Αρχισαν να «κινούνται» τα «γρανάζια» του νέου μηχανισμού ιδεολογικής και γενικότερα πολιτισμικής χειραγώγησης των λαών της Ευρώπης και της ευρύτερης περιοχής - του «Ευρωπαϊκού Ετους Διαπολιτισμικού Διαλόγου - 2008» - με τη συνάντηση των υπουργών Πολιτισμού, στη Γρανάδα της Ισπανίας (27-28/4) με θέμα: «Η Ευρώπη για το διαπολιτισμικό διάλογο». Τη συνάντηση οργάνωσε το ισπανικό ΥΠΠΟ, με αφορμή την ανακήρυξη του 2008 ως έτους «διαπολιτισμικού διαλόγου», μετά από σχετική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η ΕΕ θα χρηματοδοτήσει το «εγχείρημα» με 10 εκατ. ευρώ.
Θυμίζουμε (βλ. «Ρ» 12/10/2005) ότι αυτή την «ιδέα» πρωτοδιατύπωσε (2004) ο Ευρωπαίος επίτροπος αρμόδιος για τον πολιτισμό, Ιν Φίγκελ. Σύμφωνα με την ΕΕ, βασικοί τομείς δράσης του προγράμματος είναι η εκπαίδευση, η «νεότητα», ο αθλητισμός και... η «ιδιότητα του πολίτη»!
Ουσιαστικά, η Ευρωπαϊκή Ενωση (και με αυτό το πρόγραμμα) επιχειρεί να «ενστερνιστούν» οι λαοί τις «αξίες» της: «(...) θα βοηθήσει τους Ευρωπαίους πολίτες και όλους όσοι ζουν στην Ευρωπαϊκή Ενωση να αποκτήσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν να κινούνται με άνεση σε ένα πιο ανοιχτό και πιο σύνθετο περιβάλλον. Στην ευαισθητοποίηση (...) ως προς τη σημασία της ανάπτυξης μιας ενεργητικής ιδιότητας του πολίτη ανοιχτής στον κόσμο, που θα σέβεται την πολιτιστική πολυμορφία και θα βασίζεται σε κοινές αξίες» (σ.σ. τις «αξίες» της «αγοράς»)».
Ενα από τα κομβικά σημεία είναι η προς Ανατολάς διεύρυνση της ΕΕ, που επιφέρει νέα δεινά στους λαούς. Αρα, είναι ζωτικής σημασίας για το κεφάλαιο η ιδεολογική χειραγώγησή τους προς αποφυγή κοινωνικών «ταραχών». Ο εν λόγω επίτροπος δεν το κρύβει: «Τα τελευταία χρόνια η Ευρώπη γνώρισε σημαντικές αλλαγές ως απόρροια των διαδοχικών διευρύνσεων, της αυξημένης κινητικότητας χάρη στην Ενιαία Αγορά και της αύξησης των μετακινήσεων και των εμπορικών συναλλαγών με τον υπόλοιπο κόσμο. Αποτέλεσμα των αλλαγών αυτών ήταν η αλληλεπίδραση μεταξύ Ευρωπαίων και διάφορων πολιτισμών, γλωσσών, εθνοτικών ομάδων και θρησκευτικών πεποιθήσεων στην ευρωπαϊκή ήπειρο και αλλού. Επομένως, ο διάλογος μεταξύ πολιτισμών φαίνεται να αποτελεί απαραίτητο εργαλείο για τη σφυρηλάτηση στενότερων δεσμών μεταξύ των ευρωπαϊκών λαών, καθώς και μεταξύ των πολιτισμών που τους συνθέτουν».
Ο επικεφαλής της ελληνικής αντιπροσωπείας στη Γρανάδα, ΓΓ του ΥΠΠΟ, Χρ. Ζαχόπουλος, «χαιρέτισε» την ισπανική πρωτοβουλία και επαίνεσε την πρόταση του γαλλικού ΥΠΠΟ για την κατάρτιση μιας ευρείας λίστας μνημείων και ιστορικών τόπων της «ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς» για την «ανάδειξη και ενίσχυση των λεγόμενων "ευρωπαϊκών αρχών και αξιών", στον τομέα της πνευματικής και καλλιτεχνικής δημιουργίας». Πρόκειται για τη γνωστή πολιτιστική στρατηγική της ΕΕ, που θεωρεί «αποδεκτή» τέχνη και «αποδεκτά» στοιχεία της πολιτιστικής κληρονομιάς όσα βοηθούν στην «υλοποίηση» του ιδεολογήματος περί «κοινής ευρωπαϊκής πολιτιστικής ταυτότητας».
«Κέρινες Φιγούρες» του Καρλ Αμαντέους Χάρτμαν, μια όπερα που αποτελείται από αυτοτελείς σατιρικές ιστορίες - τέσσερις μονόπρακτες όπερες - με θέμα την πολιτική και κοινωνική ζωή της Δύσης. Το έργο, σε λιμπρέτο του Εριχ Μπέρμαν, σχολιάζει με κωμικό τρόπο τη συντηρητική κοινωνία και κορυφώνεται με τη σάτιρα του «αμερικάνικου ονείρου». Είναι γραμμένη το 1930 σε νεοκλασικό ύφος με στοιχεία τζαζ. Οι «Κέρινες Φιγούρες» παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε σκηνοθεσία και δραματουργική επεξεργασία της σκηνοθέτιδος - θεατρολόγου Τζένης Αρσένη και μουσική διεύθυνση του μαέστρου Θόδωρου Αντωνίου. Σκηνικά - κοστούμια: Νίκος Πολίτης, φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος. Πρωταγωνιστούν: Τάσος Αποστόλου, Γιώργος Κυριαζής, Βαγγέλης Μανιάτης, Μανώλης Παπαδάκης, Μίνα Πολυχρόνου, Μαργαρίτα Συγγενιώτου, Γιάννης Φίλιας.
Θα παρουσιαστούν, επίσης, οι δύο μονόπρακτες όπερες: «Φαρμακεύτριαι» σε μουσική - λιμπρέτο του Γιώργου Χατζημιχελάκη (βασισμένη στο ομώνυμο ειδύλλιο του Θεόκριτου), σκηνοθεσία Σέργιου Γκάγκα, χορογραφίες Κατερίνας Κασιούμη, σκηνικά - κοστούμια Αντώνη Βολανάκη, φωτισμούς Λευτέρη Παυλόπουλου, με πρωταγωνιστές τους Μαργαρίτα Συγγενιώτου, Κατερίνα Κασιούμη και Μανώλη Παπαδάκη. «Απιστία ή το Χάρτινο Φεγγάρι» σε μουσική και λιμπρέτο του Φίλιππου Τσαλαχούρη - όπερα αφιερωμένη στον Μάνο Χατζιδάκι - σε σκηνοθεσία Σέργιου Γκάγκα, σκηνικά - κοστούμια Αντώνη Βολανάκη, φωτισμούς Λευτέρη Παυλόπουλου, με πρωταγωνιστές τους Αγγελική Καθαρίου και Μανώλη Παπαδάκη.
Ιδού δύο δείγματα της συγκεκριμένης τύφλας...
Μια «καθαρόαιμη» διαφημιστική κίνηση «βαφτίζεται», στην εποχή της εμπορευματοποίησης της τέχνης, ως «καλλιτεχνικό γεγονός»! Ο λόγος για την έκθεση «LACOSTE PROJECT 12.12» στο Μουσείο Μπενάκη, όπου 50 Ελληνες καλλιτέχνες (ζωγράφοι, γλύπτες, σχεδιαστές μόδας, εικαστικοί κ.ά.) δημιούργησαν 50 έργα «με μοναδικό αντικείμενο έμπνευσης τη γνωστή polo μπλούζα της Lacoste, που φέρει πάντα τον κωδικό 12.12»! Μάλιστα, τα έργα «θα τεθούν σε σιωπηλή δημοπρασία», με τα έσοδα η εταιρία να τα προσφέρει σε «κοινωφελείς σκοπούς», κατά τη συνήθη αυτοδιαφημιστική πρακτική των μονοπωλίων.
Αυτή τη διαφημιστική «εκστρατεία», που θα γίνει σε επιχορηγούμενο με λεφτά του ελληνικού λαού μουσείο, θα εγκαινιάσει - καθόλου παράδοξο για όσα πρεσβεύει η κυβέρνησή του - ο υπουργός Πολιτισμού, Γ. Βουλγαράκης. Να τι εννοούν, όταν μιλούν περί «προτεραιότητας» στη σύγχρονη τέχνη...
Αναβάλλεται λόγω της σημερινής πανελλαδικής απεργίας, η ομιλία της Ευφροσύνης Δοξιάδη με θέμα: «Η παράξενη ιστορία "Σαμψών και Δαλιδά"». Θα γίνει στις 17/5 (7.30μμ) στο Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας (Κωλέττη 14).
Ο «Πολιτιστικός Σύλλογος Αγ. Κωνσταντίνου Ηλιούπολης» διοργανώνει σήμερα (7μ.μ.) στο Μουσείο Εθνικής Αντίστασης (Μ. Αντύπα και Ε. Βενιζέλου, Ηλιούπολη) εκδήλωση - συζήτηση με θέμα: «Ελεύθερος χρόνος και πολιτισμός». Θα μιλήσουν οι: Βασίλης Φίλιας και Κώστας Καζάκος.