε την έναρξη των εργασιών με θέμα: «Θέατρο και Θεατρικές Σπουδές στο κατώφλι του 21ου αιώνα». Χαιρετισμό απηύθυνε ο κοσμήτορας της Φιλοσοφικής Σχολής Θεοδόσιος Πελεγρίνης. Κατά την εναρκτήρια ομιλία του ο πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής και αναπληρωτής πρόεδρος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών Βάλτερ Πούχνερ έθεσε το πλαίσιο εργασιών του συνεδρίου: Πώς οργανώνεται η σύγχρονη θεατρική αισθητική; Εντοπιότητα ή παγκοσμιοποιημένος εκλεκτικισμός; Γιατί αναβιώνει το κλασικό ρεπερτόριο και ειδικά το αρχαίο δράμα; Θεατρικές σπουδές και επαγγελματική σταδιοδρομία: Ποιες είναι οι επαγγελματικές προοπτικές των θεατρολόγων; κ.ά. Ο χώρος διεξαγωγής τους Συνεδρίου είναι το Αμφιθέατρο «Ιωάννης Δρακόπουλος» στο Κεντρικό Κτίριο του Πανεπιστημίου Αθηνών (Πανεπιστημίου 30). Η είσοδος είναι ελεύθερη. Οι γλώσσες του συνεδρίου είναι η αγγλική και η γαλλική και θα υπάρχει ταυτόχρονη μετάφραση.

Τελευταίες παραστάσεις «Χορικών»

Μέχρι και την Κυριακή, η Ομάδα Ελληνικού Μουσικού Θεάτρου «Σπείρα - Σπείρα» και ο Σταμάτης Κραουνάκης παρουσιάζουν, στην «Αθηναΐδα» (Καστοριάς 34-36, Βοτανικός, Τηλέφωνο κρατήσεων 210.3480.000), στις 7.30 μμ, την παραγωγή «Χορικά '05 - Αιωνία θητεία στο κάλλος», που παρουσιάστηκαν τον περασμένο Ιούνιο και μετά από απαίτηση του κοινού ξαναπαρουσιάζονται για μικρό αριθμό παραστάσεων. Είκοσι χορικά από την αρχαία τραγωδία και αττική κωμωδία - Αισχύλος, Σοφοκλής, Ευριπίδης, Αριστοφάνης - σε μετάφραση του Κ. Χ. Μύρη, μελοποιήθηκαν από εννέα Ελληνες σύγχρονους συνθέτες: Ασλάνης Νίκος, Κραουνάκης Σταμάτης, Θεοδώρου Χρίστος, Λειβαδάς Κώστας, Καλατζόπουλος Παναγιώτης, Ρεμπούτσικα Ευανθία, Κόκκαλης Στέφανος, Χριστοδουλόπουλος Γιάννης, Κολλάρος Νίκος.

Διδασκαλία Σταμάτης Κραουνάκης, σκηνογραφική - ενδυματολογική επιμέλεια Τάκης Χατούπης, κίνηση Φρόσω Κορρού, φωτισμός Κατερίνα Μαραγκουδάκη. Ερμηνεύουν: Αντωνοπούλου Ρίτα, Στιβανάκης Γιώργος, Καραντινού Ελεάννα, Ταγκούλη Βικτωρία, Καρπαθάκης Στέλιος, Χαρλαύτη Ηρώ, Μουρούζη Πελαγία, Χοροζίδου Παρθένα, Μουστάκας Χρήστος κ.ά. Οι τραγουδιστές: Αργυρώ Καπαρού, Βασίλης Μοσχονάς. Συνοδεύουν οι μουσικοί: Χρίστος Θεοδώρου, Γιάννης Χριστοδουλόπουλος, Νίκος Ασλάνης, Δάφνη Λέμπερου, Στέφανος Λογοθέτης. Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος 15 ευρώ, φοιτητικό 10 ευρώ.

Ζωγραφική και γλυπτική

Εργο της Ερσης Βενετσάνου
Εργο της Ερσης Βενετσάνου
Εγκαινιάζεται τη Δευτέρα (7.30μ.μ.) στην γκαλερί «Αργώ» (Νεοφύτου Δούκα 5), έκθεση ζωγραφικής με τίτλο «Αφιέρωμα στον ντε Κίρικο». Παρουσιάζονται έργα του ζωγράφου - χαράκτη Πέτρου Παπαβασιλείου (Petros). Γεννημένος στην Αθήνα το 1928, ο καλλιτέχνης ζει από το 1959 στο Μιλάνο, την πόλη στην οποία γνώρισε τον Ντε Κίρικο και συνδέθηκε μαζί του με φιλικούς δεσμούς. Δέκα χρόνια μετά το θάνατό του, ο Πέτρος δημιούργησε μια σειρά έργων - αφιέρωμα στο φίλο του. Τα έργα αυτά παρουσιάστηκαν στην αρχή του χρόνου στο Κέντρο Τέχνης Τζιόρτζιο ντε Κίρικο, στο Βόλο και τώρα μεταφέρονται στην Αθήνα, στην γκαλερί «Αργώ». Διάρκεια έως 29/10.

«Παράλληλη διάσταση» είναι ο τίτλος της έκθεσης ζωγραφικής του Στυλιανού Σπύρου, που εγκαινιάζεται στις 12/10 (8μ.μ.) στον χώρο τέχνης «VR» (Βύρωνος 7, Πλάκα). Ο καλλιτέχνης δουλεύει την τεχνική του κολάζ με έναν τρόπο που επιτρέπει στο θεατή πολλές και διαφορετικές αναγνώσεις του ίδιου έργου. Αυτό επιτυγχάνεται με την πολλαπλότητα των σχημάτων και των χρωμάτων, τα οποία βρίσκονται σε διαρκή κίνηση μέσα σε κάθε πίνακά του. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 30/10.

Εκθεση γλυπτικής της Ερσης Βενετσάνου εγκαινιάζεται στις 11/10 (8μ.μ.) στην γκαλερί «3» (Φωκυλίδου 3). Με την παρουσιαζόμενη ενότητα, η καλλιτέχνις ολοκληρώνει μια εργασία μακρόχρονης αισθητικής έρευνας με κύρια υλικά το μάρμαρο και το μέταλλο. Οπως σημειώνεται χαρακτηριστικά, «οι μεγάλες τρισδιάστατες συνθέσεις της από άσπρο μάρμαρο και σίδερο, όπου ο όγκος τους είναι κάθετα τοποθετημένος σε άξονα πάνω στους κυκλικούς δίσκους σιδήρου, δημιουργούν την αίσθηση ότι ακροβατούν το ίδιο τους το βάρος, αναβάλλοντας συνεχώς την πτώση τους». Διάρκεια έως 5/11.

Πέρασε ένας χρόνος από το θάνατο της μεγάλης ηθοποιού Ελένης Χατζηαργύρη. Η οικογένειά της και οι φίλοι της θα τιμήσουν τη μνήμη της, αύριο, στις 12 το μεσημέρι, στο Α` Νεκροταφείο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ