ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 22 Απρίλη 2006 - Κυριακή 23 Απρίλη 2006
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Κάθε γέννηση είναι και μια ανάσταση

1. Κάθε γέννα είναι ένας μικρός θρίαμβος της φύσης. Κάθε γέννα είναι και μια Ανάσταση.

2. Θα 'πρεπε την ώρα της γιορτής της Ανάστασης ν' ακούμε σε απευθείας σύνδεση από τα μαιευτήρια τις φωνές από τα νεογέννητα.

3. Το κράτος και η Εκκλησία έχουν συμφωνήσει κρυφά να συνδέεται η γέννα μόνο με την είσοδο κάθε νέου χρόνου. Ομως ο χρόνος αλλάζει βαρετά επαναλαμβανόμενα. Κάθε γέννα είναι μοναδική, εκρηκτική, αναστάσιμη.

4. Κανένας απόστολος δεν καταδέχτηκε να μιλήσει για τους πόνους του τοκετού της μάνας του Ιησού. Η εικόνα που έχουμε από τη φάτνη είναι το θείο βρέφος ετοιμοπαράδοτο από τον πανάγαθο στα χέρια της.

5. Ο Ιησούς αρνήθηκε τη μάνα του όταν τον ενημέρωσαν οι μαθητές του πως ήρθε να τον δει. «Ποια είναι η μητέρα μου;» είπε και συνέχισε: «Μόνο όποιος κάνει το θέλημα του πατέρα μου είναι για μένα μάνα, αδελφός και αδελφή». Κι αυτό γιατί γνώριζε πως ό,τι κι αν γινόταν εκείνη πάντοτε θα ήταν δίπλα του. Ακόμα και κάτω από το σταυρό απ' όπου δεν έχουμε μαρτυρία για το θρήνο της κι ας ξέρουμε ότι ήταν εκεί. Αιώνες μετά ο Κωνσταντίνος Καβάφης με τον καλύτερο τρόπο μάς το υπενθυμίζει: Τίτλος: «27 Ιουνίου 1906, 2 μ.μ.». «Σαν το 'φεραν οι Χριστιανοί να το κρεμάσουν / το δεκαεφτά χρονώ αθώο παιδί, / η μάνα του που στην κρεμάλα εκεί κοντά / σέρνονταν και χτυπιούνταν μες στα χώματα / κάτω απ' τον μεσημεριανό, τον άγριο ήλιο / πότε ούρλιαζε, και κραύγαζε σα λύκος, σα θηρίο / και πότε εξαντλημένη η μάρτυσσα μοιρολογούσε: / "Δεκαεφτά χρόνια μοναχά με τα 'ζησες, παιδί μου ". / Κι όταν το ανέβασαν τη σκάλα της κρεμάλας / κι επέρασάν το το σκοινί και το 'πνιξαν / το δεκαεφτά χρονώ αθώο παιδί, / κι ελεεινά κρεμνιούνταν στο κενόν / με τους σπασμούς της μαύρης του αγωνίας / το εφηβικόν ωραία καμωμένο σώμα, / η μάνα η μάρτυσσα κυλιούντανε στα χώματα / και δε μοιρολογούσε πια για χρόνια τώρα: / "Δεκαεφτά μέρες μοναχά" μοιρολογούσε, / "δεκαεφτά μέρες μοναχά σε χάρηκα, παιδί μου"».

6. Την ιδέα της γυναίκας ως «περιτύλιγμα» του παιδιού της πρώτοι οι χριστιανοί την έθεσαν. Επειτα, χωρίς να καταλάβουν την έννοια της Ανάστασης στη γέννα, άρχισαν να διαιρούν τη γυναίκα σε σύζυγο, ερωμένη, μάνα, αδερφή, φίλη, πόρνη.

7. Κάθε σοφός και κάθε ηλίθιος εξισώνεται μέσα από το δικαίωμα που τους δίνει ο θρίαμβος της γέννησής τους.

8. Η αθανασία της ψυχής ως κατάσταση αγωνίας είναι λιγότερο δυνατή από το θρίαμβο που εμπεριέχει κάθε γέννα. Εξηγεί ο Χόρχε Λουί Μπόρχες: «Δεν υπάρχει δυσκολία να φανταστώ ότι, όπως πηγαίνω να κοιμηθώ κάθε νύχτα, ίσως στο τέλος να έχω έναν ανέξυπτο ύπνο. Και δεν καταλαβαίνω τον Ουναμούνο που έγραφε ότι ο Θεός, κατ' αυτόν, ήταν ο χορηγός της αθανασίας και ότι δεν μπορούσε να πιστέψει σε έναν Θεό που δεν πιστεύει στην αθανασία. Δεν το βλέπω πια έτσι. Ισως να υπάρχει ένας Θεός που δε θέλει να συνεχίσω να ζω ή που μπορεί να θεωρεί ότι το σύμπαν δεν έχει την ανάγκη μου. Στο κάτω κάτω δε με είχε χρειαστεί ως το 1899, όταν γεννήθηκα. Δεν είχα υπάρξει, ωσότου να με χρειαστεί».

9. Χάρη στην αναστάσιμη γέννα, ο Ιωάννης Χρυσόστομος έγραψε τον κατηχητικό του λόγο την Κυριακή του Πάσχα: «Ο Αδης, φησίν, επικράνθη, συναντήσας σοι κάτω. Επικράνθη, και γαρ καταργήθη. Επικράνθη, και γαρ ενεπαίχθη. Επικράνθη, και γαρ ενεκρώθη. Επικράνθη, και γαρ καθηρέθη. Επικράνθη, και γαρ εδεσμεύθη [...] Πού σου, θάνατε, το κέντρον; Πού σου, Αδη, το νίκος; Ανέστη Χριστός, κι εσύ καταβέβλησαι».


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


Λογοτεχνικό «ταξίδι» στο Αρχιπέλαγος

Από τις εκδόσεις «Ερίννη» του Στρατή Φιλιππότη (σ.σ. Ερίννη λεγόταν η αρχαία ποιήτρια της Τήνου, που έζησε τον 4ο π.Χ. αιώνα και έγραφε στη δωρική διάλεκτο), κυκλοφόρησε για όγδοο χρόνο, το «Ημερολόγιο του Αρχιπελάγους (2006)».

Με το ημερολόγιο αυτό αρμενίζουμε στο Αρχιπέλαγος, στα σαράντα τρία νησιά μας, ανάμεσα στα εικοσιένα κυκλαδονήσια, στα οχτώ νησιά στο Ανατολικό Αιγαίο και στα δεκατέσσερα, κι ας τα λέμε Δωδεκάνησα. Αρμένισμα, που θαλασσοδέρνει πρίμα κι αλακάπα δωδεκάμηνα.

Αρμενίζουμε κι ακούμε αρχιπελαγίσιες φωνές κι αιγαιοπελαγίτικα τραγούδια: «Η μέρα κατακόκκινη και ξαναμμένη βουτάει στην αγκαλιά του Αιγαίου». Στα «νησιά της άσπρης θάλασσας, ροδόφυλλα ανοιγμένα στων κυμάτων τον αφρό». Τα μαρτυρούμενα ονόματα «Γαύρος, Ανδρος, Λασία, Υδρούσα, Νωραγρία, Επαγρίς, Αντανδρος, Καυρών». «Ανδρος, ένα μαργαριτάρι κολυμπάει στο κύμα...», Δημήτριος Βικέλας (1835 - 1908) ο λογοτέχνης, ο ευπατρίδης, ο ανθρωπιστής. «Σαν τα λουλούδια, από τα άγρια κορφοβούνια του τόπου μας, βγήκαν τα προπλάσματα του Χαλεπά». «Στον Πύργο, όπου γεννήθηκε ένας Φιλιππότης κι ένας Χαλεπάς, λειτουργεί εργαστήρι γλυπτικής». Το όρος Τήνος, μνήμη Θανάση Καραδήμα, «πιάστηκε ως δημοκράτης και μαζί με άλλους αντιφασίστες κλείστηκε στο στρατόπεδο του Ντεκαμερέ». Σταθμοί στην ιστορία της Πάρου τον 19ο αιώνα.

Κι ακούμε ένα απεραθίτικο τραγούδι της αγάπης «κόρη μ' οντές σ' εφίλησα νύχτα τάχα μποιός μας είδε;». «Αναταράχτηκε η θάλασσα κι από τον βυθό της βγήκανε τα Γλαρονήσια». Τα «κύματα της μνήμης με ξαναγυρίζουν στην Αμοργό των καλοκαιρινών ερώτων». Ταξιδεύοντας για Σίφνο «των μαθητών ξεφάντωμα των καραβιών κατάστρωμα». Αγιος Ραφαήλ στη Λέσβο «θα βρείτε τα οστά μου υπό βροχήν...». Η «ταβέρνα της Ευτυχίας», «στη Μυτιλήνη, εκπληρώνοντας το θαύμα».

Αρμενίζουμε ανάμεσα στα νησιά μας «εν Χίω κάποτε». Στο Παρισίδειο νηπιαγωγείο Λήμνου. «Απόγευμα με συμβάν στον Αγιο Κήρυκα». Το «Στρατόπεδο (Αϊ Στράτη) τιμά τον ποιητικό λόγο. Λέρος «η Αγία Κιουρά των εξορίστων». Τα «Δωδεκάνησα αναστενάζουν, χαίρονται και γεύονται ελληνικά». Ρόδος: «Σταυροδρόμι και Κέντρο Παγκόσμιου Πολιτισμού», «τώρα πια χωρίς το ροζ ποδήλατο του Κώτσου» μνημόσυνο.

Αρμενίζουμε. «Κάθε νησί κρύβει έναν καπετάν - Μιχάλη...». Οδοιπορικό «σε ξεχασμένα νησιά». Νίσυρος. Στην Αγιά Κιουρά οι εξόριστοι τραγουδούσανε τους στίχους που έγραψε ο Γιάννης Ρίτσος και μελοποίησε ο Μίκης Θεοδωράκης:

«Τη Ρωμιοσύνη μην την κλαις

εκεί που πάει να σκύψει.

Να την πετιέται από ξαρχής

κι αντρειεύει και θεριεύει

και καμακώνει το θεριό

με το καμάκι του ήλιου...».

Αποσώνω με το αρχαγγελικό λεριακό δημοτικό τραγούδι, μια τραγωδία στ' Αρχιπέλαγος:

«Κ εθάψασέ τους και τους δυο

εις ένα περιβόλι

και βγαίν' ο νηος βασιλικός

και λεμονιά η κόρη.

Για δες τα βαρυορίζικα,

τα πολυαγαπημένα

π' αν δε φιλιούνται ζωντανά,

φιλιούνται πεθαμένα».

Το «Ημερολόγιο Αρχιπελάγους» είναι εικονογραφημένο και γραμμένο με συνεργάτες παλιούς και τωρινούς συγγραφείς, λογοτέχνες, ποιητές. Οχτώ συνεχή χρόνια ο ξεχωριστός σύντροφος Στρατής, με τους γιους του Γιώργη κι Αντρέα, βαρά την τηνιακιά δοξαριά του: «την ίδια λύρα τάραξα με νέο δοξάρι», τραγουδά ο Κωστής Παλαμάς.

Να σημειωθεί ότι τρία κείμενα του «Ημερολογίου» είναι παρμένα από τον «Ριζοσπάστη».

Το εξώφυλλο του ημερολογίου εικονογραφείται με ένα γλυπτό - τίτλος του «Σχήμα θάλασσας» - σε τηνιακό μάρμαρο, που φιλοτέχνησε ο Τήνιος γλύπτης Πραξιτέλης Τζανουλίνος (και μέσα με άλλα τέσσερα), και το οπισθόφυλλο εικονογραφείται με το έργο «Δυο πουλιά, δυο περιστέρια το ένα απ' την Ανατολή και τ' άλλο απ' τη Δύση θα βρεθούνε κάποτε πάνω απ' τα αιγαιοπελαγίτικα νερά...», της ζωγράφου - αγιογράφου Ντίνας Μπάτα.

Ανήφορος 27 χρόνια, για να εκδοθούνε από τον Φιλιππότη καλά ελληνικά βιβλία. Γι' αυτό και του δόθηκε έπαινος από την Ακαδημία Αθηνών. Παρ' όλο που, «λόγω των κυκλαδίτικων ανέμων», ο Στρατής «είναι ιδιόρρυθμος», να μη σας ορτσάρει... γιατί ούτε τα αιγαιοπελαγίτικα μελτέμια δε σας σώζουνε.


Βασίλης ΠΛΑΤΑΝΟΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ