ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 19 Νοέμβρη 2005
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ»
«Κατανάλωση συμβολικών αγαθών» ο πολιτισμός!

Ενας...«καταναλωτής»«συμβολικού αγαθού»...

Eurokinissi

Ενας...«καταναλωτής»«συμβολικού αγαθού»...
Η «θρησκευτική» προσήλωση της κυβέρνησης προς όφελος του κεφαλαίου και στον πολιτιστικό τομέα «διαπέρασε» τη χτεσινή συνεδρίαση της επιτροπής παρακολούθησης του επιχειρησιακού προγράμματος «Πολιτισμός», δηλαδή των πολιτιστικών κονδυλίων από το Γ΄ ΚΠΣ και εθνικούς πόρους.

Η ομιλία του υφυπουργού Πολιτισμού, Π. Τατούλη, αποτελεί μια «επιτομή» των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων στις εργασιακές σχέσεις, το δημόσιο τομέα, την πολιτική διαχείρισης του πολιτισμού και την ολοκληρωτική υπαγωγή του στην «ανταγωνιστικότητα» του ευρωενωσιακού κεφαλαίου. «Οι πολιτιστικές υποδομές δεν είναι αυτοσκοπός», αλλά «πρέπει να συμβάλουν στην ανταγωνιστικότητα της χώρας. Εδώ ο τομέας του πολιτισμού παρουσιάζει κάποια υστέρηση», είπε.

Αυτό σημαίνει πως όλοι οι εμπλεκόμενοι στην πολιτιστική διαχείριση, κρατικοί τομείς και κυρίως το ΥΠΠΟ, επιβάλλεται να «κατανοήσουν» τον πολιτισμό ως «προϊόν». Ο υφυπουργός ξεκαθάρισε ότι «όλες οι επιμέρους πολιτικές μας έχουν ως κοινούς στόχους», μεταξύ άλλων, «την αύξηση της ζήτησης για το πολιτιστικό προϊόν με τη σταδιακή προσαρμογή του πολιτιστικού τομέα στα νέα δεδομένα της κατανάλωσης άτυπων και συμβολικών αγαθών»!

Επιπλέον, διαστρεβλώνοντας πλήρως την πραγματικότητα, σε μία επίδειξη χυδαίου πατερναλισμού, ο υφυπουργός «ανακάλυψε» πως στην «ελληνική κοινωνία ελλοχεύει η αντίληψη ότι ο πολιτισμός δεν αποτελεί επένδυση άμεσης απόδοσης»! Δηλαδή, επιχείρησε να αναδείξει το λαό σε «σύμμαχο» της επικίνδυνης ασκούμενης πολιτιστικής πολιτικής. Το πιθανότερο είναι να «βάφτισε» ως «κοινωνία» την εγχώρια άρχουσα τάξη που βιάζεται να «βουτήξει» στην πολιτιστική κληρονομιά. Ετσι έσπευσε να αναφερθεί στα νομοσχέδια για τις «χορηγίες» και για την «ενθάρρυνση των κινηματογραφικών επενδύσεων» (σ.σ. των ιδιωτών), επαναλαμβάνοντας ότι «εμείς προσπαθούμε να αναβαθμίσουμε τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στον πολιτισμό, χωρίς να υποβαθμίσουμε το ρόλο του δημοσίου».

Τους διαφωνούντες με αυτή την πολιτική, ο υφυπουργός επιχείρησε να τους παρουσιάσει, εμμέσως, ως κάποιου είδους... «σέχτα»: «Στον αντίποδα (σ.σ. της «ελληνικής κοινωνίας») βρίσκονται οι επιστήμονες και οι δημιουργοί που ασχολούνται με τον πολιτισμό, οι οποίοι θεωρούν ότι το οικονομικό κόστος του πρέπει να το αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου το κράτος».

Ως «παράδειγμα» πολιτιστικής διαχείρισης με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια από ημι-κρατικά θεσμικά «υβρίδια», ο Π. Τατούλης έφερε τον οργανισμό (ΝΠΙΔ) της «Πάτρας Πολιτιστικής Πρωτεύουσας», τον οποίο, καθόλου τυχαία, συνέδεσε, ως «μοντέλο» διοίκησης, με το νομοσχέδιο για τον νέο Οργανισμό του ΥΠΠΟ, που «βάζει» από την «πόρτα» τους ιδιώτες στη διαχείριση της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Επομένως, το πραγματικό ζήτημα για το λαό δεν είναι το ποσό του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Πολιτισμός» (815,4 εκατ. ευρώ), αλλά προς ποια κατεύθυνση διοχετεύεται αυτό το ποσό.

46ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Αρχή, με συνέχεια προβλημάτων

Του απεσταλμένου μας Νίκου ΑΝΤΩΝΑΚΟΥ.--

Αρχισε χτες το Φεστιβάλ, που θα λήξει στις 28 του μήνα, έχοντας προβάλει περίπου 250 ταινίες στα παρακάτω τμήματα: 1) Διεθνές Διαγωνιστικό, 2) Εκτός συναγωνισμού, 3) Ειδικές προβολές, 4) Αφιερώματα, τιμητικές προβολές για τους Χου Ισιάου, Πατρίς Σερό, Βιτόριο Στοράρο, Μίκαελ Γουιντερμπότομ, Βαλέρια Μπρούνι Τεντεσί.

Από μία ταινία περιλαμβάνουν οι τελετές έναρξης και λήξης. Χτες προβλήθηκε η ταινία της Ντάνι Τάνοβιτς «Η κόλαση μέσα μας».

Τα αφιερώματα είναι τα εξής: Νέος Δανέζικος Κινηματογράφος, Μεξικάνικος Κινηματογράφος, Νέος Ιρλανδικός Κινηματογράφος.

Στο «Πανόραμα», ας το πούμε έτσι, του Ελληνικού Κινηματογράφου θα προβληθούν ταινίες της περσινής παραγωγής, που διαγωνίζονται, με άλλες διαδικασίες, για τα κρατικά βραβεία. Η τελετή απονομής των κρατικών βραβείων θα γίνει στις 28/11. Τα αποτελέσματα των κρατικών βραβείων έχουν, ήδη, προκύψει. Ομως, για να υπάρχει σασπένς στο φεστιβάλ, κρατούνται «μυστικά».

Το βάρος, βέβαια, πέφτει στο Διεθνές Διαγωνιστικό τμήμα στο οποίο θα παιχτούν οι παρακάτω 14 ταινίες: «PLAY» - Αλίσια Σέρσον. «Αντρας σπρώχνει καρότσι» - Ραμίν Μπαχράμι. «Αίμα» - Aματ Εσκαλάντε. «Βορινές πολιτείες» - Ντενίς Κοτέ. «Γλυκιά μνήμη» - Κυριάκος Κατζουράκης. «Ερωτευμένοι» - Ουάνγκ Μινγκ-Τάι. «Η ευτυχία του άλλου» - Φιν Τροχ. «Καρπός στα στάχυα»- Ζανγκ Λου. «Κινέττα» - Γιώργος Λάνθιμος. «Μαύρη βούρτσα» - Ρόλαντ Βράνικ. «Μια νύχτα» - Νίκι Καρίμι. «Πώς περνάν οι ώρες» - Ινές ντε Ολιβέιρα Σέσαρ. «Στα παρασκήνια» - Εμανιέλ Μπερκό. «Το κορίτσι» - Πέρι Oγκντεν.

Σημειώνουμε ότι στις παράλληλες εκδηλώσεις του φεστιβάλ, περιλαμβάνονται μουσικές, θεατρικές, εικαστικές, χορευτικές βραδιές, προβολή της ταινίας του Τσάρλι Τσάπλιν «Φώτα της πόλης», αφιερώματα στους Ελληνες Νίκο Παπατάκη και Ντιν Ταβουλάρης, οι οποίοι ζουν στο εξωτερικό.

Εκτός συναγωνισμού θα προβληθούν οι ταινίες: «Garpastum» - Αλεξέι Γκέρμαν, «Η Μεγάλη Εκσταση του Ρόμπερτ Κάρμαϊκλ» - Τόμας Κλέι, «Ξένο δέρμα» - Αντζελίνα Μακαρόνε. Σε ειδικές προβολές οι: «Face Addict» - Eντο Μπερτόλιο, «Keane» - Λοτζ Κέριγκαν, «Η νεκρή νύφη» Τιμ Μπάρτον - Μάικ Τζόνσον, «Κρυμμένος» - Μίκαελ Χάνεκε, «οι τρεις ταφές του Μελκιάδες Εστράδα» - Τόμι Λι Τζόουνς και τρεις ταινίες του Κορεάτη Παρκ Τσαν - Γουκ.

Κάποτε το Φεστιβάλ ήταν του Ελληνικού Κινηματογράφου, όπου οι Ελληνες δημιουργοί άνοιγαν έναν έντονο διάλογο. Με τον καιρό επικράτησαν οι κοσμοπολίτες. Το Φεστιβάλ έγινε «διεθνές». Χωρίς τις ελληνικές, όμως ταινίες, κανείς δε θα το έπαιρνε «χαμπάρι». Ιδιαίτερα τώρα που το έκλεισαν στις αποθήκες του λιμανιού. Το ενδιαφέρον, λοιπόν, του κόσμου, οι συζητήσεις - συμφωνίες - διαφωνίες στην ελληνική παραγωγή αναφέρονται. Παρότι είναι εξόριστη. Χωρίς «κίνητρο».

Θα προβληθούν, λοιπόν, 49 ελληνικές ταινίες, 27 είναι περσινής παραγωγής και διεκδικούν τα κρατικά βραβεία.


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ
ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

- Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τραπέζης: «Candia / Greta / Κρήτη (Ο χώρος και ο χρόνος 16ος-18ος αιώνας)». (Ο τόμος, με κείμενα των Στέφανου Κακλαμάνη - Γιάννη Μαυρομάτη - Βάσια Τσοκόπουλου, πρόλογο του Βίκτωρα Θ. Μελά και επιμέλεια του Διονύση Καψάλη, περιλαμβάνει 76 χάρτες και πλήθος φωτογραφιών τριών αιώνων. Τα ντοκουμέντα του τόμου θα εκτίθενται - έως 20/11 - στο Μέγαρο Εϋνάρδου).

- Ζήτρος: Θουκυδίδης «Ιστορίαι. Πελοποννησιακός Πόλεμος (Βιβλίο Α')» (εισαγωγή, μετάφραση, σχόλια Α. Ι. Γιαγκόπουλος. Ο τόμος περιλαμβάνει τα κείμενα του Θουκυδίδη για τα γεγονότα πριν τον Πελοποννησιακό Πόλεμο, και τα μετά τα Μηδικά, που μετεξέλιξαν την Αθηναϊκή Συμμαχία σε Αθηναϊκή αυτοκρατορία). Ξενοφών «Κύρου Ανάβαση (Βιβλία Ε΄, ΣΤ΄)» (β΄ τόμος, μετάφραση, περίληψη, σχόλια, ερμηνεία Γεώργιος Ράπτης. Σ' αυτά τα βιβλία ο Ξενοφών περιγράφει τα δεινά των 10.000 ανδρών του Ξενοφώντα στην Κασπία Θάλασσα και την επιστροφή τους). Πρόκλος «Διαλεκτική και θεωρία» (μετάφραση, σχόλια, ερμηνεία Χρήστος Αθ. Τερέζης. Ο νεοπλατωνικός φιλόσοφος, με αφορμή τον πλατωνικό διάλογο «Αλκιβιάδης Α», ενοποιεί θεωρητικά τη μεταφυσική, ανθρωπολογία, γνωσιολογία, ηθική, πολιτική φιλοσοφία, λογική, αισθητική και παιδαγωγική). Ησιόδος «Θεογονία, Εργα και Ημέραι, Ασπί Ηρακλέους» και Απολλώνιος ο Ρόδιος «Αργοναυτικά» (μετάφραση Θεόδωρος Γ. Μαυρόπουλος.Ο τόμος συμπεριλαμβάνει τα τρία έπη του Ησιόδου και τα «Αργοναυτικά» του Απολλωνίου και κοσμείται από τους Βίκτωρα Μοσχοπούλου - Θωμά Γκινούδη).

- Γαβριηλίδης: Μαρία Πολυδούρη «Ζωή με παραφορά...» (το βιβλιαράκι περιλαμβάνει το Αθηναϊκό ημερολόγιο της αδικοχαμένης μεγάλης ποιήτριας στα χρόνια 1921-1922 και 1925, και ποίημα του Αγ. Σικελιανού). Αιμίλιος Βεάκης «Παρασκήνια (το θέατρο στις αρχές του εικοστού αιώνα)» (πρόλογος Γιάννη Βαρβέρη. Το βιβλιαράκι περιέχει μαρτυρία του ιστορικού ηθοποιού για τα παρασκήνια του θεάτρου στην εποχή του). Γκόλο Μαν «Αναμνήσεις από τον πατέρα μου Τόμας Μαν» (μετάφραση, πρόλογος Γετρούδης Μαυρίδου). Νίκος Ι. Καραβέλος «Αμίρ Αγιάντ» (ποιητική συλλογή). Φροσούλα Κολοσιάτου «Οταν φεύγουν τα φλαμίγκος» (ποιήματα). Ακύλλας Γ. Παπαδομανωλάκης «Το πορτρέτο της μοναξιάς» (ποιήματα). Σ. Λυγέας «Αλυπον θέρος» (ποιήματα). Δημήτρης Περοδασκαλάκης «Μέσ' στο λευκό και μέσ' το μαύρο» (ποιήματα). Αλέξης Β. Σταυράτης «Σαλώμη» (μονόλογος). Γώνη Τόγια «Σπίτι με τέσσερα δωμάτια» (νουβέλα).

- Alpha Bank: «Η συλλογή της Alpha Bank (Ζωγραφική - Χαρακτική - Γλυπτική» (Λεύκωμα με τις εικαστικές συλλογές των τραπεζών Πίστεως και Ιονική, που σήμερα ανήκουν στην Alpha Bank. Τα κείμενα υπογράφουν ιστορικοί Τέχνης. Γενική επιμέλεια Ειρήνης Οράτη. Το χρονικό της συλλογής υπογράφει ο καθηγητής Κώστας Π. Κωστής).

- «Κέδρος»: Μαρλένα Πολιτοπούλου «Δώδεκα θεοί, τρεις φόνοι» (αστυνομικό μυθιστόρημα της γνωστής δημοσιογράφου). Αγγελική Σμυρλή «Εμείναμεν σαν πρόβατα χωρίς βοσκόν» (ιστορικό μυθιστόρημα). Ερση Σωτηροπούλου «Αχτίδα στο σκοτάδι» (μυθιστόρημα). Αντιγόνη Ζόγκα «Ελένα Μοράδο el enamorado» (μυθιστόρημα). Δημήτρης Κοσμόπουλος «Πουλιά της νύχτας» (ποιητικά πεζά). Βάσω Παπαχρήστου «Βρεγμένα ψέματα» (ποιήματα και πεζά). Αντρέ Κοντ - Σπονβίλ «Είναι ηθικός ο καπιταλισμός;» (μετάφραση Γιάννης Καυκιάς. Κείμενα περί της «ηθικότητας» της σύγχρονης καπιταλιστικής αγοράς).

Βραβεία Λογοτεχνίας

Στον Νίκο Φωκά για το σύνολο του έργου του απονέμεται το Μεγάλο Βραβείο Λογοτεχνίας, όπως ανακοίνωσε χτες η Διεύθυνση Γραμμάτων του ΥΠΠΟ. Τα υπόλοιπα Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας για το 2005 δίνονται στους εξής (για τα αναφερόμενα σε παρένθεση βιβλία τους): Βραβείο Ποίησης στον Νάσο Βαγενά («Στέφανος»). Βραβείο Μυθιστορήματος στον Μάνο Ελευθερίου («Ο καιρός των χρυσανθέμων»). Βραβείο Διηγήματος στην Ρέα Γαλανάκη («Ενα σχεδόν γαλάζιο χέρι»). Βραβείο Δοκιμίου - Κριτικής στην Μαρία Κακαβούλια («Μορφές και λέξεις στο έργο της Ελένης Βακαλό»). Βραβείο Χρονικού Μαρτυρίας στον Δημήτρη Χατζησωκράτη («Πολυτεχνείο '73»).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ