ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 27 Νοέμβρη 2005
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Capitalism is above the law

1. Ο καπιταλισμός είναι πάνω από το νόμο, γράφει ο προφήτης της γενιάς του, Μπομπ Ντίλαν. Αυτά για όσους πιστεύουν πως το ροκ δεν έχει καμία σχέση με την πολιτική.

2. Η διαπίστωση ότι έχουμε «ξεφύγει» εντελώς δεν είναι καινούρια. Ο καπιταλισμός ανανεώνεται κάθε φορά που μικροί και μεγάλοι καρχαρίες περνούν κρίση, όχι ταυτότητας αλλά ταμείου. Η αγωνία τους δεν περιορίζεται στο να διατηρούν την πελατεία τους, αλλά και να την αυξάνουν σαν κόκκους της άμμου. Ετσι υποχρεώνονται να ξεπερνούν εαυτούς και αλλήλους σε κυνισμό.

3. Με αφήνουν παγερά αδιάφορο αυτά που λαμβάνουν χώρα στην εκδοτική αρένα και τα ΜΜΕ. Πρόκειται για σχηματισμούς που χτυπιούνται για τα δικά τους καλά και συμφέροντα. Μαζί παρασύρουν αφελείς, παθητικούς θεατές και χυδαίους μικροαστούς, που έτσι κι αλλιώς αυτό είναι το καθημερινό τους πιάτο.

4. Για τον εκπρόσωπο του νόμου: Η περιφρόνησή μας συνοδεύει τον κ. Βουλγαράκη σε κάθε του εμφάνιση. Ο εν λόγω καυχήθηκε σαν παγόνι ότι η φετινή πορεία για την επέτειο του Πολυτεχνείου ήταν η πιο ήσυχη απ' όλες. Και πώς να μην ήταν; Κάθε μπάτσος είχε τον δικό του, προσωπικό διαδηλωτή. Αυτή είναι η εμπιστοσύνη που έχει στο λαό της, όπως τον αποκαλεί, η Νέα Δημοκρατία. Είναι, λοιπόν, δυνατόν να μην προκαλεί την περιφρόνηση;

5. Το θέαμα, στην προσπάθειά του να ανακουφίσει τη Νέα Δημοκρατία, έχει ξεπέσει σ' έναν αφόρητο λαϊκισμό. Εχοντας δοκιμάσει όσο τρόμο αντέχει το μάτι του θεατή, τώρα κάθεται στην άκρη της τηλεόρασης και αναρωτιέται: Πότε θα εμφανιστεί καμιά νέα τρομοκρατική οργάνωση; Γιατί δεν έχουμε ακόμα έναν κατά συρροή δολοφόνο αντάξιο της πραγματικότητας που με τόσο κόπο χτίσαμε;

6. Οι φωτιές που έρχονται από το Παρίσι έχουν να κάνουν με καταστάσεις που καταλαβαίνει, κι ας κάνει ότι δεν καταλαβαίνει, ο κύριος Σαρκοζί. Γι' αυτό ο ποιητής Γκιγιόμ Απολινέρ (κατά κόσμον νεκρός, πια) καταδέχτηκε να του εξηγήσει: «Υπάρχουν τώρα τόσοι ξένοι στη Γαλλία, όπως εξάλλου και σε όλες τις χώρες, που παρουσιάζει ενδιαφέρον η μελέτη της ευαισθησίας ορισμένων από αυτούς, οι οποίοι, έχοντας γεννηθεί αλλού, ήρθαν ωστόσο εδώ αρκετά νέοι ώστε να σφυρηλατηθούν από την υψηλή γαλλική κουλτούρα. Φέρνουν στη θετή τους χώρα τις εντυπώσεις των παιδικών τους χρόνων, τις πιο ζωηρές απ' όλες, και εμπλουτίζουν την πνευματική κληρονομιά της νέας τους πατρίδας με τον ίδιο τρόπο που η σοκολάτα κι ο καφές, για παράδειγμα, διεύρυναν τον κόσμο της γεύσης».

7. Εκείνος όμως που με κάνει συχνά να χάνω το χιούμορ και ως εκ τούτου και την ψυχραιμία μου είναι ο διανοούμενος που ζει στην κατάσταση της απάθειας. Ενώ σπαράσσονται όλοι και όλα γύρω του, αυτός καταπίνει την πραγματικότητα για ίδιον όφελος. Είναι μόνιμος επισκέπτης στο σαλόνι της εκάστοτε εξουσίας, που τον χρησιμοποιεί για να συντηρεί όλον το χρόνο το «τριώδιο», και αυτός τα καταφέρνει.

8. Οι δημοτικές εκλογές μας δίνουν μια ακόμη ευκαιρία να παλέψουμε ενάντια στη μάστιγα της καθημερινής μας ζωής, τη λεγόμενη «αρχή της ουδετερότητας». Πρόκειται για ένα ιδεολόγημα που μετατρέπει τον ψηφοφόρο σε υπνοβάτη, γιατί μόνο ένας υπνοβάτης μπορεί να ξεχάσει όλα του τα προβλήματα και να ψηφίσει για έναν απρόσωπο, ουδέτερο βίο. Η «αγία τριάδα» που εκπορεύεται από αυτόν το βίο εκπροσωπείται επάξια από τον ανιψιό Καραμανλή, τον γιο Παπανδρέου και τον ορφανό πολιτικά Αλαβάνο. Η τριάδα αυτή αντιμετωπίζεται μόνο με τον ταξικό χαρακτήρα που θα δώσουμε στις δημοτικές εκλογές και που είναι το μόνο χρέος που έχουμε απέναντί τους.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


Με σατιρική μουσική διάθεση

«...Χαράς ευαγγέλια!», στη σατιρική μουσική παράσταση του Παντελή Αμπαζή και της παρέας του, κάθε Παρασκευή και Σάββατο, μετά τα μεσάνυχτα, στο θέατρο «Ηβη» (Σαρρή 27, Ψυρρή, 210 3215127). Τραγούδια με ...χαμόγελο, χιουμοριστικά και εύθυμα, πασίγνωστα μεν, αλλά παντελώς ξεχασμένα τα τελευταία χρόνια, συνθέτουν το πρόγραμμα, που παρουσιάζεται για δεύτερη συνεχή χρονιά (φέτος σε διαφορετικό χώρο), με στόχο να ...σκάσει επιτέλους το πικραμένο χείλι του κάθε θεατή. Καθοριστική ως προς αυτό είναι η συμβολή του γνωστού γελοιογράφου Γιάννη Λογοθέτη (ΛοΓό), του οποίου η εικαστική παρέμβαση μεταμορφώνει, μετά τις δώδεκα, το χώρο σε σατιρική μουσική σκηνή. Επίσης, του «πρόστυχου» Μωυσή Ασέρ, που ...κλέβει την παράσταση με την πληθωρική παρουσία του, της Μαρίας Κόλλια και των μουσικών του συγκροτήματος «Ζωντανοί Μουσικοί», που βάζουν φωτιά στα όργανα, κοντραμπάσο, σαξόφωνο, φλάουτο, κρουστά, μπαγλαμά, μπουζούκι και κιθάρες, παίζουν και τραγουδούν.

«Μετά την πετυχημένη περσινή χρονιά στο "Χυτήριο" και τις καλοκαιρινές συναυλίες που δώσαμε σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας», αναφέρει ο Παντελής Αμπαζής, «συνεχίζουμε φέτος σε μεγαλύτερο χώρο, στο άνετο και σουρεαλιστικό φουαγιέ του θεάτρου "Ηβη". Με εμπλουτισμένη ορχήστρα από κοντραμπάσο και σαξόφωνο και με την εικαστική σφραγίδα του Γιάννη Λογοθέτη, ο οποίος επιπλέον σκιτσάρει ζωντανά επί σκηνής και λέει και ένα τραγούδι ενίοτε. Διαλέξαμε το χώρο του φουαγιέ του θεάτρου, ο οποίος μεταμορφώνεται μετά τις δώδεκα τα μεσάνυχτα, παρουσία του κόσμου, με τα σκίτσα και τους πίνακες του ΛοΓό σε σατιρική μουσική σκηνή, και όχι την κεντρική σκηνή του θεάτρου, για να μπορεί το κοινό να συμμετέχει ενεργά και όχι να παρακολουθεί παθητικά τα δρώμενα. Για να μπορεί προαιρετικά να πίνει, να καπνίζει, να σχολιάζει και απαραιτήτως να τραγουδά και να χορεύει μαζί μας, όπως στις γιορτινές οικογενειακές και φιλικές συγκεντρώσεις σε σπίτια κι εξοχές...».

«Η παράστασή μας», λέει ο Π. Αμπαζής, που υπογράφει τη μουσική επιμέλεια και τα κείμενα, «είναι ένα μεικτό θέαμα με θεατρικές πρόζες, κουίζ, ανέκδοτα, συναυλιακά μουσικά στοιχεία και στιγμιότυπα από stand up comedy και παλιά καλή επιθεώρηση. Εχω κορφολογήσει τον ανθό του εύθυμου και σκωπτικού ελληνικού και διεθνούς ρεπερτορίου του 20ού αιώνα. Από οπερέτες, ρεμπέτικα και λαϊκά, παραδοσιακά αθυρόστομα, εμπορικά και έντεχνα και παρεξηγημένα light '50ς και '70ς, ελαφρά χορευτικά και άλλα πολλά, που μου αρέσουν, αλλά παρατηρώ ότι απουσιάζουν παντελώς τα τελευταία χρόνια από τα play-list ραδιοφώνων και από προγράμματα κέντρων». Ο ίδιος δηλώνει βαθιά επηρεασμένος «από δυο μεγάλους αριστοφανικούς Ελληνες, τον Γιώργο Ζαμπέτα και τον Αλέκο Σακελλάριο, δύο δημιουργούς με σφραγίδα και ταυτότητα γνήσια ελληνική. Αλέγρους, εύθυμους και ενίοτε σατιρικούς δημιουργούς, αλλά συνάμα πιο σοβαρούς από άλλους σοβαροφανείς και ίσως γι' αυτό πρόσκαιρα πιο δικαιωμένους, ομότεχνους της εποχής τους».

Στα μελλοντικά σχέδιά του «είναι να περιοδεύσει η παράσταση το χειμώνα σε μικρές μουσικές σκηνές της περιφέρειας και το καλοκαίρι σε υπαίθριους συναυλιακούς χώρους. Επίσης να κυκλοφορήσουν και να αγαπηθούν από τον κόσμο οι δύο νέοι δίσκοι που ετοιμάσαμε με πολλή αγάπη, μεράκι και τρέξιμο φέτος το καλοκαίρι».

Ο πρώτος δίσκος με τίτλο «...Χαράς ευαγγέλια!» είναι η τέταρτη δισκογραφική δουλιά του συνθέτη, στιχουργού και ερμηνευτή Παντελή Αμπαζή, μετά τα «Παντελώς Χειροποίητα», τις «Ελεύθερες Θάλασσες» και την «Ανωτάτη Ζαμπετική». Περιλαμβάνει σκωπτικά και εύθυμα τραγούδια από τη σατιρική μουσική παράσταση «το γελοίον του πράγματος και χαράς ευαγγέλια!», που παρουσίασε πέρσι και φέτος με το συγκρότημά του «Ζωντανοί Μουσικοί» στο «Χυτήριο» και στο «Ηβη». «Δεκαπέντε φρέσκα σπαραξικάρδια χιουμοριστικά και αλέγρα άσματα», όπως αναφέρει ο ίδιος, διά χειρός Αμπαζή: Πέντε ανέκδοτα δικά του, πέντε του ΛοΓό και πέντε επανεκτελέσεις (Τσιτσάνη, Ζαμπέτα, Μπιθικώτση, Κουνάδη και Μαρκόπουλου) που θα ξαφνιάσουν ευχάριστα. Υπάρχουν δε «συμμετοχές έκπληξη εκλεκτών ομότεχνων - τραγουδιστών και μουσικών». Ο δεύτερος δίσκος με τίτλο «Ρε γυαλάκια πονηρέ!» είναι η νέα δισκογραφική δουλιά του δημοφιλούς γελοιογράφου, σκιτσογράφου, ζωγράφου, τραγουδοποιού Γιάννη Λογοθέτη (ΛοΓό). Περιλαμβάνει «πειραγμένες επανεκτελέσεις των μεγάλων γνωστών σε όλους μας επιτυχιών του, από τους φίλους ομοϊδεάτες επίγονους συναδέλφους του στο τραγούδι». Από τους: Τζίμη Πανούση, Φοίβο Δεληβοριά, Παντελή Θαλασσινό, Λαυρέντη Μαχαιρίτσα, Βαγγέλη Γερμανό, Λάκη Παπαδόπουλο, Σάκη Μπουλά, Δημήτρη Πουλικάκο, Ζωρζ Πιλαλί, «Ημισκούμπρια», «Ετσι ντε», «Ενδελέχεια», Αδελφούς Κατσάμπα, Μωυσή Ασέρ και Παντελή Αμπαζή. Στον τελευταίο ανήκε η ιδέα και η επιμέλεια παραγωγής της ιδιαίτερης αυτής δισκογραφικής δουλιάς. Οι δύο δίσκοι αναμένεται να κυκλοφορήσουν σε λίγες μέρες από τον «Καθρέφτη ήχων αληθινών».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ