Πρόσθετοι φόροι 521 εκατ. ευρώ στα καύσιμα, 65 εκατ. από τη «μη τιμαριθμοποίηση» και έπεται συνέχεια με τσιγάρα, τέλη κυκλοφορίας κ.ά. Εκτεταμένες φοροελαφρύνσεις στους ισχυρούς επιχειρηματικούς ομίλους
Δυναμώνει ακόμη περισσότερο ο ταξικός και αναδιανεμητικός χαρακτήρας της φορολογικής πολιτικής για το επόμενο έτος 2006. Μεγάλος κερδισμένος είναι οι ισχυροί επιχειρηματικοί όμιλοι, οι οποίοι επιδοτούνται με πρόσθετες εξοργιστικές όσο και προκλητικότατες φοροελαφρύνσεις και άλλες διευκολύνσεις. Τα σπασμένα αυτής της πολιτικής, για μια ακόμη φορά, φορτώνονται στις πλάτες των εργαζόμενων, συνταξιούχων, ΕΒΕ, της φτωχομεσαίας αγροτιάς, που επιβαρύνονται με πρόσθετα φορολογικά βάρη τόσο από την έμμεση όσο και από την άμεση φορολογία. Αποκαλυπτικό για το μέγεθος της λεηλασίας είναι η ραγδαία ενίσχυση των έμμεσων φόρων που φορτώνονται στη λαϊκή κατανάλωση. Η αύξησή τους φτάνει στο 8,8%, σε μια χρονιά που η αύξηση του ΑΕΠ προβλέπεται (τρέχουσες τιμές) να φτάσει το 7,4%. Εκτεταμένη αναδιανομή εισοδημάτων σε όφελος του μεγάλου κεφαλαίου συντελείται και από τον τομέα της άμεσης φορολογίας. Τα λαϊκά στρώματα καλούνται να πληρώσουν 9,2% περισσότερους φόρους ή 1,8 εκατοστιαίες μονάδες πάνω από την αύξηση του ΑΕΠ. Την ίδια στιγμή ο φόρος εισοδήματος για το σύνολο των εταιριών είναι χαμηλότερος κατά 3,5 μονάδες σε σχέση με την αύξηση του ΑΕΠ! Και, βέβαια, οι μεγάλοι κερδισμένοι είναι οι ισχυροί επιχειρηματικοί όμιλοι σε αντίθεση με τους ΕΒΕ, για τους οποίους ετοιμάζουν και πρόσθετα αναδρομικά χαράτσια.
Ο αντιλαϊκός χαρακτήρας της φορολογικής πολιτικής προκύπτει ανάγλυφα από τον προϋπολογισμό του 2006, στον οποίο καταγράφονται τα παρακάτω:
Στον τομέα των ιδιωτικοποιήσεων υπολογίζονται έσοδα 1,65 δισ. ευρώ. Τη σκυτάλη παίρνουν το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο (εισαγωγή στη Σοφοκλέους). Η ακίνητη περιουσία της Εταιρίας Τουριστικής Ανάπτυξης (ΕΤΑ) για την οποία δρομολογούν την «αξιοποίηση» τουριστικών και άλλων επιχειρηματικών μονάδων. Η Κτηματική Εταιρία του Δημοσίου (ΚΕΔ) θα ιδρύσει θυγατρική εταιρία, η οποία επίσης θα εισαχθεί στο χρηματιστήριο με τη διάθεση «τουλάχιστον 25% των μετοχών της» σε καραδοκούντες μεγαλοεπιχειρηματίες. Το δρόμο για το χρηματιστήριο παίρνει και ο «Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών». Και έπεται συνέχεια με την «αξιοποίηση της συμμετοχής του Δημοσίου σε εισηγμένες και μη επιχειρήσεις».
Τέλος, μέσα στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης και ανάλογα με την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού, θεωρείται βέβαιο ότι στην ημερήσια διάταξη θα βρεθεί και το θέμα νέας αύξησης των ειδικών φόρων στα καύσιμα.
Στόχος η προώθηση των έργων μέσω ΣΔΙΤ, τη «νύφη» για τις οποίες θα πληρώσει διπλά ο λαός
Στο στόχαστρο του υπουργείου Οικονομίας βρίσκεται για άλλη μια χρονιά το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), που αξιοποιείται για την υλοποίηση των κυβερνητικών επιλογών για «λιγότερο κράτος» σε όλους τους τομείς. Στα πλαίσια αυτά εντάσσονται και οι περικοπές των κονδυλίων στις δαπάνες που προέρχονται από εθνικούς πόρους, πράγμα που σημαίνει ότι θα την πληρώσουν και πάλι τα μικρότερα έργα της περιφέρειας, που και τώρα κατασκευάζονται με το σταγονόμετρο. Με τον τρόπο αυτό οι δήμοι, οι νομαρχίες, αλλά και άλλες κρατικές υπηρεσίες και οργανισμοί σπρώχνονται συνειδητά στην εκτέλεση έργων υποδομής με τις περιβόητες Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), βάζοντας το λαό να πληρώνει διπλά: και για την κατασκευή και για τη λειτουργία, με νέα χαράτσια.
Ειδικότερα οι δαπάνες του ΠΔΕ από εθνικούς πόρους που προϋπολογίζονται για το 2006 ανέρχονται σε 2.300 εκατ. ευρώ. Μειώνονται δηλαδή κατά 250 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2005 και κατά... 2.339 ευρώ σε σχέση με το 2004! Μαζί με τα κοινοτικά κονδύλια (πόροι των συγχρηματοδοτήσεων από την ΕΕ), το σύνολο του ΠΔΕ ανέρχεται σε 8.400 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας μία αύξηση σε σχέση με το 2005 κατά 9,1%. Η εικόνα, όμως, αυτή μάλλον είναι πλασματική, καθώς στην πράξη ενώ για φέτος προβλεπόταν μια μείωση του ΠΔΕ κατά 19,1%, τελικά η μείωση αυτή έφτασε το 31,7%!
Οπως προκύπτει από τον πίνακα των δαπανών του ΠΔΕ ανά τομέα, μειωμένες θα είναι το 2006 οι δαπάνες κατά:
Τα κονδύλια προς το ΥΠΕΧΩΔΕ παρουσιάζουν μια αύξηση κατά 2,2% σε σχέση με το 2005. Ωστόσο και αυτή είναι μικρότερη από τον πληθωρισμό, επομένως στην πράξη έχουμε μείωση, πολύ περισσότερο όταν τα κονδύλια του 2005 ήταν μειωμένα κατά 19,9% σε σχέση με το 2004... Πρέπει επίσης να επισημάνουμε ότι πουθενά δεν εγγράφονται και πάλι κονδύλια για την αντιπλημμυρική ή την αντισεισμική θωράκιση της χώρας.
Στο στόχαστρο της κυβέρνησης θα βρεθεί για άλλη μια χρονιά το 2006 η ακίνητη δημόσια περιουσία. Προτεραιότητα για να βγουν «στο σφυρί» σε όφελος του μεγάλου κεφαλαίου αποκτούν τα υπόλοιπα Ολυμπιακά ακίνητα (Αθλητικό Κέντρο στο Γουδί, Μαρίνα Αγίου Κοσμά, Ολυμπιακό Κέντρο στο Γαλάτσι), αλλά και η οικοπεδοποίηση του χώρου του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό.
Κι όλα αυτά όταν το κόστος που πλήρωσε ο ελληνικός λαός για τη διεξαγωγή των Ολυμπιακών Αγώνων 2004 ανέρχεται, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του 2005, στα 8.486 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η αιμορραγία συνεχίζεται, καθώς και για το 2006 προϋπολογίζεται ένα κονδύλι ύψους 200 εκατ. ευρώ υπέρ ολυμπιακών έργων!..
Για «αναξιοπιστία» και «έλλειμμα διακυβέρνησης» κατηγόρησε χτες την κυβέρνηση ο Γ. Παπανδρέου με αφορμή την κατάθεση του προϋπολογισμού. Η κυβέρνηση της ΝΔ συνεχίζοντας την πολιτική των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ έφερε για ψήφιση έναν προϋπολογισμό λιτότητας, αλλά ο Γ. Παπανδρέου ...ανακάλυψε ότι αυτό συμβαίνει τα τελευταία δυο χρόνια που, όπως υποστήριξε, η «ΝΔ έχει απολέσει τον έλεγχο της οικονομίας και προσφέρει ανασφάλεια και αδιέξοδα».
Ο ίδιος ανέφερε ότι νέος προϋπολογισμός «προσθέτει βάρη στην οικονομία, προσθέτει βάρη στην Ελλάδα, προσθέτει βάρη στους Ελληνες πολίτες», υποστήριξε ότι «ο πολίτης στρέφεται στο ΠΑΣΟΚ, αναζητά έναν άλλο δρόμο», και ισχυρίστηκε ότι «εμείς ανταποκρινόμαστε στις νέες αυτές ευθύνες αναδεικνύοντας ένα νέο πλαίσιο για την οικονομία μας». Ο «άλλος δρόμος» βέβαια που προτείνει το ΠΑΣΟΚ κινείται στη λογική της ενίσχυσης της «ανταγωνιστικότητας» η οποία όπως υποστήριξε ο Γ. Παπανδρέου, μπορεί να υπάρξει «με κοινωνική ευαισθησία, με κοινωνική συνοχή, με κοινωνική δικαιοσύνη».