ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 5 Μάη 2006
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ - ΕΡΝΤΟΓΑΝ
«Δυναμική» μόνο για μπίζνες
  • Υποβάθμιση από την κυβέρνηση Κυπριακού και Αιγαίου
  • Κ. Καραμανλής: Δεν υπάρχουν κερδισμένοι και χαμένοι σε τέτοιες συναντήσεις...

Από τη συνάντηση του Κ. Καραμανλή με τον Τούρκο ομόλογό του

Motion Team

Από τη συνάντηση του Κ. Καραμανλή με τον Τούρκο ομόλογό του
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (Του απεσταλμένου μας).--

Την «προσαρμογή» της ελληνικής κυβέρνησης στα αμερικανοΝΑΤΟικά πλαίσια για τα ελληνοτουρκικά, μετά την επίσκεψη της Κ. Ράις επιβεβαίωσε ο Κ. Καραμανλής, μετά τη συνάντηση που είχε χτες με τον Τούρκο ομόλογό του Τ. Ερντογάν.

Στο πλαίσιο αυτής της «προσαρμογής», η ελληνική κυβέρνηση στηρίζει την ευρωπαϊκή πορεία της Τουρκίας, «αδιαφορώντας» για τη στάση της στο Κυπριακό και τις προκλήσεις στο Αιγαίο. Από την άλλη, προτάσσει το εργαλείο της «οικονομικής διπλωματίας», δηλαδή τις μπίζνες του κεφαλαίου, υποστηρίζοντας ότι με αυτόν τον τρόπο δημιουργούνται «στέρεες βάσεις» για τη βελτίωση των διμερών σχέσεων και την ειρηνική επίλυση των «διαφορών».

Στη γραμμή αυτή κινήθηκε ο Ελληνας πρωθυπουργός στη συνάντηση που είχε με τον Τούρκο ομόλογό του. Ο Κ. Καραμανλής, όπως το παραδέχτηκε και ο ίδιος αργότερα σε δηλώσεις του, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην ενίσχυση των οικονομικών σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών, ενώ πέρασε σε δεύτερο πλάνο (σ.σ. κοινώς «έθαψε») τις «υποχρεώσεις» της Τουρκίας για την αναγνώριση της Κυπριακής Δημοκρατίας, την άρση του κάζους μπέλι, τις παραβιάσεις στο Αιγαίο και την αμφισβήτηση κυριαρχικών δικαιωμάτων...

Επιχειρώντας να προκαταλάβει κριτική στους χειρισμούς του ο Κ. Καραμανλής, εμφανώς ενοχλημένος, επιτέθηκε σε όσους περιμένουν ...συγκεκριμένα αποτελέσματα από τέτοιες συναντήσεις. «Δεν μπορεί να δημιουργείται η αίσθηση ότι από μια τέτοια συνάντηση περιμένει κανείς συγκεκριμένα πράγματα. Οι συναντήσεις αυτές γίνονται για να δημιουργείται το κλίμα που χρειάζεται, να υπάρξει ανταλλαγή απόψεων και να διατηρείται μια δυναμική», δήλωσε όταν έφτασε στο σημείο να αναφερθεί στα αποτελέσματα της συνάντησης σε σχέση με το Κυπριακό, για το οποίο δεν είπε τίποτα άλλο, παρά μόνο ότι «ανταλλάξαμε απόψεις»... Πληροφορίες όμως από την τουρκική πλευρά ανέφεραν ότι δεν έγινε συζήτηση για το Κυπριακό...

Ο Κ. Καραμανλής επαναλάμβανε διαρκώς ότι «η δυναμική που υπάρχει είναι στην κατεύθυνση της βελτίωσης των ελληνοτουρκικών σχέσεων», αλλά εναπέθεσε την επίτευξη του στόχου αυτού στην αμοιβαία εμπιστοσύνη που υπάρχει μεταξύ του ίδιου και του Ερντογάν και στην ενίσχυση των οικονομικών σχέσεων. Στο πλαίσιο αυτό ανέφερε ότι ο όγκος των εμπορικών συναλλαγών μεταξύ των δύο χωρών έχει ξεπεράσει τα 2,5 δισ. ευρώ και ο επόμενος στόχος είναι να φτάσει τα 5 δισ. ευρώ.

Με σαφήνεια ανέφερε ότι στηρίζει την ευρωπαϊκή προοπτική της Τουρκίας, επαναλαμβάνοντας την άνευ πρακτικού αντικρίσματος προϋπόθεση ότι η Τουρκία θα τηρήσει τις υποχρεώσεις που έχει αναλάβει έναντι της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Γενικότερα, επιχείρησε να αποσαφηνίσει την τακτική του, λέγοντας ότι «υπάρχουν θέματα για τα οποία έχουμε διαφορετικές γνώμες. Βεβαίως, με την ευκαιρία των συναντήσεων αυτών τίθενται τα θέματα τα οποία αναφέρατε (σ.σ. θρησκευτικών ελευθεριών, Χάλκη, Πατριαρχείο). Αλλά θέλω να αποφύγω την οποιαδήποτε λογική όχι μόνο σε ό,τι με αφορά αλλά και ως αντίληψη ότι από μία τέτοια συνάντηση κάποιος είναι ο νικητής και κάποιος ο ηττημένος. Τι κέρδισες, τι πήρες, τι έχασες; Δεν είναι έτσι. Ζούμε στη σύγχρονη Ευρώπη και πρέπει να έχουμε μια διαρκή δυναμική συνεννόησης και επαφών. Είναι αυτονόητο ότι με τον κ. Ερντογάν δεν υπάρχει ταυτότητα απόψεων σε σειρά ζητημάτων. Αυτό, όμως, δε σημαίνει ότι σήμερα οι ελληνοτουρκικές σχέσεις δεν είναι πολύ καλύτερες από ό,τι ήταν στο παρελθόν και ότι δεν υπάρχει η βούληση - εγώ τη δική μας πλευρά μπορώ να δεσμεύσω και τον κ. Ερντογάν εμπιστεύομαι - υπάρχει η διάθεση να προχωρήσουμε σε ακόμα καλύτερη κατάσταση».

Πάντως, οι πληροφορίες από την τουρκική πλευρά ανέφεραν ότι ο Τούρκος πρωθυπουργός έθεσε θέμα μουσουλμανικής μειονότητας στη Θράκη...

Ρ. Τ. ΕΡΝΤΟΓΑΝ
Αλλα λόγια...

Διαφορετική εικόνα από αυτή που προσπάθησε να παρουσιάσει Κ. Καραμανλής, έδωσε ο Τούρκος πρωθυπουργός Ρ. Τ. Ερντογάν μέσα από τις δηλώσεις που έκανε στους δημοσιογράφους, κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στο τούρκικο προξενείο της Θεσσαλονίκης. Γεγονός που γεννά ερωτηματικά σχετικά και με το περιεχόμενο των όσων συζήτησαν οι δύο ηγέτες στη συνάντηση που είχαν χτες το πρωί.

Ο Ρ. Τ. Ερντογάν, αναφερόμενος στα θέματα που συζήτησαν με τον Ελληνα πρωθυπουργό, είπε πως, σχετικά με το Κυπριακό και την έναρξη μιας νέας διαδικασίας διαπραγματεύσεων, υπήρξε κοινή αντίληψη πως η Ελλάδα είναι έτοιμη να πράξει ό,τι της αναλογεί και αντίστοιχα και η Τουρκία θα πράξει αυτό που της αναλογεί.

Σχετικά με Θεολογική Σχολή της Χάλκης και το Πατριαρχείο, είπε ότι σε αυτά η Τουρκία έχει προτείνει λύσεις και παλαιότερα και σ' αυτές παραμένει. Πρόσθεσε πως στο πλαίσιο των πολιτικών κριτηρίων της Κοπεγχάγης η Τουρκία έκανε σημαντικά βήματα και ανέφερε τις άδειες για αναστηλώσεις ορθοδόξων εκκλησιών. «Περιμένουμε αντίκρισμα» τόνισε και υπαγόρευσε στην ελληνική κυβέρνηση να επιτρέψει στην Τουρκία την αναστήλωση δύο ιστορικών τζαμιών στην Αθήνα.

Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το αν έχει πιθανότητες ένταξης η Τουρκία στην ΕΕ, που χαρακτηρίζεται ως μια χριστιανική λέσχη, δήλωσε: «Αν εξασφαλιστεί η ένταξη της Τουρκίας στην ΕΕ, τότε θα είναι κερδισμένη η ΕΕ γιατί η ΕΕ θα πάψει να είναι χριστιανική λέσχη. Είμαστε σε μια φάση διαπραγματεύσεων με την ΕΕ και αυτοί που προβάλλουν εμπόδια στην ένταξη της Τουρκίας στην ΕΕ είναι εκείνοι που θέλουν να παραμείνει η ΕΕ μια χριστιανική λέσχη».

ΑΓΩΓΟΣ ΜΠΟΥΡΓΚΑΣ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ
Προσπαθούν να διασκεδάσουν τις εντυπώσεις οι Βούλγαροι

Προτεραιότητα παραμένει για τη βουλγαρική κυβέρνηση το έργο του αγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης, σύμφωνα με τον Βούλγαρο ΥΠΕΞ, ο οποίος χτες, στο πλαίσιο της Διαβαλκανικής Συνόδου, προσπάθησε να διασκεδάσει τις εντυπώσεις, λέγοντας ότι η διάλυση της κοινοπραξίας, που επρόκειτο να συμμετάσχει στην επένδυση από πλευράς της Βουλγαρίας, όχι μόνο δε θα καθυστερήσει, αλλά και θα επιταχύνει το έργο. Οι δηλώσεις του έδωσαν έτσι τη δυνατότητα στην κυβέρνηση να προχωρήσει σε καθησυχαστικές ανακοινώσεις σχετικά με το μέλλον του αγωγού.

Ο Βούλγαρος ΥΠΕΞ, Ιβαΐλο Κάλφιν, είπε ότι η διάλυση της κοινοπραξίας ήταν καθαρά πρακτικό θέμα, αφού κάποιες από τις εταιρίες που τη συνέστησαν πριν από χρόνια, δεν ενδιαφέρονται πια για το έργο, οπότε έπρεπε να δημιουργηθεί νέο κοινοπρακτικό σχήμα.

Ο Ι. Κάλφιν διέψευσε πως το θέμα του αγωγού συζητήθηκε με την υπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ, Κοντολίζα Ράις, κατά την πρόσφατη επίσκεψή της. Αδιαμφισβήτητο παραμένει πάντως το γεγονός πως οι ΗΠΑ πιέζουν ώστε να μπλοκάρει το έργο, διότι προωθούν την επιλογή του αγωγού από το Αζερμπαϊτζάν.

Ο Ι. Κάλφιν πρόσθεσε ότι ο λόγος που η ελληνική πλευρά δεν ενημερώθηκε επισήμως για τη διάλυση της κοινοπραξίας είναι ότι δεν αλλάζουν οι θέσεις της χώρας του ως προς την επένδυση, απλά βελτιώνεται η δυναμικότητα της Βουλγαρίας για συμμετοχή στο έργο.

Ρίχνοντας το μπαλάκι για την καθυστέρηση έναρξης του έργου στη Ρωσία, πρόσθεσε πως «η έναρξη του έργου εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό από τις συνομιλίες που θα έχουμε με τη ρωσική πλευρά, το ενδιαφέρον της οποίας φαίνεται να παραμένει ενεργό». Ερωτηθείς σχετικά με τα χρονοδιαγράμματα προώθησης του έργου, είπε ότι «είναι δύσκολο να μιλήσουμε για χρονοδιαγράμματα, αφού πρέπει πρώτα να διευθετήσουμε τα ζητήματα που εκκρεμούν σχετικά με την ιδιοκτησία του αγωγού και μετά μπορούμε να προχωρήσουμε ίσια μπροστά».

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ
Συμφωνία συνεργασίας

Αλλη μία απαίτηση του κεφαλαίου για την εξυπηρέτηση των συμφερόντων του, μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης. Χτες οι υπουργοί Μεταφορών των κρατών της Διαβαλκανικής Συνεργασίας, υπέγραψαν, παρουσία των πρωθυπουργών των 10 κρατών, τη συμφωνία συνεργασίας για τη δημιουργία ενός σιδηροδρομικού δικτύου υψηλών προδιαγραφών που θα συνδέει τους βασικούς κόμβους - πρωτεύουσες της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Προβάλλοντας πως ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου και ταυτόχρονα η αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υπηρεσιών γίνονται προς όφελος των επιβατών, προωθούν την εξυπηρέτηση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων μέσα από την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των σιδηροδρομικών μεταφορών στη Νοτιανατολική Ευρώπη.

Μέσα από την πρόκριση αυτού του έργου που σχεδιάζεται να ολοκληρωθεί με ορίζοντα το 2020, θα προκύψει σημαντική μείωση των χρόνων ταξιδιού σε βασικά τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου στην περιοχή. Το έργο αυτό όμως δρομολογείται να αναπτυχθεί πάνω στην υπάρχουσα υποδομή, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια εργαζομένων και επιβατικού κοινού, αν πάρουμε υπόψη το παράδειγμα της Ελλάδας και τις δραματικές επιπτώσεις που αναδεικνύονται μέσα από την αύξηση της συχνότητας των ατυχημάτων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ