ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 11 Αυγούστου 2006
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ
Στη δίνη της «απελευθέρωσης»
  • Κατακόρυφη αύξηση των τιμών των εισιτηρίων
  • Κατάργηση του ορίου ηλικίας με επικίνδυνες συνέπειες για εκατομμύρια επιβάτες
  • Αποκλεισμένα είναι πολλά νησιά της χώρας

Καθώς το τελευταίο κύμα των εργαζομένων βρίσκεται καθ' οδόν προς τις καλοκαιρινές διακοπές, επιβεβαιώνεται η εκτίμηση που γινόταν στην αρχή του καλοκαιριού ότι η κατάσταση στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες θα γινόταν ακόμα πιο αφόρητη για επιβάτες και εργαζόμενους στα πλοία.

Η «απελευθέρωση» των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών χειροτέρευσε τις συνθήκες μεταφοράς των νησιωτών αλλά και εκατοντάδων χιλιάδων παραθεριστών στα νησιά, αφού αύξησε κατακόρυφα το κόστος των εισιτηρίων, χειροτέρευσε τη σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική χώρα, με σοβαρές συνέπειες και στην τροφοδοσία τους.

Τελευταίος καλοκαιρινός μποναμάς προς τους ακτοπλόους, αλλά φαρμακερός για τους επιβάτες και την ασφάλεια των πλοίων, είναι η απόφαση της κυβέρνησης, και μάλιστα εν κρυπτώ, να καταργήσει τα όρια ηλικίας των πλοίων που είχε επιβληθεί μετά την τραγωδία του «ΣΑΜΙΝΑ».

Ετσι, με το Προεδρικό Διάταγμα 124 (ΦΕΚ 136/06-7-2006) καταργείται το όριο ηλικίας των πλοίων που είναι νομικά κατοχυρωμένο και τα «σαπάκια» των εφοπλιστών θα πλέουν μέχρι να ναυαγήσουν..!

Η απόφαση αυτή έρχεται να καταργήσει το όριο των 30 ετών, ύστερα από το οποίο θα έπρεπε τα πλοία να αποσύρονται. Και γίνεται ακόμα πιο προκλητική, όταν το όριο αυτό είχε τεθεί μετά το έγκλημα του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ» με τους 81 νεκρούς.

Αυξήσεις που καίνε

Ηδη, από την 1η του Ιούνη οι ακτοπλόοι εφοπλιστές άρχισαν να διαμορφώνουν τις τιμές των εισιτηρίων «ελεύθερα», αξιοποιώντας το καθεστώς της πλήρους ασυδοσίας που επέβαλε για λογαριασμό τους η αντεργατική, εφοπλιστόδουλη πολιτική που έχουν συναποφασίσει από κοινού ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και Ευρωπαϊκή Ενωση. Οι αυξήσεις αυτές αποτελούν μια πρώτη γεύση των όσων εφιαλτικών προμηνύονται όχι μόνο γι' αυτό το καλοκαίρι, αλλά και στο μέλλον, ενάντια στο δικαίωμα για σύγχρονες, φθηνές και ασφαλείς συγκοινωνίες με σταθερή καθημερινή σύνδεση χειμώνα-καλοκαίρι όλων των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα, αλλά και μεταξύ τους.


Ετσι, η κυβέρνηση της ΝΔ, συνεχίζοντας το «έργο» του ΠΑΣΟΚ και αξιοποιώντας τον κανονισμό 3577/92 που εξέδωσε η Ευρωπαϊκή Ενωση για να εξυπηρετήσει το εφοπλιστικό κεφάλαιο, προώθησε φέτος την πλήρη «απελευθέρωση» των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, δίνοντας στους ακτοπλόους εφοπλιστές ακόμη ένα προνόμιο.

Μάλιστα, ήταν τόση η πρεμούρα της κυβέρνησης να προσφέρει τις υπηρεσίες της στους εφοπλιστές, ώστε προχώρησε πιο πέρα από τον κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ενωσης και «απελευθέρωσε» τα εισιτήρια και των πορθμειακών γραμμών!

Σύμφωνα με την απόφαση αυτή, οι ακτοπλοϊκές εταιρείες διαμορφώνουν πλέον την τιμολογιακή τους πολιτική «ανάλογα με τις ανάγκες τους», κάνοντας την τιμή των εισιτηρίων απρόσιτη για πολλούς και βέβαια διαψεύδοντας εντελώς τις δηλώσεις του Μ. Κεφαλογιάννη περί «λειτουργίας υγιούς ανταγωνισμού που θα καθηλώσει ή θα μειώσει τις τιμές». Ετσι, όλες οι εταιρείες, είτε ακτοπλοϊκές είτε πορθμειακές, επέβαλαν τις πρώτες αυξήσεις σε εισιτήρια και ναύλα οχημάτων και έπεται συνέχεια... Οι αυξήσεις αυτές ξεκινούν από 5,7% και φθάνουν μέχρι και 102,7%! Δηλαδή, μέχρι και διπλασιασμό των ναύλων (βλέπε και Πίνακα).

Αν για τους επιβάτες οι τιμές αυτές κάνουν απαγορευτικό ένα οικογενειακό ταξίδι για διακοπές στα ελληνικά νησιά και ταυτόχρονα δυσβάστακτη την επικοινωνία με την ηπειρωτική χώρα για τους νησιώτες μας, το ίδιο σίγουρο είναι ότι θα φουσκώσουν ακόμα περισσότερο τα πανιά της κερδοφορίας των μεγαλύτερων ακτοπλοϊκών εταιρειών. Κέρδη που έτσι και αλλιώς είναι υψηλά και που σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία διαμορφώνονται ως εξής:

Στον αφρό... της κερδοφορίας

«Μινωικές Γραμμές»: Το 2005 κατέγραψε τον υψηλότερο κύκλο εργασιών από την ίδρυσή της, ύψους 204,2 εκατ. ευρώ. Τα καθαρά της κέρδη αυξήθηκαν κατά 94,7% από το 2004 και ανήλθαν στα 17,6 εκατ. ευρώ από τα 9 εκατ. ευρώ του 2004.

Δε διστάζουν να παίζουν ακόμα και με τη ζωή των επιβατών οι κυβερνήσεις των ΝΔ - ΠΑΣΟΚ και οι εφοπλιστές

Eurokinissi

Δε διστάζουν να παίζουν ακόμα και με τη ζωή των επιβατών οι κυβερνήσεις των ΝΔ - ΠΑΣΟΚ και οι εφοπλιστές
«Hellenic Seaways», θυγατρική των «Μινωικών Γραμμών» (πλοιοκτήτρια του «ΣΑΜΙΝΑ»): Τα καθαρά της κέρδη ανήλθαν σε 2 εκατ. ευρώ ενώ το 2004 είχε παρουσιάσει ζημιές.

ΑΝΕΚ, δηλαδή Ι. Βαρδινογιάννης: Τα κέρδη της αυξήθηκαν κατά 30% και έφτασαν τα 40,2 εκατ. ευρώ.

Η «Attica Group» (πρώην «Επιχειρήσεις Αττικής»), του Π. Παναγόπουλου: Εμφάνισε ...μείωση κερδών το 2005, καθώς ανήλθαν στα 28,1 εκατ. ευρώ από τα 35,6 εκατ. ευρώ του 2004. Ομως, η ίδια κατέχει το 48,5% των μετοχών της «Blue Star», η οποία το 2005 κατέγραψε αύξηση των καθαρών κερδών κατά 66,4% σε σύγκριση με το 2004 και ανήλθαν στα 17,5 εκατ. ευρώ. Επίσης, ελέγχει και το 11% των «Μινωικών»...

Ομως, πέρα από τα όσα κερδίζουν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες από τις συνεχείς αυξήσεις στα εισιτήρια, η κυβέρνηση της ΝΔ, με βάση το νόμο 2932 του ΠΑΣΟΚ για επιδότηση των εφοπλιστών και προκειμένου να καλυφθούν οι λεγόμενες ...άγονες γραμμές με «ζεστό» χρήμα από την τσέπη του εργαζόμενου λαού, τους έχει εξασφαλίσει για το 2006 επιδοτήσεις που θα ξεπεράσουν τα 50 εκατ. ευρώ, ενώ για την επόμενη 5ετία έχει εξαγγελθεί από το ΥΕΝ ότι οι επιδοτήσεις θα ξεπεράσουν συνολικά τα 300 εκατ. ευρώ!

Ελευθέρας και στα «σαπάκια»

Κι όμως, παρά τα κέρδη με ουρά και τα προνόμια, η κατάσταση των πλοίων στην ακτοπλοΐα δε βελτιώνεται. Ο ακτοπλοϊκός στόλος συνεχώς λιγοστεύει, ενώ η συντριπτική του πλειοψηφία αποτελείται από πλοία υπερήλικα και κυρίως υποσυντήρητα. Φέτος, έμειναν 77 ακτοπλοϊκά πλοία (σ.σ. δε συμπεριλαμβάνονται υδροπτέρυγα και παντόφλες) για να καλύψουν τις 240 ακτοπλοϊκές συνδέσεις (σ.σ. χώρια οι πορθμειακές). Πέρσι ήταν 90!

Από τα 77 τα 25 (ποσοστό 32%) έχουν έτη ναυπήγησης από το 1971 έως το 1977! Οχτώ κατασκευάστηκαν μεταξύ 1980 και 1986 και τα υπόλοιπα, στην πλειοψηφία τους ταχύπλοα, που σημαίνει ότι καλύπτουν λίγες ανάγκες, έχουν κατασκευαστεί από το 1990 και μετά. Εκτός από αυτά η κερδοφορία και η απελευθέρωση δεν εξασφάλισαν ούτε τη σταθερή ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών με την υπόλοιπη χώρα. Συχνό έως και καθημερινό φαινόμενο ήταν και είναι οι καθυστερήσεις και ματαιώσεις δρομολογίων, οι βλάβες πλοίων με αποτέλεσμα την ταλαιπωρία των επιβατών.


ΣΑΜΟΣ - ΙΚΑΡΙΑ
Κίνδυνος τα «σαπάκια» των εφοπλιστών

Ανακοίνωση - καταγγελία της «Νομαρχιακής Αγωνιστικής Συνεργασίας» και αγωνιστικών δημοτικών κινήσεων των Δήμων Αγίου Κηρύκου, Ευδήλου και Ραχών

Στιγμιότυπο από κινητοποίηση στη Σάμο για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες

Εφημερίδα «Χαραυγή» Σάμου

Στιγμιότυπο από κινητοποίηση στη Σάμο για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες
Τους κινδύνους που εγκυμονούν για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής τα «σαπάκια» των εφοπλιστών, τα οποία αλωνίζουν ελεύθερα στις ελληνικές θάλασσες, επισημαίνουν, με ανακοίνωσή τους, οι επικεφαλής των Δημοτικών Αγωνιστικών Κινήσεων και υποψήφιοι δήμαρχοι της Επαρχίας Ικαρίας, καθώς και της «Νομαρχιακής Αγωνιστικής Συνεργασίας» (ΝΑΣ) Σάμου, καταγγέλλοντας ταυτόχρονα την πολιτική των προνομίων στο εφοπλιστικό κεφάλαιο που ακολουθείται.

Την ανακοίνωση υπογράφουν οι: Σπύρος Τέσκος δήμαρχος Αγίου Κήρυκου και εκ νέου υποψήφιος, επικεφαλής της «Δημοτικής Ενωτικής Αγωνιστικής Συνεργασίας» (ΔΕΑΣ). Στέλιος Σταμούλος δήμαρχος και εκ νέου υποψήφιος Ευδήλου, επικεφαλής της «Δημοτικής Δημοκρατικής Αγωνιστικής Κίνησης» (ΔΔΑΚ). Φανούρης Καρούτσος δήμαρχος και εκ νέου υποψήφιος στο δήμο Ραχών, επικεφαλής της «Δημοτικής Αγωνιστικής Κίνησης» (ΔΑΚ). Γιώργος Γλαρός υποψήφιος δήμαρχος Φούρνων, επικεφαλής της «Αγωνιστικής Δημοκρατικής Κίνησης» (ΑΔΚ). Δημήτρης Μαυρατζιώτης υποψήφιος νομάρχης Σάμου - Ικαρίας - Φούρνων με τη ΝΑΣ.

Σε σχετική ανακοίνωσή τους οι επικεφαλής και υποψήφιοι καταγγέλλουν την κυβερνητική απόφαση να απελευθερώσει το όριο ηλικίας των πλοίων, κάτι που θα σημάνει ακόμα μεγαλύτερους κινδύνους για τους επιβάτες και τα πληρώματα. Και θυμίζουν ότι πριν από το πολύνεκρο ναυάγιο του ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ το όριο ηλικίας των πλοίων ήταν τα 35 χρόνια, ενώ αμέσως μετά μειώθηκε στα 30 χρόνια.

«Αυτό έρχεται να προστεθεί στη σωρεία των προνομίων που έχουν προσφέρει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ πριν και η ΝΔ τώρα στο εφοπλιστικό κεφάλαιο, με τελευταίο την απελευθέρωση των εισιτηρίων. Και όλα αυτά με υπόβαθρο τον αντιδραστικό κανονισμό 3577/92 της ΕΕ. Με άλλα λόγια, εμείς οι νησιώτες, αλλά και όλο το επιβατικό κοινό, που ήδη χρυσοπληρώνουμε τα "σαπάκια", ερχόμαστε αντιμέτωποι με τον μεγαλύτερο κίνδυνο ενός ανάλογου ή και τραγικότερου ναυτικού εγκλήματος, όπως το ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ, ενώ ακόμα χειρότερες συνθήκες από τις ήδη άθλιες που επικρατούν σήμερα προμηνύονται για τους ναυτεργάτες», τονίζεται στην ανακοίνωση.

Ακόμα, υπενθυμίζεται πως η κυβέρνηση έχει ακόμα δεμένους τους ναυτεργάτες με την κατάπτυστη απόφαση της πολιτικής επιστράτευσης. Καταλήγοντας οι επικεφαλής και υποψήφιοι, υπογραμμίζουν την πεποίθησή τους να συνεχίζουν τον αγώνα ενάντια στην εφοπλιστική ασυδοσία και την κυβερνητική αναλγησία. «Παλεύουμε για μια άλλη πολιτική που δε θα υπηρετεί το εφοπλιστικό κέρδος, αλλά θα ικανοποιεί τις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες, ενώ οι θαλάσσιες μεταφορές θα αποτελούν κοινωνικό αγαθό, στα πλαίσια ενός αποκλειστικά δημόσιου ενιαίου φορέα ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών. Δε θα επιτρέψουμε νέα ΣΑΜΙΝΑ», υπογραμμίζουν χαρακτηριστικά.

  • Σημειώνεται ότι η «Νομαρχιακή Αγωνιστική Συνεργασία» Πειραιά και αγωνιστικές δημοτικές κινήσεις πραγματοποίησαν ολοήμερη εξόρμηση στις 22 Ιούλη στο λιμάνι κατά την οποία ενημέρωναν τους επιβάτες για τα προβλήματα στην ακτοπλοΐα και τους καλούσαν να παλέψουν και να διεκδικήσουν φτηνές, ασφαλείς και απρόσκοπτες συγκοινωνίες με πληρώματα με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα.

Υπενθυμίζεται ότι η Κεντρική Ενωση Δήμων και Κοινοτήτων (ΚΕΔΚΕ) και η Ενωση Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων Ελλάδος (ΕΝΑΕ), στην ηγεσία των οποίων βρίσκονται εκπρόσωποι της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΝ, με αποφάσεις τους σε συνέδρια έχουν ζητήσει επί της ουσίας την ακόμα μεγαλύτερη ενίσχυση των εφοπλιστών με τη δημιουργία συμπράξεων δήμων με εφοπλιστές για την ακτοπλοϊκή σύνδεση νησιών με την ηπειρωτική χώρα. Κάτι που αποτελεί «βούτυρο στο ψωμί» των εφοπλιστών και για να αυξήσουν ακόμα περισσότερο τα κέρδη τους αλλά και για να δρουν ακόμα πιο ασύδοτα.


Οι θέσεις του ΚΚΕ

Για το θέμα των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών το ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ στις 18 Ιούλη είχε δώσει στη δημοσιότητα ανακοίνωση με την οποία σημείωνε - μεταξύ άλλων - ότι: «Οι εξελίξεις στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες αποδεικνύουν, για άλλη μια φορά, ότι η αντιλαϊκή πολιτική της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ και η ανάπτυξη που στηρίζεται στο εφοπλιστικό κέρδος δεν μπορούν να δώσουν λύσεις προς όφελος των λαϊκών στρωμάτων, του νησιωτικού πληθυσμού, των επαγγελματιών και των ναυτεργατών. Είναι οδυνηρές για τις εργατικές - λαϊκές οικογένειες οι συνέπειες αυτής της πολιτικής που εντείνονται με την εφαρμογή του κανονισμού 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την απελευθέρωση της ακτοπλοΐας, που από κοινού με τους εφοπλιστές διαφήμιζαν η ΝΔ, το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΝ».

Και αφού παρέθετε τα προβλήματα που δημιουργούνται από αυτή την πολιτική, τόνιζε: «Οι μόνοι κερδισμένοι από αυτήν την πολιτική είναι οι εφοπλιστές που αυξάνουν τα κέρδη και ενισχύουν τη δύναμή τους, γεμίζοντας τα ταμεία τους με δεκάδες, εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Είναι πρόκληση! Μόνο για το 2005 αύξησαν τα κέρδη τους: MINOAN LINES 17,6 εκατ. ευρώ, αύξηση 94,7%. ANEK LINES 40,2 εκατ. ευρώ, αύξηση 30%. BLUE STAR 17,5 εκατ. ευρώ, αύξηση 66,4%».

Η ανακοίνωση του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ καλεί τους εργαζόμενους, τις εργαζόμενες: «Αλλάξτε το συσχετισμό των δυνάμεων. Στηρίξτε, δυναμώστε τους αγωνιστικούς συνδυασμούς που στηρίζουν το ΚΚΕ, το ΔΗΚΚΙ, η Κομμουνιστική Ανανέωση, η Παρέμβαση Αριστερών Πολιτών, που θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη ισχυρού, μαζικού κινήματος που θα διεκδικεί:

  • Καθημερινή απρόσκοπτη σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα αλλά και μεταξύ των νησιών για όλη τη διάρκεια του χρόνου.
  • Ασφαλή και σύγχρονα πλοία.
  • Μείωση της τιμής των εισιτηρίων των επιβατών και των ναύλων των οχημάτων. Μισθούς και συντάξεις, εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες των ναυτεργατών.
  • Ανατροπή της εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας που προβλέπει την απελευθέρωση της ακτοπλοΐας.


Οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες είναι στρατηγικής σημασίας. Συνδέονται με την ανάπτυξη των νησιών και την εξυπηρέτηση του πληθυσμού τους, την άμυνα της χώρας, την ανάπαυση των λαϊκών στρωμάτων και δεν μπορούν να είναι στα χέρια των εφοπλιστών και άλλων τμημάτων της πλουτοκρατίας.

Μόνο όταν η εξουσία περάσει στα χέρια των λαϊκών δυνάμεων, τα πλοία γίνουν λαϊκή περιουσία, μόνο όταν η οικονομία και η ναυτιλία αναπτύσσονται με κριτήριο την ευημερία του λαού, θα μπορέσουν οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες να εκπληρώσουν τον κοινωνικό τους ρόλο.

Σ' αυτό το πλαίσιο μπορεί να συγκροτηθεί και να λειτουργήσει αποτελεσματικά ο Εθνικός Οργανισμός Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, με εργατικό - κοινωνικό έλεγχο, ώστε να οργανωθεί η ακτοπλοΐα προς όφελος των εργαζομένων, των ναυτεργατών, των λαϊκών στρωμάτων».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ