ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 23 Ιούλη 2006
Σελ. /32
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΔΙΑΚΟΠΕΣ
«Ονειρο θερινής νυκτός» για τη λαϊκή οικογένεια

Το 40% των Ελλήνων δε θα κάνουν φέτος διακοπές, αφού το πορτοφόλι τους δεν αντέχει το κόστος μιας ανάγκης που μετατρέπεται ολοένα και περισσότερο σε πολυτέλεια

«Χρυσάφι» κοστίζουν για τη λαϊκή οικογένεια λίγες μέρες ξεκούρασης δίπλα στη θάλασσα

Eurokinissi

«Χρυσάφι» κοστίζουν για τη λαϊκή οικογένεια λίγες μέρες ξεκούρασης δίπλα στη θάλασσα
«Ονειρο θερινής νυχτός» αποτελούν πια οι καλοκαιρινές διακοπές για την πλειοψηφία των εργαζομένων, αφού μπορεί ημερολογιακά να ήρθε η ώρα να ξεκουραστούν και να ανασάνουν, οικονομικά όμως κάτι τέτοιο είναι δύσκολο να συμβεί. Και αυτό γιατί το κόστος των διακοπών είναι πλέον απλησίαστο για τους εργαζόμενους, αλλά και για τους νέους, τους συνταξιούχους και ακόμα περισσότερο για τους άνεργους. Είναι χαρακτηριστικό ότι 4 στους 10 Ελληνες δε θα κάνουν φέτος διακοπές, και ο κύριος απαγορευτικός παράγοντας παραμένει το υψηλό κόστος.

Το επίδομα αδείας σήμερα πια δε φτάνει ούτε για τα εισιτήρια των πλοίων. Καθώς οι αυξήσεις που έχουν γίνει στα εισιτήρια το τελευταίο εξάμηνο αρκούν για να αποτρέψουν κάποιον για να ταξιδέψει. Ετσι το πλοίο, που κάποτε θεωρούνταν φθηνό, λαϊκό μέσο μαζικής μεταφοράς, τώρα πια έχει γίνει «είδος πολυτελείας». Αλλά και το ταξίδι με το αυτοκίνητο δεν είναι φθηνό, αφού μόνο τα διόδια και οι αυξήσεις της βενζίνης είναι η πρώτη... ψυχρολουσία πριν τις διακοπές.

Οι πολυεθνικές «κάνουν παιχνίδι»

Από την άλλη, το μεγαλύτερο κονδύλι για τις διακοπές ήταν και παραμένει η στέγη. Για το λόγο αυτό και οι περισσότεροι είτε αρκούνται σε ολιγοήμερες διακοπές, είτε προσπαθούν να καλυφθούν περνώντας ένα μεγάλο μέρος των διακοπών στο πατρικό σπίτι στο χωριό ή στο σπίτι κάποιου φίλου ή συγγενή.

Οι «απελευθερωμένες» τιμές των εισιτηρίων στα πλοία των εφοπλιστών ανεβάζουν κατακόρυφα το κόστος των διακοπών

Eurokinissi

Οι «απελευθερωμένες» τιμές των εισιτηρίων στα πλοία των εφοπλιστών ανεβάζουν κατακόρυφα το κόστος των διακοπών
Είναι επίσης γεγονός ότι η εκμετάλλευση των ξενοδοχείων, αλλά και των ενοικιαζόμενων δωματίων, στους περισσότερους τουριστικούς προορισμούς, έχει περάσει σε μεγάλες πολυεθνικές του κλάδου του τουρισμού (TUI), οι οποίες καθορίζουν όχι μόνο τις τιμές των δωματίων και το κόστος των διακοπών, αλλά και την ποιότητα και το είδος των υπηρεσιών. Ετσι, κάτω από την οικονομική πίεση που ασκούν ιδιαίτερα στους μικροξενοδόχους, αλλά και στα μεγαλύτερα ξενοδοχεία, καθορίζουν τι ακριβώς υπηρεσίες θα παρέχει ο καθένας και με ποιο ποσό. Ουσιαστικά δηλαδή την τουριστική πολιτική της χώρας δεν την ασκεί κανένας άλλος παρά οι μεγάλες πολυεθνικές εταιρίες που οδηγούν τον αλλοδαπό τουρισμό όπου εκείνες θέλουν.

Τιμές «φωτιά» - μισθοί πείνας

Και ενώ όλα τα έξοδα που έχουν να κάνουν με τις διακοπές έχουν ανέβει στα ύψη, οι μισθοί των εργαζομένων, αλλά και οι συντάξεις, έχουν μείνει καθηλωμένοι. Για παράδειγμα, μια τετραμελής οικογένεια για να περάσει επτά μέρες διακοπών θέλει κάτι παραπάνω από 1.100 ευρώ, ενώ οι μισθοί και οι συντάξεις παραμένουν στα 600 και 700 ευρώ το μήνα. Ενώ η «αύξηση» με την οποία βιομήχανοι και ΓΣΕΕ φιλοδώρησαν για φέτος τη συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων δεν ξεπερνάει τα 0,77 λεπτά του ευρώ μεικτά στο μεροκάματο. Ετσι οι διακοπές από ανάγκη των πολλών, μετατρέπονται όλο και περισσότερο σε προνόμιο των λίγων.

Την ίδια ώρα και ενώ οι εργαζόμενοι μετράνε ευρώ - ευρώ το κόστος των διακοπών τους, οι υπουργοί Τουρισμού και Ανάπτυξης διατυμπανίζουν με κάθε ευκαιρία ότι θέλουν τουρισμό υψηλού επιπέδου και για υψηλά βαλάντια στη χώρα. Δηλώνουν, δηλαδή, ξεκάθαρα ότι θέλουν να κάνουν τη χώρα ένα απέραντο τουριστικό θέρετρο στο οποίο να έρχονται οι πλούσιοι του πλανήτη να περνάνε καλά και οι εργαζόμενοι της χώρας να είναι υπάλληλοι και να μην μπορούν να χαρούν ό,τι παράγουν...

Απαγορευτικές οι τιμές των εισιτηρίων

Η «απελευθέρωση» των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών πυροδότησε απανωτές αυξήσεις στα εισιτήρια, ενώ ακριβά για τους εργαζόμενους είναι και τα άλλα μέσα μεταφοράς, όπως και το αυτοκίνητο

Η φιλοεφοπλιστική πολιτική των κυβερνήσεων, τόσο του ΠΑΣΟΚ παλιότερα όσο και της ΝΔ σήμερα, μετά και την απελευθέρωση των ναύλων, έχει οδηγήσει σε μια συνεχιζόμενη άνοδο των τιμών των εισιτηρίων των ακτοπλοϊκών γραμμών και στην ξέφρενη αύξηση των εφοπλιστικών κερδών. Η ύπαρξη τριών μόνο μεγάλων εταιρειών στην ακτοπλοΐα («ΑΝΕΚ», «Hellenic Seaways», «Attica Group») οι οποίες και λυμαίνονται τον κλάδο, έχει οδηγήσει στην αισχροκέρδεια, αφού μόνο τους τελευταίους έξι μήνες έχουν γίνει απανωτές αυξήσεις.

Οσον αφορά την εργατική οικογένεια και τις διακοπές της, τα ελληνικά νησιά πλέον έχουν γίνει απαγορευτικά. Και αυτό γιατί για να ταξιδέψει μία τετραμελής οικογένεια προς κάποιο νησί, χρειάζεται να δώσει σχεδόν παραπάνω από το μισό επίδομα αδείας, εκτός βέβαια από τα άλλα παρατράγουδα που έχει να αντιμετωπίσει, όπως πολύωρες καθυστερήσεις δρομολογίων κ.ά.

Συγκεκριμένα, για να ταξιδέψει μια τετραμελής οικογένεια από το λιμάνι του Πειραιά για την Κρήτη και τα Χανιά με την «ΑΝΕΚ» θα χρειαστεί να πληρώσει 30 ευρώ το άτομο για εισιτήριο οικονομικής θέσης και 86 ευρώ για το αυτοκίνητο. Δηλαδή, μόνο για να πάει πρέπει να δώσει πάνω από 200 ευρώ, αν βγάλει τα εισιτήρια μετ' επιστροφής θα έχει κάποια έκπτωση της τάξης του 20%, ωστόσο και πάλι το ποσό θα ξεπεράσει τα 350 ευρώ! Να σημειωθεί ότι πέρσι για τον ίδιο προορισμό μετ' επιστροφής χρειαζόταν να δώσει 250 ευρώ. Οι αυξήσεις, δηλαδή, μέσα σε ένα χρόνο ξεπερνούν το 50%!

Παρόμοια και ακριβότερα είναι τα εισιτήρια για τα άλλα νησιά και ιδιαίτερα αυτά που ονομάζονται «άγονης γραμμής» ή τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου, για τα οποία και δεν υπάρχει συχνή συγκοινωνία. Για παράδειγμα, για να ταξιδέψει στην οικονομική θέση μια τετραμελής οικογένεια με αυτοκίνητο στη Λέσβο μετ' επιστροφής χρειάζεται το λιγότερο 400 ευρώ, ενώ πέρσι ήθελε 340 ευρώ.

Να σημειωθεί ότι δεν αναφέρουμε τα εισιτήρια των ταχύπλοων που έχουν οι εταιρείες και κάνουν τα ταξίδια σε πολύ μικρότερο χρόνο. Αν λοιπόν κάποιος θέλει να ταξιδέψει με ταχύπλοο τότε το κόστος του κάθε εισιτηρίου ανεβαίνει κατά 10 με 15 ευρώ παραπάνω.

Και το ΚΤΕΛ κοστίζει

Οι μετακινήσεις των παραθεριστών στην περίπτωση που δε χρησιμοποιήσουν πλοίο, μπορεί να κοστίζουν κάπως λιγότερο, όμως, σε σχέση με τα χαμηλά εισοδήματα των εργαζομένων, τα ποσά είναι σημαντικά. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι οι τιμές των εισιτηρίων των ιδιωτικών ΚΤΕΛ για Θεσσαλονίκη, είναι 33 ευρώ το άτομο (πέρσι 30), για Κέρκυρα 40 ευρώ μαζί με το καράβι από Ηγουμενίτσα, για την Κεφαλλονιά 31 ευρώ, τη Χαλκιδική 33 ευρώ και τη Ζάκυνθο 25,90 ευρώ.

Αν κάποιος για τις μετακινήσεις του προτιμήσει να χρησιμοποιήσει το αυτοκίνητό του τότε θα πληρώσει και πάλι αρκετά χρήματα, καθώς η βενζίνη έχει εδώ και καιρό υπερβεί το 1 ευρώ το λίτρο και τα διόδια έφτασαν τα 2 ευρώ, με προοπτική νέας αύξησης σύντομα...

ΕΝΟΙΚΙΑΖΟΜΕΝΑ ΔΩΜΑΤΙΑ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ
Απλησίαστα ακόμη και τα πιο φτηνά

Μπορεί από τη μια άκρη της χώρας ως την άλλη και κυρίως στις ακτές της ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας να υπάρχουν εκατοντάδες χιλιάδες ενοικιαζόμενα δωμάτια, ξενοδοχεία, κάμπινγκ και κάθε είδους καταλύματα. Ωστόσο, με την οικονομική κατάσταση των εργαζομένων, που πάει ολοένα από το κακό στο χειρότερο, τα τελευταία χρόνια ακόμα και το πιο φθηνό δωμάτιο είναι απλησίαστο για τη συντριπτική τους πλειοψηφία.

Οπως προκύπτει από την έρευνα του «Ρ», μια τετραμελής οικογένεια για να μείνει σε ξενοδοχείο (α` κατηγορίας) για επτά μέρες τον Αύγουστο θα χρειαστεί περίπου 1.100 με 1.200 ευρώ, ενώ τον Ιούλη οι τιμές είναι λίγο πιο χαμηλές.

Αν μια οικογένεια προτιμήσει ενοικιαζόμενα δωμάτια στα μεγάλα νησιά, όπως η Λέσβος, η Σάμος, η Κρήτη, μπορεί να βρει τον Ιούλη δίκλινο δωμάτιο από 35 ευρώ τη μέρα, χωρίς όμως πρωινό, και από 45 ευρώ τον Αύγουστο. Αντίθετα, σε άλλες πιο ανεπτυγμένες τουριστικά περιοχές, όπως η Ρόδος ή η Χαλκιδική, τα δίκλινα δωμάτια κυμαίνονται μεταξύ 50 - 60 ευρώ τον Ιούλη και 70 - 80 ευρώ τον Αύγουστο, καθώς είναι ο μήνας που οι περισσότεροι Ελληνες παίρνουν την άδειά τους.

Υπάρχουν και αρκετά ταξιδιωτικά πρακτορεία, που προσφέρουν διάφορα πακέτα διακοπών, τα οποία κοστίζουν γύρω στα 600 - 700 ευρώ τη βδομάδα για δύο άτομα και για τον Ιούλη. Ενδεικτικά, αναφέρουμε κάποια πακέτα που βρήκαμε: Σε ξενοδοχείο τεσσάρων αστέρων στη Χαλκιδική για μία βδομάδα τον Ιούλη δύο άτομα χρειάζονται από 600 ευρώ και πάνω με ημιδιατροφή. Στην Κέρκυρα σε ξενοδοχείο τριών αστέρων δύο άτομα με ημιδιατροφή για μια βδομάδα χρειάζονται γύρω στα 500 ευρώ, ενώ στη Ρόδο σε ξενοδοχείο δύο αστέρων οι τιμές είναι γύρω στα 700 ευρώ με ημιδιατροφή. Για τον Αύγουστο οι τιμές ανεβαίνουν από 50 μέχρι και 200 ευρώ πιο πάνω. Οσον αφορά τα υπόλοιπα νησιά των Κυκλάδων, των Δωδεκανήσων και του Ιονίου οι τιμές ξεκινούν από 50 ευρώ το δίκλινο στα ενοικιαζόμενα δωμάτια.

ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Ανάγκη και δικαίωμα οι διακοπές

Το ΚΚΕ υποστηρίζει ότι το δικαίωμα και η ανάγκη των εργαζομένων και των άλλων λαϊκών στρωμάτων για διακοπές συνθλίβεται κάτω από τις εκμεταλλευτικές σχέσεις του συστήματος. Η ικανοποίηση της ανάγκης για αναπλήρωση της εργατικής δύναμης, είναι πλήρως εμπορευματοποιημένη. Ολα, ο ήλιος, η θάλασσα, το περιβάλλον κλπ., έχουν μετατραπεί σε εμπόρευμα. Δεν είναι τυχαίο ότι η συντριπτική πλειοψηφία του ελληνικού λαού δεν μπορεί να κάνει διακοπές.

Από την άλλη, οι εξαντλητικές συνθήκες εργασίας και οι απάνθρωπες συνθήκες διαβίωσης στα αστικά κέντρα, διαμορφώνουν νέες ανάγκες για την αναπαραγωγή της εργατικής δύναμης.

Και αυτή η κοινωνική ανάγκη είναι κατάκτηση της εργατικής τάξης, κατάκτηση που μαζί με άλλες (π.χ. 8ωρο, πενθήμερο, σύνταξη, κοινωνική ασφάλιση κλπ.) το κεφάλαιο παίρνει πίσω, με όχημα την πολιτική της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Οι εργασιακές άδειες και η δυνατότητα τουριστικής αξιοποίησής τους, είναι δικαίωμα των εργαζομένων και όχι προνόμιο και αγαθό της αστικής τάξης και ορισμένων καλοπληρωμένων μεσαίων στρωμάτων.

Το ΚΚΕ αντιμετωπίζει το σχεδιασμό και την ανάπτυξη της τουριστικής κοινωνικής εργασίας ως αναπόσπαστο στοιχείο της λαϊκής οικονομίας και κοινωνικής ανάπτυξης, στην οποία οι πλουτοπαραγωγικές πηγές και τα βασικά και συγκεντρωμένα μέσα παραγωγής θα αποτελούν λαϊκή κρατική περιουσία.

Απαραίτητη προϋπόθεση, θεωρεί τη λύση του πολιτικού προβλήματος, την κατάκτηση της εξουσίας από την εργατική τάξη και τους συμμάχους της. Μόνο με αυτή την προϋπόθεση μπορεί η τουριστική οικονομική δραστηριότητα να σχεδιαστεί και να αναπτυχθεί σε όφελος των εργαζομένων.

Οι φορείς οργάνωσης και διεύθυνσης της τουριστικής δραστηριότητας θα υπάγονται σε γενική διεύθυνση, περιφερειακά διακλαδωμένη, αρμόδια για τον εσωτερικό - εγχώριο και αλλοδαπό - και εξωτερικό τουρισμό.

Το ΚΚΕ καλεί και τους μικρούς επιχειρηματίες στον τουρισμό, να αγωνιστούν μαζί με την εργατική τάξη για την αλλαγή των συσχετισμών, αφού η πολιτική που εξυπηρετεί το μεγάλο κεφάλαιο οδηγεί στον αφανισμό τους.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες, ο τουρισμός μπορεί να παίξει θετικό ρόλο στην ευρύτερη επικοινωνία, στη γνωριμία με άλλους λαούς, ήθη, έθιμα και πολιτισμούς. Να συμβάλει στην ανάπτυξη σχέσεων φιλίας και αλληλεγγύης ανάμεσα σε λαούς και χώρες και κύρια να ικανοποιήσει την ανάγκη για ουσιαστική αναπαραγωγή της εργατικής δύναμης...

ΙΝΚΑ
Τέσσερις στους δέκα δε θα πάνε διακοπές!

Περισσότεροι από τέσσερις στους δέκα Ελληνες δήλωσαν ότι δε θα κάνουν διακοπές το καλοκαίρι του 2006, όπως προκύπτει από πανελλαδική έρευνα του Ινστιτούτου Καταναλωτή (ΙΝΚΑ), που πραγματοποιήθηκε από 9 έως 13 Μάη, με τη μέθοδο των τηλεφωνικών συνεντεύξεων.

Οι αιτίες για τη μη πραγματοποίηση διακοπών είναι, σύμφωνα με την έρευνα: Οικονομικοί λόγοι 73%, επαγγελματικές υποχρεώσεις 20%, άλλοι λόγοι 7%. Χαρακτηριστικό της οικονομικής αδυναμίας που δηλώνουν οι Ελληνες για την πραγματοποίηση πολυήμερων διακοπών είναι και το γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία εξ αυτών (το 72%) κάνουν διακοπές σε ιδιόκτητο συγγενικό ή φιλικό σπίτι.

Συγκεκριμένα, οι Ελληνες διαμένουν σε ιδιόκτητο σπίτι σε ποσοστό 45%, σε συγγενικό - φιλικό σπίτι σε ποσοστό 27%, σε ξενοδοχείο ή άλλο κατάλυμα σε ποσοστό 28%. Η διάρκεια των διακοπών της ελληνικής οικογένειας φαίνεται ότι περιορίζεται όλο και περισσότερο, αφού επτά μέρες διακοπές κάνει το 25%, δέκα μέρες το 39%, 15 μέρες το 28%, 20 μέρες το 6,5% και 30 μέρες μόλις το 1,5%.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του ΙΝΚΑ, το κόστος για διαμονή και διατροφή 15 ημερών μιας τετραμελούς οικογένειας αγγίζει πλέον τα 3.300 ευρώ! Από τη φετινή έρευνα του ΙΝΚΑ, φαίνεται περαιτέρω επιδείνωση της κατάστασης διακοπών σε σχέση με την περσινή, αφού το 44% των Ελλήνων, έναντι του 41% πέρσι και 39,6% πρόπερσι, δε θα κάνει καλοκαιρινές διακοπές. Η χώρα μας χαρακτηρίζεται πλέον διεθνώς, ως ιδιαίτερα ακριβός τουριστικός προορισμός.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ