ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 20 Απρίλη 2006
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΠΟΥΝΤΑΖΕΖΑ ΛΑΥΡΙΟΥ
Στον Βωβό «χάρισαν» τον αρχαιολογικό χώρο

Την παράδοση του αρχαιολογικού χώρου στη θέση Λιμένας Πασά, στην Πουνταζέζα του Λαυρίου, στο μεγαλοεργολάβο Μπάμπη Βωβό, για να χτίσει ξενοδοχείο πολυτελείας, ενέκρινε - και μάλιστα ομόφωνα - το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ), με το «σκεπτικό» ότι αφού όλη η περιοχή είναι, ήδη, δομημένη... «δε συντρέχει λόγος απαγόρευσης»!!!

Θυμίζουμε ότι πρόσφατα το ΚΑΣ ανέβαλε τη λήψη γνωμοδότησής του για να διενεργήσει αυτοψία, το πόρισμα της οποίας διαβάστηκε στην προχτεσινή συνεδρίαση: Διαπιστώθηκε «πυκνή δόμηση» στην περιοχή, ανυπαρξία αρχαιοτήτων εκεί που θα χτιστεί η τουριστική μονάδα, η οποία «δε θα φτάσει μέχρι την παραλία», όπου η Εφορεία Εναλίων αναφέρει την ύπαρξη αρχαιοτήτων. Δηλαδή, το ΚΑΣ «προσπέρασε» το γεγονός ότι από το 1980 η περιοχή κηρύχτηκε ως αρχαιολογικός και ιστορικός χώρος και τοπίο φυσικού κάλλους! Αυτή η κήρυξη «ακυρώνει» - πολιτικά και ηθικά - το «γράμμα» του νόμου, δηλαδή ότι ενώ πρόκειται για αρχαιολογικό χώρο, το ξενοδοχείο θα χτιστεί εκτός Ζώνης Α' (αδόμητη). Μέλος του ΚΑΣ, μάλιστα, παραδέχτηκε ότι, πλέον, ο μόνος αδόμητος χώρος στην περιοχή είναι αυτός που θέλει να χτίσει ο Βωβός και αυτό θεωρήθηκε ως «επιχείρημα» αδειοδότησης από μέρους του ΥΠΠΟ!

Η «πιστολιά στον αέρα» του ΚΑΣ ήταν μόνο «παρατηρήσεις» ως προς τη μείωση του ύψους των κτιρίων για να μην... «διαταράσσεται» ο ορίζοντας και για «ελεύθερη πρόσβαση» στη θάλασσα, κάτι που μοιάζει με... «ανέκδοτο», έτσι κι αλλιώς, για όλη, σχεδόν, την ακτογραμμή μέχρι το Σούνιο...

«Τακτική υποχώρηση» για Αρχαία Ολυμπία

Ωστόσο, το ΚΑΣ, επίσης ομόφωνα, γνωμοδότησε κατά της παραχώρησης του αρχαίου σταδίου της Ολυμπίας για ετήσια διεξαγωγή αγώνων στίβου, όπως αιτήθηκε η Γενική Γραμματεία Αθλητισμού για «λογαριασμό» της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής, της Διεθνούς Ομοσπονδίας Στίβου και των πολυεθνικών - «χορηγών» τους.

Μάλιστα, ο πρόεδρος του ΚΑΣ και ΓΓ του ΥΠΠΟ, Χρ. Ζαχόπουλος, με μια πρωτοφανή «υπέρβαση» της μέχρι τώρα τακτικής του, σημείωσε ότι «ο χώρος αυτός δεν μπορεί να χάσει το συμβολισμό του», χρησιμοποιούμενος για επαναλαμβανόμενες αθλητικές χρήσεις.

Ουσιαστικά, η κυβέρνηση υποχρεώθηκε σε «τακτική υποχώρηση» στο θέμα, αφού το αίτημα ήταν εξόφθαλμα επικίνδυνο για το μνημείο και σίγουρα οι αντιδράσεις δε θα περιορίζονταν στις αρνητικές εισηγήσεις των αρμόδιων Υπηρεσιών του ΥΠΠΟ. Θυμίζουμε ότι για τη διεξαγωγή των αθλημάτων θα τοποθετούνταν πάνω στο αρχαίο στάδιο λυόμενη κατασκευή βάρους 120 τόνων, ενώ στα πρανή θα «φιλοξενούνταν» 15.000 θεατές. Επιπλέον, οι διοργανωτές απαιτούσαν την αποκλειστική χρήση του μνημείου επί ένα μήνα (στήσιμο, αγώνες, προπονήσεις κλπ).

Σε αυτό το πλαίσιο πρέπει κρίνεται ο «λόγος» Ζαχόπουλου, σε συνδυασμό με πρόσφατη πρόταση του υπουργού Πολιτισμού, Γ. Βουλγαράκη, για κατασκευή σύγχρονου σταδίου κοντά στον αρχαιολογικό χώρο, σε περιοχή που παραχωρήθηκε στο Δήμο Ολυμπίας.

ΥΠΟΘΕΣΗ ΑΡΧΑΙΟΚΑΠΗΛΙΑΣ
Ολοι οι «δρόμοι» οδηγούν σε διεθνές «παζάρι»

Ακέφαλο ανδρικό αγαλματίδιο, ένα από τα αντικείμενα της αρχαιοκαπηλικής«συλλογής»
Ακέφαλο ανδρικό αγαλματίδιο, ένα από τα αντικείμενα της αρχαιοκαπηλικής«συλλογής»
Οστρακα από κεραμική, τμήματα αποτοιχισμένων τοιχογραφιών, θραύσμα μαρμάρινης φιάλης, κιονόκρανο και αμφορείς βρέθηκαν, μεταξύ άλλων, με νέους ελέγχους που έγιναν στη Σχοινούσα και σχετίζονται με την πρωτοφανούς έκτασης ...«συλλογή» αρχαιοτήτων του εφοπλιστικού ζεύγους Παπαδημητρίου.

Τα αντικείμενα που βρήκε χτες και προχτές το Τμήμα Αρχαιοκαπηλίας της ΕΛ.ΑΣ. στο εξοχικό του ζεύγους και στο σπίτι του επιστάτη - που συνελήφθη - ξεπερνούν τα 35 και είναι ανεκτίμητης αξίας. Εκτός των παραπάνω, βρέθηκαν και ένα χάρτινο κιβώτιο με φωτογραφίες και 17 άλμπουμ φωτογραφιών που απεικονίζουν διάφορα αντικείμενα.

Ολες οι ενδείξεις «δείχνουν» «κλασική» περίπτωση «ξεπλύματος» αρχαιοτήτων, μέσω μεγάλων οίκων δημοπρασιών, γεγονός ούτε καινούριο, ούτε ασυνήθιστο. Τα τελευταία χρόνια έχει αναδειχτεί, από εκπροσώπους της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας, αυτός ο τρόπος «διάχυσης» λεηλατημένων αρχαιοτήτων, με αφορμή το Ιράκ και το Αφγανιστάν. Οσο για το ρόλο μεγάλων μουσείων σ' αυτό το κύκλωμα, η πλέον γνωστή περίπτωση του μουσείου «Γκετί», στο Λος Αντζελες, δεν είναι η μοναδική. Γι' αυτό, το θέμα είναι κατεξοχήν πολιτικό και, συνεπώς, άπτεται της πολιτικής βούλησης της ελληνικής κυβέρνησης το πόσο μακριά, πόσο βαθιά και πόσο γρήγορα θα «προσανατολίσει» τις έρευνες.

Το ιδιαίτερο στοιχείο στην περίπτωση της Σχοινούσας είναι ότι εκτός από την αποθήκευση των αρχαιοτήτων έχουμε και... εργαστήριο παραγωγής αντιγράφων για προφανή εμπορική εκμετάλλευση. Ο υπουργός Πολιτισμού, Γ. Βουλγαράκης, πάντως στην προχτεσινή του συνέντευξη «οριοθέτησε» τις αρμοδιότητες του ΥΠΠΟ, σχετικά με τις δικαστικές και διωκτικές αρχές. «Το υπουργείο Πολιτισμού είναι αρμόδιο να κάνει την "ταυτοποίηση" των ευρημάτων, τη χρονολόγησή τους και να εξετάσει εάν τα ευρήματα συνοδεύονται από νόμιμες άδειες. Ολα τα υπόλοιπα είναι θέμα των διωκτικών αρχών και της Δικαιοσύνης», είπε. Πρόσθεσε ότι «πιθανόν να υπάρχουν και άλλα αντικείμενα που δεν έχουν ακόμα εντοπιστεί».

Για την εφοπλιστική οικογένεια Παπαδημητρίου, ο υπουργός είπε ότι «το θέμα δεν είναι αν νομίμως τα αγόρασαν ή όχι», αλλά «αν νομίμως τα κατέχει. Δηλαδή, ακόμα κι αν νομίμως έχει αγοράσει αντικείμενα από του Σόθμπι'ς, ή του Κρίστι'ς, θα πρέπει αυτό να συνοδεύεται και από μία αντίστοιχη άδεια κατοχής των αντικειμένων αυτών στην Ελλάδα».

Σε ερώτηση για το αν εκτιμάται πως τα τέσσερα αντικείμενα που διεκδικεί η Ελλάδα από το «Γκετί» «πέρασαν» από τη βίλα των εφοπλιστών, ο υπουργός είπε ότι είναι θέμα της αστυνομικής έρευνας, «θυμίζοντας» ότι «σ' αυτές τις υποθέσεις εμπλέκονται και ευρωπαϊκές υπηρεσίες, όπως η Ιντερπόλ, η Γιουροπόλ, ή και άλλοι μηχανισμοί, που έχουν τη δυνατότητα να λειτουργήσουν οριζόντια στις εμπλεκόμενες χώρες. Μπορώ να σας μιλήσω γι' αυτά με την πρώην ιδιότητά μου, αλλά δεν είναι της παρούσης».

ΗΡΩΔΕΙΟ
«Χαράτσι» σε κρατικούς και επιχορηγούμενους φορείς

«Χαράτσι» στους κρατικούς και εποπτευόμενους από το ΥΠΠΟ φορείς, που ανεβάζουν παραστάσεις στο Ηρώδειο, επέβαλε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, όταν το Ελληνικό Φεστιβάλ ΑΕ χρωστά στο ΥΠΠΟ πολλά λεφτά για την επικίνδυνη, πλέον, υπερβολική χρήση του μνημείου.

Τη συζήτηση για την έγκριση του προγράμματος στο Ηρώδειο απασχόλησε η είσπραξη τελών από τους φορείς που εμφανίζονται στο Ηρώδειο, αλλά με «επιλεκτικά» κριτήρια. Σύμφωνα με το ισχύον καθεστώς, για τις εμπορικές παραστάσεις (όσες «κόβουν» εισιτήρια και είναι «μη κερδοσκοπικών» φορέων) το τέλος χρήσης για πρόβες είναι 1.500 ευρώ την ημέρα και 5.000 ευρώ για τις ημέρες παραστάσεων. Εξαιρούνταν, όμως, οι κρατικοί και μη κερδοσκοπικοί φορείς (επιχορηγούμενοι φορείς και ΔΗΠΕΘΕ). Ωστόσο, μετά από πρόταση του προέδρου του ΚΑΣ, Χρ. Ζαχόπουλου, αποφασίστηκε να πληρώνουν εφάπαξ (δηλαδή όχι ανά μέρα) τέλος χρήσης και οι κρατικοί και επιχορηγούμενοι φορείς! Αλλά τους έκανε «σκόντο»: 2.000 ευρώ για τις παραστάσεις και 500 ευρώ για δοκιμές. Ετσι, το Εθνικό Θέατρο, η Λυρική Σκηνή, τα ΔΗΠΕΘΕ, οι επιχορηγούμενοι θίασοι αντιμετωπίζονται πλέον με όρους «αγοράς»! Αντιθέτως, άλλοι «μη κερδοσκοπικοί» - πλην όμως ιδιωτικοί - φορείς (π.χ. η «Ελπίδα» της Μ. Βαρδινογιάννη) θα χρησιμοποιούν το μνημείο ατελώς...

Κατά τ' άλλα, το ΚΑΣ αντιμετωπίζει προβλήματα με το Ελληνικό Φεστιβάλ ΑΕ: 1) Το Φεστιβάλ χρωστά στο Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων για τη χρήση του Ηρωδείου πάνω από 1,2 εκατ. ευρώ. Αναλυτικά: 1999-2003: 814.000, 2004: 211.000, 2005: 218.000. 2) Οι μακέτες των σκηνικών των παραστάσεων δεν κατατίθενται εγκαίρως στις αρμόδιες υπηρεσίες για να ελέγχεται η συμβατότητά τους με τις αντοχές του μνημείου. 3) Τα αυξημένα «ντεσιμπέλ» και τα «εφέ» αποτελούν «πάγιους» κινδύνους για το Ηρώδειο.

Σχετικά επισημάνθηκε «η υπερβολική χρήση και υπερβολική φθορά του μνημείου». Κι όμως, φέτος θα χρησιμοποιηθεί νωρίτερα (από 18/5), ενώ οι εκδηλώσεις εντός και εκτός προγράμματος Φεστιβάλ θα συνεχιστούν μέχρι τον Οκτώβρη.

Πάσχα χωρίς... το δώρο

Την «έντονη διαμαρτυρία» του προς το ΥΠΠΟ εκφράζει το Πανελλήνιο Σωματείο Εκτακτων του ΥΠΠΟ, αφού, «για μια ακόμη φορά», οι συμβασιούχοι «βρίσκονται στη δυσάρεστη κατάσταση να μην πληρωθούν δεδουλευμένα και κυρίως να μην τους καταβληθεί το δώρο του Πάσχα».

  • Το Σωματείο Χορωδών Λυρικής Σκηνής, με χτεσινή ανακοίνωσή του καταγγέλλει ότι δεν καταβλήθηκε το δώρο του Πάσχα (έπρεπε να καταβληθεί μέχρι χτες), θεωρώντας ότι οι χορωδοί θα είναι «οι μοναδικοί εργαζόμενοι που θα πάρουν το δώρο μετά το Πάσχα»... Επίσης, αναφέρει ότι «τα σωματεία εργαζομένων της Λυρικής βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις με τη διοίκηση για τη σύναψη νέας συλλογικής σύμβασης. Ομως, τα γεγονότα σαν το προαναφερόμενο, πυροδοτούν το κλίμα, ιδίως μετά τη διαβεβαίωση του ΥΠΠΟ ότι η οφειλόμενη οικονομική δόση προς τη Λυρική, καταβλήθηκε τη Μ. Δευτέρα. Επιτέλους, πρέπει να αναλάβουν κάποιοι τις ευθύνες τους. Με μισθούς πενιχρούς σαν τους δικούς μας, δεν μπορούν να μας εμπαίζουν».


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ