ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 10 Μάη 2006
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΕΤΟΣ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ - 2008»
Αρχισαν τα «όργανα»...

Αρχισαν να «κινούνται» τα «γρανάζια» του νέου μηχανισμού ιδεολογικής και γενικότερα πολιτισμικής χειραγώγησης των λαών της Ευρώπης και της ευρύτερης περιοχής - του «Ευρωπαϊκού Ετους Διαπολιτισμικού Διαλόγου - 2008» - με τη συνάντηση των υπουργών Πολιτισμού, στη Γρανάδα της Ισπανίας (27-28/4) με θέμα: «Η Ευρώπη για το διαπολιτισμικό διάλογο». Τη συνάντηση οργάνωσε το ισπανικό ΥΠΠΟ, με αφορμή την ανακήρυξη του 2008 ως έτους «διαπολιτισμικού διαλόγου», μετά από σχετική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η ΕΕ θα χρηματοδοτήσει το «εγχείρημα» με 10 εκατ. ευρώ.

Θυμίζουμε (βλ. «Ρ» 12/10/2005) ότι αυτή την «ιδέα» πρωτοδιατύπωσε (2004) ο Ευρωπαίος επίτροπος αρμόδιος για τον πολιτισμό, Ιν Φίγκελ. Σύμφωνα με την ΕΕ, βασικοί τομείς δράσης του προγράμματος είναι η εκπαίδευση, η «νεότητα», ο αθλητισμός και... η «ιδιότητα του πολίτη»!

Ουσιαστικά, η Ευρωπαϊκή Ενωση (και με αυτό το πρόγραμμα) επιχειρεί να «ενστερνιστούν» οι λαοί τις «αξίες» της: «(...) θα βοηθήσει τους Ευρωπαίους πολίτες και όλους όσοι ζουν στην Ευρωπαϊκή Ενωση να αποκτήσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες που θα τους επιτρέψουν να κινούνται με άνεση σε ένα πιο ανοιχτό και πιο σύνθετο περιβάλλον. Στην ευαισθητοποίηση (...) ως προς τη σημασία της ανάπτυξης μιας ενεργητικής ιδιότητας του πολίτη ανοιχτής στον κόσμο, που θα σέβεται την πολιτιστική πολυμορφία και θα βασίζεται σε κοινές αξίες» (σ.σ. τις «αξίες» της «αγοράς»)».

Ενα από τα κομβικά σημεία είναι η προς Ανατολάς διεύρυνση της ΕΕ, που επιφέρει νέα δεινά στους λαούς. Αρα, είναι ζωτικής σημασίας για το κεφάλαιο η ιδεολογική χειραγώγησή τους προς αποφυγή κοινωνικών «ταραχών». Ο εν λόγω επίτροπος δεν το κρύβει: «Τα τελευταία χρόνια η Ευρώπη γνώρισε σημαντικές αλλαγές ως απόρροια των διαδοχικών διευρύνσεων, της αυξημένης κινητικότητας χάρη στην Ενιαία Αγορά και της αύξησης των μετακινήσεων και των εμπορικών συναλλαγών με τον υπόλοιπο κόσμο. Αποτέλεσμα των αλλαγών αυτών ήταν η αλληλεπίδραση μεταξύ Ευρωπαίων και διάφορων πολιτισμών, γλωσσών, εθνοτικών ομάδων και θρησκευτικών πεποιθήσεων στην ευρωπαϊκή ήπειρο και αλλού. Επομένως, ο διάλογος μεταξύ πολιτισμών φαίνεται να αποτελεί απαραίτητο εργαλείο για τη σφυρηλάτηση στενότερων δεσμών μεταξύ των ευρωπαϊκών λαών, καθώς και μεταξύ των πολιτισμών που τους συνθέτουν».

Ο επικεφαλής της ελληνικής αντιπροσωπείας στη Γρανάδα, ΓΓ του ΥΠΠΟ, Χρ. Ζαχόπουλος, «χαιρέτισε» την ισπανική πρωτοβουλία και επαίνεσε την πρόταση του γαλλικού ΥΠΠΟ για την κατάρτιση μιας ευρείας λίστας μνημείων και ιστορικών τόπων της «ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς» για την «ανάδειξη και ενίσχυση των λεγόμενων "ευρωπαϊκών αρχών και αξιών", στον τομέα της πνευματικής και καλλιτεχνικής δημιουργίας». Πρόκειται για τη γνωστή πολιτιστική στρατηγική της ΕΕ, που θεωρεί «αποδεκτή» τέχνη και «αποδεκτά» στοιχεία της πολιτιστικής κληρονομιάς όσα βοηθούν στην «υλοποίηση» του ιδεολογήματος περί «κοινής ευρωπαϊκής πολιτιστικής ταυτότητας».

Πρωτοπόρες όπερες στη Λυρική

Θόδωρος Αντωνίου - Τζένη Αρσένη
Θόδωρος Αντωνίου - Τζένη Αρσένη
Τρίτος χρόνος λειτουργίας της Πειραματικής Σκηνής της Λυρικής, η οποία σε καλλιτεχνική διεύθυνση του Θόδωρου Αντωνίου θα παρουσιάσει τρεις όπερες στις 13, 14, 16 και 17 Μάη, στο Στούντιο της ΕΛΣ, στην Πειραιώς. Πρόκειται για τα έργα:

«Κέρινες Φιγούρες» του Καρλ Αμαντέους Χάρτμαν, μια όπερα που αποτελείται από αυτοτελείς σατιρικές ιστορίες - τέσσερις μονόπρακτες όπερες - με θέμα την πολιτική και κοινωνική ζωή της Δύσης. Το έργο, σε λιμπρέτο του Εριχ Μπέρμαν, σχολιάζει με κωμικό τρόπο τη συντηρητική κοινωνία και κορυφώνεται με τη σάτιρα του «αμερικάνικου ονείρου». Είναι γραμμένη το 1930 σε νεοκλασικό ύφος με στοιχεία τζαζ. Οι «Κέρινες Φιγούρες» παρουσιάζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε σκηνοθεσία και δραματουργική επεξεργασία της σκηνοθέτιδος - θεατρολόγου Τζένης Αρσένη και μουσική διεύθυνση του μαέστρου Θόδωρου Αντωνίου. Σκηνικά - κοστούμια: Νίκος Πολίτης, φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος. Πρωταγωνιστούν: Τάσος Αποστόλου, Γιώργος Κυριαζής, Βαγγέλης Μανιάτης, Μανώλης Παπαδάκης, Μίνα Πολυχρόνου, Μαργαρίτα Συγγενιώτου, Γιάννης Φίλιας.

Θα παρουσιαστούν, επίσης, οι δύο μονόπρακτες όπερες: «Φαρμακεύτριαι» σε μουσική - λιμπρέτο του Γιώργου Χατζημιχελάκη (βασισμένη στο ομώνυμο ειδύλλιο του Θεόκριτου), σκηνοθεσία Σέργιου Γκάγκα, χορογραφίες Κατερίνας Κασιούμη, σκηνικά - κοστούμια Αντώνη Βολανάκη, φωτισμούς Λευτέρη Παυλόπουλου, με πρωταγωνιστές τους Μαργαρίτα Συγγενιώτου, Κατερίνα Κασιούμη και Μανώλη Παπαδάκη. «Απιστία ή το Χάρτινο Φεγγάρι» σε μουσική και λιμπρέτο του Φίλιππου Τσαλαχούρη - όπερα αφιερωμένη στον Μάνο Χατζιδάκι - σε σκηνοθεσία Σέργιου Γκάγκα, σκηνικά - κοστούμια Αντώνη Βολανάκη, φωτισμούς Λευτέρη Παυλόπουλου, με πρωταγωνιστές τους Αγγελική Καθαρίου και Μανώλη Παπαδάκη.

Η αξέχαστη συντρόφισσα, αγωνίστρια και πολυγραφότατη συγγραφέας Πέπη Δαράκη κηδεύεται αύριο, 11.30 π.μ., στο Α΄ Νεκροταφείο, σε τάφο που παραχώρησε τιμητικά, με απόφασή του, το Δημοτικό Συμβούλιο Αθήνας.

Σε χθεσινή ανακοίνωσή της η Ομοσπονδία Γυναικών Ελλάδας για το θάνατο της Π. Δαράκη αναφέρει ότι έφυγε «μια φωτισμένη γυναικεία φυσιογνωμία, αφήνοντας φτωχότερα τα γράμματα, το γυναικείο και λαϊκό κίνημα» και εκφράζοντας συλλυπητήρια στην οικογένειά της, τονίζει ότι «το έργο και η δράση της αποτελούν παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές».

Τα θερμότατα συλλυπητήριά του για το θάνατο της Π. Δαράκη έκφρασε και το ΔΣ του Εξωραϊστικού - Πολιτιστικού Συλλόγου Πλάκας, «Ο Παρθενών», του οποίου η Π. Δαράκη υπήρξε πρόεδρος για πολλά χρόνια.

Αντικομμουνιστική «ιστορική» τύφλα...

H κατευθυνόμενη από διάφορα κέντρα και παράκεντρα... αντικομμουνιστική τύφλα δεν έχει τέλος. Θέλει να πιάσει και έναν ολότελα αντιιστορικό πάτο στον 21ο αιώνα. Εχει σφιχταγκαλιάσει ερευνητικούς φορείς και επιστήμονες - ερευνητές και συγγραφείς. Τους κατάντησε να μη βλέπουν τίποτε άλλο εκτός απ' όσα βάζουν κάτω απ' τη μύτη τους αυτά τα κέντρα. Να αυτοκαταργούνται και να γελοιοποιούνται οι ερευνητικοί φορείς και οι ερευνητές να ευνουχίζονται και ως επιστήμονες και ως πολίτες. Απόδειξη περί αυτής της κατάντιας είναι το εξής θλιβερότατο γεγονός:

Χτες, το Ινστιτούτο Νεοελληνικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών παρουσίασε στην ΕΣΗΕΑ τον τόμο με τα Πρακτικά του Διεθνούς Συνεδρίου του (23-25/5/2002), με θέμα «Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ 1784 ΩΣ ΣΗΜΕΡΑ (Ιστορικές και θεωρητικές προσεγγίσεις)». Το συνέδριο ήταν «επιστέγασμα» του προγράμματος «Εγκυκλοπαίδεια του Ελληνικού Τύπου, 1784-1996», της οποίας η σύνταξη άρχισε το 1995, με συνεργάτες 180 ιστορικούς ερευνητές, και χρηματοδότηση από τους εξής φορείς: Γενική Γραμματεία Ερευνας και Τεχνολογίας, Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, Υπουργείο Τύπου και ΜΜΕ, Ενωση Ιδιοκτητών Ημερησίων Εφημερίδων, τις Ενώσεις Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Αθήνας, Μακεδονίας - Θράκης, τον ΕΔΟΕΑΠ, το ίδρυμα Σ. Νιάρχου κ.ά. Η «Εγκυκλοπαίδεια» αυτή, που υποτίθεται θα ιστορήσει «επιστημονικά» την πορεία του ελληνικού Τύπου από τα προεπαναστατικά χρόνια μέχρι τα τέλη του 20ού αιώνα, θα κυκλοφορήσει και σε cd-rom και στο διαδίκτυο, ώστε να τυφλώσει και τις επόμενες γενιές...

Ιδού δύο δείγματα της συγκεκριμένης τύφλας...

Πρώτο: Στις 606 σελίδες του τόμου με τα Πρακτικά του συνεδρίου, σε καμιά από τις τέσσερις εισηγήσεις για τον Τύπο από τις αρχές μέχρι τα τέλη του 20ού αιώνα δε συναντάται, ούτε μια φορά, η εφημερίδα «Ριζοσπάστης», η μακροβιότερη αθηναϊκή εφημερίδα, μετά την «Ακρόπολις» (αυτή αναφέρεται αρκούντως). Ούτε, βέβαια, ο «Ρίζος της Δευτέρας». Κατά τους συνέδρους, ούτε νόμιμος ούτε παράνομος «Ριζοσπάστης» υπήρξε στον 20ό αιώνα!

Δεύτερο, επίσης κραυγαλέο: Ενώ έγιναν πολλές εισηγήσεις για άγνωστα, ξεχασμένα, καταργημένα από δεκαετίες έντυπα της έως Κωλοπετινίτσας... περιφέρειας και για έντυπα της ομογένειας ανά τις ηπείρους, δεν ειπώθηκε λέξη - σα να ήταν επίσης ανύπαρκτο - για το τεράστιο κεφάλαιο του ΕΑΜογενούς Τύπου, με εκατοντάδες τίτλους εφημερίδων και περιοδικών στην Αθήνα, σε όλη τη χώρα και στα ελεύθερα βουνά. Προφανώς, οι οργανωτές του συνεδρίου θεώρησαν υπεραρκετή τη γενικόλογη εισήγηση «Ο παράνομος Τύπος των νέων στην κατοχή», με ονομαστική αναφορά μόνο τριών - τεσσάρων ΕΠΟΝίτικων εντύπων. Και η μοναδική εισήγηση του Σπ. Κουζινόπουλου για τον ΕΑΜογενή «Τύπο της Αντίστασης στη Β. Ελλάδα», που περιλαμβάνει και κατάλογο εντύπων, δεν αποτελεί «άλλοθι» αυτής της αντικομμουνιστικών κινήτρων αποσιώπησης εντύπων με τεράστια ιστορική σημασία.


Αρ. Ελ.

«Πολιτισμός» των πολυεθνικών

Μια «καθαρόαιμη» διαφημιστική κίνηση «βαφτίζεται», στην εποχή της εμπορευματοποίησης της τέχνης, ως «καλλιτεχνικό γεγονός»! Ο λόγος για την έκθεση «LACOSTE PROJECT 12.12» στο Μουσείο Μπενάκη, όπου 50 Ελληνες καλλιτέχνες (ζωγράφοι, γλύπτες, σχεδιαστές μόδας, εικαστικοί κ.ά.) δημιούργησαν 50 έργα «με μοναδικό αντικείμενο έμπνευσης τη γνωστή polo μπλούζα της Lacoste, που φέρει πάντα τον κωδικό 12.12»! Μάλιστα, τα έργα «θα τεθούν σε σιωπηλή δημοπρασία», με τα έσοδα η εταιρία να τα προσφέρει σε «κοινωφελείς σκοπούς», κατά τη συνήθη αυτοδιαφημιστική πρακτική των μονοπωλίων.

Αυτή τη διαφημιστική «εκστρατεία», που θα γίνει σε επιχορηγούμενο με λεφτά του ελληνικού λαού μουσείο, θα εγκαινιάσει - καθόλου παράδοξο για όσα πρεσβεύει η κυβέρνησή του - ο υπουργός Πολιτισμού, Γ. Βουλγαράκης. Να τι εννοούν, όταν μιλούν περί «προτεραιότητας» στη σύγχρονη τέχνη...

Αναβάλλεται λόγω της σημερινής πανελλαδικής απεργίας, η ομιλία της Ευφροσύνης Δοξιάδη με θέμα: «Η παράξενη ιστορία "Σαμψών και Δαλιδά"». Θα γίνει στις 17/5 (7.30μμ) στο Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας (Κωλέττη 14).

Ο «Πολιτιστικός Σύλλογος Αγ. Κωνσταντίνου Ηλιούπολης» διοργανώνει σήμερα (7μ.μ.) στο Μουσείο Εθνικής Αντίστασης (Μ. Αντύπα και Ε. Βενιζέλου, Ηλιούπολη) εκδήλωση - συζήτηση με θέμα: «Ελεύθερος χρόνος και πολιτισμός». Θα μιλήσουν οι: Βασίλης Φίλιας και Κώστας Καζάκος.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ