ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 27 Νοέμβρη 2005
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Τα «κουνέλια»

Ερχονται στιγμές, που αισθάνεσαι τη διάθεση να γυρίσεις στα παλιά, για να ξεφύγεις από τα όσα σε πνίγουν. Να απομακρυνθείς όσο γίνεται πιο πολύ από αυτούς που σε κοροϊδεύουν, που υποτιμούν τη νοημοσύνη σου και σε μεταχειρίζονται σαν να είσαι ένα «πράγμα», που δε σκέφτεται, ούτε θυμάται, ένα «πράγμα», που δε στενοχωριέται, ούτε λυπάται και απλώς βρίσκεται στο δρόμο των άλλων, που κρατάνε στα χέρια τους τα «πράγματα» και μπορούν όποτε θέλουν να παίξουν μαζί σου ή να σε αγνοήσουν και να παίξουν μόνοι τους, χωρίς εσένα, το γλυκό παιχνίδι της Ζωής. Ετσι ακριβώς ένιωσα από τη στιγμή που άρχισαν οι συζητήσεις για τον Προϋπολογισμό. Ενιωσα σαν ένα «πράγμα», που θέλουν να παίξουν μαζί μου ή να με βάλουν στην άκρη και να παίξουν αυτοί μόνοι τους το παιχνίδι. Το άγριο παιχνίδι των αριθμών, που δεν μπορεί να είναι ζωή ούτε όραμα. Των αριθμών, που ούτε μιλούν τη δική μου γλώσσα, ούτε σκέφτονται, όπως και γω. Απλώς, υπάρχουν σκόρπια ριγμένοι μέσα σε εκατοντάδες σελίδες, για να δηλώσουν ποσοστά, ελλείμματα και χρέη, για να περιγράψουν απερίγραπτες προοπτικές, δύσκολες μέρες, άγρια εκμετάλλευση.

Και προπαντός για να μου ξαναθυμίσουν πως βρίσκομαι ακόμα μέσα στο αδιέξοδο «τούνελ» της Ιστορίας, ένας θλιβερός «αρουραίος» κι εγώ, που δεν έχω δικαίωμα να αναζητήσω την έξοδο, ούτε να διεκδικήσω κάτι από το φως, της ζωής που εμείς, ναι, εμείς οι «αρουραίοι», τη φτιάχνουμε, με τα χέρι μας και το μυαλό μας.

Και έτσι που τα σκεφτόμουνα όλα αυτά, για να πω, όσο πιο δυνατά μπορούσα, στον ίδιο μου τον εαυτό πως δεν είμαι ούτε «πράγμα» όπως με θέλουν ούτε και «αρουραίος», πήρα το δρόμο της επιστροφής, όπως το κάνω συχνά, όχι για να χαθώ, μα για να πάρω δύναμη. Και είπα να επιστρέψω έτσι, στην τύχη, σε έναν κόσμο απλής, ανθρώπινης ευδαιμονίας και απλών λέξεων. Σε έναν κόσμο ανεπίστρεπτων χρωμάτων και ήχων, που δεν έστηναν μπροστά μου αριθμούς, ούτε ακατανόητους υπολογισμούς, που προσπαθούσαν να μου περιγράψουν την εφιαλτική «εντροπία» της καπιταλιστικής εκμετάλλευσης που απεργάζεται το «θερμικό μου θάνατο», όπως λένε οι κοσμολόγοι. Την ομορφιά της Ζωής μου περιέγραφαν και το δικαίωμά μου να τη διεκδικήσω.

Επιστρέφαμε, θυμάμαι, από ένα ταξίδι. Τα παιδιά μικρά. Η Αναστασία σαν το κυκλάμινο, η Ελένη σαν την ανεμώνη, εμείς οι δυο γελούσαμε και τραγουδούσαμε Θεοδωράκη. Ο δρόμος ίσιος σαν τουφεκιά, όπως έγραφε ένας μαθητής στην έκθεσή του. Δεξιά η θάλασσα, απέραντη, χωρίς την προοπτική του τέλους. Ενας απαστράπτων «οίνοψ πόντος», θα έλεγε ο Ομηρος. Μια θάλασσα, δηλαδή, που είναι ανάμεσα στο κρασί και το αίμα. Αριστερά μας το βουνό, τα δέντρα, οι μυστικές φωνές των άγνωστων ζώων και ένα πράσινο χρώμα να κατρακυλάει, όπως παλιά στη Θεσσαλονίκη κατρακυλούσαν από το Σέιχ Σου οι πενιές του Τσιτσάνη «πάμε τσάρκα στην ακρόπολη, στη Βάρνα», έλεγαν. Τον ωραίο δρόμο τον ...έσπαγαν κάθε τόσο τα περίφημα τούνελ των ιταλικών δρόμων, γιατί στην Ιταλία, όπου ταξιδεύαμε, οι δρόμοι τρυπάνε ό,τι βρεθεί μπροστά τους, ούτε ανηφορίζουν, ούτε κατηφορίζουν, ούτε στρίβουν, ούτε λοξοδρομούν. Τα τούνελ, όμως, είναι εκεί, άλλα μικρά και άλλα μεγάλα, για να σου κλέβουν το φως. Η μικρή Ελένη θύμωσε μ' αυτό, και φώναξε «δεν τα αντέχω αυτά τα κουνέλια». Και γω δεν τα αντέχω. Γι' αυτό αφήστε να εγκαταλείψω τον ίσιο το δρόμο και να πάρω τον άλλο. Το δρόμο της αντίστασης και της απειθαρχίας, όπου δε θα υπάρχουν «τούνελ» και γω θα πάψω να είμαι ένας θλιβερός Αρουραίος!


Του
Γιώργου ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ


Νέο πλαστογράφημα της Ιστορίας

Γρηγοριάδης Κώστας

Είναι γνωστός ο σάλος που ξεσήκωσε το βιβλίο «Το μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι» του Αγγλου συγγραφέα Λουί ντε Μπερνιέρ, με την πλαστογράφηση και συκοφάντηση της Εθνικής μας Αντίστασης στην Κεφαλονιά και της ιταλικής αντιφασιστικής Μεραρχίας Ακουι στο νησί, και της εξόντωσή της με χιλιάδες εκτελεσμένους, το Σεπτέμβρη του 1943.

Θυμίζουμε ότι ο «Ριζοσπάστης» υπήρξε το κατ' εξοχήν βήμα αντίκρουσης του πλαστογράφου συγγραφέα. Οι έντονες αντιδράσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό είχαν ως συνέπεια την παρέμβαση της Υπηρεσίας Δίωξης Εγκλημάτων Πολέμου της Γερμανίας και την έναρξη ανακρίσεων για την εξόντωση της Μεραρχίας Ακουι.

Ετσι, στις 5/6/2000, ο Λ. ντε Μπερνιέρ αναγκάστηκε να δηλώσει πως «μπορεί να έκανε λάθος», ενώ προανήγγειλε και το επόμενο ιστορικό μυθιστόρημά του, για «τις σχέσεις Ελλήνων και Τούρκων σε ένα χωριό της Ανατολίας», στη διάρκεια της εισβολής της ΑΝΤΑΝΤικής «Βενιζελλάδας» (όπως την αποκαλούσε ο σατιρικός συγγραφέας Μικέλης Αβλιχος) στη Μ. Ασία και της Μικρασιατικής καταστροφής το 1922.

Σχολιάζοντας την είδηση περί του νέου βιβλίου του σε κείμενό μου στο «Ριζοσπάστη» (3/9/2000) επισήμαινα: «Φαίνεται πως τον έλκει ιδιαίτερα η ιστορία μας ή μάλλον η παραποίησή της. Ο θεός να βάλει το χέρι του, που λένε...».

Δεν άργησε «το πλήρωμα του χρόνου» και ο κ. Μπερνιέρ ξαναχτύπησε, με το βιβλίο «Πουλιά χωρίς φτερά» (762 σελίδες). Δε θα ασχοληθώ με τα τυχόν λογοτεχνικά προτερήματα του βιβλίου - λογοτεχνικώς πάσχει - αλλά με τον τρόπο που ο ντε Μπερνιέρ αντιμετωπίζει την Ιστορία της Ελλάδας, αλλά και των άλλων βαλκανικών λαών και εθνοτήτων, που στέναζαν επί αιώνες κάτω από το πέλμα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Οπως ο ίδιος δηλώνει στο βιβλίο του (σελίδα 3) απηχεί «τις απόψεις και τις γνώμες τους».

Ετσι, στο κεφάλαιο «Μουσταφά Κεμάλ (Ι) (σελίδα 37) διαβάζουμε: «Σπρωγμένοι από την Αυστροουγγαρία και τη Ρωσία, οι διάφοροι λαοί των Βαλκανίων και της Μέσης Ανατολής ξεχνούν τη μακραίωνη συμβίωση τους και την αλληλεξάρτησή τους. Οι φανατικοί και οι ιδεολόγοι τους εισηγούνται δογματικές θέσεις ανωτερότητας και απόσχισης: Τα συνθήματα είναι "Η Σερβία στους Σέρβους", "Η Βουλγαρία στους Βουλγάρους", "Η Ελλάδα στους Ελληνες", "Εξω οι Τούρκοι και οι Εβραίοι!" Τα έθνη αυτά ζουν μαζί εδώ και αιώνες, αλλά κανείς δεν κοντοστέκεται να αναρωτηθεί τι στην ευχή σημαίνει Σέρβος ή Μακεδόνας ή Βούλγαρος ή Ελληνας. Αρκεί που υπάρχουν μπόλικοι τυχοδιώκτες, αυτοαποκαλούμενοι μαχητές της ανεξαρτησίας ή ακόμη και ελευθερωτές. Αυτοί θα εκμεταλλευτούν τέτοιες ιδέες για να γίνουν ληστές και ήρωες στον πόλεμο όλων εναντίον όλων» (!!!)

Το απόσπασμα αυτό εκφράζει την ιδεολογικοπολιτική «λογική» του συγγραφέα, με βάση την οποία, η Οθωμανική Αυτοκρατορία θα έπρεπε να παραμείνει κατακτήτρια των Βαλκανίων, στον αιώνα τον άπαντα, και οι λαοί να μην αγωνιστούν για τη λευτεριά τους.

Οι ιδέες του Διαφωτισμού και της Γαλλικής Επανάστασης, που συνεγείρανε τα απελευθερωτικά κινήματα των σκλαβωμένων εθνών, ήταν, κατά τη γνώμη του, «οι σπόροι του ναζισμού» (!)

Κοινωνιολογικά και εθνολογικά αστοιχείωτος, δεν είναι σε θέση να διακρίνει απλά πράγματα. Ετσι θεωρεί τον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα των βαλκανικών λαών ως «σπόρους του ναζισμού», μη όντας σε θέση να ξεχωρίσει το εθνικό συναίσθημα των καταπιεζομένων από τον εθνικισμό των καταπιεστών. Πώς να το καταλάβει αυτό, αφού δεν έχει αντιληφθεί τίποτε για την ιστορική κίνηση και την κοινωνική εξέλιξη της ανθρωπότητας και για το χαρακτήρα του αγώνα των λαών για την απελευθέρωσή τους από τους κατακτητές και την εθνική ανεξαρτησία και αποκατάστασή τους.

Ετσι, ο συγγραφέας θεοποιεί τον «Μουσταφά Κεμάλ» και του αφιερώνει 22 κεφάλαια του βιβλίου. Γι' αυτόν, οι ηγέτες των βαλκανικών λαών είναι «μικροί Χίτλερ», γράφοντας ότι ο Κεμάλ «γεννιέται σ' έναν κόσμο όπου οι σπόροι του ναζισμού έχουν πέσει προ πολλού σε εύφορο έδαφος, περιμένοντας πια μόνο τη μαύρη βροχή που θα τους κάνει να βλαστήσουν» (σελίδα 37).

Ετσι, ο ανιστόρητος, ευφάνταστος συγγραφέας, ανακαλύπτει τον πρώιμο ναζισμό στα εθνικοαπελευθερωτικά κινήματα της Βαλκανικής. Εμφανίζει τον Κολοκοτρώνη αρχιεγκληματία, τους Ελληνες να ξεκοιλιάζουνε και να σταυρώνουνε μωρά στη Θράκη, ενώ θεωρεί τους υπηκόους των αυτοκρατοριών - και της Οθωμανικής - «τυχοδιώκτες, αχάριστους και έτοιμους να σηκώσουν κεφάλι με την παραμικρή ευκαιρία» (σελίδα 363).

Φυσικά, όλα αυτά είναι συστηματική, μεθοδευμένη προσπάθεια, στα πλαίσια των επιδιώξεων της σημερινής «νέας τάξης πραγμάτων», για την κατεδάφιση της Ιστορίας, της μνήμης και των εθνικοαπελευθερωτικών επαναστατικών παραδόσεων των λαών. Με δυο λόγια, τη συκοφάντηση των ιερών και των οσίων τους.

Οι πηγές του είναι αποκλειστικά τούρκικες. Αυτές που θέλουν τον Ομηρο Τούρκο οργανοπαίχτη. Τους Κούρδους - τους Καρδούχους του Ξενοφώντα - «Τούρκους ορεινούς που έχουν ξεχάσει τη γλώσσα τους» και Τούρκους, «κατοίκους της Μ. Ασίας από καταγωγής κόσμου», ενώ είναι γνωστό πως στη Μ. Ασία έφθασαν τον 11ο αιώνα οι Σελτζούκοι και τον 13ο οι μετέπειτα λεγόμενοι «Τούρκοι». Οι ιστοριογράφοι, όμως, του Μουσταφά Κεμάλ, «προσάρτησαν» και «βάφτισαν» όλους τους αρχαίους λαούς της Μικράς Ασίας ως «προγόνους» των Τούρκων. Ετσι, έφτασαν στον παραλογισμό, να ονοματοδοτήσουν και μια τράπεζα της Αγκυρας ως «Τράπεζα των Σουμερίων» (!).

Ιστορικός παραχαράκτης καθ' έξιν και σύστημα, ο Μπερνιέ κρύβει τις αντιδραστικότατες πολιτικο-κοινωνικές απόψεις του, και την πλαστογράφηση της Ιστορίας, με μυθιστορήματα που υπηρετούν αντιδραστικούς σκοπούς.


Βαγγέλης ΣΑΚΚΑΤΟΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ