ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 2 Δεκέμβρη 2005
Σελ. /40
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΕΚΤΡΟΠΗ ΑΧΕΛΩΟΥ
Αναγκαία για την ανάπτυξη και το περιβάλλον

Αυτό επισήμανε ο υπεύθυνος του Τμήματος Οικονομίας της ΚΕ του ΚΚΕ Μάκης Παπαδόπουλος, σε Διημερίδα που διοργανώνει το ΤΕΕ στην Αθήνα

Ενα από τα έργα της εκτροπής που «αραχνιάζουν» εδώ και χρόνια
Ενα από τα έργα της εκτροπής που «αραχνιάζουν» εδώ και χρόνια
«Το ΚΚΕ προβάλλει σταθερά την αναγκαιότητα και τη χρησιμότητα της άμεσης υλοποίησης του έργου του Αχελώου, στον αντίποδα των επιλογών της ΕΕ. Δε χρησιμοποιεί διπλή γλώσσα στη Δυτική Ελλάδα και τη Θεσσαλία, σε αντίθεση με στελέχη του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΝ. Θεωρεί τεχνητή την αντιπαράθεση αρμοδιοτήτων μεταξύ νομαρχιακών οργάνων των νομών που διέρχεται ο Αχελώος. Θεωρεί υποκριτική και λαθεμένη τη θεώρηση που απορρίπτει γενικά "κάθε ανθρώπινη παρέμβαση στο περιβάλλον" και αρνείται να εξετάσει τη συγκεκριμένη επίδραση των καπιταλιστικών σχέσεων παραγωγής ως προς τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Υποστηρίζει, τέλος, την πραγματοποίηση απ' το Δημόσιο της κατασκευής, διαχείρισης και λειτουργίας του έργου στο πλαίσιο του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, στον αντίποδα της προώθησης των συμπράξεων (ΣΔΙΤ) απ' την κυβέρνηση».

Αυτά υπογράμμισε ο Μάκης Παπαδόπουλος, υπεύθυνος του Τμήματος Οικονομίας της ΚΕ του ΚΚΕ, απευθύνοντας χαιρετισμό στη Διημερίδα που διοργανώνει το ΤΕΕ και άρχισε χτες στην Αθήνα με τίτλο «Αχελώος: Η βέλτιστη διαχείριση» και κατά την οποία η συντριπτική πλειοψηφία των ομιλητών τάχτηκε υπέρ της πραγματοποίησης του έργου της εκτροπής, το οποίο βρίσκεται για ακόμη μια φορά μπλοκαρισμένο.

«Το ΚΚΕ θεωρεί το έργο της εκτροπής του Αχελώου σαν χρήσιμο και αναγκαίο στην κατεύθυνση της συνδυασμένης ικανοποίησης των λαϊκών αναγκών», τόνισε σε άλλο σημείο ο Μ. Παπαδόπουλος, αναφέροντας συγκεκριμένα ότι το έργο της εκτροπής μπορεί να συμβάλει ταυτόχρονα:

  • Στη μείωση της ενεργειακής εξάρτησης της χώρας και στην προστασία του περιβάλλοντος, με την αξιοποίηση μιας εγχώριας ανανεώσιμης πηγής ενέργειας, δηλαδή των υδροηλεκτρικών σταθμών της Μεσοχώρας Γλύστρας, του Πευκόφυτου, του Μουζακίου.
  • Στην αντιμετώπιση της ανεπαρκούς άρδευσης αγροτικών εκτάσεων του θεσσαλικού κάμπου που κινδυνεύουν σταδιακά να γίνουν ξερικές, λόγω της υποβάθμισης της ποιότητας και της ποσότητας του υπόγειου υδροφορέα τους.
  • Στην κάλυψη των αναγκών ύδρευσης μεγάλων πόλεων της Θεσσαλίας.
  • Στη συνδυασμένη αξιοποίηση του υδάτινου δυναμικού του Αχελώου και της Θεσσαλίας η οποία συμβάλλει επίσης στην προστασία του περιβάλλοντος με την εξοικονόμηση υδάτινων πόρων.

«Με βάση τα προαναφερόμενα δεδομένα, δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς - επισήμανε ο Μ. Παπαδόπουλος - γιατί η ΕΕ αρνείται τη χρηματοδότηση του συγκεκριμένου έργου υποδομής, αφού αυτό δε συμβαδίζει με τις κοινοτικές κατευθύνσεις και επιλογές. Μπορεί επίσης να αντιληφθεί γιατί δεν προώθησαν το έργο οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ.

Το έργο της εκτροπής δε συμβαδίζει με τον προσανατολισμό της νέας ΚΑΠ για συρρίκνωση της κοινοτικής και ελληνικής γεωργίας και επιτάχυνση των ρυθμών συγκέντρωσης και συγκεντροποίησης του κεφαλαίου και της γης. Δε συμβαδίζει με τη συμφωνία της ΓΚΑΤΤ και του ΠΟΕ για αύξηση των εισαγωγών αγροτικών προϊόντων προς κοινοτικές χώρες απ' τα αναπτυσσόμενα κράτη. Οι κοινοτικές κατευθύνσεις συμβάλλουν στη συρρίκνωση της μικρής αγροτικής εκμετάλλευσης».

«Το έργο - κατέληξε ο Μ. Παπαδόπουλος - βρίσκεται επίσης σε φανερή διάσταση και με την εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας - πλαίσιο για τα νερά και του νόμου εναρμόνισης (Ν. 3199/2003), που θέτει ουσιαστικά σαν προτεραιότητα στη χρήση υδάτινων πόρων την ύδρευση έναντι της άρδευσης και στηρίζει την αύξηση της τιμολόγησης του νερού άρδευσης εισάγοντας το λεγόμενο "περιβαλλοντικό" κόστος υπηρεσιών ύδατος.

Η αντιλαϊκή αυτή οδηγία επιταχύνει την πλήρη εμπορευματοποίηση του νερού, υπηρετεί την κατεύθυνση ιδιωτικοποίησης των υπηρεσιών ύδρευσης, υιοθετεί τη διαχείριση μιας φθίνουσας πορείας των υδάτινων πόρων και εισάγει την αρχή "ο ρυπαίνων πληρώνει". Πρόκειται, δηλαδή, για μια νομοθετική ρύθμιση που νομιμοποιεί τη ρύπανση, αντιπαραθέτει τεχνητά τις ανάγκες διατροφής που καλύπτουν τα αγροτικά προϊόντα και τις ανάγκες ύδρευσης και δε διασφαλίζει την αναβάθμιση των υδάτινων πόρων».

Τις εργασίες της Διημερίδας άνοιξε ο πρόεδρος του ΤΕΕ Γ. Αλαβάνος, παραθέτοντας όλες τις αντικρουόμενες απόψεις σχετικά με το πολυσυζητημένο έργο της εκτροπής του Αχελώου, ενώ οι εκπρόσωποι της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, τάχτηκαν στα λόγια υπέρ του έργου, που στην πράξη έχουν τορπιλίσει. Ακόμα, μίλησαν - μεταξύ άλλων - ο εκπρόσωπος της ΝΔ Ν. Λέγκας και ο Ν. Ζαρμπαλάς από το ΠΑΣΟΚ.

«Το έργο της Εκτροπής του Αχελώου και της άρδευσης της θεσσαλικής πεδιάδας δε συμφέρει μόνο οικονομικά τη χώρα, τόνισε ο πρώην υπουργός Ευ. Κουλουμπής. Τη συμφέρει και για λόγους περιβάλλοντος». Αυτοί που λένε ότι ενδιαφέρονται για το περιβάλλον - εξήγησε - ας υπολογίσουν ποια θα είναι η «ζημιά» από την εκτροπή του 20% του νερού του Αχελώου που χύνεται στη θάλασσα και ποιο το «κέρδος» από τις ποσότητες νερού που εκτρέπονται στη Θεσσαλία. Εκτός από την ύδρευση και άρδευση του θεσσαλικού κάμπου και την αντιπλημμυρική προστασία που επιτυγχάνεται με αρδευτικά κανάλια - κατέληξε - καθαρίζει το πιο βρώμικο ελληνικό ποτάμι. Καθαρίζει τον Πηνειό που η ρύπανσή του σήμερα φτάνει σε απαράδεκτα υψηλά επίπεδα και δημιουργεί τραγικά προβλήματα στη Θεσσαλία.

ΜΕΤΡΟ ΑΘΗΝΑΣ
Επεκτάσεις με... τιτλοποίηση!

Με τα έσοδα του Δημοσίου μετά το 2022 θα χρηματοδοτηθεί η κατασκευή της Γραμμής προς Αλσος Βεΐκου στο Γαλάτσι και Μαρούσι

Η κυβέρνηση, τη στιγμή που μιλάει για μείωση των ελλειμμάτων και επιβάλλει λιτότητα στους εργαζόμενους στο όνομά της, ετοιμάζεται να κατασκευάσει τις επεκτάσεις του μετρό με τη μέθοδο της... «τιτλοποίησης μελλοντικών εσόδων του Δημοσίου». Δημιουργώντας, δηλαδή, μελλοντικά ελλείμματα μόνο και μόνο για να ενισχύσει τα συμφέροντα των μεγαλοεργολάβων.

Συγκεκριμένα ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Γ. Σουφλιάς, σε χτεσινή του συνέντευξη Τύπου προανήγγειλε την κατασκευή της Γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας, συνολικού κόστους 2,1 δισ. ευρώ, με την «τιτλοποίηση των μελλοντικών εσόδων των διοδίων της Αττικής Οδού για μια χρονική περίοδο μετά την απόδοσή της από την παραχωρησιούχο κοινοπραξία ιδιωτικών εταιριών στο Δημόσιο», επειδή, όπως επικαλέστηκε, το Δημόσιο δεν έχει λεφτά... Ουσιαστικά, δηλαδή, η κατασκευή της θα αποπληρωθεί με ομόλογα που θα πληρώνει ο ελληνικός λαός με έμμεση φορολογία, μέσω των διοδίων...

Πάντως, ο υπουργός πρόσθεσε ότι το θέμα θα οριστικοποιηθεί από την κυβερνητική επιτροπή, ενώ αν εγκριθεί το έργο θα αρχίσει να κατασκευάζεται εντός τεσσάρων ετών. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση δήλωσε πως το θέμα της μείωσης του χρόνου εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού από τους εργολάβους (σ.σ. λήγει το 2022) λόγω μεγαλύτερης κερδοφορίας, θα εξεταστεί με ειδική μελέτη...

Σημειώνεται ότι η Γραμμή 4 του μετρό θα έχει σχήμα U και με κορυφή το σταθμό «Πανεπιστήμιο», ενώ από τη μια πλευρά θα κατευθυνθεί στο Αλσος Βεΐκου, μέσω Εξαρχείων, Ευελπίδων, Κυψέλης και Γαλατσίου, ενώ από την άλλη πλευρά θα καταλήγει στο Μαρούσι, μέσω Κολωνακίου, Παγκρατίου, Ανω Ιλισίων, Ζωγράφου, Γουδιού, Φάρου Ψυχικού, Φιλοθέης, Σίδερα Χαλανδρίου, ΟΑΚΑ και Παραδείσου. Συνολικά θα έχει μήκος 19,6 χιλιόμετρα και θα αποτελείται από 20 σταθμούς.

Τέλος, ο υπουργός ανακοίνωσε ότι εντός των ημερών αρχίζουν οι διαπραγματεύσεις για την υπογραφή των συμβάσεων για τις επεκτάσεις του μετρό προς Ελληνικό και Χαϊδάρι, αφού οι προσφυγές των εργολάβων τόσο στην ΕΕ, όσο και στα ελληνικά δικαστήρια απορρίφθηκαν.

Σημειώνουμε ότι για το έργο της επέκτασης προς Ελληνικό, προσωρινός ανάδοχος αναδείχτηκε η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ - ΖΗΜΕΝΣ - ΒΙΝΣΙ, με προσφορά 270,6 εκατ. ευρώ, ενώ για την επέκταση στο Χαϊδάρι η κοινοπραξία ΑΛΠΙΝ - ΤΕΡΝΑ - ΠΑΝΤΕΧΝΙΚΗ - ΠΑΟΥΕΛ, με προσφορά 164,27 εκατ. ευρώ.

ΔΙΚΗ «17Ν»
Ξεκινά σήμερα με διαδικαστικά θέματα

Με διαδικαστικά θέματα ξεκινά σήμερα στην ειδική αίθουσα των γυναικείων φυλακών Κορυδαλλού η δίκη, σε δεύτερο βαθμό, της «17Ν». Στο εδώλιο θα καθίσουν 17 κατηγορούμενοι, ενώ αναμένεται να υποβληθούν από πλευράς υπεράσπισης οι ενστάσεις που είχαν προβληθεί και πρωτόδικα.

Οι ενστάσεις αφορούσαν την τηλεοπτική κάλυψη της δίκης, όπως και ενστάσεις αντισυνταγματικότητας που προσέβαλλαν τη διαδικασία προεπιλογής των δικαστών, όπως και αυτές για αναρμοδιότητα του δικαστηρίου, με το επιχείρημα ότι πρόκειται για πολιτικά εγκλήματα, που θα πρέπει να εκδικαστούν από Μεικτό Ορκωτό Εφετείο.

Νέα περιοριστικά μέτρα για τα ΙΧ, αντί για ουσιαστικά μέτρα επίλυσης του κυκλοφοριακού, «μαγειρεύει» η κυβέρνηση, χωρίς να αποκλείει ακόμα και την επιβολή... διοδίων για την είσοδο στο κέντρο της Αθήνας. Ο υπουργός Μεταφορών - Επικοινωνιών Μιχ. Λιάπης, με δηλώσεις του χτες, υπαινίχθηκε την κατάργηση των «μονών - ζυγών».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ