ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 22 Γενάρη 2006
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Ο Λέων Τολστόι στην Ομόνοια

Ο άνθρωπος - ανθρωπότητα, όπως τον αποκάλεσε ο Μαξίμ Γκόρκι, και εδώ και μέρες σε πείσμα της μαύρης εξοχότητας του θανάτου, των ληξιάρχων βιογράφων και ιστορικών, βρίσκεται στην Ομόνοια.

Διάλεξε να συναντηθεί με την ανώτερη κοινωνία της Αθήνας, αυτήν που κινείται από τα Χαυτεία μέχρι την Πλατεία Βάθης. Η παρουσία του είναι ασκητική, σκαμμένα μάγουλα και γκρίζα μάτια. Παράξενο, πολύ παράξενο να βρίσκεται ο Τολστόι εδώ, ανάμεσα σε πρεζόνια, ζητιάνους, εργαζόμενους και πόρνες.

Είχε δίκιο ο Τουργκένιεφ όταν έγραφε πως δεν είχε νιώσει ποτέ τίποτε πιο οδυνηρό από το οξύ βλέμμα του Τολστόι. Ωστόσο τον πλησιάζεις με την ευκολία και το δικαίωμα του απλού ανθρώπου, όπως κάποτε σ' αυτούς τους δρόμους πλησίαζες τον ίδιο τον Σωκράτη.

-- Μου φαίνεται παράξενο να σας βλέπω εδώ ανάμεσα σε αυτούς τους ανθρώπους.

-- Οι άνθρωποι αυτοί είναι δάσκαλοι όσον αφορά τη γλώσσα. Αλλοτε, όταν κουβέντιαζα μαζί τους, σημείωνα με προσοχή μερικές εκφράσεις τους που τις άκουγα για πρώτη φορά, εκφράσεις συχνά ξεχασμένες, που δεν υπήρχαν πια στη σύγχρονη φιλολογική μας γλώσσα. Το πνεύμα της γλώσσας ζει στους ανθρώπους αυτούς. Αλλαξα ακόμη και τον τρόπο της γλώσσας μου και της γραφής μου. Η γλώσσα του λαού έχει ήχους για να εκφράσει ό,τι μπορεί να πει ο ποιητής. Αν θέλει κανείς να πει κάτι υπερβολικό ή ψεύτικο, η γλώσσα αυτή δεν το ανέχεται.

-- Ποια θεωρείτε μειονεκτήματά σας;

-- Ελλειψη αποφασιστικότητας, αυταπάτη, βιασύνη, σύγχυση στις πεποιθήσεις και στις ιδέες, τάση προς μίμηση, αστάθεια και απερισκεψία.

-- Ζείτε σύμφωνα με τις αρχές που πρεσβεύετε;

-- Πεθαίνω από ντροπή. Δεν έκανα ούτε το χιλιοστό απ' ό,τι έπρεπε να κάνω, όχι γιατί δεν το θέλησα, αλλά γιατί δεν το μπόρεσα. Καταλογίστε μου πολλά, αλλά μην κατηγορείτε το δρόμο που ακολουθώ. Αν ξέρω το δρόμο που οδηγεί στο σπίτι μου και τον ακολουθώ τρεκλίζοντας σαν ένας μεθυσμένος, αυτό σημαίνει πως ο δρόμος είναι κακός; 'Η δείχτε μου έναν άλλον ή υποστηρίξτε με στον αληθινό δρόμο, όπως κι εγώ είμαι πρόθυμος να σας υποστηρίξω. Αλλά μη με σπρώχνετε, μην αγαλλιάζετε με την απελπισία μου, μη φωνάζετε με έξαλλη χαρά: «Κοιτάξτε, λέει πως πάει στο σπίτι του και πέφτει μέσα στο λάκκο με τις βρωμιές!» Η καρδιά μου σπαράζει από απελπισία, γιατί όλοι έχουμε χάσει το δρόμο μας. Κι όταν καταβάλλω όλες μου τις δυνάμεις για να βγω από το λάκκο όπου έπεσα, εσείς σε κάθε μου προσπάθεια, αντί να με συμπονέσετε, με δείχνετε με το δάχτυλο φωνάζοντας; «Κοιτάξτε, σωριάζεται μαζί μας μέσα στις ακαθαρσίες!»

-- Πείτε κάποιον άνθρωπο που σας έχει εντυπωσιάσει.

-- Ο Ρουσό. Τον λάτρευα σαν θεό. Φορούσα στο λαιμό ένα μενταγιόν με το πορτρέτο σαν μια άγια εικόνα.

-- Από τους ήρωές σας, ποιος είναι πιο κοντά σας;

-- Ο αρχιστράτηγος Κουτούζόφ, Ο γέρος αυτός - που δεν είχε πια πάθη παρά μονάχα την πολύτιμη πείρα (αποτέλεσμα των παθών) και που αυτόν η διάνοια, προορισμένη να μαζεύει τα γεγονότα και να βγάζει από αυτά συμπεράσματα, είχε αντικατασταθεί από μια φιλοσοφική θεώρηση αυτών που συνέβαιναν - δεν εφευρίσκει τίποτε, δεν επιχειρεί τίποτε, αλλά ακούει τα πάντα και θυμάται τα πάντα και, ξέροντας να τα χρησιμοποιεί την κατάλληλη στιγμή, δεν εμποδίζει τίποτε το ωφέλιμο, δεν επιτρέπει τίποτε το βλαβερό. Ψαχουλεύει να δει πάνω στην όψη των στρατευμάτων του την ασύλληπτη αυτή δύναμη που ονομάζεται θέληση της νίκης, νίκη μελλοντική. Παραδέχεται ότι υπάρχει κάτι δυνατότερο από τη δική του θέληση: η αναπόφευκτη πορεία των γεγονότων που ξετυλίγονται μπροστά στα μάτια του. τα βλέπει, τα παρακολουθεί και ξέρει να αφαιρεί από τη μέση το άτομο του.

Ευχαρίστησα τον Λέοντα Τολστόι και τον άφησα μέσα στον κόσμο του. Στη συνέχεια, περνώντας από ένα παλαιοπωλείο, ανακάλυψα σαν κρυμμένο μυστικό ένα παλιό βιβλίο του Ρομέν Ρολάν με τίτλο «Λέων Τολστόι, η ζωή και το έργο του», Εκδοτικός Οίκος Αθηνών. Οποιος θέλει να θέσει κι άλλες ερωτήσεις στον Ρώσο συγγραφέα ας γίνει λαγωνικό και ας βρει το βιβλίο αυτό, φυσικά στο Μοναστηράκι.


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


Τεκμήριο της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας

Εκθεση με θέμα «Πολιτική Γελοιογραφία» στον εκθεσιακό χώρο της Βουλής

Από τις συμμετοχές στην έκθεση, των σκιτσογράφων του «Ρ», Κ. Γρηγοριάδη και Β. Παπαγεωργίου
Από τις συμμετοχές στην έκθεση, των σκιτσογράφων του «Ρ», Κ. Γρηγοριάδη και Β. Παπαγεωργίου
Κράμα τέχνης και κριτικού λόγου, με γραμμή νευρώδη, ακρίβεια και λιτότητα εκφραστικών μέσων, η πολιτική γελοιογραφία αποτελεί σημαντικότατο τεκμήριο της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας. Με τόλμη και χιούμορ, ο σκιτσογράφος καταγράφει, περιγράφει, αποκαλύπτει, σχολιάζει και καταγγέλλει τις τρέχουσες πολιτικές εξελίξεις, τις αδυναμίες, την ίδια την κοινωνία. Οι γελοιογράφοι με τα σκίτσα και τα σχέδιά τους, με λόγια ή χωρίς λόγια, παρατηρούν και σχολιάζουν πρόσωπα και γεγονότα της επικαιρότητας. Αν «μία εικόνα ισοδυναμεί με χίλιες λέξεις», τότε «μία πολιτική γελοιογραφία ισοδυναμεί με χίλια πολιτικά και κοινωνικά σχόλια».

Γνωστοί Ελληνες σκιτσογράφοι συμμετέχουν στην έκθεση «Πολιτική Γελοιογραφία», που οργανώνει και παρουσιάζει στον εκθεσιακό χώρο της Βουλής (Μητροπόλεως 1 και Φιλελλήνων), το Ιδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία. Η έκθεση περιλαμβάνει έργα 29 γνωστών γελοιογράφων, οι οποίοι, με «όπλα» τους το χιούμορ, σχολιάζουν την πολιτική - ελληνική και διεθνή - πραγματικότητα, μέσα από τις σελίδες του αθηναϊκού ημερήσιου και κυριακάτικου Τύπου. Αναλύουν την πολιτική και κοινωνική καθημερινότητα με τον προσωπικό τους μεγεθυντικό φακό και ασκούν άμεση και συχνά καυστική κριτική.

Ξεχωριστή αναφορά γίνεται σε ένα γελοιογράφο που άφησε εποχή, τον Μέντη Μποσταντζόγλου (1918-1995), γνωστό σε όλους ως Μποστ. Ο Μποστ με το πολύπλευρο ταλέντο του (ζωγράφος, γελοιογράφος και θεατρικός συγγραφέας) και την κριτική ματιά του απέναντι στην ελληνική κοινωνία, σημάδεψε την πορεία της ελληνικής γελοιογραφίας. Στα σκίτσα του καλλιέργησε ένα προσωπικό ύφος έντεχνης λαϊκής τέχνης, αφομοιώνοντας πολλά στοιχεία από τον Καραγκιόζη, τον Θεόφιλο και τους ανώνυμους λαϊκούς ζωγράφους. Με μία πυκνή σύζευξη λόγου και σχεδίου, συνέθεσε τις φιγούρες του, με παραστατικό και μετωπικό τρόπο, σ' ένα χώρο δίχως προοπτική. Από τους οξύτερους σχολιαστές των πολιτικών δρώμενων της εποχής, ο Μποστ ήταν ο «πατέρας» των δημοφιλών ηρώων του «Μαμά Ελλάδα» και «Πιναλέοντα και Ανεργίτσα».


Στην έκθεση παρουσιάζεται, πιο αναλυτικά, τμήμα του έργου του Βασίλη Χριστοδούλου, ως προσπάθεια να τιμηθεί η μακρόχρονη προσφορά του στο πεδίο της ελληνικής γελοιογραφίας. Ο Β. Χριστοδούλου δημοσίευσε για πρώτη φορά σκίτσα του το 1948 και συνεχίζει ως τις μέρες μας να εργάζεται, έχοντας δημιουργήσει περισσότερες από 140.000 δημοσιευμένες γελοιογραφίες.

Στην έκθεση, παρουσιάζουν έργα τους οι: Τάσος Αναστασίου, Κώστας Βλάχος, Κώστας Γρηγοριάδης, Γιάννης Δερμεντζόγλου, Πέτρος Ζερβός, Νίκος Ζήκος, Γιάννης Ιωάννου, Γιάννης Καλαϊτζής, Διογένης Καμένος, Μιχάλης Κουντούρης, Αθανάσιος Κουτσαντάς, Κώστας Κουφογιώργος, Γιάννης Κυριακόπουλος (ΚΥΡ), Γιάννης Λογοθέτης (ΛΟΓΟ), Ηλίας Μακρής, Πάνος Μαραγκός, Βασίλης Μητρόπουλος (BAS), Κώστας Μητρόπουλος, Εφη Ξένου, Σπύρος Ορνεράκης, Βασίλης Παπαγεωργίου, Βαγγέλης Παυλίδης, Ανδρέας Πετρουλάκης, Ηλίας Σκουλάς, Στάθης Σταυρόπουλος (Στάθης), Χρήστος Τολιάδης, Δημήτρης Χαντζόπουλος, Βαγγέλης Χερουβείμ και Βασίλης Χριστοδούλου. Η έκθεση, που θα διαρκέσει έως τις 12/3, λειτουργεί από τις 10 το πρωί έως τις 8 το βράδυ. Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.


Η. Μ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ