ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 9 Ιούλη 2006
Σελ. /24
ΕΝΘΕΤΗ ΕΚΔΟΣΗ: "7 ΜΕΡΕΣ ΜΑΖΙ"
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΟΔΟ
Η μέσα Καισαριανή

1. Η μέσα Καισαριανή εμφανίζεται σ' αυτές τις εκλογές με το προνόμιο που εκπορεύεται από μια κατάσταση αγάπης, μακριά από κάθε έννοια συμφέροντος.

2. Ζούμε κάτω από την ίδια στέγη, κι έφτασε η ώρα, γύρω από το τραπέζι, ν' αρχίσουμε να μιλάμε μεταξύ μας, όπως τότε στις παράγκες, έπειτα στα πλινθόκτιστα και τώρα στα διαμερίσματα - κλουβιά, να μιλάμε για μας.

3. Χρόνια ολόκληρα οι επιτήδειοι της διαίρεσης δρούσαν ανεξέλεγκτα ανάμεσά μας. Εχουν μετατρέψει το δημαρχείο της Καισαριανής σε κέντρο τους, κέντρο μισανθρωπίας με τη μορφή φιλανθρωπίας για τον άλλο. Φανταστείτε πόσο δυστυχισμένοι πρέπει να είναι οι Συνασπισμένοι που νομίζουν πως κρατώντας τους τοίχους του δημαρχείου μετέχουν σε μια δύναμη και καταξιώνονται. Μακριά από μας αυτό το χάλι. Χάρισμά τους η καρικατούρα του δημάρχου. Είμαστε εδώ για να προτείνουμε έναν άλλο τρόπο ζωής. Ο Αγκαβανάκης δεν είναι παιδί για θελήματα. Με το πρόσωπό του θα λειτουργούμε αυτό που έχουμε πραγματικά ανάγκη: την πρόσθεση, αφήνοντας πίσω μας την αφαίρεση.

4. Πρέπει να προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε ο ένας τον άλλο σε βάθος. Να ψηλαφίσουμε τα σημάδια που άφησαν πίσω τους οι Καισαριανιώτες που δε ζουν πια ανάμεσά μας. Ξέρω πως θίγω ένα ευαίσθητο σημείο. Αλλά, αν ξεπεράσουμε τη θλίψη μας για τις αγαπημένες μορφές, η επιρροή τους θα είναι άμεση για την κατάστασή μας. Αυτό μπορεί να γίνει με φυσικό τρόπο, αρκεί ν' αποφασίσουμε να δώσουμε ζωή στην υποθήκη που είχαν αφήσει για το μέλλον μας.

5. Ονειρεύομαι έναν κύκλο πολιτιστικό στην καρδιά της Καισαριανής. Κύκλο που όχι μόνο θα παίζει στα δύσκολα, αλλά κυρίως θ' αρχίσει να γεννά ιδέες με άξονα την καθημερινή ζωή στη γειτονιά. Παράξενο να μιλάω για γέννα, σαν να είναι κάτι τόσο μακρινό για την Καισαριανή, κάτι που συνέβαινε κάποτε με τον πιο φυσικό τρόπο, σαν το νεράκι που τρέχει. Πώς φτάσαμε ως εδώ; Η έλλειψη γούστου και στοιχειώδους ευφυΐας οδήγησε, κυρίως τα τελευταία χρόνια, τους διαχειριστές της γειτονιάς σε μια σειρά ατέλειωτες ρηχές κοινοτοπίες που έκαναν πολλούς από μας αναχωρητές. Κακίζω τον εαυτό μου για όσο χρόνο έχασα μακριά από την Καισαριανή αφήνοντας αυτές τις υπεροπτικές μετριότητες ν' αλωνίζουν.

6. Ο Δημήτρης Αγκαβανάκης έχει το προσόν ότι δε θρέφει και δε μεταδίδει ψευδαισθήσεις, δεν τον αφορούν τα πρωτεία και η προσκόλληση σε οποιονδήποτε τίτλο. Εκπροσωπεί τη μέσα Καισαριανή έχοντας διαλέξει την κατάσταση της ψυχραιμίας απέναντι στις δύσκολες περιστάσεις που ξεπηδούν από τη ζωή της γειτονιάς.

7. Χτες με επισκέφθηκε στο όνειρό μου ο πρώτος Αλβανός που κατοίκησε στην Καισαριανή. Ζούσε σε μια σπηλιά κάτω από το νεκροταφείο. Ηταν φύλακας όχι μόνο των νεκρών αλλά και των ψυχών ημών. Σ' αυτόν αφιερώνω και το ποίημα: «Οπου φυσάει ο αγέρας και το κεφάλι μου / μέσα από τα σκοτάδια μου ακούω το τραγούδι της επαιτείας / από το χώμα μου δίνει το χέρι του / και η λάμψη από τα δόντια μου περίμενε τη φωνή της / κύριέ μου, τελειώνεις / χτυπώντας τον τενεκέ σου στον ουρανό / γιατί έβρεχε μέσα μας μάτια και χρόνια / κι ο κόσμος περνούσε και μας κοίταζε».


Του
Γιώργου ΚΑΚΟΥΛΙΔΗ


Μελωδικό «κέρασμα» ζωής

Σταύρος Σοφιανόπουλος
Σταύρος Σοφιανόπουλος
«Ψάχνω εκείνες τις στιγμές που μας κάνουν να νιώθουμε ότι αξίζει να υπομένουμε: το δύσκολο, το απρόοπτο, το απρόσμενο. Στιγμές που η ζωή κερνά με τον τρόπο που ξέρει. Γιατί η ζωή κερνά τον εαυτό της...». Τα λόγια ανήκουν στον συνθέτη Σταύρο Σοφιανόπουλο, ο οποίος πριν από λίγο καιρό εξέδωσε την καινούρια του δισκογραφική δουλιά με τίτλο «Το Κέρασμα» (κυκλοφορεί από την «Ankh Productions»).

Ενα άλμπουμ με εννέα ορχηστρικά μουσικά θέματα και δύο τραγούδια, για πιάνο, κιθάρα, κουαρτέτο εγχόρδων και όμποε, που «κερνά» τις συγκινήσεις ενός γοητευτικού «ταξιδιού». Μια αγκαλιά μελωδίες, που αγγίζουν την καρδιά, τις αισθήσεις... Ενας δίσκος, που υποστηρίζει την άποψη του δημιουργού ότι «η μουσική και τα τραγούδια πρέπει να βασίζονται σε μια βαθύτερη εσωτερική ανάγκη έκφρασης, και όχι σε κατασκευαστικές ικανότητες με στόχο την κατανάλωση...». Ο τίτλος του άλμπουμ, όπως λέει ο Σταύρος Σοφιανόπουλος, «εννοεί το κέρασμα της ζωής. Αναφέρεται στις στιγμές εκείνες που ενώ είναι κανείς απογοητευμένος, κουρασμένος ή χωρίς σθένος, κάτι γίνεται ξαφνικά και πάει παρακάτω. Αυτές οι στιγμές για μένα είναι ένα κέρασμα ζωής». Τα μουσικά θέματα - άλλοτε ρυθμικά και άλλοτε λυρικά - είναι επηρεασμένα μεταξύ άλλων και από τη δική μας μουσική ιστορία. Η ενορχήστρωση - έγινε από τον Χρήστο Ξενάκη - είναι κλασικής τεχνοτροπίας. Χρησιμοποιεί την ορχήστρα με μινιμαλιστικά και αντιστικτικά σχήματα, δημιουργώντας ένα ρυθμικό τοπίο πάνω στο οποίο εξελίσσονται οι μελωδίες. Τα όργανα που απαρτίζουν το σύνολο που ερμηνεύει τα μουσικά κομμάτια είναι: πιάνο (Θόδωρος Κοτεπάνος), κοντραμπάσο (Βαγγέλης Ζωγράφος), τσέλο (Κωστής Θέος), όμποε (Τίνα Δεσύλλα), βιολί (Γιώργος Παναγιωτόπουλος), βιόλα (Γιάννης Αθανασόπουλος), ακουστική κιθάρα (Αχιλλέας Περσίδης), κλασική κιθάρα (Αριστείδης Χατζησταύρου). Λυρική διάθεση έχουν και τα δύο τραγούδια που ερμηνεύει η Αθηνά Δημητρακοπούλου.

«Η Μουσική ως μορφή τέχνης», σημειώνει ο Σταύρος Σοφιανόπουλος, «περιγράφει με τον τρόπο της την καθημερινότητα, αλλά και τα συναισθήματα του δημιουργού, μας συντροφεύει, μας διασκεδάζει και, γενικώς, κάνει ευχάριστη τη ροή του χρόνου. Η τέχνη της μουσικής στην καθαρή της μορφή είναι βιωματική, για το λόγο αυτό ο κάθε δημιουργός έχει στενή και ιδιαίτερα προσωπική σχέση μαζί της. Εγώ είχα τη χαρά και την ευτυχία να ταξιδέψω και να γνωρίσω το θαλάσσιο χώρο του Αιγαίου, ένας κόσμος λιτός και απέριττος, μια αέναη πηγή ζωής, φωτός και ενέργειας. Χώρος, όπου η ένταση και η γαλήνη εναλλάσσονται συνεχώς. Στη μουσική μου πρόταση, λογικό είναι να περιέχονται και στοιχεία αυτού του κόσμου, ένα νοηματικό ταξίδι, που περιγράφει την προσπάθεια, την έρευνα, την τόλμη, αλλά και την αμφιβολία. Ολα αληθινά και αντικρουόμενα χαρακτηριστικά της ανθρώπινης ύπαρξης».

Μιλώντας για τις επιρροές που έχει δεχτεί ο συνθέτης αναφέρει: «Με έχουν περισσότερο επηρεάσει Ελληνες μουσικοί του ρεμπέτικου, του δημοτικού μέχρι και το σήμερα, καθώς και από το μπαρόκ, την κλασική και ρομαντική περίοδο».

«Το Κέρασμα» είναι το τρίτο άλμπουμ του Σταύρου Σοφιανόπουλου. Εχουν προηγηθεί οι δίσκοι «Ο Χορός του Πυθέα» (2004), με 10 ορχηστρικά μουσικά θέματα για πιάνο, κιθάρα, κουαρτέτο εγχόρδων και όμποε, και το σάουντρακ από τη βραβευμένη ταινία της Πέννυς Παναγιωτοπούλου με τίτλο «Δύσκολοι αποχαιρετισμοί: ο μπαμπάς μου».

Η καλλιτεχνική πορεία του Σταύρου Σοφιανόπουλου ξεκίνησε στις αρχές της δεκαετίας του '80. Την περίοδο 1980-1981 συμμετείχε σε εκδηλώσεις για το ρεμπέτικο τραγούδι στο θέατρο «Ρε» της οδού Κεφαλληνίας, μαζί με το σκηνοθέτη Κώστα Φέρρη. Ακολουθούν, μέχρι το 1985, μουσικά δρώμενα σε ιδιωτικό του χώρο στα Χανιά, με συμμετοχή και άλλων μουσικών. Την περίοδο 1990-1992 συνεργάζεται με την τραγουδίστρια Αλεξάνδρα Κυριακοπούλου, σε ζωντανές εμφανίσεις σε διάφορους μουσικούς χώρους. Ακολουθούν (1985-1990) σπουδές Πιάνου και Σύνθεσης στο ωδείο «Φίλιππος Νάκας» με τον Μάρκο Αλεξίου, καθώς και στο «Πινδάρειο» ωδείο με τον Βασίλη Ρακόπουλο. Στη συνέχεια γράφει μουσική επένδυση τηλεοπτικών σποτ, ενώ ηχογραφεί συνθέσεις του για το Δεύτερο πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας. Από το 1997 μέχρι το 1999 παρουσιάζει ζωντανά έργα του για πιάνο, μπάσο, κλασική κιθάρα, τσέλο και πλήκτρα. Τη συνεργασία του με τη σκηνοθέτιδα Πέννυ Παναγιωτοπούλου για τη σύνθεση μουσικής στην ταινία της «Δύσκολοι αποχαιρετισμοί: ο μπαμπάς μου» ακολουθεί η υπογραφή από πλευράς του μέρους της μουσικής επένδυσης για το τηλεοπτικό ντοκιμαντέρ του Γιώργου Κολόζη με τίτλο «Αιγαίο νυν και αεί», που προβλήθηκε στη ΝΕΤ το χειμώνα του 2003.


Ρουμπίνη ΣΟΥΛΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ