ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 4 Γενάρη 2006
Σελ. /28
ΔΙΕΘΝΗ
ΡΩΣΙΑ - ΟΥΚΡΑΝΙΑ - ΕΕ
Προσπάθειες «επίλυσης της κρίσης»

Τα βαθύτερα αίτια της σύγκρουσης γεωπολιτικών συμφερόντων όμως παραμένουν

Ο ρωσικός αγωγός φυσικού αερίου

Associated Press

Ο ρωσικός αγωγός φυσικού αερίου
ΜΟΣΧΑ-ΚΙΕΒΟ-ΒΙΕΝΝΗ-ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ.--

Νέα συνάντηση «διαχείρισης της κρίσης» αναμενόταν να έχουν, αργά χτες βράδυ, Ρώσοι και Ουκρανοί αξιωματούχοι για τον καθορισμό της τιμής του φυσικού αερίου, που προκάλεσε τις τελευταίες μέρες σοβαρή διμερή κρίση με συνέπειες και στις χώρες της ΕΕ. Η διακοπή της ροής αερίου για την ουκρανική αγορά εξακολουθούσε, ωστόσο η «Γκάζπρομ» ανακοίνωσε ότι η προμήθεια των ευρωπαϊκών αγορών «αποκαταστάθηκε πλήρως», ενώ επανέλαβε την κατηγορία προς την ουκρανική «Ναφτογκάζ» ότι «κλέβει» αέριο που προορίζεται για την ΕΕ. Οι αρχές Αυστρίας και Ουγγαρίας ανακοίνωσαν επιστροφή στα φυσιολογικά επίπεδα αερίου στους αγωγούς τους, ενώ η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιταλία και η Σλοβακία έβλεπαν το πρόβλημα της μείωσης της πίεσης στα δικά τους δίκτυα αγωγών να εξομαλύνεται. Το Κίεβο, στο μεταξύ, διέψευδε ότι «έκλεψε» αέριο αξίας 25 εκατ. δολαρίων. Σήμερα, Τετάρτη, το ζήτημα αναμένεται να συζητηθεί στην ΕΕ, που κόπτεται περισσότερο από κάθε άλλον για την κρίση: Οι χώρες-μέλη της είναι οι βασικοί πελάτες όσον αφορά στο ρωσικό αέριο και η κρίση, μεσούντος του χειμώνα, την «πλήττει».

Η σημερινή ηγεσία στο Κίεβο συνεχίζει να προβάλλει μια εικόνα «θύματος», υποστηρίζοντας πως «τιμωρείται» διότι επιχειρεί να ανεξαρτητοποιηθεί από τη ρωσική σφαίρα επιρροής και να εισέλθει στις ευρωατλαντικές δομές (ΝΑΤΟ, ΕΕ). Εμμένει ωστόσο στη θέση ότι διαθέτει το «δικαίωμα», βάσει των υπαρχουσών συμβάσεων, να αφαιρέσει μέρος του αερίου που διαμετακομίζεται μέσω των δικών της αγωγών και θα το κάνει εάν η θερμοκρασία πέσει κάτω από τους -3 βαθμούς Κελσίου.

Αν και τη διένεξη φαινομενικά προκαλεί η τιμή που χρεώνει στην Ουκρανία η Ρωσία για το αέριο και η «εναρμόνισή της με τις τιμές της αγοράς» - από τα 50 δολάρια ανά 1.000 κυβικά μέτρα στα 230, καθώς η μέση τιμή στην ΕΕ είναι 240 δολάρια -, η ουσία της αφορά στον έλεγχο επί των ενεργειακών πόρων που θα καταλήγουν στην ΕΕ. Η «Ντόιτσε Βέλε» σχολιάζει ότι αν το θέμα ήταν αυστηρά οικονομικό, θα είχε λυθεί εδώ και καιρό: Και οι δύο χώρες έχουν συμφέρον να «αρμέγουν» τις πλούσιες χώρες. Ωστόσο, το πρόβλημα προκαλεί η προσπάθεια γεωπολιτικού ελέγχου του περιβάλλοντος της Ρωσίας και η «αποκοπή» της από την Ευρώπη. Οπως το είχε θέσει ο σύμβουλος εθνικής ασφαλείας του Προέδρου Κάρτερ, ειδήμων επί θεμάτων εξωτερικής πολιτικής των ΗΠΑ και καθόλου τυχαία ένας από τους βασικούς υποστηρικτές των Τσετσένων στην Αμερική -- ποιος άλλος; -, ο Ζμπίγκνιου Μπρεζίνσκι, όποιος ελέγχει την Ουκρανία ελέγχει την έξοδο της Ρωσίας στο δυτικό κόσμο.

Η Μολδαβία έχει επίσης πρόβλημα, καθώς η Ρωσία της έκοψε το αέριο λόγω της άρνησής της να πληρώνει 160 δολάρια τα 1.000 κυβικά μέτρα και ...ζητάει από την ΕΕ να μεσολαβήσει.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ένας από τους πρώτους που επισήμαναν το ζήτημα της «διαφοροποίησης» της προμήθειας αερίου - δηλαδή την «ανάγκη» μείωσης της ευρωπαϊκής «εξάρτησης» από τη Ρωσία - είναι ο Πολωνός πρωθυπουργός, Καζίμιερτς Μαρτσινκίεβιτς, που πρόβαλε τη θέση ότι αυτή ακριβώς πρέπει να γίνει ευρωπαϊκή «προτεραιότητα». Αυτό ακριβώς νουθέτησαν την ΕΕ να κάνει οι «Times» του Λονδίνου: «Να μειωθεί η εξάρτηση». Παρόμοια η εκτίμηση της «Ντι Βελτ», που κάλεσε τη νέα καγκελάριο Αγκελα Μέρκελ να «εξετάσει το ενδεχόμενο ανάπτυξης πυρηνικών εργοστασίων».

Αυτή είναι μια τοποθέτηση που συμπλέει απόλυτα με τις αμερικανικές επιδιώξεις: Η Ουάσιγκτον εξακολουθεί να κινείται με βάση ψυχροπολεμικές λογικές. Εξ ου και οι πολύχρωμες «επαναστάσεις» σε Γεωργία, Ουκρανία, Κιργιζία, και οι αποτυχημένες απόπειρες σε Λευκορωσία, Ουζμπεκιστάν.

Η «Γκάζπρομ», που ελέγχει το 16% των παγκόσμιων επιβεβαιωμένων αποθεμάτων αερίου και το 20% του παγκοσμίως παραγόμενου φυσικού αερίου, επιχειρεί να γίνει ένας «αποφασιστικός γεωοικονομικός παράγοντας». Οι Αμερικανοί έχουν συμφέρον να μην το επιτρέψουν, ειδικά αν, όπως δείχνει η πρόσφατη μετακίνηση του Γκέρχαρντ Σρέντερ από τη γερμανική καγκελαρία προς τις τάξεις της, αυτό σημάνει το σχηματισμό ενός «άξονα» Ρωσίας-Γερμανίας.

Ο «πόλεμος» της ενέργειας, για τον οποίο έκανε λόγο η «Μοντ», δεν έχει αρχίσει, αλλά είναι σαφές ότι η αστική τάξη της Ρωσίας θέλει να «επαναδιεκδικήσει» θέση μεγάλης διεθνούς δύναμης που θεωρεί ότι της «ανήκει». Υπάρχει ασφαλώς μια σημαντική διαφορά - η νέα κυρίαρχη τάξη στη Ρωσία κινείται με εντελώς σύμφωνες προς το ιμπεριαλιστικό σύστημα λογικές...

ΓΕΡΜΑΝΙΑ
Πολύνεκρη τραγωδία σε παγοδρόμιο

ΒΕΡΟΛΙΝΟ.-

Σε τάφο μετατράπηκε παγοδρόμιο στη Βαυαρία όταν κατέρρευσε η οροφή του καταπλακώνοντας και εγκλωβίζοντας τουλάχιστον 50 ανθρώπους. Μέχρι στιγμής δεκαπέντε άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους ενώ κάποια ειδησεογραφικά πρακτορεία αναφέρουν ότι ο αριθμός των νεκρών ανέρχεται στους 11. Μεταξύ των νεκρών είναι έξι παιδιά και δύο έφηβοι. Επίσης άλλοι 30 άνθρωποι τραυματίστηκαν ενώ έξι αγνοούνται ακόμη.

Τα σωστικά συνεργεία συνεχίζουν να εργάζονται στα συντρίμμια της στέγης του παγοδρομίου, ενώ το χιόνι συνεχίζει να πέφτει ασταμάτητα εμποδίζοντας το έργο της αναζήτησης τυχόν επιζώντων. Στο μεταξύ, ο δήμαρχος του Μπαντ Ράιχενχαλ, Βόλφγκανγκ Χάιτμάγιερ, δικαιολόγησε την απόφαση να μην κλείσει το παγοδρόμιο της πόλης διότι «το ύψος του στρώματος του χιονιού στη στέγη, που μετρήθηκε από το προσωπικό συντήρησης του παγοδρομίου λίγες ώρες πριν την τραγωδία, βρισκόταν κάτω από τα όρια ασφαλείας». Κατά συνέπεια οι αρχές αποφάσισαν ότι δεν υπήρχε ανάγκη διακοπής της λειτουργίας του.

Ωστόσο, γερμανικά ΜΜΕ μετέδωσαν ότι το χιόνι που είχε πέσει στην περιοχή τις τελευταίες μέρες, ήταν πιο βαρύ από το συνηθισμένο, εξαιτίας της υγρασίας της ατμόσφαιρας.

Τέλος, ο δήμαρχος, αρνήθηκε ότι το παγοδρόμιο, το οποίο είχε κατασκευαστεί το 1971, επρόκειτο σύντομα να ανακαινιστεί εξαιτίας της φθοράς που είχε υποστεί. Ετσι η κατάρρευση της στέγης παραμένει «ανεξήγητη»...

ΚΟΣΣΟΒΟ
Επίθεση σε λεωφορείο

ΠΡΙΣΤΙΝΑ.-

Επίθεση δέχτηκε χτες το πρωί στην περιοχή της Μαλίσεβα, λεωφορείο που μετέφερε Σέρβους από το Οράχοβατς και τη Βέλικα Χότζα στην Κόσοφσκα Μιτροβίτσα. Στο λεωφορείο μετέβαιναν 55 άνθρωποι, μεταξύ των οποίων και παιδιά, χωρίς όμως να υπάρξουν τραυματίες.

Οπως μετέδωσε ο ραδιοφωνικός σταθμός B92 του Βελιγραδίου, ομάδα Αλβανών περικύκλωσε το λεωφορείο και άρχισε να εκσφενδονίζει πέτρες και τούβλα εναντίον του, προκαλώντας μεγάλες ζημιές. Αξίζει να σημειώσουμε ότι η συγκεκριμένη γραμμή λειτουργεί δύο φορές την βδομάδα με ευθύνη της αποστολής των Ηνωμένων Εθνών και το λεωφορείο συνοδευόταν από άνδρες της αστυνομίας του Κοσσόβου.

Η νέα επίθεση είναι συνέχεια επίθεσης, μικρότερης όμως έκτασης, που είχε σημειωθεί την περασμένη Παρασκευή. Πρέπει να σημειώσουμε ότι αυτά τα γεγονότα δεν μπορεί να θεωρούνται τυχαία αφού συμβαίνουν μερικές μόνο βδομάδες πριν την έναρξη των διαπραγματεύσεων για τον καθορισμό του «τελικού καθεστώτος» του Κοσσυφοπεδίου, και προφανώς θέλουν να τονίσουν την παρουσία του αλβανικού στοιχείου.

ΤΟΥΡΚΙΑ
Νέο μπαράζ διώξεων

ΑΓΚΥΡΑ.--

Την κατηγορία της «διασποράς προπαγάνδας» για λογαριασμό των Κούρδων αυτονομιστών απήγγειλαν χτες Τούρκοι εισαγγελείς σε βάρος εννέα ανθρώπων, περιλαμβανομένου ενός δημοσιογράφου του ειδησεογραφικού πρακτορείου «Ρόιτερ» και μελών οργανώσεων προάσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Αν βρεθούν ένοχοι, οι εννέα αντιμετωπίζουν την επιβολή ποινών κάθειρξης έως και τριών ετών. Η δίκη των κατηγορουμένων θα αρχίσει την 3η Μάρτη.

Παράλληλα, η τουρκική «Δικαιοσύνη» άσκησε διώξεις σε βάρος τουλάχιστον 50 δημάρχων πόλεων της νοτιοανατολικής Τουρκίας οι οποίοι είχαν αποστείλει έκκληση στον πρωθυπουργό της Δανίας να μην κλείσει έναν προσκείμενο στο κουρδικό κίνημα τηλεοπτικό σταθμό.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ